Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Reima - Lokakuu 27, 2011, 14:43:27 ip
-
Ciao,
Postiluukusta putkahti vihdoinkin Moto-Ykkönen, jossa on asiaa... ;D
Klassikko-teemaa ja Guzzi 90-vuotisten taipaleesta monen sivun juttu sekä myös motomatin paremmasta Guzzista.
Unohtamatta myös Benellin kunnioitettavaa 100-vuoden juhlaa, vaikka kiinaomisteinen taitaa olla.
Kevarijutussa on myös nostalgisia muistoja herättäviä pelejä.
Joten kannattaa napata kauppareissulla irtonumero ostoskoriin, ellei postikusti ole polkenut kotiin.
- Reima
-
Paljon näyttää olevan mukavaa luettavaa.Meikäläisen makuun Moto-Ykkönen on pyörälehtien ykkönen.
-
Hyvä juttu mutta onko Mandello del Lario, jossa Guzzin tehdas sijaitsee Como- vai Lecco-järven rannalla ?
-
En ole juttua lehdestä lukenut, mutta käsitin, että sinulla I.H. on uusi Zumo. Vai oliko reissu niin railakas, ettet tiedä, minkä järven rannalla olit.
No, noin pienessä ja velkaisessa maassa kuin Italiassa on niin paljon järviä, ettei kaikkia voi muistaa tai matkoillaan huomata. :P
-
En ole juttua lehdestä lukenut, mutta käsitin, että sinulla I.H. on uusi Zumo. Vai oliko reissu niin railakas, ettet tiedä, minkä järven rannalla olit.
No, noin pienessä ja velkaisessa maassa kuin Italiassa on niin paljon järviä, ettei kaikkia voi muistaa tai matkoillaan huomata. :P
Mielastäni olimme Como-järven rannalla, Moto-1 lehden Guzzi-jutussa kun puhuttiin Lecco-järvestä. Juu Zumo oli ja hyvin opasti ja railakastakin oli ;D
-
Lago di Leccoksi taidetaan kutsua sitä Leccon puoleista lahtea tuosta Como-järvestä. Näin muistelen lukeneen siinä Mandellosta ostamassani kartassa. Jonka kannessa toisella puolella lukee Provinzia di Como ja toisella puolella Provinzia di Lecco. Ja siinä on siis vain se yksi ja ainoa kartta. Taitavat olla pikkuisen nurkkakuntaisia tuolla saapasmaassa ;D.
-
Tuolla Lago di Maggiorella (suomeksi suurempi järvi) poikettiin GMG2011 turistireissulla kahtena päivänä. Upee paikka, kuten muutkin alueen järvet.
Se on suuri ja syvä järvi Alppien eteläpuolella. Järvestä osa on Italian puolella ja osa Sveitsissä.
Järven lähisaariin pääsi mukavasta lautoilla ja vuorelle näkymiä ihailemaan kabiinihissillä.
Saatin hintalaatusuhteelta hyvä hotelli, jossa kylppäristäkin näkymä järvelle ;D
Taisi nimi olla Hotel Royal, mutta sehän kävi hyvin kreivittärelle... ;)
Suosittelemme.
-Reima-
-
Ota tuosta nyt sitten selvää Como vai Lecco ?
-
Kartassahan lukee Lago di Como eli Comojärvi..? Järven pohjukan seutukunta tai pitäjä sitten Lecco.
-
Hyvä kuva I.H. ;) Peilaa vain tuo ikkuna "rumasti".
-
Kuka lienee ottanut ?
-
Kartassahan lukee Lago di Como eli Comojärvi..? Järven pohjukan seutukunta tai pitäjä sitten Lecco.
Kyllä tuo mitä kartassa lukee on täysin selvä ja Lecco on kaupunki n. 15 km Mandellosta etelään. Peki mainitsee aiemmin, että tuota Leccon puoleista lahtea kutsuttaisiin Lecco-järveksi aina Bellaccion korkeudelle asti pohjoiseen, jossa järvi muuttuisi Comoksi. Tätä mieltä on myös Zumon karttaohjelma ja Mandellon kohdalla järven se osa olisi Lecco. Como-järven rannoilla kuitenkin ollaan kun Mandellossa käydään.
