Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 24, 2011, 23:05:01 ip
-
Valitettavasti tästä varhaisesta en ole kuvaa löytänyt:
As World War II loomed, the Benelli company debuted their four-cylinder supercharged 250cc racing bike. This was intended to compete in the 1940 season, building on Benelli's success in the 1939 Isle of Man TT Lightweight 250 cc race. With the start of the war, the Benelli Four was limited to competition in a handful of Italian domestic races.
Tuorein kuuskytluvun raaseri on tässä:
The motorcycle in front in this wonderful image is Benelli‘s glorious 1969 250cc four racer. It was a remarkably advanced machine for its day, with an eight-speed gearbox and a 16-valve cylinder head that boosted power to 64bhp at 14,500rpm. If that figure is correct—it’s reported in Mick Walker’s seminal Italian Racing Motorcycles—it equates to a staggering 250bhp per liter. This lovely bike has the number 2 roundel associated with Australian rider Kel Carruthers, who won the 250cc Grand Prix Road Race World Championship in Europe.
Näitä oli myös 350 ja 500 luokkiin. Ja aloittihan Jarno Saarinenkin ammattilaisuransa tämän merkin tallissa.
mm
-
Benelli / Honda
While the design of the engine closely mimicked Honda´s CB 500, its two extra pots set it apart from
everything else. The inline-six displaced 747 cc and was fed by three 29 mm Dellórto carbs,
as the obstacle of synchronizing six units pushed the designers to this more friendly arrangement.
A 5-speed gearbox sent the 75 hp to the rear wheel via a single drive chain.
-
From www.motorcycleclassis.com/motorcycle-rewiews/Benelli-Sei-900-vs-Honda-CBX-1000-vs-Kawasaki-KZ1300.aspx
-
Benellihän jopa nimesi 80-luvun lopulla yhden sporttipiikin Jarnoksi sen muistoksi, että Saarinen päihitti Benellillä jossakin kisassa Agon ja MV-Agustan ennen Yamaha-tehdaasopimustaan.
Itseäni kiinnostaisi edelleen kuulla lisää siitä 60-luvun alun nelikosta, jonka tuotantolinjan Honda hankki Benelliltä. Noilla tehdasraasereillahan kun ei tietenkään ole mitään yhteistä tuotantopyörien kanssa, sen enempää Hondan kuin Benellinkään. Niin ja kisakonepuolellakin Honda oli ehtinyt esitellä 16-venttiilisen nelikon jo ennen Benelliä, jotren siitäkään tuskin oli kysymys.
-
Vastaus ? :)
-
Katso : www.wikipedia Benelli 750 sei
-
Sei punaisena Italiasta
-
<snip>
Tuorein kuuskytluvun raaseri on tässä:
The motorcycle in front in this wonderful image is Benelli‘s glorious 1969 250cc four racer. It was a remarkably advanced machine for its day, with an eight-speed gearbox and a 16-valve cylinder head that boosted power to 64bhp at 14,500rpm. If that figure is correct—it’s reported in Mick Walker’s seminal Italian Racing Motorcycles—it equates to a staggering 250bhp per liter.
<snip>
mm
Staggering = hoippuva (horjuva), horjahdus, horjahteleva, horjunta, horjuva, huojuva, hutera) (Euroword Pro:n mukaan)
Esim. simppeli MZ kehitti 280 hv/litra, kiitos Walter Kaadenin insinööritaitojen.
-
On ollut hankalaa löytää "oikeita" Benellin raasereita kuuskytluvulta. Saati sitten kuvia niiden moottoreista. Tekstejä löytyy kyllä jonkin verran. Benelli pyöritti kahta kilpatallia (Myöhemmin siinä ohella myös Motobi-tallia,) Moottoreita oli kolmea tyyppiä, osin samoihin luokkiin: kaksitahtisia, yksisisylinterisiä nelitahtisia ja nelisylinterisiä nelitahtisia. Jälkeen päin on tehty runsaasti replikoita Hondan moottorin pohjalle koska alkuperäisiä Benellin kisakoneita ei ole jälkipolville paljonkaan säilynyt kuin museoissa. Jostain syystä Benelleitä löytyy Uudesta Seelannista ja Australiasta?
