Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Camn - Joulukuu 08, 2011, 22:11:32 ip

Otsikko: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Camn - Joulukuu 08, 2011, 22:11:32 ip
“Punainen kuin synti…se sanoo sinulle miten mennään, miten se haluaa sinut. Kaulanikamat naksuvat… kuuluukin vähän sattua. Jos tämä Guzzi olisi nainen, se ei koskaan silittäisi paitojasi. Inferno purkautuu valloilleen kun startti lähettää molemmat 92 –männät työhönsä. Retro-Le Mans ravistelee itseään, talojen julkisivut kumisevat…”

”Mestari Lino Tonti on luonnostellut teräksisen rungon, joka oli palveluksessa legendaarisesta V7 Sport –mallista alkaen eri Guzzeissa. Tämä nimenomainen pulverimaalattu runko periytyy alun perin vuoden 1978 Le Mans I:stä.”

-   206 kg, kuten Le Mans I, V11 –moottori: 86 hv/92Nm takapyörällä
-   pakoputkisto mustaksi maalattua ruostumatonta terästä, 45 mm alkukäyrät, 1100 Sportin tankki
-   Dell'Ortot vakiona, lisävarusteena saa mm. Keihin luistikaasuttimet

c/Motorrad 21/2011
"Valmistaja" Stefan Bronold http://www.guzziladen.de/ (http://www.guzziladen.de/)
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 08, 2011, 22:26:50 ip
Sakemannit osaa tuon homman. Pahus kun jo pelkkä ilmansuodattimien asennus pilaa
tuollaisen pelin ulkonäön.

Pekka
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: DB2 - Joulukuu 08, 2011, 23:40:09 ip
Jeees,
-Tuossa on jotain perusteelista ideaa!
-Tykkäänn!
t.Seppo
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 09, 2011, 07:21:09 ap
Mieluummin tämä, samalta kaverilta:
Kasiventtiilikone, 200 takakumi, radiaalijarrut..

Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Joulukuu 09, 2011, 08:46:47 ap

Urpo ottaisi mieluummin tuon punaisen. Jälkimmäisessä on vähän lipsunut
estetiikkasäännöistä pakoputkistoa tehtäessä:
-alkukäyrissä on liian pitkä suora osuus
-äänenvaimennin nyrjähtää jalkatappien kohdalta

Täytyy myöntää, että pakoputkiston estetiikkasäännöt ovat osin ristiriidassa
tehokkuuden kanssa. Esimerkiksi se, että pakokäyrän alku ei saa nousta
vaakatason yläpuolelle. Virtausten kannalta olisi epäilemättä parempi, jos
noin voisi tehdä.

Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Ekku - Joulukuu 09, 2011, 09:03:11 ap
Hienojahan nuo on molemmat.

8-venttiiliseen näyttää laitetun kaasuttimet. Onkohan syynä ollut ulkonäköasiat vai onko rakentaja mennyt siitä, missä aita on matalin?

Leveä takarengas ehkä näyttää hienolta, mutta voi pilata ajo-ominaisuuksia ainakin perinteisessä Tonti-rungossa.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: egon - Joulukuu 10, 2011, 10:08:34 ap
Olisiko kuvaa miten cardano on laitettu ohittamaan leveä takarengas. Läheltä menee varmasti.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 10, 2011, 11:07:26 ap
Hienon näköisiä pyöriä. Lieneekö tehty alkuperäisen rungon papereilla koska päästömääräyksiä nuo eivät todennäköisesti täytä. Tai sitten on tehty ns. yksittäishyväksyntä jolloin kyseessä on omavalmiste.
Meillä taasen lainsäädäntö prosenttitaulukoineen ja ensimmäisen käyttöönottopäivämäärän mukainen vaatimustason täyttämisen takia nämä pyörät olisivat vain koristeita. Eivät tieliikenteeseen hyväksyttyjä.
Suomen käytäntö tässä asiassa on vastoin EU:n direktiiviä tavaran vapaan liikkumisen suhteen.

