Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: alfaiomega - Syyskuu 10, 2011, 12:48:46 ip

Otsikko: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: alfaiomega - Syyskuu 10, 2011, 12:48:46 ip
Terve

Muutama viikko sitten osallistuessani ensimmäiseen bembölen "kokoontumisajoon" ensimmäiset tekniset ongelmat rupesivat vaivaamaan. Koko kesä mennyt muuten hienosti vaikkemme kumpikaan ole ekalla kierroksella ;), eli bensan varoitusvalo loistaa kuin pohjantähti vaikka tankki täynnä. Kun syytä tutkittiin, niin huomasin tankin vasemman alareunan olevan märkä. Möhnä vaikuttaa öljyltä eikä bensalta, mutta olen ajatellut jättää asian selvittelyn lumikeleille ja irrottaa tankin. Mikäli jollakulla ajatuksia mikä oireet aiheuttaa, nin hyvä. Menoa tämä ei toistaiseksi haittaa kunhan muistaa tankata!

Jouni
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: Camn - Syyskuu 10, 2011, 13:29:53 ip
2003 alkaen polttoainepumppu on tankissa.  Kytkin, joka sytyttää merkkivalon on integroitu tuohon "pumppu-suodattimet-merkkivaloanturi" -mysteerioon (kuvassa "E"). Kun tuota pakettia ujuttelee ulos/sisään (teräväreunainen tankin aukko), saa olla kieli keskellä suuta ja varata aikaa ja rauhallisen mielen. Tässä vaiheessa ohut merkkivaloanturin johto voinee a) vaurioitua b) irrota ? Tästä lienee useampikin maininnut, koska tankin sisällä suodattimelle menevää bensaletkua koskeva aihe on ollut niin suosittu. Jos tankki on ollut pois paikaltaan tänä suvena, voisiko myös tuolle anturille menevä tankin ulkopuolella oleva johtoliitin olla löysällä/huono kosketus ?  Kytkentäkaaviosta käsin, tosin näyttää siltä, että tankissa oleva bensavalon kytkin Nr. 13 antaa maata merkkivalolle.  Voisiko valon johto olla hankautunut tai saada maata siten että valo palaa koko ajan tämän vuoksi?

Tankin tyhjennystä varten sen alareunassa on pieni ruuvi (näkyy kun tankki on pois ja nurinpäin).  Voisiko se hissukseen vuotaa ja aiheuttaa "möhnän" ?  Entäpä ohut musta tankin hengitysletku, joka lähtee "keskeltä" sisäpuolella ja menee alas "tielle" (höyryt/tipat kun esim. aurinko paistaa suoraan tankkiin).  Voiko se olla rikki/irti siten, että aavistus bensaa pääsee tankin reunan mustalle suojakumille joka "möhnääntyy" ?  Entäpä (kampikammion?) huohotusjärjestelmä, voiko sieltä tulla öljyä => "möhnää"?
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 10, 2011, 21:25:33 ip
Onhan se jo aiemminkin tankissa. Lienee varmaan lähes kaikissa 1100 ruisku-Caleissa.
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: alfaiomega - Syyskuu 18, 2011, 19:30:31 ip
Kiitoksia seikkaperäisistä ohjeista. Tankin irroitus saa odottaa vielä pari viikkoa, kun ajokelit jatkuu. Tuntuu kyllä aika haasteelliselta pumpun irroitus tankkausaukon kautta.

Jouni
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: Olli - Syyskuu 18, 2011, 20:04:22 ip
Tuntuu kyllä aika haasteelliselta pumpun irroitus tankkausaukon kautta.

Tankkausaukon? Jos tuota kuvaa oikein tulkitsen, pitäisi pumpun kyllä mahtua siitä samasta aukosta, missä se on kiinni tankin seinässä. Sen pisteviivalla piirretyn reiän juuri Moto Guzzi merkin takana kuvassa. Hieman käännellen.

No, voin olla väärässäkin.

  .
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 18, 2011, 20:29:31 ip
Kyllä se pumppu-filtteripaketti sieltä tulee pois. Ei saa antaa uskonpuutteen vallata mieltä. Käytännön gynekologin taitoja pitää vähän harjoittaa. Aina on ulos tullut. Takaisin laittaminen on sitten taas oma juttunsa...

mm
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: Olli - Syyskuu 19, 2011, 21:32:57 ip
No, voin olla väärässäkin.
Taisin olla - taas  ;D
OT, eli OffTopic: Olin jostain saanut käsityksen, että Grison polttoainepumppua - vaikka onkin tankin sisällä - ei pilkitä tankinkorkin kautta ulos ja vedin rohkeita johtopäätöksiä. Olinkohan siinäkin väärässä...
Tuossa (http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=16766) on kuvasarja aiheesta, ja mitähän noista kuvista pitäisi lukea....
  .
 
