Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Syyskuu 13, 2011, 18:09:54 ip
-
Kiinnitys tulisi siihen kohtaan missä on tyhjä reikä kehtoputkien etu-alamutkassa. Sellaisia on pyydetty tekemään. Kysynkin nyt mielipidettä: miltä kohtaa lepuutusjalkatapin pitää taittua, vai pitääkö?
Tuleeko tappiin kumipäällyste, jätetäänkö kiiltäväksi vai karhennetaan?
Mitä muita ominaisuuksia sillä pitäisi olla?
Kunhan saan vinkkiä niin koitan tehdä prototyypin.
mm
-
Jaahas...vinkit tarttuvat...
Pähkäilin asiaa keväällä - tai oikeammin jo vuosia sitten. Tarkoituksena olisi saada n. 200 mm jatkotappi runkoputkeen ja sen päähän tarvikkeena saatava jalkatappi.
Rakenteestahan keskustelimmekin ( Kannonkoskella ) seuraavaa:
Jatkotapin päässä M10 tai M12 -kierre, jolla tappi mutterilla avarrettuun runkoreikään. Runkoreiän avarrus tehtävä. ( Pitäiskös siihen lisätä vahvikepala, joka sitten kanttauksen sattuessa repii runkoputken vinoon ja rikki? )
Toiseen päähän vastaava, johon jalkatapin neliöpalan sisäkierre menee.
Sopiva määrä erilaisia prikkoja eri paikkoihin ja voilá - siinähän se.
Materiaali pitää kai olla RST:a ja d=20-25mm - mitä nyt sattuu hyllyssä olemaan...Al ei kai kestä, olis vain helpompi veistellä...
Kiilloitus tilaajan vastuulla. ;)
Tämän mallisiin tarviketappeihin: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat-harley-davidson/vivut-kahvat-ja-tapit/jalkatapit-o-rengas-kromi/ (http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat-harley-davidson/vivut-kahvat-ja-tapit/jalkatapit-o-rengas-kromi/)
-
Mulla on vaan yksi kysymys....
...MIKSI!!
Calissa on jo ihan luonnostaan kanttausta ja muita ajotilanteita hankaloittavia osia.
-
Ratkaisumallejahan on useita. Yllä yksi.
Itsekin lähdin siitä mutta minusta näytti että tulee vähän väkisin tehdyn näköiset ja toiseksi saattaa käydä niin kuin Timo EV epäili: oikein "syvään kantatessa" saattaa maakosketus vääntää tapin välityksellä rungon.
Itse olen viritellyt ajatusta jotta tapin "sarana" olisi melko lähellä runkoa ja tappi taittuisi pois näkösältä runkoputken suuntaisesti. Samalla nivelkohta toimisi "sulakkeena" suojaamassa runkoa ulkoisilta voimilta.
Haittana tässä on se että tarvitaan jonglöörin tai kasakan taitoja jos tapit on unohtanut kääntää lepuutusasentoon ennen ajoon lähtöä.
Alumiinikin kestää jos laatu ja rakenne ovat oikeat.
Lisää vinkkejä...
mm
-
>> Calissa on jo ihan luonnostaan kanttausta ja muita ajotilanteita hankaloittavia osia. <<
No tuota, kun minä en ainakaan koskaan ole Calilla vielä niin syvään taittanut, että jokin olisi maahan raapinut.
Syvään kantatessa, eli kyljellään kyntäessä tuo tappijuttu voi todellakin aiheuttaa vammoja rungolle. Toisaalta...riittävästi kyljellään kyntäessä on muitakin viallisia osia pyörässä kiinni.
Ajatus lähti liikkeelle joskus Nevadan aikoina, kun ajoin Tampereelta Lieksaan iltahämyssä. Se vielä jalostui Norjan ja Lapin reissuilla. Tietenkin olisi saatavana tehdastekoisia etujuttuja, mutta kun se hinta ja toisaalta en halua vaihtaa kokonaan etuhärpäkkeisiin.
Täytyypi tänään, jos kerkiää, istuksia satulassa ja pyytää takapenkin kaunistusta jollain puukepillä mallaamaan ja mittailemaan Aasian haaroja. Kyllä se tästä...
Ajattelin ihan ensin tehdä nopeat, halvat ja yksinkertaiset tapit kierretangosta. Eteen tuli kestävyys, eli riittävän kestävä on liian paksua valmiiden irtotappien kierteisiin.
Toinen mahdollisuus olisi runkoputkessa olevan pultin vaihtaminen sorvattuun riittävän pitkään tappiin. Ja kun sovituksen tekee siten, että tappi menee kaatumaraudan alakiinnitysholkin läpi, niin vahvuus olisi riittävä. Sorvaukseksi menee joka tapauksessa.
