Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TommiK - Huhtikuu 28, 2006, 14:12:31 ip
-
hain MotoItaliasta tötterön molykotea. 125 ml maksoi alle 20 e, joka tarkoittaa sitä että peräöljyä saa em. mömmöstä 2 litraa. Tämä taas tarkoittaa sitä että siitä satsista vaihtaa n. 10 -12 kertaa oliot perään. Ei se nyt niin kallista ole. Kiitos vain maahantuojalle että hinta on kohdillaan. Oli muuten juuttaasti vettä perässä. Kannattaa kyllä vaihtaa riittävän usein.
-
Mistä ihmeestä vettä perään voi päästä , kondessiovesikään ei oikein tunnu mahdolliselta jos pyörä on jatkuvasti yli + 0 asteen lämpötilassa ? :O
-
Ainakin Nevadan perään menee vettä huohotinventtiilin kautta jos paljon sateessa ajelee ja usein varomattomasti pesee.
Eli muistakaa Nevada kuskit tarkastella se peräöljyjen vesitilanne parik kertaa kesässä jos sateessa ajatte. Isommista en tiedä.
-
Varsinniin painepesurilla pestäessä olis hyvä peittää se huohotin vedenpitävästi.
t. Kimmo
(ps. tosin painepesurilla ei "saisi" pestä mitään laakeroitua laitetta, sanovat viisaat. Kyl maar sitä kuitenkin tulee käytettyä...)
-
Hoi
Jos perässä on vettä, kanatta varmistaa keinuvivun ja takahaarukan välinen suojakumi! Jos vesi menee täältä sisään, niin se samalla tuhoaa murroksen tukilaakerin ja seuraavana ovat vuorossa perän laakerit!
Painepesurin käytössä pitää olla tolkku matkassa!
-
Huohotinongelma taitaa olla kaikissa pikkulohko-Guzzeissa. Vesi menee sisään tosi helposti. On syytä vaihdella öljy kohtuullisen usein.
Isolohkoissa tätä ongelmaa ei pitäisi olla.
-
Hoi
Isoisissa ei ole minkäänlaista huohotinta perässä, jos sisältä löytyy vettä, niin se on menneyt rikkinäisestä suojakumista, kannattaa tarkistaa!
-
Lainaan tätä ketjua, kun liittynee jotenkin aiheeseen.
Vaihdoin tänään Larioon peräöljyt. Öljy oli sellaista ruskeanmustaa, lootaöljyn hajuista liejua. Lisäksi tätä sotkua tuli murikasta n.2,2 desiä. Lorottelin perän tyhjäksi lämpimänä, jotta öljy juoksisi sujuvammin.
Perään laitoin nyt vähän alle pari desiä Mobilin laatikkoöljyä. Manuaalihan sanoo pikkulohkon perään menevän 1.7dl (sis.0.1dl Molykotea).
JA KAS!!! Pitemmän siirtymän jälkeen (~65km) ero oli huomattava! Ääni laski hiukan, sen mitä nyt perästä edes ääntä lähtee ja HUOM!!!! murikan lämpötila oli laskenut radikaalisti! Ennen ajon jälkeen perä oli kohtuullisen lämmin ja nyt vain hiukan lämpimähkö.
Diagnoosi: Öljyyn oli sekoittunut kondenssi- ja vuotovettä ja se pilasi öljyn iskunkestävyyttä ja voiteluominaisuuksia. Nyt uudet öljyt toimivat kuten ne on alun alkaen suunniteltu.
Mun mielestä kannatti.
-
Kyllä sitä kondenssia vaan syntyy isolohkon perämurikkaankin. Talvella varsinkin. Ongelma lähinnä se että lähtee lämpöisestä tallista (+15°C) sitten ajaa(max -20°C) ja pyörä on ulkona öisin ja taas takaisin. Vaikka pitäis pyörän jatkuvasti ulkona pakkasella ja ajaiskin vaan lyhkäsiä pätkiä välillä siltikin kondenssia tulee. Lämpövaihtelut sen kondenssin aiheuttaa. En oo löytänyt toista keinoa kun vaihtaa öljyt useammin. Nopeasti menee kellertäväksi.
-
Hoi
Joo, varmaankin kondensiovettä syntyy jos kenttäkokeet näin osoittaa.