Tästä kuvasta voin olla melkoisen varma lähdetietojen perusteella mutta internet voi pettää kokeneempaakin joka en ole. Lähdetiedot: Image made at the Birdwood Mill National Motor Museum, Australia. Photo by dropbears.com
http://cybermotorcycle.com/gallery/benelli/Benelli_1965_250cc_Four_80.htm
Toisesta kuvasta ei niin varma voi olla mutta suurenneltuani sitä eri kohdista niin moottorin väittäisin olevan Benellistä eli pyörä voi olla aito.
Jatkuu...
-
Tässä taasen kakstuhatluvun uustuotantoa. Kuva antaa kuitenkin käsityksen siitä millainen sen aikainen kilpurin moottori oli.
Itse olen Italiassa nähnyt kokonaisen -60 -luvun puolivälin 350 TC-koneen (Tai DOHC) keräilijän varastossa Udinessa vuonna -93 ja siitä lähti meikäläisen Benelli-innostus. Pitää tyytyä vain näihin yhden nokan peleihin...
Kuvan kaltaista TC-konetta pidetään Italian suunnassa Benellin ja Hondan myöhempien moottoreiden lähtökohtana. Niin minun ainakin annettiin ymmärtää.
Rakenne on kyllä hyvin yhteneväinen mutta osat ovat kokoelma eri moottoreista tai mukaelmia niistä. Näillä ajellaan nykyään Classic racingia.
Jatkan tutkimuksia koska aiheesta tuntuu olevan epätietoisuutta ja Wikipediassakin on ilmennyt harhaanjohtavaa tietoa. Jotain mätää tuntuu tässä asiassa olevan.
mm
-
Tässä kuva Benellin 350cc kilpapyörän moottorista.
-
Tässä koko pyörä.
-
Ettei olis katsellut italialainen isänmaallisten lasien läpi, kertoessaan Hondan tuohon perustuvan..
-
Tässä koko pyörä.
Tekstihän on kiintoisa: pelokas Paso piti Benellillä radalle menoa helvetin kokemisena - noin vapaasti käännettynä. Ja muistelenpa Saarisenkin sanoneen, että ovat mahdottomia ajettavia Benellit. 500-kuutioista ei oikein pystynyt ajamaan kuin Saarinen.
Ja nopeudeksi (velocita) sanotaan 70 km/h?
-
Siinä on varmaan panovirhe. Tiedä sitten mikä on oikea. 170 on liian vähän ja
270 on liikaa.
-
Japanilaisethan ei myönnä teollisuusvakoilua ikinä. Tämä uhkaa muodostua muna-vai-kana dilemmaksi. Hondalla oli myös 60-luvulla monisylinterisiä kisakoneita kaikissa luokissa kakspyttyisestä suoraan kutoseen. Tuotantolinjalla mm tarkoittanee valumuotteja. Tämä saattaa käytännössä tarkoittaa, että Honda hankki jotenkin yhden kisabenellin, purki sen atomeiksi ja teki muotit ja muun konetekniikan mallin mukaan. Ekoissa sarjatuotantotuuteissahan kuoret oli hiekkavalua ainakin legendan mukaan. Sylinteriryhmän kallistaminen vaatinee kokonaan uuden muotin. MotoGP/RR/TT-pyörät siiloin niinkuin nykyäänkin ovat käsityönä tehtyjä yksittäiskappaleita. Superbikessä pitää olla jonkunlainen sarjavalmiste olla rakentelun pohjana.
-
Italiassa joku voi hyvinkin väittää mitä vain. Ja Wikipediaan kirjoittaa. Fakta kuitenkin on, että nuo Hondan tehdasraaserinelikot olivat 16-venttiilisiä DOHC-koneita "harjakaton" muotoisin palotiloin (vai miten tuo pent-roof pitäisi kääntää?), kun taas tuutti oli 8-venttiilinen SOHC-kone hemi-palotiloin. Ja ainakin tuossa Benellin koneessa näyttäisi voimansiirtokin olevan ihan eri tavalla hoidettu kuin tuotantovehkeissä. "Lähtökohta" on tietysti venyvä käsite, mutta ei noissa Hondan ja Benellin tuotantovehkeissä tainnut olla sylinterien määrää lukuun ottamatta mitään yhteistä tehdaspyörien kanssa.