Sitten kävi mielessä erilaiset latikka / putki / yms.viritykset, mutta kun ei viitsi kuunnella sitä piruilua... :P
-
Tässä on yksi malli:
http://www.harpermoto.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=69104 (http://www.harpermoto.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=69104)
-
Tuossa olisi tapit jo valmiiksi edessä niin ei tarvitsisi säätää.
-
Mm:n tapauksessa haetaan nimenomaan lepuutustappeja. Ei mitään siirtosarjoja sovelleta, niinku tuossa kuvan HD:ssä. Haetaan ajomukavuutta, kun on mahdollista oikaista koipia välillä pitemmäksikin aikaa.
-
Liian matalalla ja liikaa turhia kamppeita. Jotta tapit on käytettävissä pyttyjen takaa katsottaessa, tulee tappien sijaita joko todela leveällään tai matalalla. Molempi pahempi..
-
V-koneessa on kyllä vaikeaa saada tappeja kohdalleeen... jos ei ole ihan lenkosääri. Pytyt polttaa ja kaikki lämpö sinne haaruksiin....
Mutta yrittänyttä ei laiteta..... tässä oma kokeilu.. johon myöhemmin lisäsin vielä latat päihin siirtämään tappeja eteenpäin..
Mitä minä kaipaisin..... olisi kiinnikkeitä etuiskunvaimentimen putkiin... johon saisi sitten kiinnitettyä tuulilasin tukevasti. Ohjaitangossa on muutenkin liikaa kamaa...
-
Ei mitään tappeja lepuutukseen...
-
Eikös nuo ole semmoset gynekologin jalkatuet..?
-
Kiitos jalkatappitiedoista ja -kuvista.
Lähden pyörittämään praktiikkaa.
Katsotaan mitä syntyy...
Teen yhden proton. Oikealle. Julkistan sen tänne. Joskus.
mm
-
tässä lyhyen tappisen yksinkertainen malli,
kiinteä ja juuri sopiva ajosaappaan kantapään alle siihen muutaman minuutin lepuutustarpeeseen tylsällä tiellä...
th
-
Näyttää kovin kiinteältä..?
-
Eikös nuo ole semmoset gynekologin jalkatuet..?
... ei, ne on kololoogin POTILAAN jalkatuet :D
t . mozzilla
-
Mulla on tuo terminologia vähän hukassa, kun en itse ko. puoskarin palveluja tarvitse.
-
Onhan se hyvä tietää mitä ei ainakaan suunnittele.
mm
-
Koneistusosastolta tuli tuollainen härpäke.
Kyseessä lepuutusjalkatappi Californiaan. Näissä kuvissa versio California 2.
Lyhyempi versio syntyy niihin malleihin jossa on ohkasempi kaatumarauta.
Periaatteessa samanlaiset.
Jalkatapit olen suunnitellut siten että ne vetäytyvät sisään jos ulompaan päähän kohdistuu jokin voima. Lukittuvat yläasentoon ja ovat "piilossa" pakoputken ja rungon välissä. Tapit voi myös palauttaa ala-asennosta yläasentoon kevyesti saappaan kärjellä kopauttamalla tapin ulompaan päähän. Alas ottaminen on tehtävä käsin ja pysähdyksissä.
Ei tarkoitettu seisomiseen tappien varassa!
Kesti kyllä mun painon paikoillaan mutta ajossa tulee enemmän kuormitusta. Tosin asentokin voi olla hankala.
Seuraavassa viestissä lisää kuvia yksityiskohdista.
mm
-
Viimeisessä kuvassa olen nostamassa kädellä tappia yläasentoon.
Kyse on prototyypistä. Vipusuhteita voi vielä miettiä uudelleen ja nivelien laakeroinnit voi tehdä tukevammat ja alumiiniosat holkittaa messingillä tai teräksellä ja käyttää 8 mm:n akseleita.
Rakenne on 28 mm:n alumiinitankoa. Apuvivusto on rosteria. Samoin pultit ja mutterit.
Saa kommentoida ja ehdottaa parannuksia.
mm
-
Tässä vielä yksi photo.
mm
-
a. Mistä välistä jalan pitäisi tuohon tapille osua?
b. Miksi rakenne on noin monimutkainen? Hinta muodostuu esteeksi myyntimenestykselle.
-
Perusteina rakenteelle on ettei runkoon tule rasituksia jos lepuutustappi koskettaa tien pintaa.
Toiseksi se pitää saada käännetyksi pois.
Ala-asennossaan se toimii aivan kuin mikä tahansa muukin lepuutustappi. Yhdessä kuvassa näkyy työkenkäni tapilla. On hieman edempänä kuin pokarautaan kiinnitettävä tarviketappi ja suunta on käännetty ergonomisesti oikein mutta nostettaessa tappi yläasentoon se kääntyy siististi pokaraudan etupuolelle ja pakoputkenmutkan taa. Itse tappi on vielä muotoilematta. Ei sitä yhdessä iltapäivässä kaikkea kerkiä.
