Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: egon - Lokakuu 30, 2011, 19:35:29 ip

Otsikko: Heja Sverige
Kirjoitti: egon - Lokakuu 30, 2011, 19:35:29 ip
Katselin ihan uteliaisuuksissani Swedujen Blocketissa Guzzi-tarjontaa mutta olipas köyhää. Silmiinpistävä piirre oli monen pyörän kohdalla mitättömän pieni ajomäärä. Mitäköhän siellä oikein puuhaillaan kun Guzzi-harrastus näyttää noin vaisulta, vai onko siellä jossakin villkkaampi kauppapaikka motareille? Onkohan sweduissa kaikkinainen kaksipyöräisillä brassailu vähäisempää muutenkin, ainakin läpiajellessa Stockholmista Malmööseen saa pitää molempia käsiä tangolla pitkät matkat.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 30, 2011, 22:23:50 ip
Vähäiset on ruåtsinpojilla kilometrilukemat ja sitten kun ne pöljät vielä käyttää kaikkialla maailmassa tunnettua "MIL" termiä.
-05 1100 Breva matkakamoilla 1300 mil. Uskottavaa...
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Bhill - Lokakuu 31, 2011, 07:37:36 ap
Mil-lyhenne tarkoittaa mila = 10 kilometriä = peninkulma. Ts. ei ne niin vähäisiä ole.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 31, 2011, 09:21:59 ap
No kyllä 13.000 km 2005 mallisella Brevalla on aika vähän.  ;D
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: I.H. - Lokakuu 31, 2011, 09:38:14 ap
Eipä noita svenuja näkynyt Mandellossakaan   8)
Otsikko: Heja Sverige
Kirjoitti: Espoon jätkä - Lokakuu 31, 2011, 18:39:37 ip
Peukut pystyyn vaan suomipoijaat !

Eikö se ole paremminkin hyvä asia, ettei härragyyd puppelipojat ajele miesten pyörillä.
Niillehän sopii paljon paremmin joku pinkinvärinen kevyehkö menopeli.
Sellainen, jossa on se naisten verkko takapyörän molemmin puolin, ettei hameenhelmat mene pinnoihin.

Ai niin, tulikin mieleeni.
Ruåtsalaiset ovat siirtymässä takaisin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen, mutta hoitavat homman kuulemma hyvin varovasti.
Ensin siirtyvät vain rekat ja kuorma-autot.

Niin ja muuten, tänä vuonna poikkeuksellisesti ruåtsissa valitaan Lucia-neidoksi tyttö.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: egon - Lokakuu 31, 2011, 18:56:52 ip
Minun käsitykseni mukaan lukuisat swedut luulevat, että kun puhutaan motareista niin kysymys on automaattisesti HD:stä. Vähän kuin Amerikassa. Mutta peruskouluhan tulikin sinne ensin.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 31, 2011, 19:24:40 ip
off topic alkaa*

Mitenkään tarttumatta asenteellisuuteen homo-kysymyksessä; Suomessa on muuten prosentuaalisesti väkimäärää kohden enemmän homoseksuaaleja. Taitavat kuitenkin olla ihan samanlaisia veronmaksajia, kuten me "tavallisetkin".

Erilaisuuden pelko taitaa laittaa eniten noita huhuja liikkeelle. 

*off topic loppuu


Peukut pystyyn vaan suomipoijaat !

Eikö se ole paremminkin hyvä asia, ettei härragyyd puppelipojat ajele miesten pyörillä.
Niillehän sopii paljon paremmin joku pinkinvärinen kevyehkö menopeli.
Sellainen, jossa on se naisten verkko takapyörän molemmin puolin, ettei hameenhelmat mene pinnoihin.

Ai niin, tulikin mieleeni.
Ruåtsalaiset ovat siirtymässä takaisin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen, mutta hoitavat homman kuulemma hyvin varovasti.
Ensin siirtyvät vain rekat ja kuorma-autot.

Niin ja muuten, tänä vuonna poikkeuksellisesti ruåtsissa valitaan Lucia-neidoksi tyttö.

Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 31, 2011, 19:32:36 ip
Mil-lyhenne tarkoittaa mila = 10 kilometriä = peninkulma. Ts. ei ne niin vähäisiä ole.

