Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 17, 2011, 21:45:31 ip

Otsikko: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 17, 2011, 21:45:31 ip
Hieman viitseliäs voi rakentaa itselleen näppärän työkalun TPS:n perusasennon säätöön.
Tarvitaan johtoa ja muutama liitin.

Periaate on se että otetaan jännitetieto TPS:stä. Epävirallisesti se on tapahtunut tunkemalla väkisin pari ohutta rautalangan pätkää TPS:n liittimen sisään.

Parempi on hankkia kyseinen liitin ylimääräisenä, uros ja naaraspuoleiset. Niiden väliin johdot jotka haaroitetaan. Haaran päähän voi laittaa vaikka sokeripalaliittimen johon voi kiristää yleismittarin sondit. Nyt ei tarvitse kuin irrottaa alkuperäinen liitin TPS:stä, liittää väliin testijohto, kytkeä virrat ja alkaa säätämään.

Välttämätön työkalu niissä Guzzeissa joissa on vain yksi läppärunko.

Kaikenlainen häslääminen rautalangan kanssa ja hauenleukojen ym virittely sekä oikosulun pelkääminen on eliminoitu.

Liittimiä saa autotarvikeliikkeistä.

mm
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 17, 2011, 21:47:57 ip
Koostapa kuva aiheesta.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 17, 2011, 22:04:39 ip
Se ei ole hyvä kooste.
Syy: johtohaaroitus on mutta ei niitä liitinrunkoja. Ei siis edusta Guzzilaatua.
Siihenkin on syy: käytän samaa kaapeliviritystä myös muuhun säätöön jossa tarvitaan hieman erilaista liitintä. Siksipä olen luopunut laittamasta liitinrunkoa liittimen "sielujen" ympärille. Pitää olla vain tarkkana kun tekee kytkentää ettei sekoita johtimia keskenään.

Voisin kyllä harkita tekeväni yksinomaan Guzzin tietyn tyypin TPS:n säätöön tai sitten sellaisen jossa on viuhka erilaisia liittimiä. Se ei ehkä ole järkevää yksittäisen käyttäjän kannalta.

Arvelin että asiasta kiinnostuneet voisivat tehdä juuri omaan malliinsa sopivan johtohaaroittimen.

Ilmeisesti idea tuli kuitenkin selväksi?

On muuten ollut mielenkiintoista seurata ajon aikana yleismittarin numeroiden vilinää. Teippasin mittarin sarveen ja tein lenkin. Se on melko pienillä jännitteillä ajoa vaikka tuntuu että mennään kuitenkin ihan reippaasti. Normiajossa kaasuläppää vain vähän raotellaan.

mm
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Piippu - Elokuu 22, 2012, 15:02:40 ip
Olisiko Moto Matilla tietoa V11 LE"MANS 2002 tps liittimen valmistaja ja tyyppi apuvälineen rakentamista varten , Yleiselekronikalla, Motonetilla, ei ollut yhteensopivaa liitintä .
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 22, 2012, 20:29:44 ip
Entinen Joukon Auto, nykyinen JA Elektro taitaa noitakin liittimiä hyllyssään pitää. Työkalut saa samalta tiskiltä mutta silloin myyjänä on JA Tools.

http://www.jaoy.com/autosahko.php

Pystytkö yksilöimään haluamasi liittimet: valmistaja, liittimen tyyppimerkintä tai ainakin kuvia liittimistä sisältä ja päältä niin kulkeissani voin poiketa kysäisemässä kuvan mukaisia kapineita.

Tämmönenkö TPS kuin kuvaliitteessä?
Eiköhän tuota tyyppiä löydy kohtuu helposti sekä urosta että naarasta.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Camn - Elokuu 22, 2012, 21:23:55 ip
Lainaus
TPS:n perusasennon säätöön
Eikä siinä vielä kaikki: myös tps:ään yhdistetyn kaasuläpän perusasento (avautumiskulma) tyhjäkäynnillä "kaasu vapaana", tehdään useimpien vanhempien mallien kohdalla vielä tuon kaasuläpän topruuvista tps:n mV -näyttämän mukaan.

Lainaus
Se on melko pienillä jännitteillä ajoa - normiajossa kaasuläppää vain vähän raotellaan
Ja juuri tästä syystä arvelen johtuvan sen, että tps ongelmat ovat aina, aina ja taas, esillä. Kestoteema kaikkien mantereiden foorumeilla, ja syystä. Potikka ”kuluu” koko ajan juuri sieltä ihan alkupäästä eikä juuri muualta.  Vaikka muulla alueella vielä toimisikin, tyhjäkäynnin tuntumassa ja normiajaossa tulee ongelmia. Ei auta säätö, auttaa potikan vaihto. Ja kun ”1/10 mm” heilahdus potikan asennossa jo vaikuttaa jotain (tapahtuu koko käyrän suuntaissiirto ylös tai alas), tullaan tästä mielestäni siihen, että kun tps on kunnossa, ovat a) tps:n säätö kaasuläpän "0 astetta" asennossa b) sen jälkeen tehtävä kaasuläpän tyhjäkäyntiasennon asetus tps:n jännitenäyttämän mukaan, myös tärkeän prioriteetin asioita.

Kyllä on eduksi monille tästä kaiken aikaa keskustella (siis myös minulle…siksi taas tässä spammaan). Sitten on vielä niin erinomaisen hauskasti, että varmaan n. 90% ruiskuguzzeista ovat sellaisia, että tuo tps:n asennon säätö tehdään tosiaan käsin millivoltteja vahdaten. Vain "ei säädettävällä" PF2C/PF1C tps:llä varustetut uudemmat ”Carc” –mallit ja jotkut seiskapuolikkaat (Breva, Nevada, V7) on varustettu kaasuläpän alkuarvon asetus (”tps reset”) –toiminnolla, joka tehdään ohjelmallisesti esim. Guzzidiagilla. Kun millivolttien mittaaminen on tärkeää ja kuuluu ainakin tällaisen himosäätäjän mielestä perushuoltoon (esim. venttiilien säätö, tps ja kaasuläpät kohdalleen, imubalanssi) tuollaisen sopivan välitiitulan tarve olisi melko suuri, arvelen. Ei ole kiva survoa niitä nuppineuloja sinne liittimeen ja asetella mittarin koukkuliittimiä niihin...

PF3C tps potikka on sopivasti myös hyvin yleinen: Calit, Quota, Sport 1100i, V11. Jos "joku" välittäisi tehdä/teettää välitiitulaa valmiina tuotteena sarjan, kai niitä muutama kymmenen kaupaksi menisi.  Alla olevassa kuvassa PF3C käyttö V11 mallissa ja "manuaalimittauspaikat".

Ja sitten vielä on kai sanottava että jos ei tiedä mitä tekee, ei kannata itse käännellä tps:ää eikä kaasuläppiä...tai ainakin alkuarvot ennen säätöä kannattaa merkitä visusti muistiin. Omalla kohdalla mentiin otsa hiessä "sillä siklalla", sydän pamppaillen uskalsin (välttämättömät mittalaitteet: volttimittari ja imumittarit ja tietty Guzzidiag että näkee moottorin lämpötilan ja kierrosluvun tarkasti) ja nyt en saata uskoa ahteriani enkä korviani kun V11 käy tyhjäkäyntiä kun Singeri eikä ole hyppybensaa enää löytynyt mistään...
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 23, 2012, 00:29:40 ap
Jos lähipäivinä kerkeis etsimään noita palikoita sieluineen ja jos vielä löytäis niin voin tehdä pari malliksi. Yhden itselle ja toisen ensimmäiselle mahdolliselle kiinnostuneelle. Katson ensin minkä verran nuo hitusvinkulat maksavat. Johtohan on lähes ilmaista ja sitä saa helposti...
Sitä en sitten tiedä että millaiset kokoonpanopihdit niihin tarvitaan. Vielä.
Ennestään on Abiko, Bosch, Superseal ja joku paksummille kaapeleille tarkoitettu liitintyökalu. Nuo merkkikohtaiset kalut voivat olla se kynnyshinnan muodostaja jos tähänkin omansa tarvitaan.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Piippu - Elokuu 23, 2012, 07:23:47 ap
Kiitoksia Matti vinkistä täytyy poiketa JA-ELEKTROSSA näyttää olevan naapuri pitäjässä,TPS motikka samanlainen mikä linkissäsi paitsi kiinitys reiät pitkulaiset säätöä varten.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: JuhaV - Elokuu 23, 2012, 11:57:21 ap
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3759.msg25440#msg25440
http://my.opera.com/v2tre/blog/2012/07/29/tps-hienosaato

Jos ihan tuollaisen liittimellisen testiadapterin teette, niin tehkääs nyt samoin tein tuo linkin mukainen sähköinen trimmisäätö siihen kokeeksi.

Tarvitaan siis 1 kpl esim. 200 ohmin säätöpotentiometri ja yksi kytkin. Osien hinta pari euroa.

Sillä voi sitten rikastaa sitä säätöä vaikka ajaessa niin selviää mikä asetus ko. pyörälle olisi toimivin.

T: JuhaV

Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 24, 2012, 00:16:02 ap
Otetaanpa vinkistä vaari. Käynpä ensi viikolla Bebekillä tai Elektorissa kyselemässä ko potikkaa. Loppuviikko menee muissa riennoissa.