mm
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 10, 2011, 12:46:30 ip
Eikös se nykyään mene niin että jos on jossain EU-maassa liikenteessä ja rekisteröity, pitäisi onnistua myös Suomessa.
Ei välttämättä helposti...
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: kaide - Joulukuu 10, 2011, 13:25:26 ip
TUV on niin tiukka mankeli liikenneturvallisuuden suhteen, että pitäisi mennä heittämällä läpi täällä pelkällä katsastus- ja vaatimuksenmukaisuustodistuksella. Autoveron määrittäminen taitaa kuitenkin olla prioriteetissä ykkösenä. Ettei vain kansalaisten yhdenvertaisuus vaarantuisi. Se ei tietenkään haittaa ketään muuta kuin asianosaista, jos ylimääräistä tai perusteetonta veroa joutuu maksamaan.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Camn - Joulukuu 10, 2011, 16:50:26 ip
Samaisessa artikkelissa todetaan että TÜV –hyväksyttynä, valmiina rekisteröitäväksi (V11 vanteet, Marzocchi etujousitus, Wilbers takajousitus, Dellorto kaasuttimet). Koeajetussa versiossa oli lisävarustuksena PVM -vanteet, edessä alumiini takana magnesium, Öhlins jousitus ja Keihin kaasuttimet.

Tässä joitakin kohtia (vähän oikoen) toimittajan hehkutuksesta, liene sopivaa laittaa pätkiä tähän kun Guzziforumilla ollaan:


Kyllä, tämä moottoripyörä on äänekäs, vanhanaikaisen äänekäs.  Mutta tuo matala kumu molemmista ylösnostetuista Megafon –vaimentimista kertoo myös toisesta aikakaudesta. Kaasuttimien avoimet imuputket korisevat kumeasti, koko komeus kolisee ja tutisee. Lyhyesti sanottuna: tämä moottoripyörä elää! Koko runko värähtelee, se sytyttää. Italofanit ja moottoreista kiinnostuneet kääntävät päänsä kohti vilpittömän liikuttuneina.  Viattomiin jalankulkijoihin tarttuu epäusko...  Ja kuski itse?  Olet vakuuttunut.  Iloitset, miten ytimiltään terveeltä tämä sarjavalmisteinen V11 –mallin moottori tuntuu, miten herkkä kaasutuntuma on. Ihmettelet, miten lujasti tähän italialaiseen on tartuttava. Ihan itsestään sen kanssa ei käy aluksi yhtään mikään. Esim. kaikkien viiden vaihteen välissä odottelee salakavala välivapaa, täysi keskittyminen vaihtaessa…  

Toisaalta tämä Retro-Le Mans ottaa yksi yhteen käyttöön sen, mitä kuski haluaa. Jumalaista! 43:set Öhlins upside-down etuvaimentimet ovat peräisin Ducati 998R:stä. Ne seuraavat ajoradan kohokuvia tarkasti. Myös takajousissa on kultaiset tasauskammiot, kireät mutta lämminhenkiset. Raaka elämys, siloittamattomana ja autenttisena. Kultaiset Brembo P4 –jarrut, radiaalimännät. Nykyisissä sporttipyörissä on tuplasti enemmän tehoa.  Niin ?  Sitä vastaan neiti Rossa lipuu ja jyrähtelee ajokorttiystävällisesti tarjoten huippuelämyksen jo 120 km/h vauhdissa. Tämä himokas Guzzi ”henkevöittää” kuskinsa täydellisesti.
"
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 10, 2011, 19:38:30 ip
Erästä hyvin vastaavaa laitetta katseltiin autoinsinööri Virran kanssa kun omistajansa sitä ylpeänä esitteli.
Ins. Virta siihen totesi että Suomessa tämä pyörä olisi tuomittu varaosiksi koska se ei täytä Suomen Saksaa tiukempia lakeja ajoneuvon rakenteesta.

Tähän jo kilometrejä nähneeseen pyörään oli vaihdettu moottori, kaasuttimet, ilmanpuhdistin, vaihteisto, jarrut, takajousitus, hallintalaitteet, ajovalo, satula, lokasuojat, pakoputkisto ja alkuperäinen runko oli vahvistettu. Pyörä on muutoskatsastettu Saksassa. Varmasti liikenneturvallinen. Liikaa muutoksia että kelpaisi tänne.

