Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Joulukuu 27, 2011, 23:02:04 ip
-
Kannattaa näistä uudemmistakin näköjään tuota johtosarjaa vähän silmäillä. Tuommosia tuli vastaan sportin tankin alta. Yhden liittimen jo kerkesin vaihtaa ennen kuvaussessiota, oli päässy vesi sisälle ja teki ylimääräistä kontaktia.
Tuo irtopiuha oli liittimessä enää muutamalla karvalla kiinni, nyhtäsin pois.
Tuo mistä kuori on puhki on tainnut saada oikeanpuoloisesta sylinteristä lämpöä, sitä vasten ainakin nojasi.
On se tämä uusinkin näköjään ihan oikea guzzi, ainakin tuttuja vikoja alkaa ilmetä ;D
-
Ilmenikö oireita vai miten huomasit?
-
Tyhjensi se akun syksyllä. Sen teki varmaan se "vesiliitin". Sinne tuli virtalukon ohi plus ja viereisessä nastassa maa, nämä oli ollu pikkusen välillä yhteyksissä. Pesun jälkeen ainakin.
Nuo mistä kuvat on ei vielä oireillu, ne löyty ihan sattumalta.
-
Mistä vuosimallista topicin "uudessa" puhutaan ?
-
-10
-
Varsinkin tankin ja satulan alla sähköjen uudelleen reitystä.
Ikkalan kanssa samaa mieltä - johtosarjat kannattaa tarkistaa. Tehtaan jäljeltä löytyi mahdollisia hankauma kohtia, liittimiä pinteessä ja huonoissa paikoissa sekä asennoissa.
Nippusiteitä ja muutama tunti aikaa, niin selviää monelta murheelta.
T,
Jukka
-
Samalla vaivalla kun / jos noita sähköjä laittelee, niin kaikki avonaiset liittimet kannattaa vaihtaa AMP Superseal -liittimiin. Ne ovat niitä musta / kelta -värisiä ja vedenpitäviä. MM. Calissa on ne käytössä. Vaativat hieman osaamista, sorminäppäryyttä ja ennen kaikkea huolellisuutta. Arvaamalla / kokeilemalla ei hyvää noistakaan saa. Toisaalta, miksi sitten tehdä, jos aloittaessaan tietää, ettei hyvä tule...
Muuten noiden AMPpien kanssa on helppo kytkeä, mutta johtimen liittäminen kontaktitappiin vaatii joko ihan ao. erityispihdit tai sitten varovaisen huolellista näpräämistä toisten pihtien avulla. Nuo erityispihdit ovat sen verran arvokkaat, ettei niitä mielestäni heti kannata kerta tarpeeseen...
Noita rakettiliittimiä ( vast. ) saa mm. Motonetistä, Elfalta, hyvin varustetuista autosähkökaupoista yms.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?query=Superseal&gclid=CNvD-ZKWpa0CFSZ0mAodyHe5mA
Tässä kuvakavalkadi aiheesta:
http://www.google.fi/search?q=amp+superseal&hl=fi&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4EH7Tvy0A4WzhAetxKSmCw&sqi=2&ved=0CFcQsAQ&biw=1440&bih=749
-
Ikävä nähdä uudehkossa pyörässä tuollaisia vikoja. Omassa Brevassa en ole kärsinyt kuin akun napaliittimien huonosta kontaktista. Se korjaantui liitintyyppiä vaihtamalla. Ja akun.
Noista Superseal -liittimistä sen verran että varoittaisin Motonetin liittimistä. Myyvät jotain ihan lelua tavaraa muka supersealina. Jokin vinkuintialainen kopio. Aiemmin sielläkin oli ihan kelvollisia keltakorvaisessa pussissa. Nämä uudet sinikorvaiset pitää kiertää kaukaa.
Suosittelisin JA Elektroa ja vastaavia kauppoja joka myy AMP- tai MTA Superseal -liittimiä. Niihin saa myös käteviä suojakumeja jos liitin on hankalassa tai näkyvässä paikassa.
http://www.jaoy.fi/autosahko.php
http://www.racingexpert.eu/pdf/MTA_tootekataloog.pdf
Sivun puolessa välissä on nuo Supersealit. Ne tarvitsevat omanlaisensa liitinpihdin mutta se ei ole kovin arvokas. Näyttää erehdyttävästi Abikopihdiltä mutta ei kuitenkaan ole se.
http://i208.photobucket.com/albums/bb248/kojaycat/BudgetsmallNonIsulated2.jpg
Tässä AMPin vastaava luettelo:
http://www.tsp.fi/pdfs/vesitiiviitliittimet.pdf
-
Varsinkin tankin ja satulan alla sähköjen uudelleen reitystä.