Tänään tein pari välikaapelia. Kävin Helmisellä, Elektorissa, Joukon Autossa, Motonetissa ja parissa muussa paikkaa mutta en löytäny naaras- ja urosliitintä PF3C-malliin tai yleensäkään mihinkään miniTPSsään.
Vanhaan anturimalliin sentään löytyi useammankin liikkeen hyllystä liittimet.

Kuvassa vasempi on näihin pieniin tepseihin ja liittimellinen vanhoihin.

Alustava artikkeli aiheesta: http://www.motomatti.fi/2012/08/tpsn-saatokaapeli.html
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Marko - Elokuu 24, 2012, 09:36:49 ap
hyvä homma että noita liittimiä löytyy, täytyykin tehdä tuommoinen tohon omaan sepelimyllyyn. Alkaa pikkuhiljaa korpeamaan sen epämääräinen käytös hiljaisessa vauhdissa/pienillä kaasun avauksilla. Taidan viedä sen valtuutetulle.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Camn - Elokuu 24, 2012, 12:41:51 ip
Lainaus
korpeamaan sen epämääräinen käytös hiljaisessa vauhdissa/pienillä kaasun avauksilla
Taas ollaan asian ytimessä. Ei ole kokemusta kun Calista ja tästä V11 mallista mutta molemmissa oli juuri tuo niin tuttu ilmiö kunnes täksi suveksi tuli 1)uusi tps, 2)tps alkuarvon asetus, 3)balanssien säätö. Kovasti yllätti miten naurettavan pieni liike kaasuläpän topruuvissa tai ilmaruuvissa näkyy imumittareissa.

Lisäksi omaa tyhmyyttä oli mukana: oli mukavaa pitää kaasuvaijeria niin tiukalla kun mahdollista, että ei ole klappia.  Tyhjäkäynnin imutasapainoa ei voi säätää tarkasti kohdalleen ellei ole varmaa, että molemmat kaasuläpät lepäävät aina kaikissa tilanteissa "luonnollisesti" topruuvejaan vasten. Mutta vaikutus oli merkittävä, nyt pysyy tyhjäkäynti ja kun avaan kaasua hissukseen ajossa ei nykäse ei hiukkaakaan ei vähääkään, vaan lähtee loivasti ja pehmeästi vetämään. Itse tulkitsen syyksi sen, että kun imutasapaino on tarkasti kohdallaan a) tyhjäkäynnillä c) kaasuläppien alkupään pienillä avautumiskulmilla ja tps antaa tasaisen nättiä käyrää juuri siellä alussa, käy näin.

Lainaus
tehkääs nyt samoin tein tuo linkin mukainen sähköinen trimmisäätö
Lieksan Anni -juhlissa viiden maissa lauantaina teki yksi V11 lähtöä. Ihailin ja kehuin peliä siinä, omistaja kertoi että siinä pyörässä oli ollut edellisen omistajan jäljiltä "potikka" ecu:n lähettyvillä. Kuvittelen että siellä on ollut juuri tuo puheena oleva potikka johdossa tps-ecu. Joku on siis Suomessa jo tätä ehkä kokeillut?
PS.
Ehkä pitää lohdutukseksi taas mainita tunnetun hollantilaisen Guzzifirman (Teo Lamers) perustajan perusohje, joka meni jotenkin näin: "Älkää aina rassatko niitä Guzzejanne, ajakaa, kyllä ne kestää, käy ja kukkuu".
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Marko - Elokuu 24, 2012, 16:46:45 ip
 @Matti:

 Mistä liikkeestä hait nuo AMPin liittimet?
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 24, 2012, 23:24:14 ip
Jos tarkoitat noita PF09 TPS:n liittimiä niin ne ovat merkkiä Bosch. Tai sen kopioita. Niitä löytyy melkein mistä vaan: Motonet, Ad-varaosa, Startax-autotarviketukku ja lukuisat nettikaupat. Homma on vain siinä että pitää myyjä saada käsittämään mitä on haussa. Niin ja pinnit myydään erikseen. Lisäksi tarvitset liitinpihdit ko pinnille.
Itse hain Joukon Autosta.

Noita PF1C-TPS:n ja vast. liittimiä ei näköjään sitten ihan helposti löydy. Itse TPS:iä löytyy kyllä. Liittimen merkki on Delphi. Liitteenä olevassa kuvassa ylärivin keskimmäinen. En viitsisi ryhtyä ulkomaasta tilailemaan. Lisäksi tarvitaan myös vastakappale.

Tämmöinen paja tekee amerikkalaisen Delphin tuotteita: Yueqing Kangyuan Automobile Electric Factory.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 24, 2012, 23:36:19 ip
Päivitys eiliseen TPS-säätöartikkeliin: http://www.motomatti.fi/2012/08/tpsn-saatokaapeli.html
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: seko - Elokuu 25, 2012, 00:52:28 ap
Terve,

AMP:n superseal -liittimiä saa myös Partco:n verkkokaupasta www.partco.fi (http://www.partco.fi)

- seppo
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 25, 2012, 15:24:14 ip
Juu mulla on itselläkin Supersealliitinrasia jota täydennän aika-ajoin. Siitä taisin kirjoittakin pari varoituksen sanaa: Nimittäin eräät liikkeet myyvät samaan rahaan halpisversiota ko liittimestä joka, kokemuksen mukaan, ei kestä vettä.

Itse käytän MTA:n Supersealeja jotka ovat melkein yhtä hyviä kuin AMP-liittimetkin. Hinnassa vain on ero.

Valitettavasti tuo Delphin lanseeraama liitintyyppi ei ole sama kuin Superseal. Siinä missä Delphillä on kolme nastaa niin Supersealissa on vain kaksi. Tiivisteet ovat samat. Mietinkin mahdollisuutta, jos ei piakkoin löydy sekä naaras- että urosnastoille liitinrunkoja, tehdä ainakin naarasmallinen jyrsimällä Superseal osittain ontoksi ja muotoilemalla ulkoa Delphi-muotoon ja valaa hartsilla tai urtsulla kolme liitinpinniä liitinrungon sisään. Vaivalloista on se. Korkeintaan voisin itselle tehdä.

Partcolta, YE:ltä, JA-Elektrolta, Elektorilta ja Bebekiltä jo noita Delphejä tiedustelin mutta ei kuulu heidän valikoimiinnsa mutta Partco ja JA voivat ottaa varastoon jos ilmenee kysyntää.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 25, 2012, 21:38:30 ip
Eihän tässä käytössä ole merkitystä, pitääkö vettä eli ei. Vai haluaako joku oikeasti tehdä mittauksensa esimerkiksi ajamalla kaatosateessa? Jos sittenkin sattuu kosteissa keleissä mittauksia suorittamaan, voi ennen liittimen yhteen puristamista laittaa tiivistehuuleen vaseliinia. Pitää aikansa.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 26, 2012, 00:17:44 ap
Juu.
En minäkään vesitiiveyttä säätökaapelille kaipaa. Liitin vain tekee kytkennästä helpompaa ja siten myöskin varmempaa kuin tökkiä irtopinnejä. Kuten tuosta TPS:n kuvasta näkyy niin yksi pinni on jo vääntynyt kun ei ole gynekologin sormet.

Usein tuo TPS-liitin on hankalasti tavoitettavissa niin soisi ainakin kytkentöjen olevan helppoja.

Tosin: Ensi viikolla tulee näkyville proto JuhaVeen esittämästä säädettävällä etuvastuksella varustetusta säätöjohdosta. Siihen pitää olla oikeat palikat tiivisteineen koska sen käytöstä voi tulla pysyvää. Johtimien mitoitustakin pitää miettiä säätöpotentiometrin sijoituspaikkaa niin että sitä on helppo ajossakin ropata ja seurata samalla jäännöshappimittarin lukemia.
Toisaalta se ei saa olla näkyvissä ettei ratikaiset pääse pitelemään sitä itsen huomaamatta.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 26, 2012, 09:31:03 ap
Niin, siis ajatus oli, että kasaa sen mittaus/säätöjohdon saatavilla olevilla liittimillä, piti vettä eli ei. Oli liittimet sitten halpoja tai kalliita.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 26, 2012, 14:00:18 ip
Näin on toistaiseksi toimittu. Boschia saa, Delphiä ei.

Kulkekaahan verstaissa ja kaupoissa silmä kovana ja kädet pois taskuista.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: kaide - Elokuu 26, 2012, 16:56:48 ip
Kyseessähän kuitenkin on perinteisen tunturi sportin -72 bing 11mm-kaasarin säätösuuttimen päivitetty versio.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 26, 2012, 22:10:32 ip
Säätösuutin oli laiton ja konstat pyöritti neulan niistä taskuunsa ja käskivät työntää mopon kotia.
Laitonta tämäkin mutta ei juuri näy päälle ja saahan sarvessa olla vaikka "kahvanlämmittimen" tarkkuussäätönuppi. Toki pitää olla järki sen käytössä mukana. Sillä saa taitamaton mäntään reiän tai tankin tyhjäksi ennätysajassa.

Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 26, 2012, 22:49:24 ip
Joutaisko Matilta lainaan tuo Jackaaliin käypä malli? Saisi oman mitattua, joillain alueella pientä epävamuutta. Tai sitten taikauskoa. Pääsisi tuosta pelsota mittaamalla. Maksan kyllä postittelukulut.

