Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Guzzr - Marraskuu 21, 2011, 19:43:11 ip
-
Nyt olen löytänyt ajankohtainen vastaava Ruotsista kuin "MOTOGRUPPO vakuutuksen". (keskustelimme eilen foorumilla)
Vastaava vakuutuksen meidän täytyy saada Suomessakin.
Nyt minä ehdotan: Henkilö/ Guzzisti joka osaa täydellisesti suomen kieli, - tai pieni ryhmä esim. Gruppohallituksen:
TEKEE VAKUUTUSYHTIÖN KANSSA VASTAAVA MOTO GRUPPO-VAKUUTUKSEN.
Malli Bilsport-mc moottoripyörävakuutus:
Perus MP-vakuutus (täys- tai puoli-)
+ LISÄÄvakuutus (Tilläggs-)
tässä tapauksessa
MONIvakuutus(Fler-)
-edullisempi yhteis vakuutusmaksu
-voi ottaa tämä vakuutus jos omistaa enemmän kuin yksi moot.-pyörä ja ainoastaan yksi mp kulkee kerralla
-jos toinen henkilö(kuin omistaja) ajaa ,hän täytyy asua samalla osoitteella.
-vakuutusehtoja näkyy kotisivulta.
Huom. sen lisäksi on SEURAalennus.
TÄSTÄ OSOITTEESTA : http://www.bilsport-mc.com/se/MC-foersaekringar
-
Tuli uutuus Tapiolasta : toisenlainen KASKO-vakuutus.
Tämäkin on ehkä askel eteenpäin. Antaa BONUSTURVAN. : Eikös olisi reilumpaa , ettei kolarista aina menisi bonuksia?
www.tapiola.fi
ps. käytän toisen firman.)
-
Tapiolalla voi automaattisen talviseisonnan lisäksi ilmoittaa esim. loka- ja huhtikuun seisonta-ajaksi saaden ajalta maksuhyvityksen.
Yleensä kaikki uudistukset lähtevät vakuutusyhtiöiden lyhytnäköisestä ahneudesta, eikä asiakkaan palvelemisesta ja siksi hintaerotkin eri yhtiöiden välillä ovat pienet. Toiminta on edelleen kuin 80-luvulta ja liikenneministeriölle(?) lobataan liikennevakuutuksen vuosittaista 5-8% korotusta vedoten "vahinkokehitykseen ja kustannusten-nousuun". Ainahan on maksujen nostopaineita milloin milläkin verukkeella.
EU:n myötä piti kilpailun ja palveluiden saatavuuden vapautua, mutta kyllä kilvet lähtee, jos ei Suomessa ole juuri sitä Suomalaista vakuutusta. Noo..., mutta tällaista se on aina ollut, eikä negatiivisuus kuulu tähän harrastukseen. EU tuskin näitä bonusjärjestelmiä tulee kauaa hyväksymään (on yrittänyt jo kumota).
Asiakaslähtöisellä vakuutustoiminnalla voisi harrastaa enemmän ja monimuotoisemmin - myös vakuutusyhtiöitä lihottavalla tavalla:
OnLine-järjestelmän kautta ilmoittamalla, mikä pyörä kulloinkin on liikenteessä voisi olla esim. katu-sportti, customi ja enduro omassa tallissa. Vakuutusmaksu kolmesta pyörästä voisi perustua kalleimmasta vakuutettavasta 100% (ns kausivakuutus), seuraavasta 20% ja kolmannestakin 20% eli vakuutusyhtiö saisi 140%:sen vakuutusmaksun ja harrastaja vastineeksi mahdollisuuden käyttää jotakin kolmesta pyörästään vuorotellen reaaliaikaisella OnLine ilmoituksella.
Nykyisin esimerkin kolmen pyörän omistaja ajaa endurolla "vain metsässä" vakuuttamatta ja katupyöriä 3kk toisella ja 3kk toisella, jotta bonukset kertyvät ja jotta seisonta-ajoista (min 30 pvä) saa maksuhyvityksen. Käytännössä valtaosa harrastajista omistaa vain yhden moottoripyörän näistä "järki syistä" eli vakuutusyhtiöiden jäykän, epäkäytännöllisen ja keinotekoisen vakuutus/bonus/seisontahyvitys järjestelmän takia. Pyöräkaupalle vakuutusjärjestelmän uudistaminen olisikin taantumassa hyvä piristysruiske.
p.s.Tietysti nyky-järjestelmääkin voi kikkailemalla kiertäää, muttei sitä julkisesti oikein sovi esitellä...
-
Sekavaa on...
Minä valitsin lähivakuutuksen seisonta-ajallisen. . . ja ajelen perusliikennevakuutuksilla.
Uuden "käyteytyn" pidän eka kesän täysvastuun...( saa tuntumaa ) ja jaksottelen muuten touko - syyskuun / pari- kolme pyörää ajossa.
Laskeskelin että selviän 70 € / pyörä/ kk ja jos ajan 12 kk / 5kk aikana ( 3 kk ) niin selviän noin 800 - 900 / kausi.
Tosin otan tietoisen riskin... nurinajot etc, ja pahin että tallipalossa saattaa mennä kaikki ,kun periaattessa ei turvaa ole palon varalta edes palovakuutuksissa.
