Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 22, 2011, 19:06:29 ip
-
Hei!
Mandellon reissu lähestyy ja matkaan on lähdössä muutama "kaukomatkanoviisi" (esim allekirjoittanut).
Kannonkoskella jo puhuttiin hieman siitä minkälaisella mp-teknisellä varustuksella kukin valmistautuu näinkin pitkälle reissulle?
Perustyökalut ovat tietysti aina mukana:
- kuusiokolosarja
- tulppa-avain
- ruuvarit
- muutama lenkkiavain / jakari
- renkaanpaikkauspullo
Mutta mitä varaosia kannatte mukana?
Vai riittääkö hyvä onni ja Moto Italian puhelinnumero?
Loku listasi joitakin tarvikkeita:
- kytkinvaijeri
- kytkinkahva (jos pyörä esim. kaatuu parkkipaikalla)
- kaasuvaijeri
- vaihtehtoisesti vaijerinippa (vaijerin korjaamiseen)
- vaihtotulpat
Onko jotain muuta, mitä ilman et lähde pitkälle reissulle?
t. Kimmo
-
Matkankeskeytyspullo.
Harvoin olen tarvinnut mutta joku muu voi tarvita: erikokoisia ruuveja ja muttereita.
Pakollisia: sulakesetti, nippusiteitä, macgyveriä, varapolttimoita; takavalo, ajovalo, vilkut, yksi kutakin, ainakin.
Jollakulla olisi hyvä olla isolohkoisen öljynpaineanturi taskussa. Vaikka käytetty. Joskus on käynyt niin että anturin sisäkalut lentää mäkeen ja öljyt perässä kun autobahn alkaa.
Huomattava on että etu- ja taka-akselin mutterit on varsin suurikokoisia niin sen "jakarinkin" olisi syytä olla riittävän iso. Se paikkapullo kun ei enää riitä kun gummissa on sormen mentävä reikä. Autoliiton/Adacin puhnumero kännykässä ja jäsenyys kunnossa. Helpottaa ja halventaa jos tulee jotain vastamäkeä.
mm
-
- muutama lenkkiavain
7 mm avain, jos vaikka joku tarvitsee...
-
Jeesusteipillä varmistin kerran Hepco-Becker-sivulaukun pysymisen matkassa, kun jouduin lukon hajottamaan. Pyykkinarua, jos tarvii hinata. Rouvan mopoa hinasin n 100km Saaristoajosta palatessa. Muuten oon pärjännyt pyörän työkaluilla jotain 300 000km keskieuroopassa.
-
Joo, toi 7mm avain on ehdoton kalu jos on tankissa oleva pensapumppu. Ihmeellisen sattuman kautta mulla oli toissa kesän Guzzi-ralliin tullessa semmonen mukana kun kaverille sattu toi kuuluisa letkun irtoominen tankissa. Ite en oo koskaan moista avainta tarvinnu, mutta sielä oltas seisty tien poskessa ihmettelemässä että millä pirulla se pumpun laippa avataan jos ei ois jostain johdatuksesta semmonen avain sattunu eksyyn mukaan työkalusatsia kerätessä.
-
Autopalveluturvan puh not myös ulkomailta, jolla sellainen on.
-
Visa.
-
Kaasarimallissa se muovihely millä letku on kiinni kaasarissa. Yleismittari on kova luu. Vara-avaimet. Kärjet.
-
Huoltoauto jossa jaapanilainen toimintavarma mopo jolla jatkaa matkaa. ;D
-
heh, japanilainen toimintavarma, hauska kompa
-
heh, japanilainen toimintavarma, hauska kompa
Jep. Mulla se japanilainen toimintavarma tuolla parkkiksella tiputtelee jäähdyttimestä nestettä.
Ja tulipa viime viikolla matkalla kohti Kuusamoa todettua että tuollanen paikkapullo olis ollut kova sana. Hinuri sano että renkaan tyhjeneminen on nykyisin se yleisin hinauksen syy pyörillä. Tais olla autoillakin.
-
Autoliiton/Adacin puhnumero kännykässä ja jäsenyys kunnossa. Helpottaa ja halventaa jos tulee jotain vastamäkeä.
Tällä on pärjätty. Suosittelen AL-turvaa, yhdestä numerosta kaikki.
-Anssi
-
Nippusiteitä, rautalankaa ja jeesusteippiä, niin ja puukko...
-
Autoliiton/Adacin puhnumero kännykässä ja jäsenyys kunnossa. Helpottaa ja halventaa jos tulee jotain vastamäkeä.
Tällä on pärjätty. Suosittelen AL-turvaa, yhdestä numerosta kaikki.