Jatkan tähän: säädin omastani tänään synkat kohdilleen. Oli nestepatsaassa parikymmentä senttiä korkeuseroa. Tuo TPS:n Powercommanderiin säädetty nollakohta toteutuu pitämällä kahvaa tiukasti ylhäällä. Tyhmäkäynnillä leijuu yhdessä prosentissa. Peukalolla kokeilemalla vasemmassa läppäakselissa, jossa siis TPS, on hieman "käyntivälystä". Sen huljuttelu ei vaikuta tyhjäkäyntiin tai synkkaan, eli ei varmaan liikaa välystä.

Toimii kyllä mainiosti muuten. Ekun kanssa käytiin tänään hieman kokeilemassa mutkapätkää. Kivaahan se oli.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Camn - Elokuu 27, 2012, 00:39:56 ap
Guzzidiag -dokumentaation mukaan, luettelo tps-ikäjärjestyksessä:

Tps/ecu: malli (esimerkkejä):

PF09/P8:    California "ensimmäiset" (esim. 1000/1100i, EV), Daytona, Quota 1000
PF09/16M:  Centauro
PF3C/16M:  Sport 1100i
PF3C/15M:  California/ei kat (esim. EV, Jackal, Stone), V11/ei kat (esim. Sport, LeMans)
PF3C/15RC: California/kat (esim. Classic, Stone, Vintage), V11/kat (esim. Sport, Ballabio)
PF3C/5AM:  Bellagio
PF1C/15RC: Breva 750, Nevada, V7
PF1C/5AM:  Breva 850-1100, Griso 850-1100, Norge, Sport 1200
PF2C/5AM:  Griso 1200 8V, Stelvio 1200 4V

Kuvista näyttäisi että sama 3 -napainen liitin: PF3C, PF1C, PF2C.
Kun tuo lista on tuossa sopivasti niin samalla ecuista (sikäls ko mie oon ymmärtänt): P8/16M=eprom, 15M ja siitä eteenpäin=flash rom, sopii karttoja päivittää jos on tähän työkalut (saatavuus tunnetusti hankalaa) ja osaa. Tuo kohta PF3C/15M ei kat => PF3C/15RC + kat, on omansa lainen sen vuoksi, että tuossa kohtaa Calissa ja V11 mallissa pysyivät läppärungot, tps:n tyyppi ja asennustapa samana, ainoastaan ecu ym. tarvittavaa päivitettiin (lambda käyttöön, ja taisi tulla pakoputkeen se yhdysputki eteen). Tämän vuoksi voi olla eri säätöjä, ainakin V11sport.de -palstalla tulee vastaan melko usein muistutus, että monet eivät ole tietoisia siitä, että kaasuläppien tyhjäkäyntiasento on eri, riippuen siitä onko kat -versio vai ei.

Kuvahaulla etsityt kuvat alla. PF2C mallista tuli vastaan myös oheinen "datasheet". Reiät kavaltavat että PF1C/2C ovat "tps reset" -malleja ja muut manuaalisesti säädettäviä.

Päivitetty myöhemmin:
PF09 ja PF3C = epälineaarisia, kuvaaja kääntyy kohdassa ”30 astetta auki”. PF09 = autokäyttöön, PF03 = "ei auto- eikä mp -käyttöön", Magneti Marelli 215810601800.
PF1C ja PF2C = lineaarisia, kuvaaja on suora.
PF1C/PF2C = eri kiertosuunta.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 27, 2012, 09:31:30 ap
Koko ajan viisastuu.
Pienen liittimen tyyppi: Metripack 3 way.
Niitä kun löytyis. Naaraita ja uroksia.

Enpä taida lainailla säätöjohtoja. Lainattu johto on aina jossain muualla kun sitä itse tarvitsisi.
Teen niitä kyllä tarvitseville. Hieman tietoa myös tarvitsisin että tiedän mitä teen.
Jos on halu tilata säätöjohdin niin laittakaa minimissään TPS-anturin tyyppitiedot ja pyörän malli. Vaikuttaa sekä liitintyyppiin että johtojen pituuteen.

Edullisimmillaan testijohto tulee maksamaan korkeintaan vain muutamia kymppejä.

Kallein johto tulee, tällä tietoa, olemaan tarkkuuspotentiometrilla varustettu aktiivinen säätöjohto. Vaatii seurakseen jäännöshappimittarin, sen näytön tai kulutusmittarin. Perstuntumallakin voi säätää mutta open-loop moottoreissa voi mennä vahingossa laihalle ja siitä voi olla seurauksia. Toisaalta tämän tyyppisessä moottorissa on myös mahdollista päästä parhaaseen tulokseen.
Tämänkään johdon omakustannushinta ei tule paljoakaan satasesta heittämään.

Lambdaohjatussa closed-loop-moottorissa on vielä vaikea kertoa vaikutuksista. Pitää testata useammallakin nykypyörällä.

Eivätköhän kaikki tiedä minkä tyyppinen moottorinohjausjärjestelmä heillä on pyörässään. Tieto löytyy pyörän omistajan käsikirjasta, korjaamokäsikirjasta ja netistäkin pienen kaivamisen jälkeen mutta ei huoltokirjasta.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 27, 2012, 09:48:05 ap
Maksoi Motonetissä 49€ tuo pikku TPS. Myyjällä ei ollut antaa tuoteselostetta mukaan. Olisi kiva tsekata millainen jännitekäyrä siitä pukkaa ulos. Pyörimissuunta on sama. Jousipalautus.

Toinen asia mikä askarruttaa että onko noissa kaikissa pikku tepseissä sama käyrä vai vaihteleeko?

Tuollaisesta pyöreillä rei'illä olevasta TPS:stä teen kyllä pienellä koneistuksella säädettävän.
Jos sattuisi niin onnellisesti että tuo Motonetin kalu olisi spekseiltään sama kuin mitä Guzzeihin ja Ducateihin on laitettu, niin olisipa edukas varaosa ja helppo saatavuus. Tosin en tiedä kovinkaan monta hajonnutta yksilöä.
Pääasiassa hajonneet räplääjänsä toimesta.

Onko vapaaehtoista kokeilijaa?
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Camn - Elokuu 27, 2012, 09:51:20 ap
Lainaus
Pienen liittimen tyyppi: Metripack 3 way
Oma "toivetiitulani" olisi yksi "muovinen pala", joka tökätään säädön ajaksi tps:n ja siihen tulevan naaraspistokkeen väliin. Tästä "muovipalasta" lähtisi kaksi johtoa (n. 20 cm) jotka päättyisivät sellaisiin naarasliittimiin, joihin voisi vaan tökätä yleismittarin piikit. Tai 2-napainen "sokeripala".

Lainaus
laittakaa minimissään TPS-anturin tyyppitiedot ja pyörän malli
Niin, taisin listalla jo olla... PF3C/V11/15M, ei kat (näissä tps on kivasti käsillä muutekin, haitta on se että vesikin pääsee sinne helposti kostealla kelillä).

Lainaus
vahingossa laihalle ja siitä voi olla seurauksia
Kun en ole afr/open/close -loop/rikkaalla/laihalla/stökiometrinen/happitunnistin/co -arvo -"säätötekniikan" osaaja, miten minusta tuntuu että tuollainen potikka on vaarallinen peli monelle, ainakin minun laiselleni... liikaa intoa + liian vähän osaamista = ongelmia.  Vaikka "musta tuntuu" ja perstuntuma sanoisi että nyt menee hyvin, niin harvalla lienee nuo tarvittavat mittavälineet ja näyttö silmäin eessä kun potikkaa kääntää?  Miten se potikka lukitaan, ettei hiivi omineen, Guzzi tärisee tunnetusti, jotain irtoaa joka reissulla...

Lainaus
Tosin en tiedä kovinkaan monta hajonnutta yksilöä
Mutta eikös tps:t ole kulutustavaraa?  30 - 50 tkm ja vaihtoon ? Kun kuluu sieltä alusta ja se johtaa merkillisiin/ikäviin -vikoihin.

Lainaus
onko noissa kaikissa pikku tepseissä sama käyrä
Edit myöhemmin: lisäsin tuonne ylemmäs luetteloon. Kaksi viimeistä tuottavat suoraa käyrää, kaksi ensimmäistä ei.

Ps/Edit: v11sport.de -palstan "motomatti": "Ja muutenkin, pidän mahdottomana sitä että Guzzin voisi omistaa teknisesti 100% moitteettomassa kunnossa, joitain pientä on aina, jo tehtaalta alkaen." :D
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 27, 2012, 10:04:40 ap


Enpä taida lainailla säätöjohtoja. Lainattu johto on aina jossain muualla kun sitä itse tarvitsisi.
Teen niitä kyllä tarvitseville. Hieman tietoa myös tarvitsisin että tiedän mitä teen.
Jos on halu tilata säätöjohdin niin laittakaa minimissään TPS-anturin tyyppitiedot ja pyörän malli. Vaikuttaa sekä liitintyyppiin että johtojen pituuteen.

Edullisimmillaan testijohto tulee maksamaan korkeintaan vain muutamia kymppejä.

