Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: DB2 - Marraskuu 06, 2011, 19:55:38 ip
-
- Miten voipi - jos voi - korjata katteessa ja takatakapoksissa olevia maalipinnassa näkyviä halkeamia.
- Halkeamat ovat lähinnä pieniä "viilltoja" maalipinnassa, mutta silti kiusaavat kun sattuvat silmään.
- Kyseessä MG Daytona 1000 -92, johon joskus vaihdettu uudet "muoviosat", jotka on maalattu - kylläkin osaajan toimesta -, mutta...maalipinnan virheet sattuvat vain meikäläisen silmään!
t. Seppo
-
Moi.
Taitaa olla vähissä helpot konstit. Jos pelkkä maali tai lakka on haljennut, selviää siitä vanhan maalin poistolla ja uudelleenmaalauksella. Jos maali on kovaa ja joustamatonta ja "muovi" sensijaan joustaa, voi paksuun maalikerrokseen tulla halkeamia.
Saataa kuitenkin olla niin että, halkeamat ovat seurausta "muovissa" olevista
halkeamista. Ohut lasikuitu gelcoatilla pinnoitettuna tuppaa halkeilemaan jos siinä
tapahtuu elämistä.
Korjattaessa ei auta muu kuin poistaa halkeillut lasikuitu ja laminoida uutta tilalle.
Muuten halkeilu jatkuu uudelleen maalauksen jälkeen.
Tosin maalari kyllä huomaa ne perusaineen halkeamat viimeistään maalatessaan.
Pekka
-
Pekka tuossa kertoikin jo ohjeen miten toimia.
Katteista yleensä: Jos ne on tehty kestomuovista niin maalauksessa on käytettävä välimaalia tai pintamaaliin lisättävä elastisuutta lisäävä komponentti ettei aineiden erilainen käytös lämpötilojen suhteen aiheuta ongelmia. Kestomuoviset katteet myös vanhemmiten pyrkivät haprastumaan ja alkaa ilmetä halkeamia koko rakenteen läpi.
Kertamuovisilla katteilla on valmistusmenetelmästä johtuvia ongelmia: Pintaan laitetun gelcoatin kutistuminen vanhemmiten ilmenee tähtimäisinä kuvioina maalipinnassa. Samoin jos kappale joutuu rasituksen alle: vaikka itse tukirakenne kestää voi gelcoat ja sen pinnassa oleva maalikerros murtua.
Perutietoa muoveista: http://www.mmaf.fi/documents/komposiittiliite.pdf
mm
-
Entäs Plastic Padding