Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kaide - Lokakuu 17, 2011, 14:08:29 ip
-
Loppukesästä lueskelin sanomalehdistä, että virkavalta on kampanjoinut mittaamalla motukoitten melupäästöjä ja määrännyt sen seurauksena katsastusasemalle arvatenkin pienen rahallisen seuraamuksen tehostamana. Otin asioista selvää ja tulos oli, että päätin muutoskatsastuttaa V10:n jytinät. Kaikkia vuosimallikohtaisia eroja säännöksissä en tietä, mutta Centauro -97 kohdalla ei ole muita rajoituksia kuin, että melutaso 45-asteen kulmassa puolen metrin päässä ei saa ylittää 103dB puolella huipputehon kierrosluvusta. Varaa jäi n. 7dB ja se on todella paljon. Putkisto on alkuperäinen Termignonin "for competition use only". Muutoskatsastuksen teetin Helsingin Katsastus Centerissä. Erittäin asiantuntevaa palvelua. Kustansi alle viis kymppiä. Samalla muutettiin papereihin guzzi kaksipaikkaiseksi. Tästäkin viranomaisen virheellisestä kirjauksesta on huhujen mukaan tullut vähintään huomautuksia tien päällä.
-
Ootpa viitseliäs!
Samaa olen ajatellut oman V10:kohdalla itsekin mutta en ole saanut aikaiseksi kun pitäis laittaa lailliset takavilkutkin ja rekisterikilpikin voi olla väärin vinossa ja mitenkähän sen ahtimenkin kanssa...
Mökäpönttöinä on lyhennetyt Kerker Supertrapit harvennetuilla "spark arrestoreilla".
Tarttis varmaan tehdä jotain.
Mulla on kyllä alkuperäiset pönikät tallella. Itse asiassa niiden läpi ei ole pakokaasua juuri virrannut koska pyörä varusteltiin kytkimen ja kaasujenvaihdon osalta "stage 2" -versioksi maahantuojalla heti uutuuden.
mm
-
On muuten jännä juttu, oma pikkulohko on kireän raikas ääniltään ja varsin erikoinen ulkonäöltään; silti kertaakaan ei ole Keski-Suomen poliisilaitos (kop kop) kysellyt melumittauksen perään. En tosin ole hölmöillyt keskustassa hurjastellen ja putkia paukutellen, vaan ajanut ihan normaalisti.
Isolohko taasen omaa varsin tömäkät sävelet lyhyillä putkillaan ja pauketta meinaa vakiosäädöillä vielä kaasua nostaessa kuulua. Mutta veikkaan, että enemmän customimainen olemus varmaan antaa enemmän anteeksi virkavallalta. Samoin yleisellä tiellä harrastamani kurinalaisuus, mitä tulee ajotyyliin.
Jos tahallaan erottuu joukosta, kerjää kyllä vaikeuksia.
-
Huoh, jos jotain saa niin jotain menettää...
Ikävä vaan on Patarauta Stonen Lafranconien pehmeää jytinää.
Fiilisten mukaan tulee Turskan Agostini-vaimentimesta otettua killeri pois, mutta laitonhan se taitaa olla.... :o
Mutta syysajelulla huomasin, että en ole ainoa meluturskalla ajeleva ;D
- Reima -
-
Kaipa se sitten menee omakin Centauro äänien suhteen muutoskatsastuksesta läpi, kun on samanlaiset pöntöt.
Ei kai se mekaaninen ahdin hirveästi ääntä lisää?
-
Tuohon ahtimen meluun en osaa sanoa kuin omalta osaltani. Sulla kun tulee aivan erityyppinen remmiahdin.
Melua syntyy kahdella tapaa omassa V10, jos, tietenkin, ei huomioida koneen mekaanista melua joka syntyy jakopäässä.
Ahdin ei melua normiajossa lainkaan koska minulla se on säädetty toimimaan niin että ajo tapahtuu vapaan hengityksen periaatteella jos kaasukahvaa kääntää rauhallisesti. Nopea kaasukahvan liike sen sijaan aktivoi ahtojärjestelmän ja silloin alkaa ujellus kuulua. Sen taajuus on kiinni kierrosluvusta. Alkaa murinalla ja päättyy suihkukonemaiseen ujellukseen. Mitään poksahduksia tai suhahduksia ei kuulu koska by-pass-venttiili kierrättää ilman takaisin ahtimen imupuolelle, eikä ulkoilmaan, silloin kun tehoa ei tarvita.
Toinen melu on sitten perinteisempää tyyppiä: se kuuluu pakoputkesta ja sitä konttorilla mitataan jos annetaan mitata. (Jos sinne omani vien niin saattaa olla että sen jälkeen melumittauskohde vaihtuu koska jakopää ulvoo melko tavalla.)