Kaksi niveltä varsinaisessa tapissa ja kaksi apuniveltä taittomekanismissa. Proton nivelet M6 -kokoa mutta taidan vaihtaa ne M8 -kokoisiksi. Sitten kestää vaikka hyppiä tapin varassa.
Runkoa vasten tuleva kiinnitysosa on jatkossa varmaan terästä ja tehty taivuttamalla ja hitsaamalla. Alumiinitangot kevennän vielä jyrsimällä ne ontoiksi.
Onhan se monimutkainen ja siinä on erilaisia säätöjä korkeuden ja jatkossa myös etäisyydenkin suhteen. Yläasentoon lukitus toimii jousikuormitteisella salpatapilla.
Mietin vielä miten saisin tapin taittumaan kokonaan kaksinkerroin jolloin se menisi lähes näkymättömiin pakoputken taa.
Ja vasemmalle puolelle peilikuvana.
Kaupallisuus ei nyt ollut ihan ensimmäinen asia jota mietin. Toisaalta Biltema on niitä varten joille riittää tavallinen...
mm
-
Viittaus myyntimenestykseen oli siksi, että olin käsityksessä, ettet ole itsellesi tekemässä tappeja(?). Voipi olla tuonkin parin myynti hankalahkoa, jotta saa työstään edes voidetta menetetyn ajan parantamiseen.
En edelleenkään ymmärrä lepuutustappien tarvetta ja sijoittelua jo liiankin matalaan Californiaan. Ehkä ne sitten ajavat sijaansa "takarenkaan_kantikkaaksi_ajajille"..
-
Itse en ole juurikaan lepuutustappeja pyöriini asennellut mutta nyt kun tuo oikea takajalka kärsii hermovauriosta niin on monasti tullut mieleen että tuommoinen tappi tarvittais. Niitä vähiäkään kallisteluvaroja kun en tavan tapeilla halua eliminoida niin tuommoinen idea tuli mieleen. Pitihän se sitten toteuttaa.
Yksinkertaisempia ratkaisuja on puolen tusinaa päässä ja niistä voisi jalostaa jotain. Pari monimutkaisempaakin ideaa on mutta tarvitsisi olla enemmän päiviä kalenterissa. Ja enemmän teräviä rouhintateriä jyrsimessä.
mm
-
Tässä yksi yksinkertainen jalkatappiratkaisu.
Taittuva tappi joka kääntyy pois kannattimensa päälle. Haluttaessa se voi myös taittua runkoputken suuntaiseksi pystyyn jolloin kiinnitysosasta tulee saman tapainen kuin tuossa edellisessä versiossa mutta ilman erillisiä vipuja. Kannatinosan sisässä on lukitusmekanismi joka lukitsee tapin taitettuun asentoon ja/tai pystyasentoon.
Keskeneräistä ei pitäisi esitellä mutta sen verran kuitenkin että idea tulee selväksi. Mekanismit ovat hyvin yksinkertaisia valmistaa. Koekappale on sorvattu ja jyrsitty umpialumiinista mutta muukin tanko- tai putkimainen materiaali tulee kyseeseen jos tarvitsee tehdä useampi kappale. Kyseessä vasemman puoleinen tappi. Oikea on peilikuva tästä.
mm
-
Eli toimii samalla tavalla, kuin HD:n tarvike kiksi. Sellainen putkimainen, mikä menee varren päälle.
-
Tuo yksinkertainen tappijuttu vaikuttaa pätevältä. Ei tuo eka versiokaan ole huono, päinvastoin: Se on hieno, jolla voi tylyttää meetingeissä tarviketappien asentajia.
Menny viikolla kyselin messuilla sorvausmiehiltä minkälainen homma on sorvata RST-tanko, d=25mm, l=200mm, jossa toisessa päässä M12X30mm ulkokierre ja toisessa päässä on M8X25mm sisäkierre. Sanoivat sen olevan ihan pikku juttu. Jos tekee "sarjassa", niin työ maksaa muutaman euron / kpl. Jos voi tehdä muusta kuin RST:a, niin vielä helpompaa...
Jos asiakas tuo materiaalin, niin eipä siinä kuulemma parta ehdi paksuuntua, kun on homma valmis.
Nuo kierteet...ulkokierre runkoreikään ja sisäkierteeseen tarviketappi.
Saa sitten nähdä, minkälainen tulee olemaan MM-tapin tuotantoversio ja millähän euromäärällä niitä saisi Pirkanmaan MM-Koneistamolta... ;).
Voisin vaikka yhden tuollaisen HI-FI -malliparin lunastaa... :P
-
Koita, TimoEV, pysyä pöksyissäsi.