Laitanpa tähän yhteyteen kuvan laitteesta.

mm
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 10, 2011, 23:59:26 ip
Voipi olla, joo... kokemusta ei ole.
Mutta Moottori-lehdestä muistan lukeneeni Caterham-nimisen auton esittelyn yhteydessä, että aikaisemmin sitä ei olisi Suomen kilpiin saanut, mutta nyt oli saatu. Ja ko. peli ei varmasti täytä Suomen turvamääräyksiä.
Ajat muuttuvat, ehkä jotain järkeä tulee viranomaisiinkin.
Noiden älyttömien prosenttilaskujen tehtävänähän on estää veronkierto, verollisena maahan tuotavan ajopelin suhteen saattaisi olla edellytyksiä järjen käytölle.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: TK - Joulukuu 11, 2011, 13:38:23 ip
Caterhamien yms. rakennussarja autojen rekisteröinti onnistuu nykyään itseasiassa melko helposti jos käytööottopäivä on vuonna 91 tai aikaisemmin. Yhden 90 tai 91 mallisen tunnen tarkemmin ja siihen tartti vaan lisätä sivuvilkut. Trafin pykäläkielessä oleellisena kohtana on lause "euroopan markkinoille tarkoitettu" jollaiseksi katsotaan mm. nämä yleensä briteistä peräisin olevat lotus seven replicat.

Nykyisen moottoripyörien prosenttitaulukon https://lomake.fi/a/ec/index.cgi/download?s=QE2brhK68Yq759o&id=3943%2FE4A8B8C9B59F4DA82772EA19551D4168&type=statics mukaan toi Motomatin linkin bemari näyttäis ihan mahdolliselta täällä härmässäkin, vuosimallista riippuen tietysti mutta eihän toi kovin uudelta näytä. Melumittaus ja mahdollisesti päästömittaus tarvittais mutta ei niiden läpäisyn pitäis olla kovinkaan hankalaa. Ongelmia tulee tietysti jos esim. koneenkokoa on kasvatettu yli 25%..
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Ekku - Joulukuu 11, 2011, 18:37:27 ip
Ei se ole ihan niin helppoa tuo muutoskatsastamine, kuin sitä voisi järjellä ajatella...

Suurin osa erikoisemmista rakennetuista pyöristä Euroopassa on saatu liikenteeseen ns. "yksittäishyväksymis-menetelmällä" ja eivät siis täytä Eu:n asentamia normeja kaikilta osin.

Se että pyörä on ollut rekisterissä jossain toisessa Eu-maassa ei tee siitä automaattisesti rekisteröintikelpoista täällä.

Tämmöinen yksittäis-hyväksyntä on ilmeisesti Suomessakin mahdollista, jos vaan joku tietäisi miten.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 11, 2011, 20:46:35 ip
Yksittäishyväksynnästä on selkeät pykälät.
Niitä on jopa tehty, siis hyväksyntöjä.

Yksittäiselle tavan tallaajalle vain tulee arvokkaaksi kun pitää olla monenlaista proopuskaa ja todistusta viralliselta tarkastuslaitokselta. Toistaiseksi sellaista ei ole. Meren takana kyllä on.

mm 
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: TK - Joulukuu 11, 2011, 22:04:55 ip
Vanhan ei e-hyväksytyn pyörän moottorin, vanteiden, jousien jne. muutoskatsastaminen on kyllä mielestäni nykyään oikeesti helppoa, hankaluutta pelätään joskus turhaan ja ehkä just sen takia niin monet ajaa turhaan "laittomilla" pyörillä. Yksittäishyväksyntä koskee suomessa käytännössä vaan uusia pyöriä ja se tosiaan vaatii yleensä aika reilusti kaikenlaisia todistusksia yms. kalliita lappusia.

Tohon teutoonien rakennelmaan palatakseni, niin mitenkäs onnistuis uudemman 6-lovisen liittäminen vanhaan Lemanssin lohkoon? Esimerkisi 80-luvun alun 1000-kuutioiseen?
Tavallaanhan uudempi V11 kone ei ainakaan kaasareilla varustettuna varmaankaan tarjoa oikeestaan mitään mihin vanhempi kone rempattuna ei pystyisi. Tai voisko uudemman pytyt tai vaikka kampurankin ruuvata vanhaan lohkoon?
Mistä muuten saksalaiset hommaa guzzeihinsa pinnavanteita? Mobile.de sivuilla niitä näkee aika paljon noissa vanhemmissa rakennelluissa guzzeissa, mutta en oo ainakaan netissä nähny moisia kaupattavan.

