Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: TimoEv - Lokakuu 13, 2011, 22:08:44 ip
-
Ajokausi päättyi menneenä lauantaina tavallista räväkämmin ja erikoisemmin. Aamupäivällä klo 10 hujakoilla ajelin Hesan Linnankoskenkadulla. Katu oli paikoin kostea ja hiljensin vauhtia edessä olevan tietyön takia. Risteyksessä oli - tilanneselostuksen mukaan - öljyläikkä. Siitä sitten reippaasti etunen lähti alta ja minä kyljelleen. Salamannopea ajatus tuli mieleen; Onneksi on hyvä kypärä ja sitten paukahti.
Ambulanssimiehet ja lääkäri leikkasivat ajoasun halki ja samalla meni myös alusasu. Ensihoidon - n.puoli tuntia - jälkeen kärräsivät räikkä päällä vilkkuvaloautolla Töölön tapaturma-asemalle. Tällaisessa tapauksessa on hoito todella tehokasta ja toimivaa. Sitä eimericcalaisen sarjafilmin huutoa ja mekastusta ja hässäkkää ei tietenkään ole, vaan tiimi toimi tehokkaasti ja vähäeleisesti. Alle puolen tunnin oli jo sydänfilmi otettu, ultraääni tehty, verikokeet yms. valmiina ja TT ( = CT ) -kuvantaminen suoritettu. Epäilivät sekä sisävammaa, että rankavammaa, mutta eipä niitä sitten ollut. Kyljessä neljä luuta rikki. Ihan tarpeeksi kipeää teki tuokin. Ja tekee edelleen...
Hyviä asioita sattuneessa tapahtumassa:
1. Jaana jäi pois takapenkiltä n 15 min ennen...
2. Kunnon ajoasu ja hyvä kypärä pelastivat paljon - ehkä jopa hengen. Ei tikkejä, ei asfaltti-ihottumaa tms. "pikku vammoja".
3. Tapahtui Hesassa, jossa ensihoito todella huippua, 4 ensihoitajaa ja lääkäri.
4. Vakuutukset niin täydelliset, kuin vain voi olla.
5. Pyörään lopultakin aika vähän vaurioita: Oik.puoli etu+takakaatumaraudat naarmuilla, peilissä vähän jälkiä, laukku vähän kolhuilla, pleksissä reunassa naarmuja. Vahingot alle 1000 euroa.
Huonoja asioita:
Poliisin toiminta: Olivat kiinnostuneita vain ja ainoastaan minun rankaisemisesta. Kuulemma liikenteen vaarantaminen ja riittävän alhaisen nopeuden käyttämättä jättäminen. Pyysin heitä siellä pelipaikalla tilaamaan hinurin pyörälle, mutta ei kuulemma kuulu poliisin tehtäviin. Sakottaminen kuulemma kuuluu. Tuli mieleen, että paljonkohan se motopoliisi sai sakkoja, joka edelliskeväänä kaatui Hesan tekemän pölynsidonnan aiheuttamaan liukkauteen. Siellähän oli pilkkuvirhe suolaliuoksessa ja siihen meni motopoliisi ekana turvalleen.
Minulta meni nyt kerrasta luottamus ja usko poliisin toimintaan. Olen tähän asti kuvitellut heidän olevan kansalaisia ja yhteiskuntaa varten, mutta he ovat näköjään rahankeräämistä varten. Jenkkilässä lukee poliisiauton kyljessä " To serve and protect ".
Täytyy tulevana kesänä ajella kaupungilla alle 30km/h paikassa kuin paikassa. Jos sitten rahankerääjät pysäyttävät, niin on ainakin syy ja selitys valmiina...
-
Paska tuuri, mutta onneksi ei käynyt pahemmin. Lopetin itse ajokauden pari viikkoa takasin kun olin emännän 535 Viragon kanssa liikkeellä ja meinasi tassut mennä alta pois, tie oli mutkassa märkä, vauhtia ei ollut kuin korkeintaan 50, ja alla n.1500km ajetut Pirellit. Silloin meinasin että tämä kausi oli tässä. Keväällä jatketaan harrastusta jos on leikkauksesta selvitty ja jos ei niin pyörä menee myyntiin.