Muutenkin tuo kopiointijuttu tuntuu heittäneen vähän häränpyllyä tässä vuosien kuluessa. Jos luette vaikka Vic Villoughbyn koeajojuttuja 60-luvulta, niin tuoreeltaan se juttu meni nimenomaan niin päin, että Benellin raaseria epäiltiin (ilmeisen perusteetta) Hondan kopioksi. Taustana tietysti se fakta, että Honda esitteli oman nelikkonsa ennen Benelliä. Kaksitahtitekniikanhan japanilaiset varastivat MZ:lta, mutta Hondan ei tarvinnut ainakaan enää 60-luvulla moottoritekniikan puolella kopioida ketään, päinvastoin: muut kopioivat Hondaa. Runkopuolella asia oli vähän toisin, mutta siinäkin apua haettiin briteiltä, ei Italiasta. Italialaiset oppivat homman vasta 70-luvulla.
Vaikka tässä on tullut kirjoiteltua vähän kuin paholaisen asianajajana, niin tarkoitus ei ole mitenkään halventaa Benellin kuusi- tai nelisylinterisiä. En ollenkaan panisi pahakseni, jos joku noista nelikoista joskus omasta tallistani löytyisi (Seit ovat nykyään jo liian kalliita). Kylmä fakta kuitenkin on, että ne suunniteltiin De Tomason aikana ja aloitteesta nimenomaan lyömään japanilaiset heidän omilla aseillaan. Ja tuotehan ei ollut lainkaan huono: rivinelikko/kuutonen, jonka ajo-ominaisuudet olivat paljon paremmat kuin japanilaisilla esikuvillaan. Kuumimmissa versioissa taisi olla enemmän tehoakin? Kaupallinen menestys jäi kuitenkin vaisuksi ja japanilaisten lyöminen vain Alejandron päiväuneksi.
-
Hondalla oli 4-sylinterinen 250-kuutioinen kilpapyörä RC160 jo vuonna 1959.
Benellin vastaava tuli 1960, samoin Hondan RC 161.
Vuodelle 1964 tulikin sitten 6-sylinterinen 3RC164.
(© Joep Kortekaas)
Ennen sotaa oli nelisylinterisiä toki Benellillä, Gileralla ja Bianchilla - ahdettuja. Ja nelisylinterinen moottori kahdella yläpuolisella nokka-akselilla oli keksitty jo ennen ensimmäistä maailmansotaa.
-
Gilerahan teki ensimmäisen kilpanelikkonsa jo 1923.
Oheisessa kuvassa on vuosimalli 1927.
-
Niin, Guzzillahan oli kilpanelonen vasta 1952-54.
-
Ja olikin. Aidot sand cast- Tuutit maksavat hunajaa tänä päivänä. Suomessakin on luonnollisesti muutama. Isossa maailmassa noitakin väärennetään..
. Ekoissa sarjatuotantotuuteissahan kuoret oli hiekkavalua ainakin legendan mukaan.
-
6
-
Erikoismalli SEI
-
750
-
BENELLI 250 four Supercharged from 1942.
Photo from Morbidelli Museum. 52 hp , 13000 rpm, 145 kg, topspeed 230 km/h.
Benellitehdas oli sodassa hyökätty, pommitettu. Tehdas valmisti sotamateriaalia. Vasta sodan jälkeen 1951-52 valmistui moottoripyöriä 250 TWIN.
Benellin ensimmäinen mp tuli vuonna 1921. Nuorempi veli- tunnettu Tonino ajoi kilpailuja. Hän kuoli 1937 kun oli testaamassa mp,n. Hyviä pyöriä ennen sota oli Benellin sport singles 175 - 250cc.
Benelli - Honda suhde. Mr. De Tomaso said: "He who steals from a thief is thousand times forgiven."
kuva ; supercharged Benelli
-
kuva 2