Nuo oli vasta harjoitelmia ja idean esittelyä. Sitä paitsi tuosta jälkimmäsestäkin on tulollaan mekanismiltaan Hi-Tec-versio. Siinä koko mekanismi piiloutuu tappien sisäpuolelle ja kokonaisuus taittuu runkoputken etupuolelle pystyyn "piiloon".
Kuten kuvasta voi päätellä niin saranakohdan koneistuskulmasta riippuen saa tappiin ergonomisen kulman jolloin jalka ei lipeä tapilta mutta silti tappi taittuu kaksinkerroin samansuuntaisesti. Idea ei ole kummoinen mutta sen miettiminen miten ja missä järjestyksessä koneistus on tehtävä että nivelet ylipäätään toimivat ja ovat miellyttäviä tehdä ilman työstökoneiden tai terien jatkuvaa vaihtamista. Materiaalihan ei ole tässä se joka maksaa vaan työmenetelmän helppous/vaikeus ja tietenkin IDEA joka johti suunnitteluun.
Itse olen sen verran laiska että en tiedä viitsinkö näitä kovin montaa sorvailla manuaalivehkeillä mutta jos jollakulla on työstökonekeskus käytössään niin voipi tuosta apinoida idean jos kokee näiden tekemisen bisnekseksi.
Kun katsoo Bilteman tms tarviketappia ja sen hintaa niin en sillä rahalla, vaikka olisi kuinka hyvää tahtoa, saa samanlaista kiiltokromattua himmeliä aikaiseksi. Nälkä tulee ja jää pajan vuokra maksamatta...
Yrittäjällä sellaista sanotaan konkurssiksi.
Mutta kun en ole ja emäntä käy töissä...
mm
-
Kiitos jalkatappitiedoista ja -kuvista.
Lähden pyörittämään praktiikkaa.
Katsotaan mitä syntyy...
Myös minä olen erittäin kiinnostunut saamaan / ostamaan lepuutustapit mun caliin.
Vaikkapa sellaiset, joissa olisi kapea peltireunus kannan alla pitämään jalkaa sen varassa.
-
Kiitoksia vinkeitä jälleen.
Koneistushommissa on ollut taukoa kun iski sitkeä flunssa. Kuudetta päivää poden. Hiljokseen lakkaa helpottamasta.
Sorvin kanssa ihmettelin kun ei meinaa tulla suoraa ja kappaleitten keskitys muuttuu ja loppujen lopuksi sorvattava akseli pyörähti terän päälle. Oli kiinanpojalta/tytöltä jäänyt kolmipakan ruuvit löysälle. Piti purkaa koko härveli, pestä osat ja koota liiman kanssa. Puoli päivää siihen meni. Loppupäivästä kroppa vaati lepoa.
Jyrsimessä oli ongelmia poikkisyötössä. Siellä oli lastuja kiilautuneena. Sitä piti purkaa myös melko pitkälti ja siivota. Tarpeellista se toki oli. Nyt johteet pelaa takertelematta ja hermo kestää paremmin. Samalla tuli säädettyä välyksiä ja tutustuttua rakenteisiin.
Ensi viikolla paneudun tappiasiaan taas paremmin.
mm
-
Ei mikään uutinen nuo kiinan sorvit. Eräällä lähipiirissä on tuliuusi sorvi, 450x1500 kappaleelle. Vaihde hyppi pois isommalla lastulla (ei liian isolla, vaan ihan "normaali" isolla), terän pidin ei ollut suorassa kulmassa, näytöt hajosivat jne jne. Takuun alainen peli onneksi, muutoin olisi jo lähtenyt takaisin materiaaliksi. Saattaa tosin olla, että vaihtuu vielä oikeaksi koneeksi jos temppuilu ei lopu.
-
Näistä kiinanihmeistä on ollut kirjoittelua netissä aika paljon.
Lähdin siitä tiedosta että kyseessä ovat halpisversiot vastaavista Quantumin sorvista ja jyrsimestä.
On selvinnyt että varustelemalla niiitä Quantumin osilla saa siitä paremman. Näin ole toiminut.
Joitakin liukulaakeripesiä olen aikomuksessa muuttaa vierintälaakereille kuten kalliimmassa versiossa on. Kyllä tää tästä ja päivät kuluu harrastellessa. Olisinkin ollut ihmeissäni jos ei mitään vikoja olisi ilmennyt. Mielestäni olen voiton puolella näissä koneistusasioissa.
Kyllä huonokin jyrsin on parempi kuin ei jyrsintä lainakaan!
Ajan mittaa tulee varmaan kalliimmaksi mutta entäs sitten?
mm
-
Itselläni on sorvina tanskalainen Huron. Tuossa pyörii vakaasti isompikin kokkare. Ei pahempia laatuongelmia enää 40 vuotiaassa koneessa..