Turska on toimitettu Piikkiöön huoltoon ja talviunille >:(
Ja sinulle Timo pikaista paranemista!
-
No kirjottiko ne sitten sakot vai ei?
-
Ja mitähän veikkaatte; kiinnostaako virkavaltaa tasan yhtään, kuka tien rasvasi?
-
Ei niin kiva lopetus kaudelle, vaan onneksi on talvi aikaa parannella. Mullei kylykimyyrystä tällin aiheuttamia kipuja kummempaa tullu, vaan kolomatta viikkoa menee enne kun on normikunnossa.
Suuta vaan hevosenkengälle ja etijä päin sano mummo lumessa. Tsemppiä Timo!
-
Kai ne sentään pilliä rupes ensin suuhun työntämään, ennenkuin sakottamaan halusivat alkaa??
-
Lievästi samanlaista kokemusta hirvikolarin jälkitilanteesta. Pohjustukseksi on mainittava että paikka on melko epätodennäköinen hirvikolarille.
Ambulanssimiehet tulivat ensin kun kun Nokian poliisit olivat eksyneet Nokian pisimmällä kadulla, n. 5 km pitkällä Rounionkadulla jossa onnettomuuskin tapahtui ja harmistuneena jälkijoukkoutumisestaan häätivät ambulanssimiehet kauemmas sotkemasta kaatumisjälkiä. Ensin pilli suuhun ja sitten kysymyksiä kuinka suuri ylinopeus minulla oli ja mistä tulossa, minne menossa. Selitin asiaa ja kerroin kaatumisen syyksi tietä ylittävän hirveän päin ajamisen.
Siitä heille heräsi epäilys että on ollut ylinopeutta ja olen jarruttanut itseni nurin eikä mitään hirveä ole ollut.
Ojensin vastaväitteeksi pyörään tarttuneen hirven lämpimän takajalan toiselle konstaapelille käteen. Todisteet on hyvä pitää matkassa.
Poliisit tämän jälkeen keskittyivät enemmän takajalattoman hirven edesottamuksiin ja antoivat ambulanssiukkojen paketoida minut kuljetuskuntoon.
Toipilasaikana, mulla noin puoli vuotta, keskityin muodikkaasti "downshiftaamiseen". Kieltämättä se on jäänyt vähän päälle mutta minun, ja Timon, ikäisille ukoille siitä on nähdäkseni vain hyötyä. Kerkiää ajattelemaan ennen kuin toimii ja kalenterissa tuntuu olevan enemmän tilaa älykkäille toimille eikä vain nälästä johtuvan työn aiheuttamiin pakkoliikkeisiin.
Leppoisaa ennallistumista!
mm
-
Tsemppiä Timo toipumiseen ja laitan postissa sinulle mukavaa Guzzi-henkistä luettavaa talviseisokin ajankuluksi.
Kuten viimeksi puhuimme on kahden tyyppisiä motoristeja, niitä jotka ovat kaatuneet ja niitä jotka eivät vielä ole sitä tehneet. Koskaan ei tiedä milloin oma vuoro tulee, nöyränä katseet ensi kauteen.
-Reima-
PS. Kuntopyöräilykausi vuonna -96 Trial GasGasilla tosin päättyi etupyörän kautta volttikerien ja murtuneeseen ranteeseen...
-
Tulipa mieleen, että itsekin päätin ajokauden kolarilla 2009. Jono pysähtyi, minä en. Maasturin puskuri hiljensi oman nopeuteni 50-0 hetkessä..
-
Eikun kiistämään sakon oikeutus. Ei tommosta öljyläikkää saa olla tietyömaan yhteydessäkään. Siitä pitää olla erikseen joku varoittamassa, koska ei siinä pysy pystyssä edes jalankulkija. Vai menetkö asenteella, että työtään ne poliisit vain tekee.
-
Täytyy tunnustaa oma mälläys 2kk sitten.