-
Ostin Moto1. Oli mahtava juttu Motomatin touhuista-asentamisesta- ja mg 850:sta. Harvoin saa mp-lehdestä lukea näin paljon asiaa. Koeajojuttu tulee varmasti myöhemmin? mm on melkein kuin tä Millyard teknikko -harvinainen (mg-osaava).Ja
kuvasta huomaa - parta kasvaaa.. :)
-
Sekoilevat taas(kin) Guzzi historiikissa siitä onko Guzzin V2 pitkittäin vai poikittain. ???
-
Se on näkökantajuttu tuo moottorin suunta. Teknisessä kirjallisuudessa moottorin suunta on kampiakselin pituussuunta. Ykkössylinteri on aina lähimpänä jakopäätä (siinä moottoripyöräpuolella on kyllä hajontaa) ja V-moottoreita on kahta tyyppiä: Samankaulaisia (Guzzi ja H-D) ja erikaulaisia (Morini). Näitä jakoja kyllä riittää. Pääasia on että asia tulee lukijalle selväksi.
mm
-
Wikipedia kertoo: "Lecco is a town of c. 47,760 inhabitants in Lombardy, northern Italy, 50 kilometres (31 mi) north of Milan, the capital of the province of Lecco. It lies at the end of the south-eastern branch of Lake Como (the branch named Lake of Lecco / Lago di Lecco).
Niin että Lecco-järvikin on olemassa.
-
Se on näkökantajuttu tuo moottorin suunta.
mm
Niinpä. Ja parhaissa lehtijutuissa Guzzin kone on sekä pitkittäin että poikittain. Harrikoissa sama.
Selvintä olisi vilkaista, miten päin autoissa on moottori, kyllä sillä puolella v-moottorin asento on selvä - ja moottoripyörissä sama.
-
Se on näkökantajuttu tuo moottorin suunta. Teknisessä kirjallisuudessa moottorin suunta on kampiakselin pituussuunta...
Väitteessä sisäinen ristiriita. ;D Ei voi olla näkökantajuttu jos se on kerta määritelty.
Tuo Guzzin koneen väittäminen poikittaiseksi sylinterien perusteella tökkii minulla henkisesti, kun silloin vastaavasti minulla ei ole mitään aavistusta miten päin V4 on rungossa (VFR vs. PanEuropean, kumpi pitkittäin ja kumpi poikittain)
Kuusi sivua väittelyä aiheesta (http://www.st-owners.com/forums/showthread.php?78887-I-m-confused....is-my-engine-mounted-longitudinally-or-transversely) (I rest my case)
Tai sitten yksipyttyiset...
Kyllä tuo Guzzin V2 on pitkittäin (Ja Guzzin kilpa-V8 50 luvulla oli poikittain). Joka väittää niiden olevan samoin päin rungossa voi virkistää muistiaan vaikka katselemalla kuvia.
.
PS: Pahoin pelkään, että koko tämä V2-koneen pitkittäin/poikittain ristiriita on lähtenyt jenkkilän syvästä etelästä, missä paikallinen punaniska HD-omistaja on tuohtunut:
"What did you say? HD V2 is a transv... ? No way! HD is Straight! And it's engine is straight! STRAIGH V2!!! No f*ing Transves..."
Ja siitä lähtien väärinkäsitys on vain kasvanut.
(Minkähän näköinen olisi muuten tuo suora V2) ;D
PPS: Tuulimyllyjä vastaan... ;D Tiedän.
-
On erikoista jos pyörän moottorin pitkittäin/poikittain terminologia on erilainen kuin autojen kohdalla. Jos selitys olisikin siinä että pyörä keksittiin ensin ja Gottlieb Daimler???? tai kuka se nyt olikaan, sopi että kun moottoripyörässä on kampiakseli poikittain niin moottori on pitkittäin. Carl Benz ei sitten osannut ottaa koko probleemaan ensin kantaa lainkaan koska hänen autossaan kampiakseli oli pystyasennossa, jolloin Daimlerin logiikan mukaan moottori oli tavallaan sekä pitkittäin että poikittain. Henry Fordilla edes oli sitten selkeä kanta kysymykseen, jos autossa on kampiakseli pitkittäin niin sen mootori on pitkittäin. Mutta vahinko oli jo ehtinyt tapahtua koska Milwaukeelaiset tehtailijat Harley ja Davidson olivat omaksuneet Daimlerin standardin. Näin kai olemme päätyneet aikamme journalisteja hiertävään umpisolmuun. Toimittajan työtä rasittaa sekin, että on niin vähän moottoripyöriä, joissa on kampiakseli pystyasennossa, jolloin termi olisi aina jotenkuten oikein. Esim. ruohonleikkurin kanssa ei onneksi esiinny paljon sekaannusta tuossa asiassa. Kröhöm.