Laitan sulle tulemaan vähintään tarvittavat tiedot, kun sulla lienee niitä pinnejä ja oikeat puristinpihdit, niin tilaan mielelläni valmiin johdon teikäläiseltä.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: JuhaV - Elokuu 27, 2012, 18:36:27 ip
Tuon "rikastinpotikan" osalta muutama huomio :

1) Jos sen toteuttaa tämän arvaamani kytkentäkaavion mukaisesti : http://my.opera.com/v2tre/blog/2012/07/29/tps-hienosaato niin tuo kytkentä voi ainoastaan rikastaa seosta, ei laihentaa. Tämä johtuu siitä että lisäpotikka voi ainoastaan nostaa varsinaisen TPS:n näkemää maatasoa alkuperäisestä tai toisessa äärireunassa pitää sen ennallaan. Niinpä jos TPS:ää ei ennen tuota säädä tarkoituksellisesti kovin laihalle niin vaurioita ei tule. Matalaviritteisellä Guzzilla saa kyllä aika pitkään painattaa (ainakin maantiellä) laihalla seoksella ennen kuin mäntä sulaa tai muuta mekaanista tapahtuu. Voi olla että hermo menee nykimiseen ennen sitä.

Jos Guzzi nykii ja nykiminen johtuu TPS:n säädöstä niin 99 % tapauksista säätö on laihalla. Tuolla potikalla voi siis säätöä rikastaa kunnes nykiminen lakkaa. Sitten kun oikea volttimäärä tuolle pyöräyksilölle on näin tiedossa, niin kannattanee säätää TPS tuolle jännitteelle ja poistaa tuo trimmeri.

Eli trimmeripotikka on parhaimmillaan kun etsitään pyöräyksilölle optimaalista säätöä. Koska käytännössä kaikki ei ole kuin Strömsössä, niin tuo optimiarvo ei ole kaikille yksilöille sama kuin tehtaan ohjearvo, johtuen mm. siitä että niitä kaikkia muitakaan säätöjä ei ole saatu tarkasti tehtaan ohjearvoihin (balanssi, suutinten toiminta, venttiilivälykset, ilmanputsarin virtaukset, anturien epätarkkuudet ...) ja nykybensakin on sitä mitä on.

2) Tuo esitetty 200 ohmia on valittu TPS:n oman sisäisen vastuksen perusteella, joka tuossa kytkennässä välillä A-C oli siis 2000 ohmia eli 2 kohmia. Hyvä alkuarvaus trimmeripotikalle on tuo 10 % TPS:n omasta vastuksesta. En tiedä paljonko tuo TPS:n kokonaisvastus eri tyypeissä vaihtelee mutta kannattaa tarkistaa. Trimmerin ja TPS:n vastusten suhde määrittelee sen kuinka paljon trimmeri voi maatasoa nostaa suhteessa 5 Volttiin. 10 % arvolla siis n. 500 mV joka varmasti riittää seoksen rikastumiseen. 5 % eli 100 ohmiakin voisi riittää.

3) Lambda-mittaus on kiva lisä mutta helpoiten säätö voi mennä siten että aluksi trimmeri laitetaan siihen reunaa jossa maataso ei nouse. Tämän voi todeta naksuttelemalla sitä kytkentään piirrettyä ohituskytkintä. Sitten aletaan pikkuhiljaa säätämään trimmerillä maatasoa ylös kunnes nykiminen loppuu. Säätö on kohdallaan. Jos nykiminen ei lopu trimmerillä vaikka sen säätää toiseen äärilaitaan, niin se kertoo siitä että vika on jossain muualla kuin TPS:n perussäädössä.

Ja kaikki tämä oli valistunutta arvausta kunnes joku tätä käytännössä kokeilee :)

T: JuhaV

Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 27, 2012, 21:42:07 ip
Kuvahaulla haetut kuvat alla. PF2C mallista tuli vastaan myös oheinen "datasheet". Reiät kavaltavat edelleen että PF1C/2C näyttäisi olevan "tps reset" -malleja ja muut manuaalisesti säädettäviä.

Mikähän tämä malli mahtaapi olla jossa ei ole ruuvinreikiä ollenkaan? Onko mulla joku mandellon koe menossa...
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Camn - Elokuu 27, 2012, 22:09:39 ip
Siksi juuri koetin tehdä listaa "voimiani säästämättä" että pysyis kärryillä kun säännöllisin väliajoin joku "nykäsee maton alta" kun en ole motomatti/tunturi tt tai moni muu joka tietää mistä puhuu... Muutenhan en ole näihin vihkiytynyt mutta Guzzidiag -kehitystä seuratessa törmää muiden ansiokkaasti selvittämiin asioihin ja silmät suurenee että "aha" (vaikka itte ei olis Viljoo nähny).

Noon hätääsille sporttimiehille eri vehkeet, soon paree ja koree?  "This sensor is standard equipment on all recent Ducati superbikes such as 749,999,848,1098,1198".  Kuvahaun päässä näkyi myös: "Magneti Marelli IPF2CB". Näyttäisi että siinä on sivussa "haitat" niin että istuu aina samassa paikassa. Lähteekö nostamalla pois... kai sekin kuluu ja pitää joskus vaihtaa?
 
Mutta ei huolta, liitin on sama... jos tulee välitiituloita tarjolle, sama käy. Tätä malliahan ei tarvitse/voi käsin säätää - kertooko ajotietokone sitten jos se antaa arvoja jotka ovat ihan puutaheinää, Workshop Manual neuvoo mittaamaan perinteisesti vastusarvoja, että onko tolkuissaan. Sopii siis laittaa nimi Motomatin välitiituloiden tilauskirjaan...

Näitä ei varmaan erotella sen vuoksi että PF2C ja IPF2CB antavat ulos samaa käyrää. Mahtaako joissakin uusissa moniventtiilikansilla varustetuissa Guzzeissa olla IPF2CB?

Edit 28.8: kurkin vähän Stein-Dinsen ja Wendelin (rasittaa silmiä vähemmän) varaosakirjoja ja siellä periaate oli näiden uudempien pyörien kanssa että 4V koneet PF1C ja 8V koneet PF2C.  Tuota IPF2CB -mallia ei näkynyt missään. Olisko tosiaan joku koesarja?
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 28, 2012, 00:44:58 ap
Siellähän JuhaV jo tekikin selkoa tänään tekemäni "tiitulan" sielunelämästä. Tosin siinä ei ole vielä ohituskytkintä. Sisällöllisesti saman tapaisen sepustuksen juuri kirjottelin tuonne blogiini: http://www.motomatti.fi/2012/08/tpsn-saatokaapeli_27.html

Kunhan tästä kerkiän niin ainakin tämän testaan. Tosin mun testini eivät ole aina päteviä kun ei ole oikein vakiokuntoisia pyöriä tallissa.

JuhaV voisi vielä suorittaa mietelmän niiden moottorien osalta joissa on lambda. Kuinka lienee, käykö niin että lambda kumoaa TPS:n säädön?

Mutta lambdattomissa tämä toiminee kuten selostettu on.

Sanan "tiitula" etymologia?
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Camn - Elokuu 28, 2012, 09:10:34 ap
Lainaus
Kuinka lienee, käykö niin että lambda kumoaa TPS:n säädön?

Käykö tämä ratkaisuksi: "lambdan eliminointi mokkula". Sopii suoraan ecun siihen liittimeen, johon lambdalta tuleva johto kytketään (oli koekäytössä 15RC/Cali Stone) "Dynojet O2 controller Moto-Guzzi, 24-76125001"). Eikös tämä ole se mokkula, joka on olevinaan lambda-anturi, kertoo koko ajan eculle että "kaikki OK, älä muuta karttaa".

Esim. http://www.duell.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=26509 (http://www.duell.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=26509)

Jaa "tiitula", itse opin sen 80 luvun lopulla työkaverilta, joka nimitti sillä kaikkea melko pientä, jolle ei ollut valmista nimeä...useimmiten kyse oli pienistä sähkökomponenteista tai niistä tehdyistä rakennelmista, eli itisvinkuloista.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 28, 2012, 12:35:48 ip
Tuo Lambda varmasti korjaa karttaa jos se sinne jätetään. Katselin tuossa kesällä penkissä ollutta kaverin tonnista supersporttikyykkyä. Kartassa oli epämiellyttää karheutta tietyissä kiihdytystilanteissa. Kun tätä sitten ryhdyttiin hieromaan pois, ei laiha kohta hävinnyt kokonaa vaikka kuinka Commanderista sääti. Alue korjaantui koko ajan laihalle. Syylliseksi ilmeni nimen omaan lambdan omapäinen kiintymys  esiasetettuun seosarvoonsa. O2 eliminator ko. malliin maksaa jotain hunajaisia mansikoita tms. joten kilpakuski joutuu nyt elämään häiriön kanssa.
Tuo O2 motikka antaa enemmän vapaata säätöön, kun se haistelija putkessa ei tee (kuskin mielestä*) turhaa säätötyötä.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: JuhaV - Elokuu 28, 2012, 17:28:29 ip
JuhaV voisi vielä suorittaa mietelmän niiden moottorien osalta joissa on lambda. Kuinka lienee, käykö niin että lambda kumoaa TPS:n säädön?

Pyynnöstä siis lisää spekulaatioita luettavaksenne.

Edellä jo esitettiin tuo lambdan eliminointimokkulan käyttö ratkaisuksi tähän ongelmaan. Ratkaisu on  varmasti toimiva mutta ei ainoa mahdollinen.

