Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 23, 2011, 13:35:32 ip

Otsikko: Vaseliininiksejä
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 23, 2011, 13:35:32 ip
Paperitiivisteitä voi käyttää useammankin kerran: voitelee tiivistepinnasta sen puolen vaseliinilla jonka haluaa irtoavan kun osa irrotetaan. Toinen puoli saa olla kuiva. Kuiva puoli tarttuu kiinni tiivistepintaan, vaseliinipuoli irtoaa. Kuivalle puolelle voi laittaa erinomaisen ohuelti tiivisteliimaa jos haluaa varmistaa asian. Toimii mukavasti venttiilikoppien ja öljypohjan suhteen.
Suosittelen silti pitämään tiivisteitä hylyssä varalla...

Renkaanvaihdon tai muun huollon yhteydessä kannattaa ottaa perävaihde irti kardaanitunnelista. Niissä malleissa joissa on teräksinen kardaanitunneli otetaan kardaaniakseli ulos tunnelista ja puhdistetaan tunneli mahdollisesta irtomoskasta kuten ruosteesta. Sen jälkeen voidellaan vaseliinillä koko tunneli sisäpuolelta ruostumisen etenemisen ehkäisemiseksi.
Puhdistetaan kardaaniakselin spoorit ja spooriholkki kaikesta piintyneestä liasta, vanhasta vaseliinista ja ruosteesta. Voidellaan spoorit sitkostetulla vaseliinilla ja kootaan takaisin.

Samalla kun perävaihde on vielä irti niin senkin spoorit puhdistetaan ja varotaan että laakeriin ei mene moskaa. Tällöin voi tehdä myös perän öljynvaihdon.

Näin kun toimii parin vuoden välein niin ei tule isoja kardaaniakselimurheita.
Sama pätee myös takanavan ja perävaihteen spooreille. Mutta vaseliiniä ei kannata laittaa liikaa. Liika tulee kohta vanteelle.

Takahaarukan laakerit voi myös voidella helpolla menetelmällä. Koskee lähinnä isolohkoisia koska pikkulohkoisissa on suojatut laakerit.

Pyörä keskituelle ja takapyörän alle laudanpätkä tms ettei se ole roikuksissa eikä paljon kannatuksellaankaan. Avataan ensin vain toisen puolen lukitusmutteri ja mitataan kunka pitkä matka on akselitapin päästä runkoon. Kymmenesosamillin tarkkuus riittää. Pyöritetään kuusiokoloavaimella akselitappi pois. Varotaan liikuttamasta haarukkaa ettei likaa pääse varisemaan laakerille eikä kierteille. Reiästä näkyy laakerin  sisäkehä ja huulitiivisteen reuna. Niiden välistä voi pursottaa vaseliinia laakeriin kun laittaa rasvaprässiin sopivan pieniläpimittaisen putken. Vasemmalla puolella laakerin takana on tyhjää ja sinne menisi vaseliinia varmaan puoli litraa. Se ei kannata.
Kootaan vastakkaisessa järjestyksessä. Akselitappi kierretään kiinni siten että kun tuntuu pohjaavan niin vartti takaisin. Mitataan vielä tuliko kokolailla sama mitta.

Oikealla puolen laakeripesässä on pohja joten riittää että täytetään laakerin sisäkooli vaseliinilla ja hitaasti kierretään akselitappi paikoilleen. Vaseliini ajautuu väkisin laakeriin ja työntää vanhan rasvan pois tiivisteen raosta. Muutoin toimitaan kuin toisellakin puolella.

mm
Otsikko: Vs: Vaseliininiksejä
Kirjoitti: I.H. - Lokakuu 23, 2011, 14:15:16 ip
Tavaksi on tullut että aina kun takapyörä on irti esim. renkaanvaihdon yhteydessä, irroitan myös perävaihteen ja puhdistan ja rasvaan spoorit ja spooriholkin. Mutta kysymyksen aiheuttaa että kun mm kertoo että ota kardaaniakseli irti tunnelista ei se mulla tunnu onnistuvan on vaan niin itsepintaisesti kiinni siellä vaihdelaatikon puoleisessa päässä. Ja onko siellä myös spoorit ja spooriholkki ? Vai onko vaan niin "ryytynyt" että tarvitaan väkevämpiä otteita ?
Otsikko: Vs: Vaseliininiksejä
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 23, 2011, 14:28:52 ip
Mulla oliskin talven työlistalla perän irroitus j boorin rasvaus ynnä kardaanin tarkastus. Saisi mielenrauhan sieltäkin välistä.
Otsikko: Vs: Vaseliininiksejä
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 23, 2011, 15:27:59 ip
Kirjoittelin jutun sen verran väljäksi että jätin jokaisen oman tiedon varaan oman pyöränsä kardaanin rakenteen. Pikkulohkossa on nivelen kanssa kiinteä akseli. Isolohkoisessa on molempia rakenteita. Enimmäkseen irtokardaanilla jolloin molemmat päät ovat samanlaiset.

Kannattanee katsoa kyseisen mallin korjaamokäsikirjasta tai räjäytyskuvista minkä mallin akseli omassa pyörässä on.

mm
Otsikko: Vs: Vaseliininiksejä
Kirjoitti: LeCa - Marraskuu 08, 2011, 10:47:55 ap
Jokusia vuosikymmeniä sitten kertoi yksi, nyt jo manan majoilla oleva kaveri, miten ennen tehtiin köyhän pojan grafiittirasvaa pakoputkien yms. kuuman paikan pultteihin. Elettiin siis aikaa ennen biltemoja. Nokare vaseliinia paperin päälle ja sitten viilalla lyijykynän lyijyä sekaan ja sotkettiin keskenään. Vaseliini paloi ajastaan veke, mutta grafiittiliuskeet säilyi.
Kikka kannattaa pitää mielessä nykyäänkin, jos alan tahnat on sattuneet omasta hyllystä yllättäen loppumaan.
Otsikko: Vs: Vaseliininiksejä
Kirjoitti: tramp - Maaliskuu 15, 2012, 19:48:43 ip
Vielä noviiseille (kuten itse) kardaanin huolto kuvin. Jos ei aiemmin ole ko. huoltoa tehnyt. Kuvat Quotan kardaanista, joten muissa malleissa saattaa olla eroja, mutta perioaate on kait sama.
Taas italiaanon "köpö" noihin vihr. muttereihin ei sovi kuin joku erikoinen ohut hylsy/lenkki >:( Kiintoavaimella nykien onnistuu....