Ikkalan kanssa samaa mieltä - johtosarjat kannattaa tarkistaa. Tehtaan jäljeltä löytyi mahdollisia hankauma kohtia, liittimiä pinteessä ja huonoissa paikoissa sekä asennoissa.
Nippusiteitä ja muutama tunti aikaa, niin selviää monelta murheelta.
T,
Jukka
Luulen että joku kesäpoika on päästetty vetämään tuon mopon johtosarja... Mutta nyt ainaskin näyttää paremmalta. Löin rojut jo kasaan. (Brevassa/sportissa/norgessa on muuten mun tietääkseni kaikissa apaut sama johtosarja?)
Kiitos vaan Matti vinkistä motonetin liittimien suhteen. Arvaa vaan kerkesinkö jo hakea ja laittaakkin tuommosen sinikorvaisen.
Kumma ettei ne ole tehtaalla malttaneet laittaa näitä kunnollisia liittimiä jokapaikkaan, suurin osa näkyy olevan mutta sitten, vissiinkin, vähemmän tärkeät on näitä perinteisen mallisia liitoksia. Kai siinä on pari euroa per pyörä säästetty.
-
Kaapelisarjoista...
Tämän päivän trendien mukaisesti Moto Guzzikaan tuskin tekee kaapelisarjoja itse, vaan ne tilataan niiden valmistukeen erikoistuneista firmoista. Ne taas valitaan tarjouskilpailujen kautta. Kuka tekee halvimmat, saa kauipat! Näin se vaan menee. Toki tilaaja voi asettaa omat laatuvaatimukset käytetyille liittimille ja kaapeleille...jos laatuosasto on tehtäviensä tasalla ja budjetti antaa myöten.
Kimmo
-
>>..varoittaisin Motonetin liittimistä. Myyvät jotain ihan lelua tavaraa muka supersealina.<<
Jaa, tämmöseen ovat vaihtaneet... Kolmisen vuotta sitten ostin noita liittimiä Motonetista, kun en muualle ehtinyt ja hyvin ne ( ilmeisesti??? ) ovat kaverin autossa pelittäneet. Muuten olen samaa mieltä, että nuo B***mat ja M****tit myyvät - vähän karrikoiden - "Lähes Kunnollisia Jäljitelmiä". Nuo LKJ:t näyttävät yleensä hyviltä, mutta erityisesti työkaluissa laatu on mitä nyt sattuu.
Ja jos nyt pyörään tarvitsee kymmenkunta liitintä kerran elämässään, niin ei se kunnollisen hintaero nyt kovin paljon ole. Semminkin kun työn osuus on ihan sama kun niitä äheltää paikalleen.
Tuo Matin maininta niistä suojakumeista on ihan hyvä. Sen verran niistä, että paikalleen asentaminen on sitten tehtävä erityisen hyvin, että suojuksen sisään ei muodostu vesipesää.
Ei kun ähräämään!
-
Mukavaa pikkupuuhastelua pimeiden talvi-iltojen ratoksi.
V10:ssä oli tuoreeltaan yksi liitosvika sähköissä. Vika ilmeni ensin nihkeästi pyörivänä starttimoottorina. Jonkun ajan kuluttua syttyi öljyvalo. Seuraavaksi pölläytti vähän savua tankin alta. Kahta aikaisempaa oiretta tutkittiin merkkihuollossa tuloksetta takuun piikkiin. Akun jouduin ostamaan. Savumerkkiä aloin itse ihmettelemään syytä moiseen ja havaitsin hiiltyneeltä näyttävän johtonipun suojakuorta raottaessani liitoksen kohdalta. Eikun kentauri taas merkkikorjaajalle, koska takuu oli vielä voimassa ja samat oireet olivat olleet päällä kokoajan. Vika paikantui akun maadoituskenkään koneen päässä. Sen alta oli jäänyt lakkakerros raaputtamatta. Tämän seurauksena starttivirta maadoittui ohutta karvaa myöten johtonipun mukana etulampun kautta. Ohkainen johto kuumentuessaan sulatti vähitellen koko johtonipun eristeet aiheuttaen ajan mukana lisääntyneet oireet. Johtosarja vaihdettiin edelleen takuun piikkiin eikä vastaavaa ole enää ilmennyt. Kyseesä oli valmistusvirhe. Lakan raaputtamisvaihe oli jäänyt tehtaalla pois.