Vähän aiheeseen liittyvästi vielä yksi lisäkysymys: Sopisko 6-lovinen mun 1100 Sporttiin? Jos vaikka vaihtais kardaanin ja perän kanssa koko paketin?
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Camn - Joulukuu 12, 2011, 21:38:10 ip
Lainaus
V11 - kaasareilla varustettuna varmaankaan tarjoa

Kuvakirjasta katsottuna: Daytona RS, V1100 Sport ja Sport 1100i ovat tällä haavaa komeimpia tehdas-Guzzeja silmääni (MGS:ää ei lasketa..).  Sama lähde antaa sekä kaasutinversiolle (V1100 Sport 1994-96) että Weber-Marelli ruiskulla varustetulle Sport 1100i:lle (1996) samat teholukemat 90hv ja siinähän se taisi pysyä (lukuisissa V11 Sport/LeMans -malleissa) kunnes nykyinen 1200 Sport tuli.  Ainoastaan öljynlauhduttimen ja kytkimen kerrottiin olevan uutta Sport 1100i -malliin.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 12, 2011, 21:45:01 ip
Wikipedia: "Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet."

Epätodennäköistä, että moottoripyörässä olisi lauhdutin - öljyn lämpötila ei kohoa niin korkeaksi, että höyrystymistä tapahtuisi, ei ainakaan Guzzissa.  ;)

No, selvää vinoilua tämä... mutta...
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 12, 2011, 21:51:55 ip
Kaiken varalta mainitsen että kuusivaihteisia on kahta mallia. Vanhempi tuli kauppoihin V11 myötä ja uudempi Brevan matkassa. Ainakaan ei jälkimmäinen sovi Tonti-runkoon ja voi olla sovittamista vanhemmassakin. Niin erilaisia ovat rungot.

Mutta miksi pitäisi vaihtaa uudempi ja isompi vaihdelaatikko vanhaan malliin? Sen kuutosvaihteen takia ei ainakaan. Helpompi on muuttaa kokonaisvälityssuhdetta tai vaihteiston ratastusta.

Mitenkä muuten arvelette lataussysteemin toimivan kun uuden mallin kone laitetaan Tonti-runkoon? Siellä sylinterien välissä kun ei ole tilaa laturille.

mm
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: TK - Joulukuu 12, 2011, 23:23:03 ip
Kaiken varalta mainitsen että kuusivaihteisia on kahta mallia. Vanhempi tuli kauppoihin V11 myötä ja uudempi Brevan matkassa. Ainakaan ei jälkimmäinen sovi Tonti-runkoon ja voi olla sovittamista vanhemmassakin. Niin erilaisia ovat rungot.

Mutta miksi pitäisi vaihtaa uudempi ja isompi vaihdelaatikko vanhaan malliin? Sen kuutosvaihteen takia ei ainakaan. Helpompi on muuttaa kokonaisvälityssuhdetta tai vaihteiston ratastusta.

Mitenkä muuten arvelette lataussysteemin toimivan kun uuden mallin kone laitetaan Tonti-runkoon? Siellä sylinterien välissä kun ei ole tilaa laturille.

mm

Joo näinhän se varmasti on, enkä mä siis oo mitään tommosta projektia suunnittelemassa, pohdin ihan muuten vaan miten tommosen ekan viestin rakennelman vois toteuttaa laillisesti suomessa. Jos käyttäis orkkis runkoa ja moottoria niistä kertyis aika hyvin prosentteja, toisaalta ajattelin myös että jos halutaan käyttää nykyajan vanteita ja 180 takarengasta niin koko voimansiirto paketitin vaihtamalla vois päästä "helpolla"..
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 13, 2011, 15:47:37 ip
Melko leveään ratkaisuun pääsee sillä että vaihtaa 2000-luvun Californian takahaarukan ja kardaanin vanhaan runkoon. Ja 17" vanteen.

Tuosta kuvasta selviää miksi uudemmissa Californioissa on leveämmät takakumit. Tuolla nivelten väliin laitetulla akselilla viedään kardaania oikealle sen verran että on tilaa leveämmälle. Lisäksi kardaanitunnelia on "klommottu" lyttyyn lisätilan saamiseksi.

Laitan vielä esimerkin erimerkkisestä pyörästä jos haluaa paljon leveämmän niin taivuttamalla kardaaniakselia enemmän tulee enemmän tilaa. Renkaan leveys 360 mm.

mm
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Bhill - Joulukuu 13, 2011, 17:47:18 ip
Mikä siinä Tonti-rungossa on niin jumalaista, että kannattaisi V11 kone laittaa sellaiseen? Onko toi V11 runko jotenkin huonompi? En kyllä jaksa uskoa. Tuntuu, että tuo Tonti-usko onkin uskonto. Silloin ei tarvitse pystyäkään perustelemaan.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Ekku - Joulukuu 13, 2011, 21:00:17 ip
Mikä siinä Tonti-rungossa on niin jumalaista, että kannattaisi V11 kone laittaa sellaiseen? Onko toi V11 runko jotenkin huonompi? En kyllä jaksa uskoa. Tuntuu, että tuo Tonti-usko onkin uskonto. Silloin ei tarvitse pystyäkään perustelemaan.