Kuinka merkittävä tämä takaisinkytkennän vaikutus uudemmissa Guzzeissa on ainakin mulle kysymysmerkki. Yleensä lambda-korjaus tehdään parametrillä, johon on pidemmältä aikaväliltä kerätty "käyttäytymisdataa" eli esim. että tässä pyörässä keskimäärin tietyssä kartan osassa pikkuisen rikastetaan peruskarttaa tai sitten toisessa kohdassa laihennetaan. Lisämausteen tuo se että tämä lambda-korjaus on toteutettu vain osaan karttaa ja esim. pienille kaasunavauksille ja pienille kierroksille ja vaikkapa vain tilanteesen jossa kaasuläpän asento on tietyn ajan riittävän vakio ja/tai kierrosluku on riittävän vakio. Yleensä nopeissa muutoksissa (kiihdytys) lambda-korjaus ohitetaan. Kehittyneimmissä moottorinohjauksissa (ei-Guzzit :) ) eri osissa karttaa voi olla eri lambda-targetit.

Yhteenvetona voi kuitenkin sanoa että jos lambda-korjausta tehdään niin se tyypillisesti tapahtuu pienillä kaasunavauksilla ja matalilla kierroksilla eli juuri siellä missä nykimistä usein ilmenee.

Lambdan eliminointimokkula poistaa tietenkin tämän korjausongelman mutta samalla ne mahdolliset edut joita korjauksella olisi ehkä mahdollista saavuttaa jossain tilanteessa.  Tälläinen etu on tuo adaptiivisuus, eli korjaus pystyy reagoimaan esim. bensiinilaadun tai moottorin muiden säätöjen aiheuttamiin hitaisiin muutoksiin. Korjauksen ongelmahan syntyy vain jos korjaus yrittää laihentaa seosta liikaa. Tämä on periaatteessa vältettävissä sillä että ei kokonaan eliiminoida lambdaa vaan "vääristetään" hieman sen signaalia niin että lambda antaa ECU:lle hieman "laihempaa" tietoa kuin tosiasiallisesti tilanne on. Tämä on mahdollista ykisnkertaisella kytkennällä koska lambda-anturi (kapeakaistainen) on jännitelähde, joka generoi 0 -1 V signaalia kun anturiosa on kuumassa. 0 V on laiha seos, 1 V on rikas seos, tavoitearvo jossain 0.5 V tietämillä. ECU tekee säätöä seokseen siten että se pyrkii haarukoimaan tuota 0.5 V aluetta jossa anturi nopeasti ns. switchaa puolelta toiselle.

No, tuosta TPS-trimmeristä opittiin jo vastusjaon toiminta jännitteen säädössä. PERIAATTEESSA kahdella vastuksella voi lambdan ulostuloon tehdä vastusjaon joka pienentää ECU:lle syötettävää jännitettä 10 % eli valehtelee seoksen laihemmaksi kuin se onkaan. Tästä virkansa puolesta huolestunut ECU rikastaa seosta saadakseen lambdalta halutun 0.5 V signaalin (joka onkin tosiasiallisesti 0.6 V eli 10 & isompi ja rikkaampi).

Tämän lambda-signal-correction hommelin toimivuus pitäisi kuitenkin testata koska se riippuu siitä millä algoritmilla ECU tuota korjausta haarukoi.  Ja TPS-trimmeri ja lambda-signal-correction samassa pyörässä saattavat aiheuttaa tårta-på-tårta efektin.

Yleensähän kattipyörissä seos alapäässä rikastuu jo sillä jos lambda johdon nyppää irti. Silloin ECU menee vikatilaan lambda-signaalin puutteessa ja asettaa sisäisesti lambda-korjauksen nollaan ja ajaa pelkästään kartalla. Kartta on tyypillisesti tehty niin että se on pikkaisen rikas jolloin lambda korjaus toimiessaan laihentaa seosta. Syy lievästi rikkaaseen karttaan on se että tilanteessa jossa lambda korjaus ei käytetä (esim. kiihdytys) pudotaan käyttämään tuota karttaa ja silloin lievästi rikas kartta on etu. Uudemmissa pyörissä lambda-johdon irroitus sytyttää vikavalon/generoi errorin, vanhemmissa ei tapahdu mitään muuta kuin että ajetaan peruskartalla. Guzzien osalta en tiedä miten ne tämän suhteen käyttäytyvät.

Siinähän sitä. Juna tulee Treelle joten jatketaan toiste.

t: JuhaV

DISCLAIMER - yllä esitetty on taasen pohdintaa, eikä perustu Guzzeilla tehtyihin testehin mutta asioita on kylläkin tutkittu muissa ajoneuvoissa
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 28, 2012, 21:52:17 ip
Edit 28.8: kurkin vähän Stein-Dinsen ja Wendelin (rasittaa silmiä vähemmän) varaosakirjoja ja siellä periaate oli näiden uudempien pyörien kanssa että 4V koneet PF1C ja 8V koneet PF2C.  Tuota IPF2CB -mallia ei näkynyt missään. Olisko tosiaan joku koesarja?

Tuossa läppärungossa, kuvassa rengastettu punaisella, on kaiverrettuna teksti "proto". Rungossa on muutakin merkintää, 50CFG32 ja jotain numeroita joista ei saa selvää. Lienee joku mallikoodi?

En tiedä onko tuota TPS:ää kuinka resetoitu Piikkiössä takuuajan huolloissa mutta mitään sille ei ole tehty viimeisen 30tkm aikana. Eikä nypytä tai tee muutakaan kummaa.

Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Camn - Elokuu 28, 2012, 22:38:18 ip
Lainaus
Eikä nypytä tai tee muutakaan kummaa
"Jos se toimii - - älä koske siihen..." :D

Lainaus
proto
No niin, MOT. Paljonko maksavat koekaniinina olemisesta... Voit sitten sanoa kun Kimmo päästelee uudella Calilla että hyvähän se on kaasutella kun olen vaivojani säästämättä testannut ton tps -potikan...

Mutta Workshop Manual kyllä mielestäni kertoo että aina kun aloitetaan tekemään uuden Sportin imubalanssin säätöä, ensimmäisiä välttämättömiä toimia on tuo "Autodetect the throttle position". Tämän jälkeen moottorinohjausjärjestelmä lähtee siitä, että vasen (tietääkseni) kiinteästi säädetty ja "plommattu" läppä on tarkalleen asennossa 4,7 astetta auki tyhjäkäynnillä. Jos tps:n antama arvo "hiipii" ajan oloon, ymmärrän niin että tällä toimella kerrotaan ecu:lle että olipa arvo mitä hyvänsä (kohtuuden rajoissa), ecu tallettaa muistiin että tällä tps:n mV -arvolla läpät ovat 4,7 astetta auki. Imubalanssin vuoksi myös oikea läppä antaa saman verran ilmaa aina läpi eli on siis myös tyhjäkäynnillä "4,7 astetta auki". Ja eikö tuo "Autodetect" ole hyvä tehdä esim. kerran vuoteen vaikka imubalansseihin ei tarvitsisi puuttua (tps kuluu/hiipii?). Ainakin "1200 Sport 4V ABS" ohjeessa säädetään balanssi (ilmaaruuvit kiinni) läppien yhdystangosta, jos tarvetta ilmenee. Jos tankoa pitää säätää, sen jälkeen on taas ohjeen mukaan tehtävä tuo "Autodetect" (koska plommattu läppä pysyy paikallaan ja vain se läppä jossa tps on kiinni, liikkuu?). Menee siis tasan päinvastoin kun esim. "hahlopotikan Cali/V11" kohdalla, jossa tuo tps:llä varustettu läppä säädetään tyhjäkäyntiasentoon tps -näyttämän mukaan käsin ja naapuriläppä sitten tämän tps -läpän mukaan imubalanssimittarilla. Tyhjäkäyntibalanssi lopuksi pelkästään ilmaruuveilla, aina.

Kyllä on siis varmaan huollossa tuo tehty. Ja jos itse imubalanssia säätelee muista kun ilmaruuveista, pitäisi olla tuo "Autotedetect" kai mahdollisuus tehdä (Guzzidiag = "kaasuläpän alkuarvon asetus"). Onnistuu tällä hetkellä 5AM -ecun tapauksessa vain Ducatidiag:in uusimmalla versiolla ja ajan oloon myös Guzzidiagilla. Alla Ducatidiag -käyttöliittymän kuva kytkettynä 1200Sporttiin (lähde guzzi-forum.de). Kun kerran ohje sanoo että tyhjäkäyntiasento on 4,7 astetta tuo 3,6 asteen näyttämä siis heittää n.asteen, että pitäisi painaa valikkoa "Tests/reset" ja tehdä tuo "Autodetect the throttle position" joka varmaan on nimellä "Tps reset" tuossa ohjelmassa.  Kun läppä on fyysisesti 4,7 astetta auki ja ecu luulee että se on 3,6 astetta auki, eikös seokset ole aavistuksen laihalle kääntyneitä?

Edit:29.8: Jaa voi olla että tuota D_Diag näyttöä ei parane ottaa niin tarkasti, ainakin vanhempi 15M ecu näyttää noita arvoja karkeasti ulospäin pc softalle.  "5/256 osissa", kuulemma tps:n antama 5 volttia on jaettu 256 askeleeseen ja sen mukaan näytetään, eli portaittain.  "Nothing beats the analog volt meter"...kun se näyttää koko ajan, portaattomasti, siistiä.
 :P Jos meni väärin, korjatkaa...
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 29, 2012, 00:35:33 ap
Tänään tein mittausta. Mittaus kesti muutaman minuutin. Laitteen teko mittausta varten sen sijaan useita tunteja.