Ja Guzzr -linkki meni Lähivakuutukselle vinkiksi...
Mr
-
Tämä Ali,n ja Guzzr,in vakuutus olisi HYVÄÄ.
+ jos sinulla on useita mp,iä ja haluat ajaa silloin kun sinä itse päätät/haluat.
+Vakuutuksen/ia tulisi halvempia kuin nykyään olevia - jos uusi saa lopullisen oikea muoto.
+jos haluat ostaa/omistaa yksi mp lisää, tai useita, esim. vuosilta 1982 - 2012 (ei museorek. mp)
+Tästä hyötyisivät mp-omistajat.
" vakuutusyhtiö.
" klubin jäseniä ja klubi itse - jos on mukana uuden vakuut. muotoilussa.
" moottoripyöräkauppiaita -kysyntä lisäntyy.
NYT, on TÄYSIN VÄÄRIN kun mp-omistajalla on täysbonuksen esim. California-pyörällä(-kausivakuu.) ja EI saa mitään bonuksia/ja joutuu maksamaan TÄYSI vakuutusmaksun esim.
Ducatilla (seisontavak. tai kausi-vak.) = 4 - 5 kertaa kalliimpi vakuutus toisella moottoripyörällä - vaikka on sama kokenut kuljettaja/omistaja. - KALLIITA kilometrejä.
Hyvä jos viette vakuutusasian eteenpäin yhtiöille. Oikein guzzistit.
-
"... Hyvä jos viette vakuutusasian eteenpäin yhtiöille. ..."
Voi sitä kerhokin yrittää, mutta vaikutusvaltaisin toimija olisivat (myyntivaikeuksissa olevat) mp-kauppiaat.
Raha se on paras konsultti ja liikennevakuutuksen kohdalla saattaa jopa lakimuutos olla tarpeen.
-
Tämä kuuluu siihen joukkoon asioita, joihin ei tule helpolla tule muutosta. Niitä muita ovat mm: autovero, alkoholivero, tv-lupamaksu. Keskiolutta on R-kioskissa.
-
Kiitos, että jätit listasta pois naiset, mutta muistit oluen ;D
-
Tämä kuuluu siihen joukkoon asioita, joihin ei tule helpolla tule muutosta. Niitä muita ovat mm: autovero, alkoholivero, tv-lupamaksu. Keskiolutta on R-kioskissa.
Mutta kaikki nämä ovat muuttuneet koko ajan. ;)
-
Aijjuu. Pahus. -...kansalaisen kannalta parempaan päin.- puuttui eka lauseen lopusta ;D
-
Näitä vakuutusasioita ja lakimuutosta siihen suuntaan oli reilut kymmenen vuotta sitten kova yritys. Silloin vastassa oli Vakuutusyhtiöiden Keskusliitto jossa tämä brittiläistyyppinen vakuutusmuoto (henkilö vakuutetaan kuljettamaan tiettyjä ajoneuvoja) tyrmättiin. Perusteluina käyttivät kovin pientä asiakaspohjaa (silloin moottoripyöriä alle puolet siitä mitä nyt), lyhyttä käyttökautta ja pakollisen liikennevakuutuksen kannattamattomuutta. Vapaaehtoisien vakuutuksien osalta tätä asiaa jotkin yhtiöt pitivät hyvänä. Siitä ei sittemmin ole kuulunut mitään. Joitakin sopimuksia alennuksista jäsenilleen Smoto silloin teki mutta niistäkin on sittemmin luovuttu.
Laissa on säädetty että jokaisella moottoriajoneuvolla, jota yleisessä liikenteessä käytetään, tulee olla jatkuva vakuutus.
Liikennevakuutuslaki on vain hieman nuorempi kuin minä mutta siihen on tehty lukuisia muutoksia, varsinkin EU:n liittymisen jälkeen, jotka ovat parantaneet sen kattavuutta.
Tässä laissa on myös runsaasti hyviä puolia, verrattuna muualla voimassa oleviin lakeihin, erityisesti sen kattavuuden osalta.
Liikennevakuutuslaki 26.6.1959/279 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1959/19590279
Tuon lain muuttaminen ja siihen liittyvien säädösten soveltaminen uudelleen olisi tehtävä ensin ja sitten ryhtyä katsomaan mitä vakuutusrintamalla tapahtuisi.
mm
-
Joskus viime vuosisadalla keksittiin lisäjarruvalot autoihin. No nehän tietenkin kiellettiin Suomessa ja per oitis. Tarina kertoo, että asian takana olisi ollut liikenneministeriön virkamies, joka oli todennut, että vain hänen kuolleen ruuminsa yli jne. Ja sattui olemaan päätösvaltainen...
Tarina jatkuu, että kolme päivää siitä, kun ao. mies jäi eläkkeeelle, lisäjarruvalot sallittiin.
Samoihin aikoihin kiellettiin lähivalojen kahdentaminen. Syynä oli se, että ministerinä oli kommari, joka totesi, että kun kaikilla (=hänen kannattajilla ) ei ole varaa niitä ostaa, niin ne kielletään kaikilta. Näin saatiin autoilijat "tasa-arvoiseksi" tässäkin asiassa. Kaikki sitten totesivat, että kurakelit ja pimeys poistettiin Suomesta ministerin määräyksestä.