Ihmetyttää vain mistä ns. isolohkon perään voi päästä kosteaa ilmaa kun perä on periaatteessa "hermeettisesti" suljettu, eli ulkoilmaan ei pitäisi olla mitään ilmastointireikää. Ilmeisesti ajaessa perän lämpötilan noususta johtuen kaasun paine kasvaa ja jostakin ilmanpaine purkautuu ulos, ja jäähtyessään alipaine "imee" uutta kosteaa ilmaa sisään.
Onko Larion perän Molykoten määrä tosiaan 0,1 dl? tekee kait 10 millilitraa, eli 10 kuutiosenttilitraa.
Minulla on sellianen "tieto" että ison Gutzzin perään laitetaan mölyä vain 0.02 dl, joka on kait yhtä kuin 2 millilitraa eli 2 kuutiosenttilitraa. Näin ollen "pienempään" perään laitetaan viisinkertainen määrä Molykotea!? Öljytilavuudet näyttävät olevan kuitenkin suunnilleen samat.
Oikaiskaa nyt viisaammat jos edellisessä ynnäilyssä on jokin virhe?
-
Referoin nyt saksalaista manuaalia, kun nuo korjaamokässärit on tallissa;
Erforderliche Menge: 0,160 liter Oel "Agip Rotra MP SAE 85 W/140" und 0,010 liter Oel "Agip Rotra ASO/R" oder "Molykote typ A"
Eli 0,160 litraa= 1,6 desiä öljyä ja 0,010 litraa= 0,1 desiä Agipin lisäainetta TAI vastaava määrä Molykotea. Näin mun peruskoulun/lukion tilavuuslaskennalla ja pilkun siirrolla :D
Kari Sairanen wrote:
Onko Larion perän Molykoten määrä tosiaan 0,1 dl? tekee kait 10 millilitraa, eli 10 kuutiosenttilitraa.
Minulla on sellianen "tieto" että ison Gutzzin perään laitetaan mölyä vain 0.02 dl, joka on kait yhtä kuin 2 millilitraa eli 2 kuutiosenttilitraa. Näin ollen "pienempään" perään laitetaan viisinkertainen määrä Molykotea!? Öljytilavuudet näyttävät olevan kuitenkin suunnilleen samat.
Oikaiskaa nyt viisaammat jos edellisessä ynnäilyssä on jokin virhe?
-
Minun Le Mansin ohjekirja sanoo, että 0,02 _litraa_ sitä Molykotea tai vastaavaa. Lariossa se tosiaan oli vähemmän, Le Mansin perän kokonaisöljymäärä on 0,25 litraa.
Kari Sairanen kirjoitti: Minulla on sellianen "tieto" että ison Gutzzin perään laitetaan mölyä vain 0.02 dl, joka on kait yhtä kuin 2 millilitraa eli 2 kuutiosenttilitraa
-
Luoman Jussin kisaguzzissa peräöljyn virkaa toimittaa Red Line peräöljy ja vastaava vaihteistoöljy vaihteistossa. Liukkaasti kulkee. Itse käytän samaista vaihteistoöljyä mutta perässä Molykotea ja tavallista mineraaliöljyä 75W90 Centaurossa. Red Linen kilpakäyttöön suunnitellut öljyt toimittaa hommansa kunnialla mutta käyttöaika on lyhyempi. Ja litrahinta moninkertainen. Mutta jos haluaa kestävyyttä maksimoida...
Aika paljon saa kallistakin öljyä peräremontin hinnalla. Taitaa tällä hetkellä norm. perän remonttihinta pyöriä 1000 euron kalliimmalla puolella jos osia joudutaan uusimaan. Yleensä selviää kyllä laakerien ja stefojen vaihdolla ja uudelleen shimmaamalla. Katsastakaapa renkaanvaihdon yhteydessä että vuotoja ei ole ja pienen vetopyörän laakereissa ei ole välystä tai sen vetospoorit kuluneet. kartiolaakerivika (ylisuuri välys) on yleisin syy siihen että perävaihteen todella arvokkaat osat, eli hammaspyörät, menee vaihtoon. Siitä tulikin mieleen että vastaanotetaan perävaihteen kuoria (ehjistä hyvitetään) että saamme vielä pari erilaista välitystä. (Tarvitaan vielä yksi lyhyt välitys ja yksi ultrapitkä kahden edellisen lisäksi.)
Kisakäytössä jo lievästi kuluneet perän osat vaihdetaan varmuudeksi uusiin ja vastapalveluksi voin tarjota näitä ylijäämäpalikoita edullisesti siviilikäyttöön siltä osin kun ne ovat toleransseissa.