TPS:n perusasennon säätöönEikä siinä vielä kaikki: myös tps:ään yhdistetyn kaasuläpän perusasento (avautumiskulma) tyhjäkäynnillä "kaasu vapaana", tehdään useimpien vanhempien mallien kohdalla vielä tuon kaasuläpän topruuvista tps:n mV -näyttämän mukaan.
Se on melko pienillä jännitteillä ajoa - normiajossa kaasuläppää vain vähän raotellaanJa juuri tästä syystä arvelen johtuvan sen, että tps ongelmat ovat aina, aina ja taas, esillä. Kestoteema kaikkien mantereiden foorumeilla, ja syystä. Potikka ”kuluu” koko ajan juuri sieltä ihan alkupäästä eikä juuri muualta. Vaikka muulla alueella vielä toimisikin, tyhjäkäynnin tuntumassa ja normiajaossa tulee ongelmia. Ei auta säätö, auttaa potikan vaihto. Ja kun ”1/10 mm” heilahdus potikan asennossa jo vaikuttaa jotain (tapahtuu koko käyrän suuntaissiirto ylös tai alas), tullaan tästä mielestäni siihen, että kun tps on kunnossa, ovat a) tps:n säätö kaasuläpän "0 astetta" asennossa b) sen jälkeen tehtävä kaasuläpän tyhjäkäyntiasennon asetus tps:n jännitenäyttämän mukaan, myös tärkeän prioriteetin asioita.
korpeamaan sen epämääräinen käytös hiljaisessa vauhdissa/pienillä kaasun avauksillaTaas ollaan asian ytimessä. Ei ole kokemusta kun Calista ja tästä V11 mallista mutta molemmissa oli juuri tuo niin tuttu ilmiö kunnes täksi suveksi tuli 1)uusi tps, 2)tps alkuarvon asetus, 3)balanssien säätö. Kovasti yllätti miten naurettavan pieni liike kaasuläpän topruuvissa tai ilmaruuvissa näkyy imumittareissa.
tehkääs nyt samoin tein tuo linkin mukainen sähköinen trimmisäätöLieksan Anni -juhlissa viiden maissa lauantaina teki yksi V11 lähtöä. Ihailin ja kehuin peliä siinä, omistaja kertoi että siinä pyörässä oli ollut edellisen omistajan jäljiltä "potikka" ecu:n lähettyvillä. Kuvittelen että siellä on ollut juuri tuo puheena oleva potikka johdossa tps-ecu. Joku on siis Suomessa jo tätä ehkä kokeillut?
Pienen liittimen tyyppi: Metripack 3 wayOma "toivetiitulani" olisi yksi "muovinen pala", joka tökätään säädön ajaksi tps:n ja siihen tulevan naaraspistokkeen väliin. Tästä "muovipalasta" lähtisi kaksi johtoa (n. 20 cm) jotka päättyisivät sellaisiin naarasliittimiin, joihin voisi vaan tökätä yleismittarin piikit. Tai 2-napainen "sokeripala".
laittakaa minimissään TPS-anturin tyyppitiedot ja pyörän malliNiin, taisin listalla jo olla... PF3C/V11/15M, ei kat (näissä tps on kivasti käsillä muutekin, haitta on se että vesikin pääsee sinne helposti kostealla kelillä).
vahingossa laihalle ja siitä voi olla seurauksiaKun en ole afr/open/close -loop/rikkaalla/laihalla/stökiometrinen/happitunnistin/co -arvo -"säätötekniikan" osaaja, miten minusta tuntuu että tuollainen potikka on vaarallinen peli monelle, ainakin minun laiselleni... liikaa intoa + liian vähän osaamista = ongelmia. Vaikka "musta tuntuu" ja perstuntuma sanoisi että nyt menee hyvin, niin harvalla lienee nuo tarvittavat mittavälineet ja näyttö silmäin eessä kun potikkaa kääntää? Miten se potikka lukitaan, ettei hiivi omineen, Guzzi tärisee tunnetusti, jotain irtoaa joka reissulla...
Tosin en tiedä kovinkaan monta hajonnutta yksilöäMutta eikös tps:t ole kulutustavaraa? 30 - 50 tkm ja vaihtoon ? Kun kuluu sieltä alusta ja se johtaa merkillisiin/ikäviin -vikoihin.
onko noissa kaikissa pikku tepseissä sama käyräEdit myöhemmin: lisäsin tuonne ylemmäs luetteloon. Kaksi viimeistä tuottavat suoraa käyrää, kaksi ensimmäistä ei.
