Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: egon - Joulukuu 01, 2011, 18:47:51 ip
-
Ei ole Guzzi, mutta italiaano kuitenkin. Nelipuolikas nelitahti crossari alkoi ampua putkessa ja tyhjäkäynti meni huonoksi ihan lennosta. Ei keksitä mistä etsiä vika. Ventiilinvälykset on tarkistettu, puristuksia on hyvin, kaasuttimessa näyttää suuttimet olevan ok. Mitä seuraavaksi? Mielellään tietoa, mutta valistunut arvauskin kelpaa.
-
Hana tukossa tai puristuksista huolimatta pakoventtiili palanut. Ei ole mitenkään outoa noissa, venttiilit pahimmassa tapauksessa kulutustavaraa.
-
Ei löytynyt vikaa kannesta tai venttiileistä.
-
magneetto pyörähtänyt ja sytkä poissa kohiltaan ?
-
Sähköt on tutkittu eikä löytynyt vikaa. Eihän se tarkoita etteikö siellä silti voi olla matoja. Eikös pauke putkessa tarkoita että putkeen pitää jostakin tulla palamatonta seosta, pitää olla siis sekä ilmaa että polttoanetta. Kun moottori käy niin pakoventtiilin kautta seos saa sytykkeitä joka toisella kierroksella.
Aiheuttaakko laiha tai liahva seos nelitahtikoneessa tuollaisia oireita?
Frouvan Monsterissa löysääntyi yhdellä reissulla toisen pakoputken kiinnitysmuhvin mutterit ja pakoaukko alkoi saada raitista ilmaa liitoksesta. Se aiheutti aikamoisia jytkähdyksiä moottorijarrutuksessa, en ymmärrä miksi. Pauke loppui kun putki kiristettiin uudelleen.
-
Nyt ei käy ilmi, että onko kaikki helpot konstit käyty läpi: tulppa vaihdettu, tulpan johto/hattu vaihdettu. Puola vaihdettu tai kokeiltu varmasti ehjää.
-
Moi,
Onko sun pyörässä akku vai ei?
Ohessa on linkki TM Ruotsin maahantuojan skannaamiin parts kataloogiin/koneen räjäytyskuviin
http://tmsverige.se/tm/tm/wp-content/uploads/2010-Motore-450cc-4T.pdf
Kuvaamasi mootorin oireilu voisi myös johtua moottorin sytysennakon ajoityksen säädön vikaantumisesta/toimimattomuudesta.
Tämä kuvattu Tav 09 (akulla /con batteria) ja Tav 10 (ilman akkua/senza batteria).
Kannattaa selvittää itselle kuinka moottorin sysytysennakko säädetään?
Kupla VW:ssä tämä tapahtui kaasarilta tulevalla alipaineletkulla, joka meni virranjakajalle. Alipaineen erolla (kaasarilta tulevalla imulla) säädettiin ajoituksen ennakkoa.
Jos tämä letku oli irti tai tukossa, oli oireilu juuri kuten sanoit. Kone käy ja ehkä ilman kuormaa ottaa jopa kierroksia. Vaihde päällä ja ajossa (eli kuorman kanssa) ei kone
jaksa tehdä mitään ja paukuttaa pakoputkessa.
terv. Bellagio MMIX
-
Helpot kokeiltiin ihan ensin. Ei ole akkua, pitää koettaa perehtyä tuohon ennakonsäätöön. Kiitos kommenteista.
-
Vika löytyi (jo aikoja sitten)
Jakoketju oli mennyt huonoon kuntoon, ilmeisesti teki jäykän mutkan ja jako oli hypännyt yhden hampaan verran pieleen. On kuulemma tapahtunut jollakin ennekin samanlaista. Se on yhdenlaista hammasketjua eikä tavallinen rullaketju.