Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Camn - Elokuu 30, 2011, 23:58:41 ip

Otsikko: L-Twin tulikin Mandellosta
Kirjoitti: Camn - Elokuu 30, 2011, 23:58:41 ip
Jaa -  kukaan ei ole tohtinut kertoa (tai ei ole sattunut silmiin täällä), että Bolognassa keksittiinkin pyörä uudelleen?

L-Twin olikin Carlo Guzzin idea: 250 ccm –kilpakoneesta tehtiin 500 kuutioinen kaksisylinterinen.

495 ccm, 68 x 68 mm, 44 hv. Isle of Man voitto 1935.  Tuotannossa 1933-35 ja 1946-47.
Otsikko: Vs: L-Twin tulikin Mandellosta
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 31, 2011, 07:39:31 ap
Eli Triumphin kolmoset on myös kopioita Italiasta? Guzzihan on kilpakoneissa koneillut lähes kaikki moottorikonfiguraatiot; rivi kolme, rivi neljä, pitkittäin, poikittain jne jne..
Otsikko: Vs: L-Twin tulikin Mandellosta
Kirjoitti: Vierailija - Elokuu 31, 2011, 09:50:40 ap
Ei kai numeroiden keksimistä voi kenenkään tietyn piikkiin laittaa - 1, 2, 3, 4, 5 jne. eivät ole Guzzin keksimiä vaikka ko. firma niitä käyttikin.
Moottoritekniikassa melkein kaikki on keksitty jo 1800-luvun lopulla.