4-kaistainen tie(2 kaistaa per suunta) taajama-alueella, nopeusjaroitus 60km/h. Ajoin vasenta kaistaa muun liikenteen mukana, kun oikealla kaistalla oleva auto päätti vallata paikkani vasemmalla kaistalla. Tein väistöliikkeen, kun tilaa oli, mutta tila loppuikin lyhyeen, kun vastaan tuli liikenteenjakaja ja tolppa. Ehdin jarruttaa 2-3m, jonka jälkeen suoraan tolppaan. Tilaa ei olisi ollut väistää mihinkään suuntaan osumatta autoon.
Posliinit saapuivat paikalle samaan aikaan kun ambulanssi. Ambulassin porukka hoiti homman siihen pisteeseen, että makasin paareilla, jolloin posliini tuli puhalluttamaan ja kyselemään mitä tapahtui. Löin sen verran kovaa pääni, että en osannut sanoa tarkalleen mitä oli käynyt(en muista vieläkään ihan kaikkea). Sanoin siinä, että säikähdin jotain, jonka jälkeen osuin tolppaan. Kuuntelin kun poliisit puhuivat keskenään siinä vieressä ja olivat laittamassa kaikkea tietenkin minun piikkiin. Noh... viikon kuluttua soitti tutkija, joka tenttasi mitä kävi. Tapahtumalla oli kaksi todistajaa, joista tosin ei ollut mitään apua kenellekään, sanoivat vain minun osuneen tolppaan... Autokuski ei myöntänyt mitään ja koska todistajia ei ollut, totesin helpoimmaksi unohtaa koko asian. Poliisi ei löytänyt mitään huomautettavaa minun toiminnasta, joten sakkoja ei tullut. Tasapeli.
Tässä tapaturmassa eivät kärsineet muut kuin minä ja pyöräni. Pyörä lunastukseen, itseltäni repes melkein kaikki sisuskalut ja käsi pahasti poikki. Kolme leikkausta takana ja nyt ihmetellään mihin kuntoon käsi tulee. Muut vammat ovat parantuneet/tulevat parantumaan täysin.
Onni tässäkin tapaturmassa oli kunnolliset ajovarusteet ja sairaalahenkilökunnan toiminta.
Ensi kesänä uutta Guzzia alle, jos käsi tulee ajokuntoon.
-
Muutama vuosi sitten oli poliisilla slogan: POLIISI PALVELEE
Yleislakosta aina tähän päivään saakka poliisi on aina ollut valtion puolella kansalaisia vastaan,
ei yhden yhtäkään kertaa ole, jossa poliisi olisi ollut kansalaisten puolella valtiota vastaan,
joten ketä poliisi palvelee ?
Ei ainakaan motoristeja.
Poliisilta on ihan turha odottaa apua muutenkaan, tapahtuipa melkein mitä tahansa, poliisi ei viitsi,
ei kerkiä, ei halua tai ei osaa tulla paikalle.
Tämän olen nähnyt useita kertoja ammattiautoilijana liikenteessä,
Joten jos poliisi paikalle ylipäätään edes tulee, ei se ainakaan avuksi tule.
Joten tilanne siis Timolla oli ihan normaali poliisin suhteen, se on poliisin toimintatapa.
Toivottavasti Timo kuitenkin tokenee nopeesti vaivoistansa.
-
Vielä olis kuukausi hyvää keliä mopoilla.. mutta matka katkes kuin seinään :'(
Vetäsin yhdeksän viikon treenisession salilla - viisi treenipäivää / viikko. So what?
Sitä vaan, että asun Lavialla ja sali on Porissa. Auto ei ollut vielä valmis. Matkaa kertyi moottoripyörällä runsaat 4000 kilometriä. Joku päivä ei satanut kuin joko mennessä tai tullessa - yleensä sekä että ;D
Paluu useasti pimeällä, jolloin valitsin 20 km pitemmän reitin Kiikoisten kautta. Silloin oli vielä luvallista ajaa satasta 8) Valoilla erotti hyvin keski- ja sivuviivat ;D Vanhalla Pori - Lavia tiellä on useita maatiloja = traktorit tuovat pelloilta savea tielle = sateella ei näe väistää liukkaita paikkoja 8)
Ai miksikö piti lopettaa ajokausi vaikka olin ilman autoakin vielä pari viikkoa?
"No kun oli pakko!"