Mie taisin nukkuu kemian tunnilla, mutta käytetäänkä tuon "MIL" matkanmittausta jossain muuallakin?
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 31, 2011, 20:02:56 ip
Älkääs nyt kuulkaas… gruppolaisia on myös ulkomailla, mukaan lukien Ruotsi. Ymmärrän niin, että heitä tämä kirjoittelu ei luonnollisesti koske.

Mutta miten sanotaan ruotsiksi: ”Seitsemän kaunista merisairasta sairaanhoitajatarta lauloivat kauniisti uppoavalla laiva Shanghailla”.

Tuolla opettelimme ”suhuäännettä” keskikoulussa.


t. nimimerkki ”Kun lakkaa satamasta haetaan lakkaa satamasta”.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Summu - Lokakuu 31, 2011, 20:23:44 ip


Mutta miten sanotaan ruotsiksi: ”Seitsemän kaunista merisairasta sairaanhoitajatarta lauloivat kauniisti uppoavalla laiva Shanghailla”.


Sju sköna sjösjuka sjuksköterskor sjöngo skönt på det sjunkande skeppet Shanghai.

Nyt vain selvittämään, upposiko laiva kauniisti vai lauloivatko sairaanhoitajattaret kauniisti. Ettepä muuten tienneet, että roåtsin kielessä oli aikaisemmin monikon imperfekti, joka useimmissa verbeissä päättyi o-kirjaimeen.

Joo. Mil ei ole lyhenne mistään vaan se on perusmuoto. Mila olisi adjektiiviattribuutti, mutta sitä nyt tässä yhteydessä harvemmin käytetään.

Ja kaikki tämä 4 vuoden kansakoulukokemuksella.

edit: moga vek
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: egon - Lokakuu 31, 2011, 20:38:17 ip
Suu sööna söösuukka suuksöötterska söng söönt på sunkkande skeppet sanghai.

Eihän tua oo eres vaikia, eihännytokikaan.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 01, 2011, 09:43:06 ap
Toisaalta, jossei sveduilla ole paljon käytettyjä Gusteja myynnissä, niin olisko ne sitten ajossa?  ;)
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 01, 2011, 10:52:40 ap
Sitkeesti kuitenkin ruåtsinpojat Guzzimeetingin vuosittain järjestää: pitäiskö tehdä porukalla invaasio?

mm
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 01, 2011, 11:35:20 ap
Olihan meitä viime syksynä siellä heidän 40V juhlarallissa n. 15 pyöräkuntaa.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 01, 2011, 11:39:50 ap
Joo...olihan meitä siellä. Ja kivaa oli!  ;D

Suomen kieli on kaunis, vaikkapa runoudessa:
"Saari, saari, Heinäsaari,
Heinäsaaren kaunis neito"

Samma på svenska:
"Ö, ö, hö-ö,
Hö-ö´s sköna mö."

Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 01, 2011, 12:17:06 ip
Olihan meitä viime syksynä siellä heidän 40V juhlarallissa n. 15 pyöräkuntaa.

Onpa nätti Stone!
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 01, 2011, 13:35:52 ip
Jos Stone on tuossa ollut aihiona, niin sitten siihen on lisätty toinen jarrukiekko eteen oikealle puolelle. Voipi olla.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Ikkala - Marraskuu 01, 2011, 17:18:01 ip
Myynnissäkin tuo olisi http://www.blocket.se/stockholm/Moto_Guzzi_V11_Cafe_Classic_30535746.htm?ca=1_8&w=3
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Guzzr - Marraskuu 02, 2011, 08:17:33 ap
73 hv - ei ole sportti
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: kaide - Marraskuu 02, 2011, 11:18:51 ap
Siinä tapauksessa sportin raja kulkee jossain 150hv tietämillä nykyään. 73 heppaa oli täysin sportti joskus -70 luvun puolessa välissä.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 02, 2011, 12:02:46 ip
Silti tuollakin ajelisi radalla ympyrää aika monen 150 heppaista ulkoiluttavan nyky- "sporttikuskin" ympärillä. Siihen tuntuu riittävän n.50 hevostakin..
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 02, 2011, 12:19:39 ip
Myynnissäkin tuo olisi http://www.blocket.se/stockholm/Moto_Guzzi_V11_Cafe_Classic_30535746.htm?ca=1_8&w=3
Niin ja onko tuo jo uutena modifioitu tuollaiseksi (V11 Gafè) kun miilitkin on 0 ?
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Camn - Marraskuu 02, 2011, 16:22:23 ip
Onhan tuo oikeasti ihan eri "planeetalta" kun V11 Sport Cafe.  Eri runko, eri vaihteisto, eri moottori (kansien "hengitys", toisenlainen kierroskäyttäytyminen, ei öljynlauhduttajaa jne.).  V11 -merkintä ei kuuluisi siis tähän vaan joku muu "Cali Cafe Racer" tms.  Ulkonäössä on tietty haettu V7 Sport -tyyliä.