Motonet TPS; PSA, Renault, Fiat                                          
Astelukema vs vastus                                          
                                          
Astelukema   0   5   10   15   20   25   30   35   40   50   60   70   80   90
Kilo-ohmia   1,890   1,896   1,898   1,891   1,890   1,874   1,854   1,864   1,816   1,763   1,648   1,461   1,202   0,844

Porkele, taitaa taulukkojakautuma mennä hiukan ketuilleen mutta kyllä siitä selvän saa...

Kokeilenpa onnistuuko näin:

Motonet TPS; PSA, Renault, Fiat                                          
Astelukema vs vastus                                          
                                          
Astelukema   0   5   10   15   20   25   30   35   40   50   60   70   80   90
Kilo-ohmia   1,890   1,896   1,898   1,891   1,890   1,874   1,854   1,864   1,816   1,763   1,648   1,461   1,202   0,844

Jos on edelleen sylttyä niin laitan myöhemmin liitteeksi myös.

Koko testirupeama: http://www.motomatti.fi/2012/08/tarvike-tpsn-vastusarvon-muutos-vs.html
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: tramp - Elokuu 29, 2012, 09:59:14 ap
Aika "vekkulin" näköinen log. käyrä
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 29, 2012, 11:55:35 ap
Eipä tuossa muuta omituista kuin tuo 35 asteen kohdalla oleva pikku "hyppyri".

Katsotaan jatkossa oliko luku- vai kirjoitusvirhe. Loogista olisi lukema 1,834, tai sinnepäin.
Pääsen testaamaan jossain vaiheessa 5V jännitteen kera niin viimeistään silloin selviää totuus. Pitää välillä tehdä muuta.

Saanko ottaa käyrän käyttööni?

mm
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 29, 2012, 12:23:05 ip
Se on vaan tuo TPS:n signaalin muuttaminen vähän siinä mielessä hullu ajatus, että silloinhan koko kartta menee rikkaammalle..? Omassa oli ekassa tehomittauksessa kiinni nollakartta PowerCommanderissa, eli boksi ei tehnyt mitään korjausta. Silläkin rullattuna 3000-4000 väli oli todella paksulla. Siis oman boksin, omilla säädöillä. Koneen henkipuolella oli kuitenkin K&N, joten pitäisi järjellä ajatellen olla jopa laihalla, kun putkessa ei ole Jackalissa Lambdaa. Jos nyt olisi yläkierrosten seutu korjattu TPS:ää huijaamalla paksulle, olisi tällä alakierrosalueella menty todella läskille.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 29, 2012, 12:41:10 ip
Ymmärrän ongelmasi.

Tarkoitus ei ole paksuntaa seosta yksinomaan vaan laitteella voi myös laihentaa. Kirjoitin blogiini alustavat ohjeet ja siinä on maininta että ensimmäiseksi TPS on käännettävä laihalle.
Sitten ryhdytään hakemaan uutta jännitearvoa perstuntumalla, mahdollisesti lambdalla mittaamalla sekä muilla metodeilla. Jos päädytään tarkalleen samaan jännitearvoon kuin oli ennen TPS:n poikkeuttamista niin voidaan todeta, jos vikoja tai häiriöitä ei löytynyt, että säädöt ovat niiltä osin erinopmaisesti kohdallaan ja ongelmia pitää hakea muualta.

Ei tuo TPS-trimmeri siis mikään tekninen vapahtaja ole mutta varsin monipuolinen työväline testaukseen ja vähän säätöönkin.

Sulle pitäisi olla räätälöity TPS jossa käyrä noudattelee halutumpia arvoja. Pystyisiköhän sellaisen tekemään...

Powercommanderilla pystyy melko hyvin oikomaan virheitä mutta sekään ei ole täydellinen ja ei sovi kovin hyvin lambda-ohjuksen pariksi.

Paras tulee kun laittaa sellaisen ruiskun josta voi jokaista parametria säätää itse haluamaansa suuntaan. Näitä ovat edullisimmasta päästä MegaSquirt ja Tatech. Jälkimmäinen on kotimainen plug-and-play-paketti.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: tramp - Elokuu 29, 2012, 12:44:41 ip
Sopii Matti käyttää. Jos tarvetta voin pistää sulle tuon Excel-taulukonkin.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 29, 2012, 12:47:26 ip
Ymmärrän ongelmasi.



Kyllä toki. Mutta säätöä tuolla voi tehdä vain, jos on joko rikkaalla tai paksulla. Molempia ei helpolla kytkennällä saa.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: JuhaV - Elokuu 29, 2012, 15:45:17 ip
Moi,

Asiathan alkavat kirkastumaan. Tehdäänpäs yhteenvetoa hieman.

Eli TPS-trimmerin käyttö lienee järkevää vain vanhemmissa pyörissä joissa perinteisesti säätö tehdään TPS-mokkulaa ruuvin reiissään kääntelemällä. Tähän nähden trimmeri antaa sen edun että säätö on tarkka ja ko. pyörälle parhaiten sopiva "nollapiste" on helppo etsiä. Tämä säätö vaikuttaa koko karttaan niinkuin TunturiTT totesi, mutta suhteellinen vaikutus siellä kartan keskiosilla on todennäköisesti hyvin pieni eli jos siellä on jo oltu rikkaalla niin tällä säädöllä siellä ollaan vain inasen rikkaammalla. Tällä pääsääntöisesti pyritään vain saamaan TPS:n alkupiste oikein ko. pyörälle mutta ei muuttamaan karttaa sen kummemmin.

Uudemmissa pyörissä on lambda-takaisinkytkentä ja sähköisesti "nollattava" TPS. Näissäpä ei kannattane tuota TPS-trimmeriä käyttää ellei lambda-takaisinkytkentää ensin eliminoi. Ja jos tekee sähköisen TPS-nollauksen niin se myös nollaa trimmerin vaikutuksen, eikös.

Lieneekö myös yhdistelmiä joissa on säädettävä TPS mutta kuitenkin jo lambdat ja katit ? Ne ovat vähän kuin tuossa vanhojen ja uusien välimaastossa.

Uudemmissa pyörissä voi olla järkevää käyttää lambdan signaalin "vääristämistä", niin kuin tuossa aikaisemmin kirjoittelin. Tuolta toisesta keskustelusta ( http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3836.0 ) huomasin että semmoisiahan onkin saatavissa ihan kaupallisesti. Eli tämä Fat Duc ( http://fatduc.com/attachments/pdf/MCN_Review.pdf ) on justiinsakin tuollainen vastusjako joka alentaa sopivasti lambdalta ECUlle menevää signaalia ja saa ECUn rikastamaan seosta. Tuossa on myös trimmeri, jolla jännitteen vääristämistä voi säädellä. Tuolla kutistesukan sisällä on siis tuo säädettävä vastusjako. Eli tuo toiminee siten myös käytännössä.

Katteja on sitten myös karvoihin katsomista eli ne katit jotka vaativat tarkkaa lambda-ohjausta ovat myös potentiaalisempia ottamaan nokkiinsa väärästä seoksesta. Eli hyvin uudessa pyörässä jos säädöt vetää pahasti pieleen on mahdollista saada aikaan katille vahinkoa.

Summa summarum : TPS-trimmeröinnin ominta alaa lienevät alkupään ruisku-guzzit joissa ei vielä lambda-härpäkkeitä tai katteja ollut.



Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Marko - Elokuu 29, 2012, 18:10:22 ip
Jos tarkoitat noita PF09 TPS:n liittimiä niin ne ovat merkkiä Bosch. Tai sen kopioita.  ...

joo, just se. Jossa lukee AMP.  ;D

Joukolta löytyi naarasliitin. Heidän luettelonsa ei tuntenut kuin 2-napaisen urosliittimen. Mistä sinä sen omasi löysit?

(https://lh4.googleusercontent.com/-AVSz8JsvSKY/UD4uHu5vHUI/AAAAAAAADac/2ZSUkPeg-ck/s576/20120829_175726-1.jpg)

Kello oli valitettavasti jo yli viiden, olisin käynyt Helmiseltä kysymässä.. ehkä heillä on. Käyn joku toinen päivä.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 29, 2012, 23:10:46 ip
Kohtuullisten laajojen tutkimusteni perusteella Helmisellä, Elektorilla ja Motonetillä ei ole valikoimassaan tuota urospuolista, enää. Joskus niitä on ollut. Oli omaa vanhaa varastoa sen verran mutta nyt minäkin olen jo kaikki käyttänyt.

Mutta eiköhän niitä löydy kun laajentaa elon piiriä.

Tähän hätään tarvitsisin ainakin viisi molempia.

