Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Lokakuu 23, 2011, 20:00:42 ip
-
Hei!
Tekniikan Maailma 18/2011 mainosti (sivu 92) Michelinin uutta MP-rengasta Commander II.
Takarenkaan kulutukseksi luvataan jopa 40 000km ja eturenkaalle vielä enemmän.
Sitä on testattu mm H-D Electra Glide mallissa ja hyväksi havaittu.
Vanhempaa Commander versiota on ollut myynnissä aiemmin.
Onko siitä kellään kokemuksia?
Olen tottunut käyttämään Metzeler Marathon ME880 rengasta. Takanen kestää sen 10-15 tkm...
Sinänsä sopiva rengas meikeläisen ajoihin, mutta jos kestävyyden voisi vaikka tuplata... kiinnostaa!
t. Kimmo
-
Melkoinen harkko tuommonen rengas. Kumin pitää olla uskomattoman kovaa ja rungon tulee olla erityisen jäykkä. Kuulostaa helv#%in vaaralliselta renkaalta Suomen kevääseen ja syksyyn..
-
Asiaan liittyen... onko muuta merkkiä kuin ME880 saatavana eturenkaaksi 150/80 X 17 ??
Nimimerkki : Renkaat täyttää 15 vuotta
-
Kuka noita mainosmiesten kilometrituloksia uskoo?
En minä ainakaan.
Kulutuskestävyyshän riipuu siitä miten on ajettu ja missä.
Oman kokemuksen mukaa samalla renkaalla käy kahdesti Kroatiasssa mutta
Suomessa sen ajaa sileäksi alle kymppitonnisa.
Ja minkälaisilla renkailla.
Testirenkaisiin on voitu laitaa ylimääräistä kulutuspintaa mutta asiakkaalle
sellaista ei voi myydä pelkästään siksi että, vain suoraan ajettuna se on
loppuunkuluneena vaarallisen kulmikas ja onhan se järkyttävän
painavakin. Jäykkä ja epämukavan kovakin se voi olla.
Renkaiden kulutuskestävyys ei ole vuosien varrella parantunut vaikka
jatkuvasti mainostetaan kestävämpiä seoksia ja parempia rakenteita.
Jos kumi on kestävämpää, on kulutuspintaa ohennettu vastaavasti.
Saadaan kevyempi rengas eikä se ohut kulutuspinta voi kulua kovin kulmikkaaksi.
Ei ole rengasvalmistajalle kannattavaa valmistaa maailman tappiin kestävää rengasta.
Ei vaikka se luultavasti olisi mahdollistakin.
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/16/3F/1A/wkr0001.pdf
Pekka
-
Jos rohkaisisit mielesi ja rengastaisit juhtasi noilla ihmerenkailla. En usko, että ne ihan paskat on ajaa. Voi olla, että kulutuskestävyydessä joudut vähän pettymään. Ei kait sitä naimisissa tai kihloissa olla jonkun rengasmerkin tai tyypin kanssa. Sittenpä tietämys lisääntyy, jos parin vuoden päästä muistat raportoida kuinka kävi.
-
Tiedä vaikka hommaisinkin!?
Jos vaan löytyy Caliin sopivat koot.
Ellen sitä ennen vaihda pyörää.
Mainosmiesten puheista voi ottaa puolet pois :)
Silti olisi aika hyvin, jos niillä voisi ajella 20tkm.
Rapiat kaksi kautta, meikeläisen ajoilla!
T. Kimmo
-
Uskoisin ettei Michelin töhri mainettaan tuomalla markkinoille ihan shittiä. Pilot Roadista on jonkin verran kokemusta ja taisin viime kesänä jo jollekin sanoa kantanani, että minun tarpeisiini se on erittäin hyvä valinta. Pari Euroopan reissua täydellä kuormalla on nykyisellä menty ja vielä on laillista pintaa jäljellä. Mutta jos Commander on parempi niin mikä ettei.
-
Mää rupesin uskomaan mainosmiesten puheita, hävisin kesällä vedon renkaitten kestävyydestä. Kaverini rupesi väittää että hän ajaa yli 40th takarenkaalla, joten veto päälle. Veto lyötiin keväällä 2009 ja heinäkuussa 2011 takatossulla oli ajettu 43200 km kalju oli, mutta kankaat oli vielä piilossa. Renkaan merkki oli misukka ja pyörä Hondan Gold Wing. Tein renkaaseen merkin kaverin tietämät ja kyllä kummi oli sama, vaikka epäilinkin ensin sitä. Mää olen päässyt Galilla ja Norgella 12-15Th mitä pidän ihan kohtuullisena, mutta renkaissa on kyllä ollut aina pintaa vielä jäljellä, mää kun en kaljuksi niitä aja. :o
-
Enpä lähtis vetoa lyömään renkaiden kestävyyksistä ja varmaankin tavishemmomotoristille kaikkien nimekkäiden valmistajien kumit pelittää.