Mihin muuten se perustuu että 150 hv nykysportit jäävät Guzzille jossa on vain 1/3 tuosta tehosta (muuhun kun kuskin taitoihin) ?  Onko ajettavuudessa sellaista "ylivoimaista osaamista" tms. joka vaikuttaa ?  Tunnettuahan on, että esim. Jussi Luoma on maailmalla kova sana Guzzeineen.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 02, 2011, 18:38:49 ip
Tarkoittaa sitä, että suuri prosentti tämän päivän sporttipyörän kuskeista ei osaa/uskalla käyttää sitä potentiaalia, mitä pyörä tarjoaa. Itse en juuri omaa Pläskiä sääli asfalttiringillä. Olen nimittäin (vaikka en varmasti ole mikään ihmeellinen kuski) monet kerrat Kemorassa joutunut teknisellä osastolla himmailemaan ja ohittelemaan kesken mutkien isompia ja nopeampia pyöriä. Viime kesänä ajettiin tonnisen GSXR:n kanssa jonossa monta kierrosta. Suoralla jokainen osaa kääntää kaasun pohjaan, mutkissa sitten itse ajelin kahdeksikkoa liikuvan Suzuki-shikaanin ympärillä. Näitä on joka kerta. Sitten varikolla uuden uutukaiset nahka-asut vaan narisevat. Yleensä eivät tule enää parin setin jälkeen juttelemaan. Pyörät on tehty ajettaviksi, ei niitä pidä liikaa varoa radalla.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: kaide - Marraskuu 02, 2011, 23:00:15 ip
Tarkemmin kun lukee, niin "fordontyp: touring".

Kyllä se perustuu täysin kuskin ominaisuuksiin millä vauhdilla rataa kierretään. En tiedä kemorasta, mutta ahvenistolla ei koneteho ainakaan ole ratkaiseva tekijä. Sen verran syheröinen munkki se on. Kisoissa parhaiden kierrosajoissa ei ole montaakaan sekuntia eroa eri luokkien välillä, vaikka tehoissa on huomattavat erot. Ekan ja vikan välillä voi olla jo enemmän samassa lähdössä.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: Peki - Marraskuu 03, 2011, 11:33:59 ap
Tuo V11 Cafe Classic taisi olla jonkun saksalaispajan tekosia muutaman vuoden takaa? Muistelen nähneeni silloin ilmoituksia, joissa joku kauppasi Stonen pohjalta tehtyjä "Wahnan hyvän ajan" näköisiä tekeleitä. Yksi taisi olla T3 Calin näköispatsas, yksi tuo Cafe Classic (olisikohan tehtaalla saatu jotakin ideoita siitä?), yksi muistaakseni alumiinitankkinen kuppilakilpuri. Joko asiakkaan omaan pyörään tai avaimet käteen -ratkaisuna uudennäiheään ylivuotiseen Stoneen tehtyinä. En kuollaksenikaan kyllä muista, mikä paja se oli.

Ja tuon kuskin merkityksen pyörän ohi allekirjoitan täysin, vaikken radalla ole käynytkään edes yleisönä. Tuli joskus takavuosina tehtyä asiasta ihmiskoe, velipoika oli minun V7:llani nopeampi kuin minä hänen Le Mansillaan. Oli tosin minulle outo tie, mutta kuitenkin.

Korjaus: No niin, kannattaisi lukea niitä ilmoituksia ennen kuin kirjoittaa. Ei siis ilmeisesti ole niitä sakemannivehkeitä, vaan ruåtsalaista käsityötä.
Otsikko: Vs: Heja Sverige
Kirjoitti: kaide - Marraskuu 03, 2011, 15:59:26 ip
Länsinaapurissamme ei ole mitään mieltä ilmoitella tehoja yläkanttiin. Vakuutusmaksut ja kenties verotkin määritellään teho-painosuhteen perusteella. Samma trend här ochså, men inte så definitivt.