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 20, 2011, 08:07:25 ap
Se bensa-anturi ei ole kytkin. Eli se ei kytke tyyliin on-off. Se on lämpötilariippuvainen vastus, joka johtaa sähköä sen lämpötilan mukaan. Mitä ylemmäs bensataso ylettyy, niin se vähemmän se johtaa, eli sen vähemmän merkkivalo hehkuu. Sehän antaa "maita" merkkivalolle.
Tällä tiedolla ei käytännössä ole merkitystä kuin siinä tapauksessa, että haluaa korvata tuon anturin ja mittauksen mallilla, johon käy mittari. Periaatteessa tuohonkin voisi asentaa viisarimittarin, mutta se näyttää ( ilmeisesti ) täyttä, kunnes pinta laskee riittävän alas. Sitten se näyttää jotain.  Mittariksi käy ihan tavallinen volttimittari, jonka asteikko on piirretty näyttämään "oikein".
Kalibrointihan on helppo: Mitataan jännite kun tyhjään tankkin ryhdytään kaatamaan bensaa litra kerrallaan.
Anturivastuksen voisi tietenkin vaihtaa toisenlaiseen, joka olisi riittävän pitkä pohja-yläosa ja sen kalibroida mittariin. Tällöin saisi kunnollisen täyden näyttämän mittarin.

Pitkän anturin asennus tankkiin saattaa olla ns. mukava puhdetyö...
Hifistit tekevät tähän vielä pienen näppärän transistorikytkimem, joka sytyttää kirkkaan ledin bensamäärän ollessa esim. 3 litraa... Ihan Kalervon pala eli Peace of Gace

Tähän tietenkin sähköisesti sopii minkä tahansa mp:n mittari-anturi -paketti, kunhan se ei ole integroitu "ajotietokoneeseen".

Ja en! En ryhdy... :P
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: Camn - Syyskuu 20, 2011, 22:00:53 ip
Aha, kun sähkökuvaan oli merkitty sulkeutuva kärki ("antaa maata merkkivalolle kun bensan alaraja saavutetaan") kuvittelin että kytkin.  Kysymys: mistä "maa" tulee?  Bensatankin kiinnitys lie siten että se on eristetty rungosta.  Sama maajohto kun pumppumoottorille käytössä myös tässä?
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 22, 2011, 08:47:58 ap
En oo tutkinut mitä kautta tuo bensavastus saa "maata". Ilmeisesti pumpun maakarvan kautta.
On muistettava se huomattava ero sähkökuvan ( piirikaavio ) ja toteutuksen välillä. Kuva näyttää kaaviona miten sähköt on kytketty, mutta ei se näytä miten johdinsarja on rakennettu. Jokin "sähköelukka" on asennettu johonkin kohtaa pyörää ja saattaa olla johdotettu tavallaan merkillisesti verrattuna kuvaan.
Viime talvena tutustuin Camaron sähköjohtoihin oikein voimallisesti ja huomasin juuri tämän "johto onkin vedetty tätä kautta" -ilmiön, vaikka kuvassa se oli ihan simppeli...
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 22, 2011, 10:41:03 ap
Sen verran, että ei se ainakaan lämpövastus ole, joka bensan määrää tankissa mittaa. Jonkilainen paineanturi se varmastikin on. Ennen käytettiin konstruktiota, jossa varren päässä oleva koho käänsi hiilipotentiometriä. Ei ehkä kuitenkaan Guzzeissa.
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 22, 2011, 12:09:48 ip
Sen verran pähkäilin asiaa, jotta se on todennäköisesti PTC-termistori. Sen resistanssi kasvaa lämpötilan noustessa. Eli bensiini tavallaan jäähdyttää vastusta, joten merkkivalo hehkuu vähemmän, mitä enemmän bensaa on tankissa. Mitään liikkuvaa osaa tuossa palikassa ei ole siellä tankissa. Lisäksi merkkivalo ei pala on-off -tyylisesti, vaan hehkuu portaattomasti, kunnes bensapinta on riittävä alhaalla, jolloin hehkuu "täysiilä".
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: seko - Syyskuu 22, 2011, 22:35:13 ip
Se on pikemminkin NTC-vastus. Kun vastus on nesteessä, niin merkkilampun ja vastuksen läpi kulkeva virta ei riitä lämmittämään
vastusta tarpeeksi. Kun vastus on kuivilla, niin virta lämmittää vastusta, jonka vastusarvo pienenee ja näin virta riittää sytyttämään
merkkivalon. Tässä vielä linkki yhden valmistajan datalehteen, jossa asiasta on kerrottu enemmän http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf/AUD0000/AUD0000CE2.pdf (http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf/AUD0000/AUD0000CE2.pdf)

- seppo
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 22, 2011, 22:52:27 ip
Olin väärässä. On se lämpövastus, kun kerran noin toimii. Jos halutaan oikeen viisarinäyttö, pitää kohoilla tai muilla paineantureilla viritellä.
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 23, 2011, 08:10:12 ap
Joo... NTC:hän se. Eli bensapinnan laskiessa vastus lämpenee ja sen vastus pienenee ja lamppu syttyy.

