Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Lokakuu 19, 2011, 22:24:50 ip
-
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-1499
Motonetistä, näihin guzzin 14 kulmaisiin suodattimiin, kun suodatin tulee öljypohjan läpi. Parempi kun perinteiset pelliset versiot.
-
Taitaa olla aluvalua. Ei lipeä ja riveä niin helposti kuin peltinen lajitoverinsa.
Kunhan sitten aina muistaa hankkia samalla "mutterilla" olevan filsun.
Kaikenmuotoisia on saanut piikata irti. Joskus oikein tosissaan ja ei ole lähtenyt kuin palasina: oli tiiviste vulkanoitunut sekä öljypohjaan että suodattimen uraan. Öljyä tai vaseliinia tiivisteeseen kevyt kiristys. Ei tarvi vääntää kasvonilmemomentille asti.
mm
-
Taitaa olla aluvalua. Ei lipeä ja riveä niin helposti kuin peltinen lajitoverinsa.
Kunhan sitten aina muistaa hankkia samalla "mutterilla" olevan filsun.
Kaikenmuotoisia on saanut piikata irti. Joskus oikein tosissaan ja ei ole lähtenyt kuin palasina: oli tiiviste vulkanoitunut sekä öljypohjaan että suodattimen uraan. Öljyä tai vaseliinia tiivisteeseen kevyt kiristys. Ei tarvi vääntää kasvonilmemomentille asti.
mm
Aluvalua on.
Vieläkö niitä toisenkanttisia suotimia on liikenteessä? Mulla ei ole hetkeen tullut vastaan. Siis UFI:n tekemiä. Muun merkkisistä en tiiä.
-
Noita suodattimia kun on joka merkkiä ja mallia.
Guzziväki tuntuu olevan kokeilunhaluista porukkaa ja siten suodatinten kirjo on laaja.
Itse laitan Championin suodattimia. Niissä on se mukava piirre että pakkauksessa mallinumeron lisäksi soveltuvuustaulukko. Siinä on lueteltu merkit ja mallit mihin kyseinen filtteri käy. Ja siihen mulla on avain.
Hankalin suodatin irrottaa on V10 koneissa. Se on öljypohjan sisällä mutta vaihdetaan ulkoa päin vain hieman isommasta reiästä kuin on suodatin. Siinä on ensiarvoisen tärkeää että avain sopii.
mm
-
Poikkesin samantien Motonetissa hakemassa. Suodattimen vaihdan avaamalla öljypohjan, mutta sopivalla avaimella on helpompi irrottaa kuin käyttämälläni ruuvimeisselikyljestäsisään-menetelmä. Varsinkin uuden paikalleen laittoa kunnollinen avain auttaa. Suodatin kun aina vähän öljyyntyy paikalle laittaessa.
-
Niissä malleissa joissa suodatin asennetaan "oikeinpäin" eli niin että velli pysyy kupissa, on hyvä täyttää suodatin öljyllä ennen asennusta. Öljynvaihdon jälkeen on ollut toisinaan vaikeaa saada öljynpainetta aikaiseksi kun öljykanava ja suodatin on tyhjänä.
mm
-
Siitä avaimesta on sitenkin apua, kun malttaa kiristäessä käyttää momenttiavainta ja kiristää valmistajan momenttiin. Lähtee irti huomattavasti mukavammin, kuin läskikädellä kiristetty.
Momenttiavaimesta voisi lisätä oman ketjunsa työkalupalstalle.
-
Tässä Motonetin mallli
-
Millähän tämän saisi auki? Laskin ölpät pois, mutta eipä tuo vakio 14/76 Motonetin avain käynytkään. Näyttäisi olevan 8-kulmainen ja 74 mm halkaisijaltaan (hankala paikka mitata). Päädyssä lukee "made in tunisia".`Vähän epämääräisen muotoinen, Championissa on selvemmät kulmat. Onko tullut kellään vastaan?
-
Guzzin alkuperäissuodatin. Valmistaja UFI.