Enpä taida lainailla säätöjohtoja. Lainattu johto on aina jossain muualla kun sitä itse tarvitsisi.
Teen niitä kyllä tarvitseville. Hieman tietoa myös tarvitsisin että tiedän mitä teen.
Jos on halu tilata säätöjohdin niin laittakaa minimissään TPS-anturin tyyppitiedot ja pyörän malli. Vaikuttaa sekä liitintyyppiin että johtojen pituuteen.
Edullisimmillaan testijohto tulee maksamaan korkeintaan vain muutamia kymppejä.
Kuvahaulla haetut kuvat alla. PF2C mallista tuli vastaan myös oheinen "datasheet". Reiät kavaltavat edelleen että PF1C/2C näyttäisi olevan "tps reset" -malleja ja muut manuaalisesti säädettäviä.
Kuinka lienee, käykö niin että lambda kumoaa TPS:n säädön?
JuhaV voisi vielä suorittaa mietelmän niiden moottorien osalta joissa on lambda. Kuinka lienee, käykö niin että lambda kumoaa TPS:n säädön?
Edit 28.8: kurkin vähän Stein-Dinsen ja Wendelin (rasittaa silmiä vähemmän) varaosakirjoja ja siellä periaate oli näiden uudempien pyörien kanssa että 4V koneet PF1C ja 8V koneet PF2C. Tuota IPF2CB -mallia ei näkynyt missään. Olisko tosiaan joku koesarja?
Eikä nypytä tai tee muutakaan kummaa"Jos se toimii - - älä koske siihen..." :D
protoNo niin, MOT. Paljonko maksavat koekaniinina olemisesta... Voit sitten sanoa kun Kimmo päästelee uudella Calilla että hyvähän se on kaasutella kun olen vaivojani säästämättä testannut ton tps -potikan...
Motonet TPS; PSA, Renault, Fiat Astelukema vs vastus Astelukema 0 5 10 15 20 25 30 35 40 50 60 70 80 90 Kilo-ohmia 1,890 1,896 1,898 1,891 1,890 1,874 1,854 1,864 1,816 1,763 1,648 1,461 1,202 0,844 Jos on edelleen sylttyä niin laitan myöhemmin liitteeksi myös. Koko testirupeama: http://www.motomatti.fi/2012/08/tarvike-tpsn-vastusarvon-muutos-vs.html |
Ymmärrän ongelmasi.
Jos tarkoitat noita PF09 TPS:n liittimiä niin ne ovat merkkiä Bosch. Tai sen kopioita. ...
Lieneekö myös yhdistelmiä joissa on säädettävä TPS mutta kuitenkin jo lambdat ja katitGuzzidiag dokumentaation mukaan niitä on pilvin pimein: PF3C = säädettävä epälineaarinen TPS (ei tps reset toimintoa ecussa), 15RC ja 5AM ecut = lambda ja katit käytössä.
lambda-takaisinkytkentä ja sähköisesti "nollattava" TPS - ei kannattane TPS-trimmeriä käyttää ellei lambda-takaisinkytkentää ensin eliminoiEivätkö nämä ole tarjolla tuohon toimeen. Mikähän ero näissä on, ei avaudu tällä osaamisella.
selvitykseksi siihen miten jutut on järjestetty siellä ECUn sisällä. Weber/Marellissakin
Siinä tuli pieni yllätys mutta tarkemmin ajatellen se mikään yllätys ole että ajatus on seisonut kun aiemmin kirjoitin aiheesta. Tapahtuma on juuri päinvastainen eli TPS:n "maalinjaan" sarjaan kytketty 200 Ohmin tarkkuspotentiometri eli säätövastus niin vastuksen kasvaessa -tietenkin- laskee TPS:n ulos antama jännite. Eli open-loop moottorinohjauksen säädön yhteydessä, jos asetus ei ole ennestään rikkaalla eli TPS:n ennakko kaasuläppään nähden aikaisella, pitää asetusta aikaistaa eli rikastaa ennen kokeilun aloittamista.
Lainauslambda-takaisinkytkentä ja sähköisesti "nollattava" TPS - ei kannattane TPS-trimmeriä käyttää ellei lambda-takaisinkytkentää ensin eliminoiEivätkö nämä ole tarjolla tuohon toimeen. Mikähän ero näissä on, ei avaudu tällä osaamisella.
Potikkaa sorkkien 8)
Voiko jonkun mallin TPS- potikan avata ja puhdistaa. Tuolla bemaristit kokeilivat sen pesua ja hyvin toimii sen jälkeen ( tekohengitystä ehkä).