Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: I.H. - Lokakuu 19, 2011, 21:51:01 ip
-
Tommosella laitteella yritin ilmata integraalijarruja, huonolla menestyksellä :(
-
Turhake.
Tai voi siitä kehitellä temmisorvin.
mm
-
Mullakin on tuommoinen vastaava. Tavalliset jarrut sillä kyllä ilmasi pari kertaa, mutta sen jälkeen lakkasi toimimasta.
Ei taida tiivisteet kestää jarrunestettä?
Sen olen kyllä päättänyt, että tästä lähtien kun ostaa/joutuu ostamaan jarrujen kahvasylinterin, niin en ota kuin sellaisen, jossa on ilmausruuvi siellä ylhäällä nestesäliön juuressa.
On se vaan niin paljon helpompi ilmattava. Onnistuu ilman mitään akrobaatin temppuja.
-
Integraalien kanssa saattaa joutua jumppailemaan, pitäisi olla niin kova alipaine, että vetäisi varmaan kumiletkut luttuun.
-
Tää juttu koskee jarruja mutta erimaalaisen pyörän. Siinä on ns CBS/ABS-jarrut. Siis suurin piirtein samat kuin Guzzissa jossa on integraalit ABS:llä.
Omistajansa oli päättänyt tehdä perusteellisen jarrunestevaihtoremontin: ottanut kaikki ilmaruuvit auki ja osan letkuistakin ja paineilmalla puhallellut nesteet pois. Yrittänyt sitten saada uudet liemet sisälle. Surkeasti epäonnistuen. Pyysi avukseen. En suostunut vaan kärräytin hänellä pyörän verstaalle. Olipa siinä jumppaamista ja osien irrottelukaan ei voinut välttää. Jarrut tulivat kuitenkin kuntoon muutamassa tunnissa.
Hieman paha mieli jäi kyllä kun kaveri ei siitä mitään maksamaan suostunut. Ei ole enää niin hyvä kaveri kuin oli.
Omana periaatteena on että uusi neste ajaa vanhat ulos edellään niin ei tarvitse ilmata mitään jos on kysymys pelkästä jarrunesteen vaihdosta. Kun nesteitä vaihtaa säännöllisesti säästyy isommilta remonteilta aika pitkään.
Jos joutuu letkun irrottamaan niin pään voi tulpata niin ei pääse paljoa ilmaa letkuihin. Sieltä ilman pois saanti on hankalinta.
mm
-
Itse olen kanssa pari Dual-CBS jarrullista Hondaa huoltanut. Uudemmissa malleissa systeemi on vieläpä sen verran erilainen, että takajarru käyttelee edestä jotain mäntiä satulassa ja etunen joitain mäntiä takaa. Letkuja ja liitoksia on kotitapeiksi. Kun esim. vaihtaa vakioletkut teräspunoksiin on aika tarkaa järjestyksen kanssa, mistä alkaa liitoksia kiristelemään ja nestettä laskemaan. Helpointa on, kun tekee paikalleen höllät liitännät ja sitten irroittaa satulat oikkumaan niin alas, kuin saa. Sitten vain palikat palojen väliin ja ilmaamaan. Aikaa menee, ei ole kiireisen hommaa.
-
Kun laittaa korkin väliin elmukelmua niin ei saa systeemi ilmaa vaikka avaa jotain ja ilmaaminen helpottuu.