Joskus ( 1990-luvun alussa ) oli tarrakampanja "Keskiolut R-kioskeihin". Tästä sanoi Alkon johtaja, että sitä päivää ei tule, että alkoholia myydään kioskeissa.
Isä maalasi uudet rekisterikilven ruuvit mustiksi, että sai auton katsastuksesta läpi...Roiskeläppien pituus...Kansakouluun ei saanut tulla pyörällä, jos asui "liian lähellä"...Viinakortti... Kasvien keräily kesälomilla, kaksi kesää á 40 ruohoa... Piilofarmarit... Verokikkailu, jossa käytettiin farmariauton takaosassa umpipeltiä ikkunoiden sijaan...Pick-upin lavan pituus, joka aiheutti mm. Subaruun jatkopalan lisäämisen - ja uuteen autoon... Lokasuojalevikkeet, jotta perävaunun leveys suhteessa auton leveyteen olivat riittävän lähekkäin... Alkoholin myynti suhteessa ruokamyyntiin piti olla A- ja B-oikeuksissa määrätyissä rajoissa. Siksi oli mm. illalliskortit jne... Partaveden maahantuonti vaati Alkon luvan, koska joissain partavesissä olis jopa >40% alkoholia...
Puhumattakaan vaikkapa sotaväen merkillisyyksistä. Sielläkin vuosia olleena. Ja sen lisäksi vielä laivastossa.
EDIT: Alla olevaan Matin juttuun: Olutta sai vain todellakin ruoan kanssa. Ruoaksi kelpasi se Päivystävä Sämpylä. Se maksoi 16mk ja keskaripullo 15mk - ja lattialla olevasta korista lämpimänä. Olutta sai kaksi/sämpylä. No, kun sitä muoviin käärittyä ei avattu, niin "tyttö" haki tyhjät hylsyt ja sämpylän ja kohta keittiöstä tuli vitriiniin uusi samanlainen sämpylä. Juuri ennen omaa asemaa työnnettiin hammastikkuja siihen sämpylään...Olis pitänyt olla näkemässä...
-
Kiitos Timo!
Tuli ihan nuoruus mieleen.
Junan ravintolavaunussa kaljoittelu oli myös mielenkiintoinen toimi 70 -luvulla. Olut ja sämpylä oli minimi. Niitä sämpylöitä sitten pöytään kertyi välillä Roi - Tre...
mm
-
On ne "vanhat hyvät ajat" vaan olleet mielenkiintoisia... :)
Eipä tuo holhous mentaliteetti ole kuitenkaan mihinkään kadonnut. Se elää ja voi hyvin.
Jos ette usko, niin katsokaan osaa ehdotuksista tuollakin sivulla :
http://www.elakoon.fi/
Motomatin kanssa olen samaa mieltä suomalaisen liikennevakuutuksen kattavuudesta.
Sen parempaa ei liene saatavilla missään samaan hintaan, vaikkaan sen maksaminen ei halvalta tunnu.
Periaatteessa tuommoinen henkilökohtainen vakuutus on toimiva, mutta se minkä hintaiseksi vakuutusyhtiö sen laskee on kokonaan toinen juttu.
Samalla jos lainsäädäntö avataan, niin vakuutusyhtiöt yrittävät taatusti heikentää nykyisen liikennevakuutuksen kattavuutta erilaisissa korvaustilanteissa.
-
<snip>Partaveden maahantuonti vaati Alkon luvan, koska joissain partavesissä olis jopa >40% alkoholia...
<snip>
Mitäs toi nyt on, mulla on ollut Lagerfeldtin partavettä, jossa oli 78 prosenttia alkoholia. Kuivatti mukavasti ihoa...
-
Mikä oli hyvä blandis Laakerveltin kanssa?
mm
-
Mullakin löytyy hyllystä pari yli kasikymppisä partavettä. Haju on jo sen verran kemiallinen, ettei tee mitenkään mieli maistaa..
-
Sotatyöjohtajana ollessa sain tehtävän hakea Hesan päävartiosta yhden varuspojan. Gaz Coupé lla matkaan tykkimiehen tyyrätessä ko. Siperian Jeeppiä.
No, poika oli kiinni käsiraudalla seinälenkissä. Kadetti oli vartiopäällikönä. Kysyi tiukasti kateetilta miksi mies oli raudoissa, johon kateetti soperteli jotain.
Kysyin varuspojalta, miksi täällä..."Em mä mitään tehny!"...
No selvisi sitten: "Mä join Tilkan sotkussa partavettä..."
Meille miehille Mennen! ;D
-
Meille miehille Mennen! ;D
Naisiinhan sillä onkin lähinnä karkoittava vaikutus ;D
-
Vielä niistä vakuutuksista . . .
Oikeastaan ainoa muutos, joka tarvittaisiin olisi bonustensiirron ja seisonta-aikahyvityksen määrien ja aikojen vapauttaminen.
Sillä kohtaa nykysysteemi ei toimi, jos omistaa useamman moton. "Digi-aikana" moiselle jäykkyydelle ainoa peruste on yhtiöiden "liika vaiva ja rahan menetys".
