Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MotoJussi - Marraskuu 06, 2011, 14:42:11 ip

Otsikko: Apua tarviisin
Kirjoitti: MotoJussi - Marraskuu 06, 2011, 14:42:11 ip
Oisko pääkaupunkiseudulla jollain noin vuoden 2000 mallista Guzzia hetkeksi?

Tilanne on sellainen että olisi hyvä kokeilla moottorin asentoanturin toiminta, enkä keksi muuta keinoa kuin laittaa kyseenalainen anturi terveeseen pyörään.

Minulla on siis näpissä kyseenalainen anturi, ja haluaisin laittaa sen hetkeksi ehjään pyörään, niin selviäisi, pitääkö minun ostaa uusi anturi vai ei :)

Jos joku haluaisi auttaa, saapi yhteyden vaikka emaililla (jsavola iki fi) tai puhelimella (040 551 3838) .

Jos joku tietää toisen keinon selvittää anturin toiminta, niin kiinnostaa kovasti.

Ja tietenkin, jos joku haluaa mielummin lainata anturia kuin muuta pyörää koestuspenkiksi, sekin olisi hieno homma.

MotoJussi
Otsikko: Vs: Apua tarviisin
Kirjoitti: MotoJussi - Marraskuu 07, 2011, 12:34:05 ip

Jos joku tietää toisen keinon selvittää anturin toiminta, niin kiinnostaa kovasti.


No tämähän selvisi.

Surffasin vähän netissä ja kävi ilmi että joihinkin Alfa-merkkisiin autoihin käy sama osa, samoin joihinkin Fiateihin.

Fiat-varaosamyynti ei osannut kertoa Marelli osanumeron (SEN 813) perusteella mitään, mutta "Ricambi Heikka" osasi. Heidät löytää täältä: http://www.heikka.fi/

Osa tulee postissa parin päivän sisään ja jos Guzzi toimii tällä uudella osalla, on vanha diagnosoitu vialliseksi. Jos sen sijaan uusi osa vaikuttaa yhtä paljon Guzzin toimintaan kuin vaihdetut suuttimet, vaihdetut läppärungot, vaihdettu ECU, vaihdettu TPS, ... on vika jossain muualla.
Otsikko: Vs: Apua tarviisin
Kirjoitti: egon - Marraskuu 07, 2011, 18:48:05 ip
Asentoanturi???? Kerro lisää. Kaikesta päätellen se mittaa jonkin liiikkuvan osan asentoa kiinteään osaan nähden?? Esimerkiksi läpän asentoa läppärunkoon nähden. Autosta nimttäin porsi jokin sellainen satiainen. Tarvii alkaa opiskella termistöä kun kaasarivehkeet ovat kohta katoavaa kansanperinnettä. Myös olisi metkaa kuulla mistä sanoista ECU ja TPS on lyhenteet ja mitä kirjainyhdistelmän taakse kätkeytyy.
Otsikko: Vs: Apua tarviisin
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 07, 2011, 19:52:13 ip
Asentoanturi mittaa moottorin pyörimistä. Signaali on elintärkeä sytytykselle ja polttoaineen ruiskutukselle. Isolohkossa anturi todentaa nokka-akselin triggeripyörän pyörimistä, lohkon päässä. Pikkulohkoisessa anturi sijaitsee vauhtipyörällä, kytkinkopan oikeassa ylänurkassa.
Otsikko: Vs: Apua tarviisin
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 07, 2011, 19:57:44 ip
Termistöä kyllä riittää!

ECU on Electronic Control Unit = Moottorin hallintayksikkö. Sisältää polttoainemäärän ja sytytyksen säätelyn, vähintään. Uudenaikaisemmat sisältävät myös ilmamäärän säätelyn ja oppivat kuljettajan ajotavan.

TPS on Throttle Position Sensor = Ilmaläpän asentoanturi. Kertoo ECUlle missä asennossa läppä on että sen kiertosuunnan ja -nopeuden.

MAP on Manifold Air Pressure = Imukanavan ilmanpaine. Kertoo yhdessä MAT-anturin kanssa kuinka paljon ilmaa imukanavassa virtaa.

MAT on Manifold Air Temperature = Imukanavan ilmanlämpötila.

Antureita on myös sylinterikannessa, öljykanavassa, vaihdelaatikossa, kytkimessä ja monessa muussa paikassa. Nykyään myös jarrut on kytketty moottorinohjausjärjestelmään.

Näitä on vaikka kuinka monta riippuen millainen järjestelmä on käytössä. Mitä sivistyneempi moottorinohjaus sitä enemmän anturitietoa.

mm
Otsikko: Vs: Apua tarviisin
Kirjoitti: egon - Marraskuu 08, 2011, 08:14:28 ap
Tänks,

Se oli TPS mikä meni Volvosta ja maksoi ihan sikana.
Huh minkälainen määrä käyttöikänsä päättymistä odottelevaa elektroniikkaa. Mutta niinhän se on ollut melkein kaikissa uudemmissa koneissa ja laitteissa jo muutaman vuoden, että kun jotain lakkaa toimimasta niin vika löytyy sähköistä.
Kai se on ok sivistysmaissa, mutta jos ajelee pääasiassa täällä tundralla ja muissa takapaljuloissa niin tilaisuuden tullen apu saattaa olla näkymättömissä kuten tämä Jakaalin tapaus hieman oirehtii.   
Otsikko: Vs: Apua tarviisin
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 08, 2011, 09:14:03 ap
Itse kun rakentelen noita ruiskutuslaitteita niin Egonille lohdutukseksi että kun seuraavan kerran vaihtaa Volvon TPS:n niin kannattanee ehkä piipahtaa Motonetin tiskillä. Pari vuotta sitten palikan hinta oli n. 60€. Sieltä löytyy myös bensapumput ym kikastimet, samoin Biltemasta ja AD-Varaosista. AD ja Motonet ovat samaa yritysrypästä (Broman Group) mutta AD:ssa voi tingata.
Parhaillaan minulla on menossa Bilteman "Volvo" bensapumpun kestotesti alkoholipolttoaineelle. Pyöräytän pumppua pari kertaa viikossa ja katson nouseeko paineet.

mm
Otsikko: Vs: Apua tarviisin
Kirjoitti: MotoJussi - Marraskuu 08, 2011, 09:31:44 ap
Se oli TPS mikä meni Volvosta ja maksoi ihan sikana.

Ei se ole vain Volvon ominaisuus.

Muistikuvat hatusta, mutta suunnilleen näin se menee:

Guzzin TPS: ~200E
Ducatin TPS (sama osa): ~300E
HDn TPS (about sama osa): ~100E

Sitä tietenkin voi käyttää vaan guzzi-leimattuja osia jos perse kestää. Minulla ei kestä.

Sen takia minulle onkin postissa tulossa Fiatin CPS (crank position sensor) hintaan 50E. Guzzin osana myyty on satasen kalliimpi.
Otsikko: Vs: Apua tarviisin
Kirjoitti: egon - Marraskuu 08, 2011, 11:44:58 ap
Volvon TPS:ää etsiessä pengoin kaikki tietolaarit täältä ja sweduista. Lopputulema oli se, että pelkkää potikkaa siihen ei saa istutettua mistään ja jos ei huvita ostaa uutta runkoa niin sweduista voi saada kunnostetun yksilön jolla ei ole sen ihmeempää takuuta. Ysätävällisessä Volvo liikkeessä maksoi jotain päälle 800 paikalle pantuna ja ohjelma päivitettynä.