Jäähdyttäjä alkoi vuotamaan :'(
Logistisista syistä maahantuoja nouti mopon vasta kolmen viikon kuluttua ehjättäväksi + 20tonnin huolto 8)
No hätä ;D
Ajan nyt uudenkarhealla - 12 vuotta vanhalla jenkillä - johon tehtiin kesän aikana 12tuhannen huolto - en nyt puhu kilometreistä 8)
Naatiskelua ja sisäänajoa - sitä se on eläkeläisen elämä nykyään..
En olis itekkään uskonut, mutta käsivarretkaan eivät ole enää kuin kahlaajan koivet :o
-
<snip>
Ajan nyt uudenkarhealla - 12 vuotta vanhalla jenkillä - johon tehtiin kesän aikana 12tuhannen huolto - en nyt puhu kilometreistä 8)
Aika kallis oli huolto. ;)
Mutta niinpä oli aikoinaan Naima-Aslakilla ja Soikhiapäälläkin kahdensadantuhannen huolto maksalle - oli sen verran palanut pätäkkää. Markka-aika oli silloin.
-
Eilen pesin minäkin Gustin, vaihdoin rasvat ja ei kun talveksi talliin huilaamaan. Tuosta poliisin palvelusta allekirjoitan minäkin varsin laajalla kokemuksellani edellisten kirjoittajien mielipiteen. >:(
-
Vähän vieroitusoireita ilmenee. Nevada on ollut jo kolmatta viikkoa tallissa talviunilla. On kuin perheenjäsen olisi lähtenyt pitkälle matkalle jonnekin kauaksi. Aina ulos mennessä hätkähtää: Missä mun mopo on? Kun pihassa on vaan tyhjä paikka.
Poliista ei ole juurikaan pahaa sanottavaa. Paitsi, että saisivat tehokkaammin valvoa liikennettä ja etenkin humalassa ajavia, ja turvavälejäkin saisivat tukiopettaa pitämään.
Syyskuussa oli meidän kylällä koulun edessä ratsia. Kaksi poliisia, mies ja nainen. Minutkin siihen pysäyttivät ja katsoivat ajokortin ja rekisteriotteen. Siinä sitten kiertelivät Nevadan ympärillä ja kehuivat kuinka taitaa olla ihan uutta mallia ja kaunis kuin mikä. Varsinkin se naispoliisi oli ihan sen näköinen, että oli vähällä pyytää, jotta saisko vähän kokeilla? Toivottivat sitten hyvää matkaa ja unohtivat puhalluttaa. Jäivät katselemaan perään kun lähdin.
Olen lähes 50 vuotta ajanut kaikenlaisilla ajoneuvoilla lähes joka päivä, enkä ole koskaan puhaltanut alkometriin! Ihan aikuisten oikeasti!
Siuntiossa olin kerran mukana hirvikolarissa Transitilla. Poliisi tuli paikalle kiireesti ja ampui kituvan hirven. Sitten katselivat toisiaan ja meitä ja kysyivät, josko joku osaisi pistää sen hirven? Minä sanoin, että en minä eläimiä osaa, ihmisiä vaan. Vähän katsoivat kummissaan, mutta tilasivat paikalle teurastajan ja kuorma-auton. Teurastaja otti punapäisen moran ja sanoi minulle, että samalla tavalla pistetään kuin ihmisetkin: Rintalastan yläkuopasta sisään nuppia myöten. Tökkäsi sinne ja veti ulos ja veri lensi metrin päähän lumelle. Sitten auto nosti ruhon lavalle ja ajoi pois. Sitten poliisi otti rintataskusta muistilehtiön ja kysyi: Tuliko henkilövahinkoja? Vasta sitten me muutkin huomasimme, että kuski yhä puristi rattia kalpeana ja jäykkänä kuin mäkihyppääjä Oslon sumussa. Oli edelleen shokissa, mutta muuten ehjin nahoin. Oli polkenut jarrutkin niin tiukkaan, että Transit oli vietävä pois kuorma-autolla, kun ei saatu niitä rumpujarruja hellittämään otettaan.
-
Hirvikolari oli mennyt käräjille saakka. Ennen nuijankopautusta tuomari kysyi onko jollain vielä asiaan lisättävää.