-
V10:ä kävi silloin -96 ihmettelemässä japaninpyörien omistajia. (Aikoinaan Vimpyn tallilla Vilppulan Umpimähkässä) Tutkivat mm sähkölaitteita ja kehuivat että onpa hyvin tehdyt.
Eipä ole niissä vikaa ollut. Myöhemmin tosin vaihdoin tankin alta, rungon oikealta puolelta pois kokonaan sen ison kaksirivisen Supersealin kun se oli tiellä kun rakentelin muutosta pyörään. Tinaa ja kutistesukkaa on sillä kohdalla nykyään. Mitä vähemmän liitoksia sitä vähemmän häiriöitä.
Olen monille tehnyt vanhoihin pyöriin kokonaisia johtosarjoja ja olen pitäytynyt niissäkin mahdollisimman liittimettömässä rakenteessa.
Brevaa en ole tutkinut kovin perusteellisesti kun ei näin ensimmäisten kymppitonnien aikana ole isompia häiriöitä itse johtosarjassa ollut. Voin muistaa väärin mutta en mielestäni ole nähnyt siinä muita liittimiä kuin nuo Supersealit.
-
Mulla alkaa olla V10 jo melko pieninä palasina, kun suurin osa palikoista on Jannen pajalla.
Saapa nähdä, mitenkä johtosarja saadaan sopimaan siihen uuteen runkoon.
Tarkoitus olisi käyttää johtosarja sellaisenaan niin toivottavasti säästytään ylimääräisiltä sähkövioilta.
-
V10:ä kävi silloin -96 ihmettelemässä japaninpyörien omistajia. (Aikoinaan Vimpyn tallilla Vilppulan Umpimähkässä) Tutkivat mm sähkölaitteita ja kehuivat että onpa hyvin tehdyt.
Sama täällä joskus 15v sitten. Hondakuski ihaili LeMansin "sulakerasiassa" olevia lattasulakkeita. Oli hänen mielestään italialaisessa
hienosti tehdyt laadukkaat sähköt, kun Hondan putkisulakkeet taas oli ihan hirveitä. Ettei olis ollut sama tyyppi ;D
Pekka
-
Kiitos vinkistä,
täytyy tsekata nuo omastakin. Lienevät nämä kaksi marjaa tehty aikalailla
peräkkäin ::) Tähän asti on sähköjen osalta toiminut moitteettomasti.
Kerran tosin pimeni mittariston lcd-näyttö, mutta palasi kun katkaisin virrat ja
käynnistin uudelleen.
Kannattaa näistä uudemmistakin näköjään tuota johtosarjaa vähän silmäillä. Tuommosia tuli vastaan sportin tankin alta. Yhden liittimen jo kerkesin vaihtaa ennen kuvaussessiota, oli päässy vesi sisälle ja teki ylimääräistä kontaktia.
-
Kertokaas nyt viisaat, mikä on oikea tapa liittää kaksi johtoa toisiinsa.
Itsellä kun on nuo koulut jääneet käymättä.
Sen tiedän että oikea tapa ei ole:
- kuoria kaksi senttiä paljaaksi molempia, kieputtaa toistensa ympäri, taittaa kiepute toisen johdon suuntaan ja paketoida maalarinteippiin tai edistysnauhaan
- kuoria viisi milliä ja laittaa vääränkokoisen sokeripalan sisuksiin
Vaan mikä olisi The Oikea Tapa?
Ajankohtaisimpana ongelmana on Chevrolet Chevy Van G20:n sulanut sulakerasia: johdon varrella oleva sulakerasia muuttui jauhoksi ja sinnehän ne pitkät valot sitten jäivät. Mieli tekee napsia huonoksi mennyt rasia pois ja laittaa tilalle ihan tuore yhden sulakkeen rasia.