-Anssi
Oman vakuutusyhtiön numero pitää olla myös, koska siihen pitää soittaa ensin laskutuslupaa varten. Voi joutua kustantamaan omasta pussista ylimääräistä muuten, jos tekee liikaa omia ratkaisuja. Autopalvelut tien päällä eivät ole ilmaisia muualla kuin täällä iki-ihanassa kotosuomessa. Tanskassa kysyttiin ensimmäisenä onko rahaa tai luottokorttia ennen kuin lähtivät liikkeelle. Varmasti oli litrahinnaltaan (800dkr/5l) kalleinta bensaa, mitä oon ikinä tankannut. Ei mennyt vakuutukseen, koska tankin tyhjeneminen ei johtunut teknillisestä viasta. Saksan autobaanoilla bensiksien väli saattaa olla yli 50km eikä välillä välttämättä ole ramppia. Sakotkin uhkaavat, jos polizei sattuu paikalle ja toteaa syyksi huolimattomuuden. Varakanisteria en suosittele paloturvallisuussyistä.
-
Mä olen ainakin ymmärtänyt että kun on AL-turvan jäsen niin apu on ilmaista euroopassakin. (alle 15v pyörällä siis). Voimpa olla väärässä kun ei ole käytännön kokemusta.
Perustyökalut (+letteri) riittää mulle nykyään, varaosia en enää oikeastaan kuskaa koska jos jotain hajoaa niin hajoaa sieltä mihin ei ole varaosaa. Yleismallin vaijerisatsi on kyytissä, tulppa, vanhalla jos on liikkeellä niin kärjet/konkat. Jos näitä juttuja liikaa alkaa miettiä niin ei sitä mihinkään uskalla lähteä ;D
Rengaspainemittari ja yleismittari tuli nyt vielä mieleen mitkä on ulkomailla mukana aina.
-
Moi
Ei keskieurooppa ole mikään saharan autiomaa ei sinne kannata liikaa raahata varaosia.
Avuliaita ihmisiä siellä asuu. Jos autobaanaa haluaa paahtaa niin jää monipuolinen Saksa näkemättä. Autobaanalla pääsäntöisesti ilmoitetaan seuraavasta bensiksestä ja siitä seuraavasta paljonko sinne on kilometrejä. Motarilta voi poiketa pienemmille kylille tankkaamaan.
Joskus on jäänyt nimeltä mainitsematon Suzuki Ranskaan, siitä hajosi kardaani eikä mokomaa makkinaa oltu koskaan tuotu Ranskaan. Haettiin myöhemmin pakettiautolla.
Nimeltä mainitsematon Honda hajoitti vesipumpun Munheniin, siitä selvittiin parin päivän oluen juonnilla korjausta odottaessa. Nimeltä mainitsematon Guzzissa tukkeutu bensan suodatin Italiassa siitäkin selvittiin olutkuurilla odotellessa, onhan näitä. Tarkoitan että apua kyllä löytyy. Enempi viimeaikaisilla retkillä on korjattu silmälaseja ja teltaa. Moto Italian puhelin numero on hyvä ja kavereiden tietysti.
T;Timppa
-
Olisin taipuvainen yhtymään yllä olevaan näkemykseen.
Oli mulla aikoinaan mukana Sveitsin armeijan linkkari, mutta nykyisin ei ole sitäkään.
Tanskassa aikoinaan löytyi SOS-palvelun avulla Calin kytkinvaijeri ja asennus, lasku Falckin kuljetuksesta tuli perässä eikä ollut kallis. Vakuutus ei korvannut, kun pyörä oli just täyttänyt 10 vuotta. SOS muuten toimi suomeksi ja löysi läheltä Guzzi-korjaamon paikallisen Guzzi-kerhon avulla. :)
MotoItalia ei löytänyt muuta kuin maahantuojan Kööpenhaminasta.
Guzzien kanssa kaikenlaista sattui ja tapahtui, espanjalais-japanilaisen kanssa ei toistaiseksi, mutta vasta 74975 km ajettu. ;D
-
Moi! Varaosista ei reissuilla ole mulla ollu mukana ku varasulakkeita, johon pätkää ja yks rele. Jenkkireissulla oli lappoletku siltä varalta, että lentorahdin ajaksi ois pitäny vähentää bensaa tankista. No kas kummaa, sille tuliki käyttöä kun bensaletku irtosi ja piti saada bensat pois tanksista korjausta varten. Nikkaroitiin letku uudelleen kiinni. Työkaluja olen sinänsä varannut kohtuullisen määrän mukaan erilliseen työkalurullaan perustyökalujen lisäksi. Jeesusteipit ja nippusiteet tietenkin löytyy. Renkaanpaikkausvälineet on kyllä mukana eli paikkausvaahto, kamelinpaskapaikat sekä vielä muutaman hiilidioksidipatruuna lisätäyttöä varten. Kuten aikaisemmin todettiin, niin liiallinen varaosien rahtaaminen voi osoittautua turhaksi, koska luultavasti hajoaa juuri se paikka mihin varaosia ei ole mukana. Ai niin, silikonituubia olen pitänyt mukana. Sillä paikattiin kerran revennyt venttiilikopan kannen tiiviste, joka tapahtui pohjois-Norjan reissulla. Pyöräni on siis California Classic vm 2006.