Minulla oli pyörässä ja autossa 70% bonukset, kunnes tyhmyyttäni siirsin bonukset vaimoni autoon, josta en niitä enää saanut takaisin pyörään bonusten siirtomääräysten aikanaan "uudistuttua". Se harmitti erityisesti, kun laitoin auton firman nimiin saaden siihen suoraan täydet bonukset ja henk.koht. bonusten jäädessä roikkumaan "tarpeettomina". Pyörään on nyt kertynyt taas jotain yli 50%, mutta jos hankkisin sille tallikaverin, niin uuden pyörän bonuslaskenta alkaisi taas -10%:sta, vapaina roikkuvista 70% bonuksista huolimatta. Ei tällaisessa järjestelmässä kuluttajan kannalta mitään järkeä ole. Semminkin, kun pyörällä tai autolla voisi nytkin ajella kuinka riskialtis kuljettaja hyvänsä.
Voisinpa myös suositella hankkimaan vaikka epäkuntoinen kaikkein halvimman vakuutuksen (Vespa 80cc?) kaksipyöräinen, jota pitää vuosittain bonuskertymän (3kk) ajan "liikenteessä" - vaikka sitä mahdollista tulevaa isokuutioista "kakkospyörää" varten.
Pelkällä OnLine seisonta-aika ja bonustensiirto mahdollisuudella edistettäisiin jo tuntuvasti saman omistajan vuoroinpyöräilyä.
Nykyisin kun taitaa jopa bonustensiirron määrä / vuosi olla sekin rajoitettu vakuutusyhtiöiden(?) toimesta.
-
Tuosta bonustensiirrosta ja seisonta-ajoista ei mikään laki määrää vaan vakuutusyhtiöt ovat kartellinsa piirissä tästä käytännössä keskenään näin sopineet. Toistaiseksi mikään yhtiö tai vakuutusyhdistys ei ole tästä asiasta poikennut.
Jokin aika sitten siihen tuli kyllä muutos ja vakuutustyypin on voinut valita jatkuvan tai seisonta-ajallisen väliltä.
Jouduin vaihtamaan vakuutusyhtiötä koska muuttivat yksipuoleisesti vakuutusehtoja siten että pyöräni olivatkin ympärivuotisen vakuutuksen piirissä. Vaihdoin välittömästi vakuutusyhdistyksen asiakkaaksi ja siellä seisonta-ajallisiin vakuutuksiin.
mm
-
Näistä kaikista syistä johtuen pitäisi ajoneuvojen vakuuttaminen avata kansainväliselle kilpailulle.
-
??? ???
sehän on avoin?
tänne saa tulla kuka vaan ulkomainen vakuutusyhtiö, missään ei ole kielletty. muistaakseni ainoa mikä vaaditaan on, että ko. firmalla pitää olla konttori Suomessa.
Nordean myymät vakuutukset on Tanskalaisen/Norjalaisen(?) Trygg:in.
-
Mikä oli hyvä blandis Laakerveltin kanssa?
mm
Ei taida olla semmoista - niin pahaa oli kun sitä huuleen joutui. Ja pieni pullo, sillä hinnalla ei kannata juoda, pimeä pullokin on halvempi. ;)
-
Tuosta bonustensiirrosta ja seisonta-ajoista ei mikään laki määrää vaan vakuutusyhtiöt ovat kartellinsa piirissä tästä käytännössä keskenään näin sopineet.
Pitäisi varmaan tässä(kin) asiassa kääntyä kilpailuviraston puoleen ??? . Valitettavasti heidän(kin) toimintansa on niin hidasta, että pelkkä selvitystyö vie vuosia :-[ . Mahdollisesta kilpailurajoituksesta tulee sitten korjauskehoitus parin vuoden siirtymä-ajalla, että nuorisokin kerkiää jo keski-ikään, ennenkuin muutokset toteutuvat ;D
Rahoitus-sopimusten yhteydessä on ulkomaisiakin mp-vakuutuksia (liikenne+kasko yhdessä) saanut jo vuosia, mutta minulle on riittänyt pelkkä hirvi-palo-varkaus vakuutus ja pyöräkaupassa käteinen.
Alku"pamaus" tälle vakuutuskeskustelulle oli "Mp-kauppa sukeltaa" keskustelu ja ehkä mp-kerhot yhdessä mp-kauppiaiden kanssa (?) saisivat näistä ideoista rakennettua niin harrastajia, kuin mp-myyntiä piristäviä uusia vakuutuspalveluita.
-
Kyllä kaikki täytyy huomata että jotain on aivan väärin kun Moto Guzzi Lemans vm. 91n liikennevakuutus maksaa 1 621,20 eur/vuosi eli 810,60 eur/puol.vuosi -
135,10 eur/kuukausi. Bonus 0 %. Ajan toisella isolla m-pyörällä kausivakuutettuna.(zzr 70 % bonus).
1. Bonuksiensiirrosta.
Haluamme saada parempi systeemi kuin nykyinen.
2. Halvimman vakuutuksen hankkiminen, ostamalla pieni vanha mp: että bonukset kasvaa.Mielenkiintoinen juttu..
Lasken itselleni - saa nähdä kannattaako?.