>> Jos halutaan oikeen viisarinäyttö, pitää kohoilla tai muilla paineantureilla viritellä. <<
Ei tarvitse. katsos kun mittari on volttimittari. Mitä enemmän on bensaa tankissa, sitä enemmän näyttää mittari. Eteen tulee vain kynnys, jossa mittari ilmeisesti näyttää täyttä kun bensaa on yli 8 litraa. Eli sama juttu kuin lampulla: Lamppu ei pala, kun bensaa on yli 8 litraa tankissa.
Germaanian Setä-Louis myy volttimittareita, josta voisi väsätä helposti bensamittarin. Ilmeisesti se tankissa oleva anturipuikko ( siis se vastus ) pitää modifioida. Käsittääkseni se ei ylety ihan pohjaan, joten mittarin kytkeminen suoraan siihen ei anna kunnollista tulosta; Mittari näyttää tyhjää, kun bensaa menee n.12-13l tankkiin. Eli vielä on 5-7l ainetta.
Kuten kirjoitin, siihen voisi kaiketi asentaa jonkin toisen pyörän samantyyppisen anturin, kunhan se mekaanisesti sinne mahtuu. Siinä voi olla voimistelua...
Minkähänlainen anturijuttu on noissa Grisoissa ja Norgeissa ja Stelvioissa?

Pitää vissiin talven aikana vähän mittailla. Säätila näyttää nytkin sellaiselta, että talven seisokki alkaa kohdakkoin. Paitsi tosimiehillä...

Paineanturi ei tuossa kaiketi toimi, kun paine on pelkästään bensiinin staattinen paine, joka on häviävän pieni.
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 23, 2011, 09:43:21 ap
Jep lamppu syttyi. Varo kuitenkin ettei tankin sisällä mikään sytytä.
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 23, 2011, 12:38:25 ip
Bensa suljetussa tankissa on huomattavan turvallista. Bensan syttymisrajat ovat 1,4 - 7,6 til%. Etyylialkoholillakin ne ovat 3,3 - 19 til%. Tuo kyllästymispiste 7,6 on käytännössä aina saavutettu bensatankin sisällä. Suurempi ja todellinen vaara on, jospa vaikka tankinkorkkia avattaessa jokin tuli / kipinä sattuu paikalle. Silloin lähtee - ja jopa komeasti.

Työterveyslaitos: Syttymisrajat ovat pitoisuuksia, joiden rajoissa kaasun/höyryn ja ilman tai pölyn ja ilman seos voi syttyä. Alempi syttymisraja ilmaisee pienimmän pitoisuuden, millä seos voi vielä syttyä. Ylempi syttymisraja on vastaavasti suurin pitoisuus.

Täytyypä illalla saunan jälkeen kokeilla tuota etyyliä. ;)  Lähinnä sen hermostollisia vaikutuksia pieninä annoksina kasvispohjaisessa ( ohra ) nesteessä olevana liuoksena.
Ei kuitenkaan kyllästymis- tai sammusmispisteeseen saakka... ::)  :P  ;D
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: mille gt - Syyskuu 24, 2011, 21:23:05 ip
Tervehdys
Voisiko kukaan valottaa kuinka Mille GT:n bensavalo toimii, tai ei toimi. Vasemmassa bensahanassa on messinkinen tappi jonka päällä on joku muovi
hörslöppi joka liikkuu messinkitapin päällä, se ei kuitenkaan ole ontto että kelluisi vaan umpitavaraa? Maajohto on kiinni hanan rungossa ja toinen johto tulee
hanan sisältä. Onko kellään hajua ?
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 24, 2011, 22:00:35 ip
Kyllä olisi tarkoitus että se liikkuva osa kelluu bensiinin päällä. Siellä on magneetti ja messinkiputken
sisällä on  ns. reed-kytkin, joka yhdistää sen hanasta ulos tulevan johdon maahan, kun magneetti
osuu kytkimen kohdalle.


Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 25, 2011, 06:57:10 ap
Unohtui sanoa, että siinä johdossa on suojasukan sisällä
Vastus, jonka tarkoituksena on bensavalon himmentäminen. Meidän Millestä vastuksen juotokset pettivät kerran sillä seurauksella, että valo lopetti toimintansa.
Otsikko: Vs: Calin bensavalo & möhnä tankin alla
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 25, 2011, 09:37:29 ap
Bensa suljetussa tankissa on huomattavan turvallista. Bensan syttymisrajat ovat 1,4 - 7,6 til%. Etyylialkoholillakin ne ovat 3,3 - 19 til%. Tuo kyllästymispiste 7,6 on käytännössä aina saavutettu bensatankin sisällä. Suurempi ja todellinen vaara on, jospa vaikka tankinkorkkia avattaessa jokin tuli / kipinä sattuu paikalle. Silloin lähtee - ja jopa komeasti.

Tuossakin tapauksessa tankin tulee olla kohtuullisen tyhjä. Täysi tankki lepattaa liekkiä todella raskaasti hetken aikaa ja joko sammuu tai on helposti tukahdutettavissa. Jep, on nähty ihan tosielämässä..