Yksi asianosainen ontui ja klenkkasi tuomarin luo ja kertoi hänen jalkansa murtuneen ja " ...tässä olis näitä lääkäripapereita!"
Tuomari siinä ihmetteli, ettei asiasta ollut mitään poliisin raporteissa yms. papereissa.
" No, siihen tuli sitten poliisi ja se otti kiväärin ja ampui sen hirven. Sitten se kysyi, että onkos ihmisiä loukkaantunut... "
" En oikein uskaltanut siinä jalkaa valittaa..." :D
-
Jahans. Kausi sitten päättyi ja moottoripyörä on onnellisesti tallissa. 13500 kilometriä maaliskuusta marraskuuhun, Nyt vain odotellaan helmikuuta malttamattomana.
-
Tästä varmaan tulee palautetta sitten tuutin täydeltä... Ei ole minulla pahaa sanottavaa Poliisin toiminnasta. Olen joutunut joskus tien päälle soittamaan virkavallan ja sitten olemaan todistajana ym. Olen myös tullut sakotetuksikin, ihan aiheesta on sakottaneet. On onneksi muutama vuosi väliä. Koskee ne lait savolaisiakin. Työtään he vaan tekevät. Ja kokemuksieni mukaan asiallisesti.
-
Palautetta tulee!!
En ole koskaan saanut poliisin toimesta epäasiallista tai mielivaltaista kohtelua.
Kaikki sakot (liikenne) mitä olen saanut, ovat tulleet aiheesta, koska en ollut noudattanut yhteisiä pelisääntöjä (nopeusrajoituksia).
Saantihetkellä ne kirpaisevat, mutta tunnustan niiden tulleen aiheesta.
Vakavasti sanottuna: Onneksi Suomen poliisijärjestelmä toimii hyvin ja meidän ei tarvitse pelätä mielivaltaa poliisin taholta.
t. Kimmo
-
Isänpäiväajelulla tänään +5 lämmintä, voi kun oli lystiä. Syksyn märkä tie on vaan niin liukas että uuuh.
-
Tänään loppui kesäkausi.. Nimittäin autolta; vaihdoin kumpaankin autoon rapinarenkaat. Väittivät työkaverit jo torstaina, että olisi aamulla ollut liukasta. Onneksi en huomannut, niin ei tarvinut pelätä.
Iso-Guzzi on jo paloiteltuna tallissa ja osia virtaa maailmalta yhtenä jonona, aika paljon keksinyt paranneltavaa. Ei sillä olisi oikein viitsinyt tuolla savessa ajaakaan. Täällä päin ollut järjestään niin likaista, että pyörän väri olisi mattaharmaa, saati sitten kuljettaja.
-
Iso-Guzzi on jo paloiteltuna tallissa ja osia virtaa maailmalta yhtenä jonona, aika paljon keksinyt paranneltavaa.
Minulla taas saattaa hyvällä tuurilla alkaa tämän kesän Guzzi-kausi tällä viikolla. Olishan se, aika kivaa. Ei tarviis honda cbr:llä ajaa.
Smart Roadster tuli kyllä eilen jo vietyä talviunille.
-
Lopputiitys sattuneesta ajokauden päätöksestä:
- Vakuutusyhtiö oli suopea - sain sen, mitä pyysinkin. Eli vahingot korvattiin hyvin. Yhtiö on Pohjantähteet.
- Pyörä saatiin talvitalliin näppärästi parhaan lapseni kuorma-autolla, eikä lopultakaan suurta vahinkoa tullut. Uusittavia osia ei periaatteessa ole - lähinnä kosmeettisia juttuja, eli kaatumaraudat ovat...no jaa...
- Keväällä ostamaani erittäin hyvää Davidan kypärää ei enää saa. Verneri Piikkiöstä tätä oikein työkseen tarkisteli maailmalta.
- Oma vointi nyt ihan hyvä; Olut maistuu, ruoka maistuu ja hmmmm....maistuu...
- Poliisi soitti ja "rankaisi" suullisella huomautuksella. Ilmeisesti Iltalehden toimittajan asiasta tekemä kysely johti tällaiseen lopputulokseen. Olisin muuten mennyt käräjille kyselemään vaikeita...
Joten - mikäs tässä on joulua odotellessa...