Samoin niitä kolmenapaisia Delphejä.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Camn - Elokuu 30, 2012, 00:04:46 ap
Lainaus
Lieneekö myös yhdistelmiä joissa on säädettävä TPS mutta kuitenkin jo lambdat ja katit
Guzzidiag dokumentaation mukaan niitä on pilvin pimein: PF3C = säädettävä epälineaarinen TPS (ei tps reset toimintoa ecussa), 15RC ja 5AM ecut = lambda ja katit käytössä.
PF3C/15RC: Kaikki katilla varustetut Calit (2003-2012) ja V11 (2003-2005) -mallit.
PF3C/5AM:  Bellagio (tätä en ole tarkistanut mistään toisesta lähteestä)

Lainaus
lambda-takaisinkytkentä ja sähköisesti "nollattava" TPS - ei kannattane TPS-trimmeriä käyttää ellei lambda-takaisinkytkentää ensin eliminoi
Eivätkö nämä ole tarjolla tuohon toimeen. Mikähän ero näissä on, ei avaudu tällä osaamisella.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 30, 2012, 00:48:18 ap
Velipoika valitteli aikoinaan että California nykii. Tehtiin käytännön kokeita kääntämällä muutama sadasosavoltti molempiin suuntiin: laihalle käännettynä nyki enemmän ja hieman rikkaammalle käänettynä nykiminen loppui. Myös polttoainetalous parantui kun koneesta lähti tehoa kiljuttamatta. Siinä mallissa ei ollut lambda-takaisinkytkentää vaan kone käy koko ikänsä "tehtaan asetuksilla" eli kyseessä on jatkuva mutta sivistynyt ECUn arvaama seos.

Juuri tähän tarkoitukseen JuhaVeen neuvoilla tekemäni rasia ja sen johdot ovat tarpeelliset.

Lambda, kun sen säätö on kohdallaan, hoitaa siviilipyörässä moottorinohjauksen kautta moottorin jatkuvaa hyvinvointia ja pitää säädöt kohdallaan vaikka polttoaine tai muut ulkoiset olosuhteet muuttuisivat.

Lambdaohjatussa (Closed loop) zydeemissä lambda pyrkii korjaamaan ennalta asetettujen parametrien pohjalta seosta aktiivisesti mutta vain osalla käyntialuetta. JuhaV jo aiemmin mainitsikin lambdatargetien olemassolosta. Omavalmistejärjestelmässäni pääsen myös niihin käsiksi ja se auttaa erityisesti kun laittaa sen muokkaamaan peruskarttaa ajon aikana.

Voin siis ottaa lambdan pois päältä ohjelmallisesti ja ajaa pelkällä kartalla tai sitten antaa lambdan hoitaa koko homma ja viis veisata asetetusta kartasta vaan antaa lambdan seurata pakokaasuista seoksen laatua. Lambdalle on kuitenkin annettu tietyt toimintamääreet. (Target) Ne olen omassa Californiassani asettanut näin kuin kuvaliitteessä on. Luvut ovat suhteellisia eivätkä siis tilavuus-, paino- tai seoslukemia.

Tämä siis selvitykseksi siihen miten jutut on järjestetty siellä ECUn sisällä. Weber/Marellissakin.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Camn - Elokuu 31, 2012, 08:30:56 ap
Lainaus
selvitykseksi siihen miten jutut on järjestetty siellä ECUn sisällä. Weber/Marellissakin

Eilen törmäsin kuvaan, johon oli laitettu esimerkkejä imuilman lämpötilan mukaan tehtävistä asetuksista 15M -ecussa (Tuneboy). Kylläpä avautui "valtava ero" (kun katselee niitä yläpalkin tekstejä, mitä kaikkea voi muuttaa), menee vaikka näin: a) "huijaus" tps:ää kääntämällä, b) FatDuc c) Power Commander ja vastaavat d) Ecun karttojen muokkaaminen.

Kuvaan on laitettu sama asia kahden eri ecu -version kohdalla. Standardi ecu ylhäällä ja alhaalla, välissä Guzzin "Titan" -versio. Pitäisi näkyä, että nousevien imuilmalämpötilojen mukaan ruiskutusmäärä pienenee.
 
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 31, 2012, 09:29:23 ap
Meikäläinen meni säätöharjoittelun alussa jonkin aikaa "halpaan" tuon lämpötilakorjauksen suhteen. Kun lämpötila nousee niin ECU (tai säätäjä lambdatiedon perusteella) voi vähentää ruiskutusta niin että tehot ja tasainen käynti säilyvät. Siinä on kuitenkin vaaransa. Se voi johtaa kierteeseen joka laihentaa ja laihentaa mitä kuumempi mootttorin tai imuilman lämpötila on. Mm tämän vuoksi on olemassa ne lambda-targetit jotka pistävät laihentamisessa pelin poikki ja moottori saa "vastentahtoisesti" lämpötilaan nähden rikasta seosta pyttyyn joka stabiloi tilanteen ja pitää käyntilämpötilan suht normaalina. Tätä ilmenee erityisesti kuumalla säällä kaupunkiajossa.

Itsellä selvä vinkki tuli siitä kun venttiilikopan suojaputkien päiden muovitulpat sulivat sijoilleen ja maalipinta tankissa muutti väriä. Onneksi on sen verran väljä kone ettei sylinteriseinämään sisäpuolelle tullut jälkiä. Osa eheydestä laskettava korkealaatuisen 20W50 mineraaliöljyn ansioksi. Se meni tosin vaihtoon ko ilmiön jälkeen.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 08, 2012, 11:07:21 ap
Samalla kun tein tuolla toisessa keskustelussa mainittua TPS-testeriä tein siihen simuloinnin TPS-arvon muokkaamiseksi ajon aikaista sähköistä säätöä silmällä pitäen. Siinä tuli pieni yllätys mutta tarkemmin ajatellen se mikään yllätys ole että ajatus on seisonut kun aiemmin kirjoitin aiheesta. Tapahtuma on juuri päinvastainen eli TPS:n "maalinjaan" sarjaan kytketty 200 Ohmin tarkkuspotentiometri eli säätövastus niin vastuksen kasvaessa -tietenkin- laskee TPS:n ulos antama jännite. Eli open-loop moottorinohjauksen säädön yhteydessä, jos asetus ei ole ennestään rikkaalla eli TPS:n ennakko kaasuläppään nähden aikaisella, pitää asetusta aikaistaa eli rikastaa ennen kokeilun aloittamista.

Käyttämässäni tarkkuuspotentiometrissä on kymmenen kierrosta käytettäväksi 200 Ohmin muutokseen. Käytännössä, ja teoriassa, 1,5V kuormitettuna 200 Ohmilla antaa jännitteeksi 0,5V. (Tarkoittaa kymmentä potentiometrikierrosta)

TPS on kahden kiloOhmin vastus jolloin loogisesti 200 Ohmin vastuksella saadaan aikaiseksi yhden Voltin muutos kun lähtöjännite on 5 Volttia.

Kuvissa potikan nuppi jossa sivussa lukitusvipu että säätö ei muutu vahingossa.

Pari kuvaa joissa näkyy nuppi huonosti mutta Voltit hyvin.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 08, 2012, 11:25:08 ap
Edelliseen lisään tiedon että pyörässä olevan TPS:n ajon aikaista säätöä suoritettaessa silloin kun kyseessä on moottorinohjaus ilman katalysaattoria ja lambdaa (Open loop) tehdään säätö tällaisella laitteella kuin liitteessä.

Paikallaan säädön voi tehdä yksinkertaisemmalla palikalla.
Viimeisessä kuvassa yleismittarin kytkentä.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: JuhaV - Syyskuu 08, 2012, 12:50:05 ip
Siinä tuli pieni yllätys mutta tarkemmin ajatellen se mikään yllätys ole että ajatus on seisonut kun aiemmin kirjoitin aiheesta. Tapahtuma on juuri päinvastainen eli TPS:n "maalinjaan" sarjaan kytketty 200 Ohmin tarkkuspotentiometri eli säätövastus niin vastuksen kasvaessa -tietenkin- laskee TPS:n ulos antama jännite. Eli open-loop moottorinohjauksen säädön yhteydessä, jos asetus ei ole ennestään rikkaalla eli TPS:n ennakko kaasuläppään nähden aikaisella, pitää asetusta aikaistaa eli rikastaa ennen kokeilun aloittamista.

Tuossa on nyt jotain hämärää.

Nimittäin jos se 200 ohmia on todellakin siinä TPS:n maalinjassa sen kanssa sarjassa (eli maalinja menee sen läpi ei ohi/rinnan), niin sen pitäisi 0 ohmilla olla vaikuttamatta jännitelukemaan mitään ja taas 200 ohmilla nostaa TPS:lle menevää jännitettä sen puolisen volttia (riippuu siitä mikä nimenomaisen TPS:n sisäinen vastus on). Onko ihan varmasti potikka maalinjassa ja sarjassa ?

TPS toimii säädettävänä vastusjakona, jonka maalinja on siis maassa ja toinen pää kiinteässä + 5 voltissa. ECUlle menevä linja on väliulosotto (jossa on itsessään myös joku kiinteä sisäinen vastus virran rajoittamiseksi kun TPS on täysin auki ettei tule suoraa oikosulkua +5 volttiin). Maalinja siis "vetää" tuota väliulosottoa kohti maata ja + 5 V vetää väliulosottoa kohti + 5 volttia. Riippuen TPS:n asennosta noiden "vetojen" SUHDE muuttuu ja väliulosotossa on joku jännite välillä 0 - 5 V.

Nyt jos maalinjaan laitetaan lisävastusta trimmerin muodossa niin sen "veto" vähenee suhteessa + 5 V "vetoon" ja siksi väliulosoton jännite nousee -> seos rikastuu. Mietippä sitä mitä tapahtuisi jos irrotat kokonaan maajohdon TPS:lle (=maalinjassa ääretön vastus). Silloin ulostulo  pomppaa + 5 volttiin.