Onhan se ihan pätevä, mutta ei nyt toki mikään ihmekapistus.

V11-mallin rungosta ei vaan saa rakennettua monen mielestä niin näyttävän näköistä "kuppilakilpuria".

Niille tehoille, minkä Guzzin 2-venttiili-koneesta saa, riittänevät kuitenkin Tonti-rungonkin ominaisuudet useimmille loistavasti.

PS. koko Guzzismi taitaa olla uskonto. Ei sitäkään pysty järjellä perustelemaan...  ;D
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 13, 2011, 22:25:40 ip
Melko leveään ratkaisuun pääsee sillä että vaihtaa 2000-luvun Californian takahaarukan ja kardaanin vanhaan runkoon. Ja 17" vanteen.
Tuosta kuvasta selviää miksi uudemmissa Californioissa on leveämmät takakumit. Tuolla nivelten väliin laitetulla akselilla viedään kardaania oikealle sen verran että on tilaa leveämmälle. Lisäksi kardaanitunnelia on "klommottu" lyttyyn lisätilan saamiseksi.

mm

Minulle melko leveä on jotain muuta kuin 150 millinen kumi. Tuohon lommottuun haarukkaan ei mene normaalilla offsetilla yli 150 mm rengas. Senkin profiili alkaa olla siinä rajoilla käytettävälle vanne leveydelle.
En tiedä miten Dynotec homman hoitaa, mutta heillä on jo kohtuu moderni 180mm kumi omassa Le Mansissa. Siinä on kyllä haarukkaputki puhkaistu, mutta senkään ei yksistään pitäisi vielä riittää.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 14, 2011, 08:50:23 ap
Leveämpi kumi sopii kunhan poistaa koko kardaanitunnelin, laakeroi perävaihteen taka-akseliin tai taka-akselin haarukkaan, tekee reaktiovivun perävaihteelle ja laittaa molempiin päihin kardaania ristinivelet. Syntyy ns parallellogrammo-tuenta joita on V10:ssä ja V11-malleissa.
Jos lisää vielä kolmannen nivelen niin löytyy tilaa lisää.
Jossain oli myös kuva jossa oli laitettu kaksirivinen ketju vaihdelaatikon takaa oikealle ja siitä kardaani taakse. Menetelmiä on useita.

mm
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Marko - Joulukuu 14, 2011, 09:23:23 ap
En tiedä miten Dynotec homman hoitaa, mutta heillä on jo kohtuu moderni 180mm kumi omassa Le Mansissa. Siinä on kyllä haarukkaputki puhkaistu, mutta senkään ei yksistään pitäisi vielä riittää.

tosta linkistä http://www.dynotec.de/2V-2005.html voi yrittää silmäillä, miten Dynotec sen on hoitanut. kunnollista kuvaa ei ole, mutta siistiltä näyttää.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 14, 2011, 09:51:18 ap
Juu, olen nähnyt kuvia jopa Dynotecin irtohaarukasta, mutta ei sekään kerro, miten tuo rengas on saatu mahtumaan. Haarukka on rankasti muutettu Tontin haarukasta. Kardaania ei ole siirretty mihinkään. Omassa Calissa on lommottu haarukka ja sen sisäpuolelle ei suin surminkaan mahdu 150:ä leveämpää. Kardaanin ja haarukan sisäpinnan väli on luokkaa 1,5-2mm +putken ainevahvuus. Jos tuolla perämurikan/vetolaipan sijainnilla asennetaan 180mm rengas, keskelle vannetta, ollaan reilusti kardaaniakselin sisäpuolella. Kuvien mukaan laatikon häntä ja siitä lähtevä ensimmäinen nivel, näyttäisivät olevan vakiopaikallaan.
Joten olisko takavanne offsetissa keskilinjalta? Tällöinhän keulankin pitäisi järjellä ajatellen olla?
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Marko - Joulukuu 14, 2011, 12:34:50 ip
(http://www.dynotec.de/bilder/2V-2009/2009-11a.jpg)

oisko vaan kardaanissa 2 mutkaa?

noi pinnavanteet on törkeen komeet.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 14, 2011, 17:43:20 ip
 
Joten olisko takavanne offsetissa keskilinjalta? Tällöinhän keulankin pitäisi järjellä ajatellen olla?