Kulutuskestävyys on mielestäni marginaalinen asia tässä muutenkin kalliissa harrastuksessa, hyvä rengassetti ei montaa satasta maksa ja kannattaa muistaa, että pyörä kulkee vain kahden melkein kämmenen kokoisen pläntin varassa...
Norgeen vaihdatin alle Metzelerin Z8:t RM Heinolla Espoossa, entiset Themetuksen alle laittamat oli Z6:t joilla toistakymmentätuhatta takana vaikka ulkoisesti eivät siltä näyttäneet.
California Jackalilla aikanaan kulunut takarengas (Continental) märällä kelillä oli suorastaan vaarallinen.
PS. Sen vedon voisi toki lyödä vaihtaako Kimmo ennemmin pyörän kuin renkaat ;D
-
Kyllä kulumiskestävyydellä on ainakin minulle paljonkin merkitystä. Jos kumit kuluu kovin äkkiä niin käy esim. näin: Lähdetään reissuille hyvillä mielin kun on edellisen kauden loppumetreillä vaihdettu renkaatkin, joiden pitäisi olla ok. Tallinan lautalla kun on poispääsyä odotellessa joutilasta aikaa potkia renkaita, välittyy näköhavainto epäuskoisille aivoille: jumakekka tuostahan taitaa loppua naarmut ennen aikojaan. Rigassa ratkaistaan ongelma ajamalla ainoalle motarikorjaamolle mikä jotenkuten löytyy ja siellä väännetään allle uusi Continental, ainoa joka talossa löytyy sopivaa kokoa. Vaihtoehtoisesti olisi voinut ajella vaikka Augustowiin ja etsiä sieltä vulkanisatsija jolla on motarin renkaita ja sellaiset rengasmiehet joilta vaihto sujuu vannetta pilaamatta. Tai Varsovan loputtomaan vulkainsatsija-basaariin kokeilemaan onnea. Tai ottaakin varman päälle suunnaksi Teutoonia ja yrittää osua sellaiseen aikaan sellaiseen paikkaan josta apu löytyy. Tai paukutella pikku riskillä niin pitkälle että on pakkorako löytää jostakin edes jonkinlainen rengas.
Rigassa meni puoli päivää. Reissu hulautettiin ongelmitta ja tultiin takaisiin kotiin. Taas välittyy näköhavainto epäuskoisille aivoille: jumakekka tuo rengashan on melkein kalju, joko se on pehmyttä seosta tai matalat kuviot tai molempia. Taas päästään rengaskorjaamolle puoleksi päiväksi ja kaivetaan satalappusia takataskusta.
Tässä tarinassa tehtiin ainakin yksi vikatikki: olisi kannattanut edellisenä syksynä nähdä enemmän vaivaa lujemman renkaan etsimisessä.
-
Kokemuksesta oppineena,jos mulla on vara lähteä reissuun,uudet pehmeät renkaat alle.10 tuhatta kestävillä ajaa melkoisen matkan.Jos mulla ei ole siihen varaa,pysyn kotimaassa ja ajelen nurkissa.Marathon edessä sateella eteläeuroopan liukkaailla teillä on mielestäni tapporengas.Mutta,elämä on valintoja.
-
Marathon edessä on surkea rengas aina kun se pyörii. Vaihtuu talvella "räkä"-renkaaseen. Tuon maratoonin saa multa halvalla..
-
Jotkut Brasilian Metzelerit oli mullakin alla Cali kolmosessa - ei hyvä märällä, vaikka ne Moto Italiassa alle pantiinkin. >:(
Metzelerin Z6 on nyt alla, aikaista vielä sanoa mitään... ehkä tuntee tiemerkinnät vähän liian hyvin?
-
Marathon edessä sateella eteläeuroopan liukkaailla teillä on mielestäni tapporengas.
Ei tarvii mennä eteläeurooppaan, kyllä se on täällä kotosuomessakin sateella tosi vaarallinen, tuli Galin kanssa todettua, onneksi pysysin pystyssä vaikka koko tien tarvisinkin. Renkaalla oli ajettu n.1th joten ei ollu ainakaan kulunut. Ikänä en enää laita alle.