Ratkaisu on: Malli Bilsport-mc MONIvakuutus ja DIGIilmoituksia suoraan vak.yhtiölle Suomessa.
3. Ryhtyä toimenpiteisiin , että sais ajaa omilla moottoripyöreillä vakuutus-kohtuukustannuksella.
Ei Bilsport&MC- vakuutuksia olis Ruotsissa jos ei tarve olis siellä ollut. Kiinnostava MC FÖRSÄKRING SENIOR (omistaja yli 50 vuotta) Puolivakuutus sisältää liikenne, palo, lasi, varkaus, konevahinko, pelastus ja
oikeusturva + tähän on mahdollisuus ottaa Flerförsäkring- Monivakuutus. Täyskaskokinversio on.
Moto Guzzi Club ruotsi on mukana Bilsport & Mc erikoisvakuutuksissa ja saa kerhoalennuksia ( 15 kerhon ryhmässä.)
Vak.yhtiö on yhteistyössä 51 kerhon kanssa Ruotsissa(auto ja mp) ja 226 ajoneuvoKAUPPIAITA ym.
NYT on AIKAA saada vastaava tähän Suomenmaankin. - Sen jälkeen katsomme jos on aihetta vaihtaa nykyisestä "omasta" vakuutusyhtiöstä.
- elvetti kun ei "saa " ajaa omilla omistettuja m-pyöriä kun itse haluaa " lompakkoa tyhjentämalla."
-
Alennus
http://sitenew.guzziclub.nu/html/forsakring.html
-
Kokeilisko joku vakuuttaa moponsa tässä ruotsalaisessa vakuutusyhtiössä. Tietääkseni EU:ssa edellytetään tuotteiden vapaata liikkuvuutta. Pitäisi minun mielestä koskea myös vakuutustuotetta. Voipi olla, että norjalaiset saavat vakuutuksen ko yhtiöstä. Ainakin sivuja voi lukea norjaksi.
-
>>Liikennevakuutuslaki 26.6.1959/279 - - - 19 § (29.12.1994/1493)
Liikennevakuutuksen voi myöntää ainoastaan sellainen vakuutusyhtiölaissa (1062/79) tarkoitettu vakuutusyhtiö, joka on saanut oikeuden harjoittaa tällaista vakuutusliikettä Suomessa.<<
Tämä on lainaus lakikirjasta. Koko 19§ kannattaa lukea. Siinä on selkeä suomalaisen vakuutuyhtiön turvaksi tehty kilpailunrajoittaminen...
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1959/19590279?search[type]=pika&search[pika]=liikennevakuutus#a29.6.2007-742
Lisäksi voidaan ihmetellä jos joku eurooppalainen vak.yhtiö viitsii tänne lähteä näin pienille markkinoille tyrkyttämään vakuutuksia ja vieläpä edullisesti. Maahan, jossa on lumipyryjä, mustaa jäätä, kuraa-loskaa-pimeää jne. Sama asiakasmäärä saadaan helposti etelämpää yhdestä-kahdesta kaupungista...
Näkeehän sen jo siitä, että esim. Exxon ( Esso ) ja Royal Dutch Shell vetäytyivät täältä, eikä juurikaan tunkua ole muillakaan ulkomaisilla yhtiöillä vallata Suomen markkinat. "Strutsivapaa Bensiini" -firmaa lukuunottamatta, eli Lukoil...
-
lisää liikennevakuutuksesta. (esim. mitä tapahtuu jos ajaa ilman voimassa oleva ). http://fi.wikipedia.org/wiki/Liikennevakuutuskeskus
-
Laki on näköjään vuodelta -94 eli kauan ennen maamme EU:iin liittymistä. Kaipaa ilmiselvästi uudistamista. Norjassa on todennäköisesti vähemmän moottoripyöriä kuin meillä. Ruotsissa suurinpiirtein samanverran. Joten mikä naapurimaissamme kannattaa, pitäisi olla kannattavaa myös meillä.
-
<snip>
"Strutsivapaa Bensiini" -firmaa lukuunottamatta, eli Lukoil...
TB:n Suomessa olemassaolo perustuu toisenlaiseen kampanjaan: Trustivapaa Bensiini oli sodan loppuun saakka saksalaisomistuksessa ja rauhansopimuksen mukaan siirtyi Neuvostoliitolle niinkuin kaikki muukin Suomessa ollut saksalaisomaisuus. Lukoil osti sen vuonna 2005.
-
Joo.. kyllähän tuo Strutsivapaan tarina tuttu on meille kaikille - tai ainakin vanhemmille aikuisille.
Koko bensiinikaupan historia on kansissa. En tähän hätään muista kirjan nimeä, mutta kattava se on. Union, Gulf, E-öljyt, Kesoil jne.... Tiikeriä tankkiin! :D
-
Vaikka ei ihan vakuutukseen liitykkään, niin vastaan kuitenkin ;D
Trustivapaa Bensiini Oy = TB oli meikäläisen leivänantaja vuosina 1969-1998.