-
Tai sitten yksipyttyiset...
Ei ole tuokaan yksipyttyinen niin yksiselitteinen. Verrataanpa vaikka Moto Guzzi Falconea ja BMW R 35:sta. Molemmat yksisylinterisiä mutta ensimmäisessä kampiakseli poikittain menosuuntaan nähden ja toisessa pitkittäin ;)
-
Mun mielestä helppo juttu edelleen, Bemarissa pitkittäin ja Falconessa poikittain. Kampuran suunta.
-
Helppo ja helppo - luen just Moto Guzzin omia sivuja uudesta seiskapuolikkaasta ja mitäs sanovatten het itse: sempre caratterizate dal bicilindrico trasversale - aina vaan luonnetta antaa kaksisylinterinen poikittainen V. ???
Eipä osaa tuohon juuri muuta sanoa. ???
-
Mun mielestä helppo juttu edelleen, Bemarissa pitkittäin ja Falconessa poikittain. Kampuran suunta.
Täysin samaa mieltä. Kukaan ei ole ikinä osannut vastata kysymykseeni miten V4:t ja yksisylinteriset luokitellaan, jos luokitteluperuste on sylinterit, ei kampiakseli.
Helppo ja helppo - luen just Moto Guzzin omia sivuja uudesta seiskapuolikkaasta ja mitäs sanovatten het itse: sempre caratterizate dal bicilindrico trasversale - aina vaan luonnetta antaa kaksisylinterinen poikittainen V. ???
Eipä osaa tuohon juuri muuta sanoa. ???
Guzzi on väärässä. ;D
-
Tämä se vaan näyttää olevan ikuisuuskysymys. En myöskään näe muuta luokitteluperustetta kuin kampiakselin suunta runkoon nähden, jos perusteena on sylinterit on 1-pyttyistä mahdoton määritellä. 8)
-
Jos yksipyttyiset, V:t ja boxerit on tähtimoottoreita, niinkuin ne tavallaan ovat, niin ydinkysymys lienee, onko esim. lentokoneen tähtimoottori lentsikassa pitkittäin vai poikittain. Jos tähtimoottori on pitkittäin kun kampiakseli osoittaa lentosuuntaan niin silloinhan moottoripyörän pyörien täytyy olla poikittain koska niissä akseli osoittaa poikittain ajosuuntaan nähden. Pyörällä ei voi ajaa eteenpäin jos pyörät on poikittain, joten niiden täytyy olla pitkittäin. Sen logiikan mukaan lentsikan tähtimoottori on poikittain ja niin täytyy olla myös Guzzin V2. Falconen yksisylinterinen tähtimoottori on siis pitkittäin.
-
Jos ... niin silloinhan moottoripyörän pyörien täytyy olla poikittain koska niissä akseli osoittaa poikittain ajosuuntaan nähden...
Huom: Kampiakselin mukaan, ei minkä tahansa akselin. Jos löydät kampiakselin moottoripyörän pyörästä, niin keskustellaan aiheesta lisää. ;D
( joo, niitäkin löytyy Megola test run (http://www.youtube.com/watch?v=0L3oOC9HDAc) )
-
Onhan niitä erilaisia mahdollisuuksia saada pyörän kampiakseli osoittamaan välillä lentosuuntaan, välillä muuhun suuntaan - vaikeaa on pysyminen pyörän päällä. ;D
Mitenhän tässä mahtaa olla?
http://www.youtube.com/watch?v=UtzCB4UIuxY&feature=related
-
Insinööri Pohjanpalo suunnitteli ja rakensi jo 50-luvulla takapyörän sisällä pyörivän tähtimoottorin, jossa on siis kampiakseli poikittain ajosuuntaan nähden. Moottori oli ilmeisesti sitten pitkittäin. Moottorin hyrrävoimat olvat niin suuret, että ne estivät pyörän ohjaamisen kaarteessa, mutta oli kuulemma kova luu kulkemaan suoraan. Moottori saattaa olla tekniikan museossa näytillä.
-
-Mites MEGOLA (Germany 1921 - 1925), jossa moottori etupyörän vanteen sisällä?
-mm. 540cc sv 5-cylinder radial engine modell "Sport" 1923.
(-ref. Encylopedia of Motorcycles / ISBN 1-55521-809-1)
t. Seppo
-
Kyllä tämä nyt näyttää siltä että tässä on mennyt puurot ja vellit sekaisin :)