-
Tuon S-D -sivun mukaan ymmärrän niin, että mainitun avaimen pitäisi käydä UFI 2328700 suodattimelle ("made in Tunisia"): 76mm, 14 kulmaa. "Vanhat isolohkot, 2V". http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Tools/Spezialwerkzeug/Oil-filter-wrench-Guzzi-from-1100ccm-14-Corners::2034.html?language=en (http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Tools/Spezialwerkzeug/Oil-filter-wrench-Guzzi-from-1100ccm-14-Corners::2034.html?language=en)
"Uusiin isolohkoihin" (suodatin UFI 2314900 / 14153000) lienee oikea tämä: 73mm, 8 kulmaa
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Tools/Spezialwerkzeug/Oil-filter-wrench-Duc-MG-8-corners::138.html?language=en (http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Tools/Spezialwerkzeug/Oil-filter-wrench-Duc-MG-8-corners::138.html?language=en)
-
Kävisikö tuohon sellainen kolmikäpäläinen, vännettäessä otetta kirraava malli? Itsellä ei ole sellaisesta käyttökokemusta kylläkään.
-
Eikö siihen pääse lyömään ruuvaria edes vinottain läpi jotta pääsis vääntämään suodattimen pois?
-
Tuo kasikulmainen siihen varmaan käy. Samoin motonetissä on saatavilla tuollainen kolmikäpäläinen malli. Sen varmaan saa huomenissa haalittua että pääsee tien päälle.
-
mahtaisiko helpata jos siihen pyöräyttäisi kiinnitys hihnan ympärille ja sillä nykäsee
-
Ei irronnut nahkavyön avulla. Kävin Motonetista tuollaisen kolmijalan, mutta eipä mahdu kolossa pyörimään. Nyt siis hakusessa 73 mm kasikulmainen avain. Ei näytä olevan hyllytavaraa. Onko pk-seudulla kellään jolta lainata hetkeksi?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/803044/Bahco-BE65F65120-oljynsuodatinavain-3-jalka-1238-65-120mm
-
Moi,
Minäkin olisin ehdottanut tukevaa ruuvimeisseliä ja vasaraa.
Ruuvari kyljestä läpi sillä vääntää auki.
T. Kimmo
-
Ruuvari pitäisi lyödä alaviistosta, koska suodatin on kokonaan ahtaassa poterossa. Hirvittää jos se menee riekaleiksi.
-
Se on niin ahtaassa poterossa että jos mulla olis vastaava tilanne niin ottasin öljypohjan pois, samalla tulis sekin putsattua. Samassa ajassa sen pudotat pois kun yrität tuota murjoa irti.
-
Voisihan ollakin pointtia puhdistaa pohja... Onko havaintoja, saako öljypohjan tiivisteitä Heinolta hyllytavarana? Ja pultit, riittäkö sopiva rannemomentti vai tarviiko momenttiavaimen?
-
Pakkohan noita tiivisteitä nyt on olla hyllyssä. Nosta helvetinmoinen älämölö jos ei ole ;D
Ei tarvi momenttiavaimia.
Se tiiviste pitää olla sitte se jossa on se suodattimen poteron kohta. Ylempi tiiviste on sama kun muissakin isolohkoissa mutta sitä et tarvi. Se ylempi hässäkkä ei irtoo mihinkään jos vaan öljypohjan otat pois.
-
Sulla kun on Ikkala kokemusta molemmista, niin kävisikö tuo tuon välipalan kanssa Tonti-aikakauden isolohkoon?
-
No ni, tiiviste löytyi hyllystä, öljypohja ja suodatin irroitettu sekä laitos kasattu. Ei ollut möhnää, pari ääripientä metallihippusta vain.
-
Joko löytyi sopiva avain nykysuodattimeen? Itse siirryin alkuperäissuodattimesta HF:n kahdeksankulmaiseen Motonetistä. Samalla löytyi suodatinavainkin. Lähinnä tuurilla sain alkuperäisfiltterin irti sillä tallikaverilla oli siihen lähes sopiva avain.
http://www.motomatti.fi/2017/06/california-1400-10000-kilometrin-huolto.html
-
Sain sen irrottamalla öljypohjan. Muutoin olen käyttänyt juurikin Hifloa tai Championia, joka avain mulla on.
Joko löytyi sopiva avain nykysuodattimeen? Itse siirryin alkuperäissuodattimesta HF:n kahdeksankulmaiseen Motonetistä. Samalla löytyi suodatinavainkin. Lähinnä tuurilla sain alkuperäisfiltterin irti sillä tallikaverilla oli siihen lähes sopiva avain.
http://www.motomatti.fi/2017/06/california-1400-10000-kilometrin-huolto.html