-
Kokeilisko joku vakuuttaa moponsa tässä ruotsalaisessa vakuutusyhtiössä.
hmmmm ....suostuuko ruotsalainen yhtiö yleensä myymään vakuutusta Suomeen.... kukas yrittää ???
Maikälaisellä hoono soomi ja pahemi skoone....
MR
-
Kokeilisko joku vakuuttaa moponsa tässä ruotsalaisessa vakuutusyhtiössä.
hmmmm ....suostuuko ruotsalainen yhtiö yleensä myymään vakuutusta Suomeen.... kukas yrittää
Maikälaisellä hoono soomi ja pahemi skoone....
Ehdotan Guzzr:ää, kun tuntuu ruotsia osaavan.
-
Minun täytyy nyt ensiksi saada kaikki moottoripyörävakuutuksien tiedot/ säännöt ja vakuutusehdot "omasta" yhtiöstä selviksi.(Aktia). Sen jälkeen olisi hyvää tiedä muistakin yhtiöistä - kirjoita vaikka tänne jos on "jotain erikoisehtoja y m teidän tai muun mp-
vakuutuksessa.
Ja . jos säännöt/laki ei hyväksy ulkomaalais-vakuutus on turha yrittää... Toinen mahdollisuus olisi kutsua "ulkomaalainen yhtiö tänne (sivuliike) - sen jälkeen kun on saanut sen vakuutusehdot ja katsonut mitä on voimassa esim Ruotsissa ja Norjassa.
Kuukausimaksujakin. Ehkä olisivat jo sivuliikekontorit perustanut tänne ja myyneet mp,n monivakuutukset jos on mahdollisuuksia ja kannattava toiminta yhtiöille.
Esim. Bilsport& Mc kuluu Moderna Försäkringar yhtiölle ja se "kuluu" Tryg Forsikring A/S ille Tanskasta. Omistussuhteita tarkemmin en tiedä.
Muita Suomessa ? If ja .. ?
Tämmöstä selvitystyötä vaatii kauheasti aikaa - kuka ehtii- mottoripyöräorganisaatio??
On ehkä mahdollisuuksia saada ehtojen muutoksia nyky- yhtiöiden vak.ehdoissa /vak.järjestelmässä koskien : bonuksia, seisonta ilmoituksia . Ja "uusi monipyörä-vakuutuksen.
-
Vesterisen Tapsa tuolla TFMK:n puolella on selvitelly jo vuosia vakuutusyhtiöitten vakuutuksia. Ammattilainen ja entinen guzzisti, vai omistaako vieläkin jonku vanhemman Lemarin?
Moto 1-lehdissä ja tfmk.com-foorumissa voi tutustua aiheeseen.
Äkkiseltään tuntuu, että vakuutusten oikean hinnan tietää vasta kun pistää kaikki talouden vakuutukset saman katon alle ja tsekkaa viivan alle tulevan summan ja vielä kun selvittää vakuutusten korvausperusteet, niin mäikäläinen on jo aika kaukana ymmärryksen tuolla puolen. Ei oo heleppoa vakuutuspeli.
-
Näin juuri. Vakuutusyhtiöt myöntävät kaikenmaailman keskittämisetuja ja vakuutusehdot ovat erilaisia eri vakuutuksissa. Varsinkin vapaaehtoisissa vakuutuksissa on liian paljon liikkuvia osia, jotta varmasti parhaan yhdistelmän selville saaminen vaatii seikkaperäistä perehtymistä vakuutusehtoihin ja hinnoitteluun. Liikennevakuutus lakisääteisenä on yksi harvoja aika helposti vertailtava. Siinäkin meitä motoristejä kiinnostava seisonta-aikamenettely vaihtelee eri yhtiöiden välillä. Hinnoissa ei ole merkittävää eroa. Korvaavuudesta pitää laki huolen, että se on kaikilla sama.
Pikaisen lukaisun tuloksena vaikuttaa siltä, että bilsport-mc-vakuutus on kaskovakuutus, eli kattaa vain aineellisia vahinkoja. Häiritsee aika paljon etteivät ilmoita hintoja avoimesti, vaan pitää pyytää tarjous.
Summasummaarum (tällä kertaa ei ole kieli poskessa): Suomessa pakollisen liikennevakuutuksen hinta per ajoneuvo on kohtuullinen, kun ottaa huomioon mitä se kattaa. Kohtuuttomaksi ja epäoikeudenmukaisiksi vakuutusmaksut tulevat sitten, kun ajoneuvoja per kuski on enemmän kuin yksi, koska yksilö ei voi kahdella yhtaikaa ajaa.
Kaskossa on selvästi kilpailua, koska hintahaitaria on ja korvaavuus vaihtelee eri yhtiöissä. En ihmettelisi yhtään, vaikka tuon bilsport-mc-kaskovakuutuksen saisikin Suomessa rekisteröityyn ajoneuvoon. Ei kiinnosta alkaa selvittää, koska todennäköisesti lopputulos on liian lähellä kotimaisia vaihtoehtoja ja vahinkotapauksissa asiointi ruotsin puolelle olisi hankalaa ellei käytännössä mahdotonta, säkert. Vakuutuksen maksaminen puolestaan ei nyky-IBAN aikoina tuota ongelmaa, förstås.