-
Justiinsa tuli todistetuksi aamupäivällä Lahen keskustassa jotta tubeleksen paikkasarja, mallia Biltema, on ihan hyvä olla mukana. Kaverin takarenkaaseen änkesi vaaksan mittanen konekierteinen pultti kantaa myöten sisuksiin, mysteeriksi jäi jotta villä h..vetin kostilla, vaan putti kun saatin poijes ja rätit reikään asianmukaisesti, niin matkahan jatku ihan niin ku oli suunniteltukki. Kolome hiilihappopatruunaa täytteeksi, niin painetta tuli melkeis normi baarit.
-
Olis hyvä vaihtoehto,ei tarvis raahata varaosia mukana...
Ittellä pari guzzia ja lisää olis tarvis....
Netti mopo id 1187766
T; Jari
-
Mä olen ainakin ymmärtänyt että kun on AL-turvan jäsen niin apu on ilmaista euroopassakin. (alle 15v pyörällä siis). Voimpa olla väärässä kun ei ole käytännön kokemusta.
Käytännön kokemusta on vain Suomesta, mutta palvelu on ilmaista myös ulkomailla 1900 euron kattoon saakka (ks. täältä (http://www.autoliitto.fi/edut_ja_palvelut/al-turva-jasenyys/al-turva-jasenyyden_ehdot/)). Kunhan vaan hoitaa tilauksen AL:n oman suomalaisen päivystysnumeron kautta eikä rupea itse säätämään. Ulkomailla on voimassa tuo Ikkalan mainitsema 15 vuoden ikäraja ajoneuvolle, kotimaassa ei sitäkään.
Äh, tämähän menee ihan mainostamiseksi ::)
Ai niin, ja on mullakin aina survival packissa jesaria, leatherman, nippusiteitä ja rautalankaa (viiksilankaa)... ;)
-Anssi
-
Autoliiton numerosta saa kyllä apua, vaikka ei olisi AL-turvaakaan - se palvelu sitten maksaa, tietysti.
-
Hei!
Lisäyksenä varaosalistaan:
Venttiilikopan tiivisteet.
Aika monelta Californiakuskilta ovat rikkontuneet ja öljyt lahkeille heittäneet!
t. Kimmo
-
Green card. Mäkin jopa muistin tällä kertaa hakea.
-
Moi
Yksi oleelinen kunnon kartta ja gepsi . Kartalla pärjää pelkällä gepsillä ei. Varsinki alpeilla on hyvä olla pieniä karttoja. Saksa vähintään kaksi mielummin useampi osa. Pohjois Italia ja muut maun mukaan missä pyörii. Kyllähän sitä veneiliätkin menee Tallinaan puhelinluettolon kartan mukaan mutta... jää paljon kokematta.
Ja jos on rahoitusyhtiön tai jonkun muun mopo pitää olla maastavienti lupa.
Laastaria ja äidin puhelin numero.
T;Timppa
-
Moi
Yksi oleelinen kunnon kartta ja gepsi . Kartalla pärjää pelkällä gepsillä ei.
Onneksi tuo Eurooppa on sen verran pieni, etta kun vuorokauden ajaa johonkin suuntaan, niin on taas perilla sijainnistaan.
Taalla Man-saarella sataa vetta ja Jussin ja Japin kisapaivan pitaisi olla tanaan. Huominen on onneksi varapaivana.
Vahan paskamaista olla taalla ilman omaaa Guzzia milla ajella, mutta Pekalle kiitokset Lemansin lainasta. Pari rinkia ajoin ja hauskaa oli.
-
http://www.louis.de/_202818d27719a08fb7a288f1625d8ec5f0/index.php?topic=filialen (http://www.louis.de/_202818d27719a08fb7a288f1625d8ec5f0/index.php?topic=filialen)
Tuolta saa ladattua louiksen myymälät navigaattoriin. Jos vaikka ajotakin vetoketju sanoo sopimuksen reissulla irti yms.
Garminissa ainakin toimii, justiin latasin.
-
Lueskelin Tapiolan ehtoja. Renkaan paikkaussarja pitää olla mukana, jotta autopalveluvakuutus olisi voimassa rengasrikon sattuessa. Korvaako AL:n palvelu korjauksia ja varaosia vai vain hinausta/kuljetusta korjaamolle? Jälkimmäisessä tapauksessa se on päällekkäinen turva vakuutusyhtiön autopalvelun kanssa. Täyskaskon yhteydessä autopalvelu on voimassa alle 20v motukoille ja osakaskossa alle 15v.
Sateenvarjo mukaan reissulle.
-
Toi autopalveluvakuutuksen ikäraja riippuu vakuutusyhtiöstä. Joillakin ei ikärajaa ole lainkaan ja joillakin se on 10 tai mitä tahansa vuotta. Joillakin kaskossa eri kuin osakaskossa jne. Kannattaa sekin ottaa huomioon kun vertailee vakuutushintoja. Meni ny vähä asian vierestä mutta menköön.
-
Ajokortti ja hammasharja. Rahaa evääksi. ;D