Varmistappa vielä että trimmeri on oikeassa linjassa.

- JuhaV


Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: JuhaV - Syyskuu 08, 2012, 13:00:42 ip
Lainaus
lambda-takaisinkytkentä ja sähköisesti "nollattava" TPS - ei kannattane TPS-trimmeriä käyttää ellei lambda-takaisinkytkentää ensin eliminoi
Eivätkö nämä ole tarjolla tuohon toimeen. Mikähän ero näissä on, ei avaudu tällä osaamisella.

Jos pyörässä voi TPS:n nollapistettä sähköisesti nollata, niin silloin tuosta trimmerillä säädettävästä TPS:stä (ja sitä kautta seoksen huijaamisesta) ei saa apua muutoin kuin siten että 1) ensin nollaa sähköisesti ECUsta sen nollapisteen ja 2) vasta sitten säätää trimmeriä. Muutoin tuo sähköinen nollaus kompensoi tietenkin tuon trimmerisäädön. Kehittyneemmissä ECUissa (en tiedä onko näitä Guzzeissa), sitä TPS:n nollapistettä resetoidaan ihan automaattisesti ECUn toimesta kun pyörä on tyhjäkäynnillä. Silloin ei paljon auta se trimmeri koska sen vaikutus kompensoituu pois automaattisesti. Näitä voisi epäillä olevan (tai olevan joskus tulossa) niin malleihin, jossa se TPS-potikka ei ole ollenkaan säädettäväksi tehty.

Lambda-takaisinkytkentä taas säätää matalalla kierrosalueella seosta automaattisesti ja katalysaattoria varten pakottaa sitä sinne AFR 14 alueelle. Tämä on aika laihaa ilmajäähdytteiselle twinille ja aiheuttaa helposti sitä nykimistä. Jos TPS:n säädöllä seosta rikastaa, niin lambda kompensoi tuon säädön ellei sitä eliminoi.

Selvensiköhän tämä mitään.

t: JuhaV

PS: Tuo TPS trimmerihän on siis parhaimmillaankin vain köyhän miehen Powercommader (tai vastaava säätöyksikkö), koska sen avulla voi nostaa vaan koko kartan origoa, mutta ei tehdä mitään korjauksia kartan tiettyyn kohtaan. Esimerkiksi siihen "vääntökuoppaan" joka pyöriin tehtaalla laitetaan jotta päästäisiin päästö/melu yms.  mittauksista läpi.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 08, 2012, 16:55:26 ip
Tutkin tuon trimmeripotikan vaikutuksen vaihtamalla napojen paikkaa heti alkuviikosta.

Teknisesti kytkentä, tällä hetkellä, on seuraava: +5V menee suoraan potentiometrin napaan C, B-napaan vaikuttaa trimmeri 0 - 200 Ohm. Navasta A luen jännitelukeman. Trimmerin käytössä olevat navat ovat A ja B. C on tyhjä.

Mitään ei ole sekaisin eikä rikki ja mielestäni tulen säilyttämään tämän kytkennän mutta laitan vaihtokytkimen jolla tilanteen saa päinvastaiseksi.

En ole vielä tehnyt käytännön kokeita vaan simuloinut hommaa tuolla tekemälläni testerillä.
Siksi kummastutti ensin tuo "väärä suunta" mutta järkeen käypää on se.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Marko - Syyskuu 08, 2012, 18:24:59 ip
Onkohan noita PF09:iä monenkinlaisia?

Mulla on kaksi eri dokumenttia, joissa A-B-C liittimet on kytketty eri tavalla.

toisen laitan tähän liitteeksi ja toinen löytyy tuolta kerhon sivuilta, tekniikka osiosta, "PA järjestelmän elektroninen säätö".
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 09, 2012, 19:32:51 ip
Niin nämätkö?

Viittaan kytkennässäni c-a-b-malliin.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Marko - Syyskuu 10, 2012, 09:56:11 ap
juuri nämä.

Ajattelin vaan, että jos ja kun niitä on erilaisia, niin kannattaa varmaan varmistaa napaisuus ennenkuin kytkee testeriä kiinni, ettei (maksavalta) asiakkaalta esim. kärvähdä TPS anturi, tai tapahdu jotain muuta epämiellyttävää?
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: JuhaV - Syyskuu 10, 2012, 10:05:47 ap
Tuossa Matin viestissä olevissa kuvissa ylemmässä kuvassa B olisi siis ECUlle menevä mV signaali, kun taas alemmassa kuvassa se olisikin C. Eli ECUlle menee siis aina se "väliulosotto" tai "keskiliuku".

Jäljelle jäävistä navoista toinen on sitten maassa ja toinen kiinteässä + 5 voltissa. Se mitä kirjainta nämä vastaavat riippuu siitä mikä on jousikuormittaisen potikan nolla-asento eli kumpaan reunaan se haluaa kaasu kiinni asennossa palata.

Jos vastusmittarilla mittailee tuota TPS:ää niin kannattaa huomata että useimmissa noissa on ilmeisesti tuossa väliulosotossa ikäänkuin tietty kiinteä sisäinen minimivastus, joka estää sen että kaasu auki tilanteessa väliulosotto ei ole suoraan oikosulussa + 5 volttiin vaan maksivirtaa rajoittavan esivastuksen kautta. Tämä sisäinen vastus siis rajoittaa virtaa eikä vaikuta siihen vastusjakoon. Tämä ilmeni tuolla jossain aiemmin kun joku (en nyt muista kuka) laittoi esille omasta TPS:stään mitattuja ohmiarvoja.

Eli noihin kirjaimiin ei kannata tosiaan luottaa vaan tarkastaa että miten se TPS on kussakin pyörämallissa kytketty.

t: JuhaV

EDIT : Tuolla se oli kun CAMN noita mittaili http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3759.msg25437#msg25437

elikkäs välillä A-C on siis 2 kohmin vastus jolla keskiliuku B liikkuu. Keskiliu'ulla on TPS:n sisällä 1 kohmin (tai mittausten perusteella siis 0.89 kohmin) "esivastus" joka siis tulee mittauksiin A-B tai B-C väleillä tehdyissä mittauksissa.



Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 10, 2012, 10:25:04 ap
Blogissani on näkyvillä kolmen TPS:n jännitemittaus ja kahden vastusmittaus verrattavaksi kekenään.
Tyypit ovat: Motonet tarvike TPS "PSA/FIAT", Magneti Marelli PF3C ja Weber PF09. Syvemmältä blogista löytyy lisää asiaa näista "potikoista".

www.motomatti.fi
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Marko - Syyskuu 10, 2012, 15:24:54 ip
Ducati 748/916 vm 94-95 workshopmanual antaa kuvanlaiset arvot TPSn mittaukseen.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: Marko - Syyskuu 11, 2012, 16:37:08 ip
@motomatti:

mulla olis nyt 4 kpl AMP/BOSCH/TYCO JPT urosliittimiä ylimääräisenä.

Missä treffataan, niin voit lunastaa ne omakustannushintaan.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: tramp - Syyskuu 23, 2012, 16:52:23 ip
Potikkaa sorkkien 8)
Voiko jonkun mallin TPS- potikan avata ja puhdistaa. Tuolla bemaristit kokeilivat sen pesua ja hyvin toimii sen jälkeen ( tekohengitystä ehkä). Näyttäisi tuo potikan rakenne olevan vähän erillainen bemarissa kuin guzzeissa esim. kahdella liukupinnalla jne..
Noista linkin osoitteista voisi saada potikan edullisemmin ( bmw 114€)  ehkä  ;)

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=25585
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 23, 2012, 21:52:43 ip
Tämmöinen on lähdössä maailmalle.

http://www.motomatti.fi/2012/09/tps-saatimen-viimeisin-versio.html

Ja näitä kanssa.

http://www.motomatti.fi/2012/09/tps-saadin-muunnijohtoja.html
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 25, 2012, 10:59:04 ap
Teoriaa ja käytäntöä edellä esiteltyjen laitteiden käyttöä varten:

http://www.motomatti.fi/2012/09/tps-mittauksia-jannitevastus.html
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 25, 2012, 12:49:47 ip
Potikkaa sorkkien 8)
Voiko jonkun mallin TPS- potikan avata ja puhdistaa. Tuolla bemaristit kokeilivat sen pesua ja hyvin toimii sen jälkeen ( tekohengitystä ehkä).

Äkkiä kävisi mielessä, että puukottaisi kuoren auki ja törkkäisi ultraäänipesuriin.
Otsikko: Vs: Apuväline TPS:n säätöön
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 01, 2012, 21:43:18 ip
Uä-pesu voi olla väliaikaisratkaisu. Tuskin tulee uuden veroista mutta saattaa matka jatkua hyvällä säkää pitkäänkin.
Kun tulee kohdalle sellainen tps joka on varmasti hajallinen niin pitänee tehdä patoloogisia tutkimuksia. Osaa sitten purkaa toivon kipinä mielessä pikkuvikaisenkin tps:n niin ettei mene ihan sököksi.
Jollain se sitten pitäisi liimata nippuun tiiviisti.

Eivät näy olevan tarkoituksella purettavia vaan halpoja kertakäyttöisiä antureita. Hinta niihin muodostuu ilmeisesti vasta myyjäportaassa.