-
"Huutokauppasin" alkuvuodesta vakuutukset. Kokoelma sisältää koti-, tapaturma-, auto- ( liikenne+kasko+lasi) ja mpvakuutukset.
Pohjantähteet antoivat parhaan kokonaisuuden. Vähän pyörän vakuutus oli kalliimpi kuin muilla, mutta tuo auto ( Citikka C8 ) vastaavasti paljon halvempi.
Tapiola hinnoitteli itsensä ihan pihalle ja OP-Pölhölä oli myös kalliimpi. Ifiltä en olisi muutenkaan ostanu - sen verran huonoja kokemuksia takavuosina. Turvat ja muut eivät pärjänneet alkuunkaan.
Ilmeisesti jotkut antoivat tahallaan niin kovan hinnan, että ei tarvitse ottaa tuota pyörän riskiä.
Muuten menee mukavasti; Tänään on tilipäivä ja huomenna verottaja lähettää kopallisen rahaa...
Pieni murhe vaan Tawjan pippalokutsusta tuli - Itella jotenkin sen sörssi kadoksiin...tänäkin vuonna...ja ilmeisesti ensi vuonna, jos Sale sitä edes...
-
"Huutokauppasin" alkuvuodesta vakuutukset. Kokoelma sisältää koti-, tapaturma-, auto- ( liikenne+kasko+lasi) ja mpvakuutukset.
Pohjantähteet antoivat parhaan kokonaisuuden.
Tapiola hinnoitteli itsensä ihan pihalle ja OP-Pölhölä oli myös kalliimpi. Ifiltä en olisi muutenkaan ostanu - sen verran huonoja kokemuksia takavuosina. Turvat ja muut eivät pärjänneet alkuunkaan.
Sama homma "huutokauppaan" nykyään joka toinen vuosi vakuutukset. Mulla on henkilövak, ok, mökki, halli, traktori, pari ha ja pari mp tarjoukset olivat vuosiaikaan halvin kasa n.2700e ja kallein n.4200e eli aika hirvee hinnanero. Lähivakuutus oli kaikista kallein, halvin oli IF:n taas ja kattavin.
Mulla oli sama homma kuin Timollakin että kiersin IF:n kaukaa huonojen kokemusten tähden, nyt olen ollut tosi tyytyväinen. Matkavakuutus meni hienosti kun telosin koipeni viime jouluna Teneriffalla ja kk aikaan kolhisin tyhmyyttäni henkilöautoani, ja tosiaan homma pelasi hienosti sekä korvaussummat oli kohdallaan.
-
Yhtiöt "kehittävät tuotteitaan". Tämä on suomeksi: muuttavat ehtoja ja hinnoittelua, jotta saisivat kuluttajan vaihtamaan yhtiötä katteesta tinkimättä.
On näitä bilsport&mc tapaisia ryhmävakuutuksia ollut ennenkin esim "touringkasko". Siinä piti olla vähintään keski-ikäinen eikä vahinkohistoriaa saanut olla muistaakseni viimeiseltä viideltä ajovuodelta (olikohan vielä, että pyörän piti olla tietyn tyyppinen) ja tietenkin piti kuulua kerhoon. Siihen pystyi liittymään muutamana vuonna ottamalla asiamieheen yhteyttä ja anomalla. Nykyään tätä ei mainita touringin jäseneduissa. Varmasti Guzzisteissa on ko vakuutuksen saaneita. Joku sellainen voisi kertoa onko ehdot ja hinnoittelu pysyneet samoina ajan kuluessa. Ainakin tämä mainittu asiamies oli Guzzi-veli touring-kaskon ja imuputken magneettirengasbuumin kuumimpina aikoina. On vissiin sittemmin vaihtanut merkkiä.
Yksi mielenkiintoinen yksityskohta hyppäsi silmille bilsport&mc-sivustoa selatessa. Heillä on vakuutus tytöille(tjej) erikseen. Tytöksi luetaan myös yli 40v mies (bög?) ::) ;D . Mitenköhän konservatiivinen suomalainen tasa-arvopoliisi tähän suhtautuu, kun täällä tullaan aina vähän jälkijunassa näissä uusissa virtauksissa.
-
<snip>
On näitä bilsport&mc tapaisia ryhmävakuutuksia ollut ennenkin esim "touringkasko". Siinä piti olla vähintään keski-ikäinen eikä vahinkohistoriaa saanut olla muistaakseni viimeiseltä viideltä ajovuodelta (olikohan vielä, että pyörän piti olla tietyn tyyppinen) ja tietenkin piti kuulua kerhoon. Siihen pystyi liittymään muutamana vuonna ottamalla asiamieheen yhteyttä ja anomalla. Nykyään tätä ei mainita touringin jäseneduissa. <snip>
Kai Touring Finlandialla edelleen on ko. kerhovakuutus, mutta mulla kävi niin, että Pohjola tuli halvemmaksi - niin että se siitä sitten. Se oli kyllä aikoinaan edullinen, mutta teho/paino-suhteen ja ympärivuotisuuden tulo mukaan muutti tilanteen.
Mitään omituisia ehtoja ei Touring-vakuutukseen sisältynyt.