Putket pörisevät melko normaalisti kun ahdin on levossa mutta ahtopaineen noustessa, hetkellinen maksimi 1,7 bar yli normaalipaineen, kuuluu terävä ja rätisevä käyntiääni kiihdytyksen aikana kunnes jatkuvan tehon ahtopaine 0,25 bar saavutetaan muutaman sekunnin kuluttua. Kiihdytyksessä tämä räikinä kuuluu 2,3,4 ja viitosvaihteella. Ykkösellä sitä ei juuri kerkiä muodostumaan kun jo haetaan kakkosvaihdetta. Ääni on voimakkaimmillaan 6500 - 10000 rpm alueella. Alussa murisevaa, loppua voi kuvailla ujeltavaksi.
Pyörällä kehtaa ajella Hämeenpuistossa ja Laukontorilla niin etteivät pienokaiset ala itkemään eikä mummoilla housut kastu.
Pari kertaa on sinitakit pysäyttäneet mutta silloin on kiinnostus kohdistunut kuljettajan kuntoon.
Kertaalleen moottoripyöräpoliisi kierteli pyöräni ympärillä Mustalahden satamassa. Itse pysyin loitolla mutta TimoEV:llä lienee jokin muistikuva asiasta.
Olen huomannut olleeni aikaa edellä kun jo 90 -luvun puolivälissä kun rakensin pystyn perän ja muuta bomberismiin viittaavaa tietämättä kyseisestä asiasta silloin mitään. Tietenkin hiilikuidusta ja köykämiinistä.
Kuvassa Centauron vas. sylinteri ja sen alla ahdin piilottelemassa.
mm
-
Melumittausohjesääntö oli yksiselitteinen. Pakoputken päästä 45-asteen kulmassa puolen metrin etäisyydeltä. Kaksi prosenttia merkittiin muutoksen määräksi osista. Kokeilen lähiaikoina minkälaisen tuloksen Nokia 5100 antaa. Voin vaikka kiertää mopon ympäri puolen metrin etäisyydellä ja merkitä kaavioon arvot eri kohdissa ja sitten esittää ko menetelmän käyttöönottoa Trafiin.
-
>>...mutta TimoEV:llä lienee jokin muistikuva asiasta.<<
Joo... Tampereen Mustalahdessa, tais olla kesällä 2004, tuli paikalle mp-poliisi. Sillä kertaa ei kerännyt rahaa, kas kummaa! Oli puheittensa mukaan hesalainen ja käymässä Poliisikoululla.
Matin ahdettu pyörä oli parkissa rivistön päässä ja se kiinnitti poliisinkin huomiota. Katseli sitä ja kehui kun oli hyvin rakennettu ja asiallinen."...kenenkähän mahtaa olla..." En ryhtynyt omistajaa "paljastamaan"...
Aikansa siinä kaffemuki kädessä pällisteli ja sitten lähti pois. Kai jonnekin sellaisen paikkaan, jossa pystyi rahastamaan tielläkulkijoita. Sehän on poliisin tehtävä...
-
Onkohan näissä kaksiventtiilisissa ajoitus jotenkin hillitty kun minusta Guzziin ei tule HD- maista jylinää oikein millään änkkäreillä. Mitä olen joskus käynyt koikalla ilman mitään vaimentimia niin eihän se kovin paha ole. Ittelle passa kyllä hiljaisena peremmin, eikös se ole mukava sukellella sumuun reippaasti niin ettei kuulu kuin hiukan huminaa, vähän kuin aavekuiskaaja. Ei tarvi tulpata korviakaan ainakaan Brevalla.
-
Korvatulppia kannattaa käyttää ihan muista syistä, kuin pakoäänien takia. Ilmavirran aiheuttama melu kypärässä on sellainen, että varmasti vaikuttaa kuuloon. Huomaa kyllä eron, kun ajaa reilun lenkin ilman tulppia ja sitten tulpilla.
Itse en pidä pakoputkien takia tulppia.
-
Mä olen himoinnut ostaa tälläiset http://www.magni.it/v11_exhaust.htm töötit Sportiin. Onko kellään kokemusta ko. putkista. Magnilta kyselin onko ne katulailliset. Vastaus oli "heh heh" (latojan käännös). Odotin näkeväni sellaiset jollain Mandellossa, mutta eihän sellaisia näkynyt. Kuvittelin myös, että siellä olisi ollut Magnilla joku koju, mutta eipä siellä tarvikemyyjiä juurikaan näkynyt.
-
Törmäsin MMAF:n sivuilla tämmöseen keskusteluun: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPSESSID=79i1ts87q6djnmop9fl50e5e44&topic=1689.0
Ilmeisesti kukaan tältä foorumilta ei osunu kyseiseen harjotus ratsiaan?