Moi.
Laittaa vaan sen takapyörän sivuun keskilinjalta. Näin on tehty ihan tehdastekoissakin
moottoripyörissä.
Olen mitannut uudesta n.20mm  sivussa olevan takapyörän. Piti oikein tarkistaa korjaamokirjasasta ja saman kertoi senkin ohjearvo. Eikä kukaan valittanut , että ajettavuudessa olisi ollut mitään vikaa.
Piti silloin oikein mitalla mitata kun tuo"offset" oli ihan optisella silmämitalla havaittavissa.

Pekka
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 14, 2011, 18:08:04 ip
No huhhuh!!  :o
Luulisi, että tuntuisi ajossa.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Ekku - Joulukuu 15, 2011, 06:33:21 ap
No huhhuh!!  :o
Luulisi, että tuntuisi ajossa.

Jospa se alkaa tuntumaan vasta sitten, kun joku kertoo kuskille, että sulla on pyörät eri linjassa...  ;D

Oli mullakin aikoinaan mopo, jossa oli pyörät nini eri linjassa, että piirti kahta viivaa hiekkatielle. Siihen aikaan ei vaan tietänyt mitään ajo-ominaisuuksista ja riittihän ne alle 80 nopeuksiin.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: FOT - Joulukuu 15, 2011, 12:22:07 ip
Lainaus
Laittaa vaan sen takapyörän sivuun keskilinjalta.

Lainaus
Luulisi, että tuntuisi ajossa.

Ei tunnu, eikä huomaa ajossa - tai sitten siihen vaan sopeutuu/sopeutui  ;)

T,
Jukka

Ps. Tuolla vasemmalla yläkulmassa on/oli myös ko. konstruktio...
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 18, 2011, 18:25:23 ip
Leveämpi kumi sopii kunhan poistaa koko kardaanitunnelin, laakeroi perävaihteen taka-akseliin tai taka-akselin haarukkaan, tekee reaktiovivun perävaihteelle ja laittaa molempiin päihin kardaania ristinivelet. Syntyy ns parallellogrammo-tuenta joita on V10:ssä ja V11-malleissa.
Jos lisää vielä kolmannen nivelen niin löytyy tilaa lisää.

mm

Kun pengoin vanhoja valokuvia löytyi kuvan mukainen avoin kardaaniratkaisu.
Tässä tapauksessa ei ole tainnut olla tavoitteena mahdollisimman leveä takarengas.

Pekka
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 18, 2011, 19:45:37 ip
Tuossa ed. viestin kuvan esittämässä pyörässä on haettu ilmeisestikin jousitusmuutosta muokkaamalla takahaarukkaa.

Mänttäläis-jyväskyläläis-kangasalalaisena työnä on valmistunut tämän näköinen http://jlmeccanica.blogspot.com/ kardaaniratkaisu. Mahtuu 180 sporttikumikin. Kooltaanhan tuo on tyypillinen 80 - 140 hv pyörissä.

mm

Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 18, 2011, 20:58:37 ip
Ekulle tulossa tyylikäs runko. Ainoa mikä häiritsee esteettistä silmää, on tuo takahaarukan toispuoleisuus.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: egon - Joulukuu 23, 2011, 07:55:58 ap
Pekan lähettämää kuvaa katsellessa en keksinyt miten tuossa yksilössä on toteutettu momentin siirto perävaihteesta takahaarukalle. Aikamoinen idea kyllä muutoin.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 23, 2011, 10:13:21 ap
Samaa asiaa koitin selvittää. Ilmeisesti pakoputken takana on jotain. Pikkuisen sieltä jokin vahvike pilkistää.
Jos on kuin näyttää, niin pienillä muutoksilla tuosta olisi saanut parallelogrammon jos olisi tukivarsi laitettu entisen takaiskarin kiinnityspisteeseen ja öljypropun kierteissä kiinni olevaan lyhyeen apuvarteen ja toinen pää runkoon. Näin olisi hyödynnetty tuo takimmainen ristinivel.
Jäänyt siis hiukan kesken.

JLMeccanica teki joskus vastaavia rakenteita kisakalustoonsa.
Otsikko: Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
Kirjoitti: Ekku - Joulukuu 31, 2011, 21:34:16 ip
Tuossa taas Guzzi-pohjainen Cafe Racer erilaisella rungolla :

http://ottonero.blogspot.com/2011/12/lm-1000.html