-
Mikä oli hyvä blandis Laakerveltin kanssa?
mm
Ei taida olla semmoista - niin pahaa oli kun sitä huuleen joutui. Ja pieni pullo, sillä hinnalla ei kannata juoda, pimeä pullokin on halvempi. ;)
Mutta aina hintansa väärttiä. Käykö E85 partavedestä?
-
En ole E85:sta vielä kokeillut mutta RE85:ttä läikkyi lahkeille. Koska siinä on 15 prossaa bensaa ja muuta ainesta tuoksu on hieman pistävä mutta ei kovin kestävä. Vasta hetken kuluttua tulee RE85:n alkoholiosan mieto búkee esille ja samalla sen haihtumisesta syntyvä miellyttävä viileyden tuntu iholla.
Pitkäaikaisessa käytössä rasvaista ihoa kuivaava vaikutus.
mm
-
Entä vaikutus ympäristöön verrattuna Aqua Velvaan? Onko nyt vihdoinkin tulossa eliksiiri, jota voi käyttää sekä sisäisesti että ulkoisesti, lorottaa tankkiin ja jolla vielä kaiken lisäksi on positiivisiä ympäristövaikutuksia :P :D
-
Kiitti Jukka.
Luin TFMK foorumilta vakuutusasioista.
Yritin tavoitaa Tapsa - no hän varmasti lukee tämä foorumi - monivakuutuksista. Ja hän on kirjoittamassa taas moottoripyörälehdessä vakuutusasioista - ehkä hänkin hyötyisi :
jos sais boonuksia "toiselle moottoripyörällekin.
Mutta tää vaatii muutoksia.....................
-
motorrad 04/2012
Kesällä 2012 on Saksaankin sitten tulossa vaihtokilvet. Monet ovat kuitenkin pettyneitä ja ovat sitä mieltä että ”tätä siitä tulee kun saksalainen byrokratia ja politiikka vaikuttavat”. Yhden vaihtokilven sijaan käyttöön tulee kolmesta osasta koostuva kilpipalapeli.
Yksi suuri (”normaali”) kilpi, joka on aina siinä ajoneuvossa, joka on liikenteessä ja kaksi kapeaa, vain yhdellä numerolla varustettua kilpeä. Nämä ovat pysyvästi kussakin ajoneuvossa kiinni. Maksut (käyttöverot ja vakuutukset) maksetaan kalliimman pyörän mukaan.
Saman jutun mukaan Itävallassa ja Sveitsissä voi samanlaisten moottoriajoneuvojen omistaja hakea yhtä ja ainoaa vaihtokilpeä kahdelle (Sveitsi) tai jopa kolmelle (Itävalta) ajoneuvolle. Luonnollisesti vain sitä ajoneuvoa saa käyttää, jossa kilpi on kiinni. Itävallassa 8,5% moottoripyöräilijöistä käyttävät vaihtokilpiä, Sveitsissä 6-14% kantonista riippuen.
-
Joooo hyvä systeemi - ja HETI tänne SUOMEEN samanlainen.
-
Mää olen aina ajanut/toivonut systeemiä jossa olisi henkilökohtainen vakuutus ja se kattaisi aina sen kulkuneuvon jolla olet liikkeellä. Eli myös olisit vastuussa firman-autosta jos ITSE aiheutat vahingon. Silloin myös ne olisivat täysin vastuussa jotka koheltavat liikenteessä, ja vastaavasti ne jotka ajaa kunnolla pääsevät halvemmalla eli paremmat bonukset. Tää olisi mun mielestä tosi oikeuden mukainen kaikille.
-
Ja firma maksaa vakuutuksen? Kyllä työhön liittyvään ajoon pitää olla sitten eri vakuutus, jonka työnantaja kustantaa.
-
Ja firma maksaa vakuutuksen? Kyllä työhön liittyvään ajoon pitää olla sitten eri vakuutus, jonka työnantaja kustantaa.
Esim.Määkin olen ajanut työkseni (39.v) ja en olisi vielä kertaakaan joutunut omasta vakuutuksestani mitään maksamaan. Ja tietenkin firman-autossa olisi vakuutus joka korvaa jos esim: joku kolhii sitä parkkipaikalla ja lähtee livokkaan. Ainostaan silloin otettaisiin sun vakuutuksesta jos törkeällä ajollasi aiheutat vahingon, ja eihän se tietenkään mitään suuria korotuksia henkilökohtaiseen vakutukseen merkkaisi, ja näinhän on nytkin oman kaskon kohdalla. Eli lyhyesti, jos saat sakon törkeästä liikenteen vaarantamisesta kolarissa, niin myös vakuutuksesi maksaa. Tää systeemi toimii osassa jenkkilää ja porukka on tosi tyytyväinen.
Ja määkin voisin vaikka turskaa lainata kaverille, eikä olisi pelkoa että menetän boonuksia ;D
-
HYVÄÄ KUN TÄMÄ AIHE ON LUETTU YLI 1500 KERTAA - EHKÄ SAAMME MUUTOKSIA AIKAAN.
Itse olen vaihtanut talven aikana kahden moottoripyörän liikennevakuutuksia toiselle vakuutusyhtiölle - kustannussyistä.