Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: BMW - Toukokuu 01, 2006, 12:03:49 ip
-
Minkäs sorttisia lukemia California kolmosesta pitäis saada puristuspainemittarilla? Meinaan että onko tommonen 12 kiloo siellä päin?
-
Eiköhän tuo ole siellä päin. Lämpimällä koneella kaasu auki mitaten 80-luvun Le Mans 1000:n puristuspaineet ovat luokkaa 13.5-15 bar. 14 barin ylitys tosin taitaa vaatia puristussuhteen lisäyksen esim. sylinterien alatiivisteet pois jättämällä. Eli hieman alakantissahan tuo on, mutta ei kamalan paljoa kuitenkaan. Kalivieterin pienemmät venttiilit saattavat vaikuttaa pienentävästi myös rutistuspaineeseen (sylinterit ei täyty niin hyvin).
-
R80/7 kirjoitti:
Minkäs sorttisia lukemia California kolmosesta pitäis saada puristuspainemittarilla? Meinaan että onko tommonen 12 kiloo siellä päin?
Mulla on 1100 californiassa kylmällä koneella paineet 12.4 kiloa. Jos tuohon mun mittariin on luottaminen.
-
Joo no tää kone on seissy ties kuinka kauan ja talvella joskus ruikin sinne vähä kakstahtiöljyä ja pyörittelin takapyörästä muutaman kierroksen. Nyt sitte kun sain sähköt kuntoon ja startin toimintaan, pyörittelin ja mittasin ne paineet. Eiköhän toi aika paikallaan sitte oo.
-
Sitä tässä oon ihmetelly itekseni kun noi BMW boxerit tunnen paremmin, että miksköhän Guzzissa on niin paljo korkeemmat puristuspaineet kun Bemarissa. Viritysasteessa ei kumminkan niin suuria eroja oo. BMW:n kirjoissa sanotaan että yli 10 kiloo on hyvä, 10 - 8,5 kiloo normaali ja alle 8,5 kiloo on huono. Siis puhe on näistä oikeista työntötankoboxereista.
-
GT:ssä puristusuhde on 9,5:1. Vaihdoin äsken Wanhalle Rouvalle uudet pytyt ja männät. Nyt löytyy kylmastä koneesta kaasu auki mitattuna >14 kg molemmista pytyistä.
Esa P.