Muistelen että tina hapertuu pakkasessa, eikä siksi oikein sovi autoihin.
-
Ei se tina jauhoonnu pakkasessa jos siinä tinalankakelan päällä lukee:
S+Sn62Pb36Ap2 ja lisäksi 2,5% Flux (=juoksute)
Nyt olisi tietysti hyvä olla kuva, mutta koitan selittää tuhannella sanalla, niin silloinhan se vastaa kuvaa.
Kaksi johtimen päätä liitetään yhteen seuraavasti:
Kuoritaan puukolla vuolemalla pituussuuntaan, ei kietämällä ympäri, tai mieluiten kuorimapihdeillä, huom: oikealla välyksellä. Tämä siksi ettei tule kupariin sitä katkaisukaulaa. Kuoritaan niin vähän kuin mahdollista, esim: sentti kumpaakin. Johtimien päät kierretään tiukoiksi irrallaan ja ne tinataan. Tina ei saa kapilloitua eristeen sisäiseen osaan, vain kuorittu osa tinataan. Kumpikin tinattu paljas osa taivutetaan pyöröpihdeillä koukuksi, siis kaksin kerroin niin, että ne molemmat sopivat toistensa "sormikoukkuun" ja pystyvät myös irtautumaan siitä, siis ei puristeta lukkoon. Tämä siksi, että joskus se liitos on voitava siististi purkaa. Sitten työnnetään toiseen, pitempään johdonpuoleen, kutistemuoviletkun pätkä. Paras on sellainen, jossa on liima sisällä, liimatuppi, ne ovat yleensä pätkätavaraa, parin sentin pätkiä. Niillä tulee myös vesitiivis suoja. Jos liitoksia tehdään samaan nippuun useita, työnnetään kaikki johtimet sulkeva, tarpeeksi väljä ja iso liimatuppi, tai vähintään kutisteletkun pätkä ensimmäisenä. Sitten juottimella ja tarpeeksi runsaalla tinalla juotetaan ne johtimet sormikoukkuunsa kiinni. Kun juotin otetaan "tinavellistä" irti se liitos ei saa vähääkään tärähtää jähmettyessään, eikä siihen puhalleta. Jos se liikahtaa, sulatetaan juote uudelleen ja tehdään uusi yritys. Tämä on yleisin virhemahdollisuus, joka kostautuu seuraavana keväänä. Tietenkin tinan täytyy kunnolla juosta juotokseen, ja juottimen siis on oltava tarpeeksi kuuma. Liimatupet ja kutistesukat kutistetaan viimeisenä kuumailmapuhaltimella, jolla saa tietysti kaikki muovieristeet kärvennettyä myös pilalle.
Tarvikkeet ja aineet ovat sen verran halpoja, että tekniikka kannattaa ihan opetella ennen kuin menee kallista pyöräänsä tunaroimaan.
Näin on tehty ikuisista ajoista asti silloin kun on mahdotonta löytää liitintä vanhoihin vehkeisiin ja juuri silloin kun kaikki liittimet aina alkavat pätkiä. Erityisesti merielektroniikka on tyypillinen asiakas.
-
Kiitos vinkistä,
täytyy tsekata nuo omastakin. Lienevät nämä kaksi marjaa tehty aikalailla
peräkkäin ::) Tähän asti on sähköjen osalta toiminut moitteettomasti.
Kerran tosin pimeni mittariston lcd-näyttö, mutta palasi kun katkaisin virrat ja
käynnistin uudelleen.
Lähes kaksosiahan nämä on ;D Muistan edelleen ne viimmeset numerot....
Ei sieltä piuhoista muuta ikävää löytynyt kun noi em. liittimet, ne majailee sielä laturin lähellä. Jos haluat tarkistaa niin tankki vaan pois ja jo näkyy. Olikohan siinä mittaristolle menevää piuhaa, joku moottorin kierrosnopeusanturi vissiin oli se mistä kuori oli puhki ja joku muu, varmana joku valojuttu, en ole tutkinu.
Vähän uutta reititystä tein muuallakin mutta tuskin maksoi vaivaa.
Jäi se lcd-näyttö mullakin kerran pari pimeäksi, varmaan liian hätäisen starttauksen jäljiltä eli painoin nappia ennenkun tarkistus oli loppu.