Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: White Rider - Elokuu 13, 2011, 13:13:53 ip
-
Moi! Onkohan kellään tietoa:
California 1100 -96/ kaasutinpeli/ asennettu Moto Speziaalin laitteisto, johon liittyy ohjaustankoon asennettu sähköinen valintanappi/ nappi tuo nopeusmittarin sähköiselle näytölle erilaisia asioita, joista yksi esimerkki olkoon vaikkapa nyt tavallinen matkamittari/ eräs valinta tuo näytölle kirjaimen z/ samasta napista z -kirjaimen arvoa voi muuttaa välillä 0-9/ muuttaminen vaikuttaa moottorin käyntiin siten, että esim. luku 4 aiheuttaa kierroksilla n 3600 selkeän käynti ja nykimishäiriön, mutta luvulla 5 häiriö häviää/ arvolla 5 taas kaupunkiajoon tulee nykimistä/ 0-arvolla moottori yskii voimakkaan pahasti
Ja lopulta varsinainen kysymys: mitä tarkoittaa on tuo mystinen kirjain z (ilmeisesti alkuperä saksan kielestä) ja mitä kuvaa siihen liittyvä numero ja mitä itseasiassa säädetään, kun numeroarvoa muutetaan? Kaikki muukin tieto kyseisetä Moto Speziaalin jälkiasennuslaitteesta on tervetullutta. En saa edelliseen omistajaan yhteyttä. Häntä edeltävien omistajien tiedot eivät näy Trafin sivuilla.
yst.terv. : kiitollinen vastauksista
-
Muistin syövereitä kaiveltuani arvelen, että pyörääsi on asennettu ohjelmoitava Moto Spezialin sytytysjärjestelmä. Tällöin z voisi tarkoittaa sanaa Zündung, sytytys, ja namiskuukkeli muuttaa sytytysennakkoa.
Linkin http://www.bb-technology.ch/specials/Racing-Team/Racebike/Aufbau-Rennsat.htm (http://www.bb-technology.ch/specials/Racing-Team/Racebike/Aufbau-Rennsat.htm) mukaan M-S-sytkään voi ohjelmoida 9 käyrää, joista 3 voi valita ajon aikana lennossa. Härpäkkeen kuvatuksia löytyy sivulta 30 alkaen linkin http://guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial_Catalog20090714.pdf (http://guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial_Catalog20090714.pdf) kautta.
Olen nähtävästi "arkistoinut" vanhat Moto-Speziaalin kataloogit johonkin etevään paikkaan, jossa ne ovat todella hyvässä tallessa...
-Topi Kuusinen
-
Kiitos!
Keijo Ronkainen
-
Ihan mielenkiinnosta kysyn: korvaako M-S koko sytytyslaitteiston vai käyttääkö se jotain alkuperäisiä komponentteja?
-
Puolat saattavat ehkäkentiesmahdollisesti olla alkuperäisiä, mene ja tiedä.
Nämä vanhat isolohko-kaasaripelit kun kuitenkin käyttivät virranjakajaa mekaanisella ennakonsäädöllä ja ajatus oli saada ennakkokäyrä sovitettua jos jonkinlaiseen moottorikonfiguraatioon, pitää saada ennakon säätöä varten yksi kiinteä laukaisukohta ennakkokäyrän laskemista varten. Esimerkiksi Silent-Hektikillä on (oli?) laite, jossa kampuran päähän laitettiin Hallin anturi tarjoamaan tuo referenssikohta. Sieltä signaali johdetaan boksille, jossa vikkelästi lasketaan kipunalle oikea hetki.
En tosin muista, mistä kohdin (kampura? vauhtipyörä? joku muu, mikä?) M-S:n systeemissä tuo aika napattiin. Tuo ei kuitenkaan todellakaan ollut mikään halpa järjestelmä, Piranha oli aivan pikkurahaa ja Silent-Hektik vaikutti todella edulliselta... Moto-Spezialin sytkä oli kuitenkin muistaakseni jopa siten modulaarinen, että tuon sytkän ohjaussysteemin pystyi myöhemmin päivittämään M-S:n oman ruiskujärjestelmän ohjausboksiksi. (Tosin "DMDMDM" pyöri kassakoneessa aika haipakkaa, kun lähdettiin ruiskua hankkimaan...)
-Topi Kuusinen
-
Tuossahan olisi mainio valtti, jos vaikka etsisi saksanmaalta tai Italiasta projektiaihiota; ilman muuta jos tuollainen paketti on asennettuna, heräisi ainakin allekirjoittaneen mielenkiinto!!
-
Kuulostaa hyvältä mutta, mutta. Jos järjestelmälle ei ole tukea tai se on muutoin vanhentunut, kuten tietotekniikka helposti tekee ja ylläpito ajan mittaan katoaa...
Ensteksi pitää tutkia kuinka menneen ajan toimija pitää omistaan huolta. Jos ei päivityksiä tule tai tekninen tuki lopahtaa niin pitää varautua korvaavan järjestelmän hankintaan. Tässä valitsemassamme/ajaudutututtuammessamme, ttu, tiedätte mitä tarkoitan, merkissä tämä rautapuoli kun tahtoo kestää isoisältä pojanpojalle/henkilönjälkeläisenjälkeläiselle, niin onko kohtuullista ajatella että jättäisi kasan toimimatonta terästä ja alumiinia geeniperimälle jos se ei toimi. Eteen päin pitää ajatella. Ja pyrkiä!
(Meniköhän tuo ajautua-sanan taivutusmuoto oikein kun ei aina häme taivu, varsinkin kun on on täällä Savossa ja kirjoittaa yömyöhällä proosaa. Tarkoitan siis sitä että että jos on on ollut kohtuullisen vapaaehtoinen mutta vaikutuksen alainen ryhtyessään.)
mm
-
Matti puhuu asiaa. Moto-Spezialin tuotteet olivat hyviä, mutta kun puoti lopetettiin, se oli sitten siinä. Joku tarkoitus oli kai jatkaa tukea jollain tasolla, vaan tiedä sitten, kuinka siinä kävi - ei M-S-järjestelmiin ainakaan helppoa ole löytää osia/ohjeita. Etsipä esimerkiksi napaisuustiedot kaapelille, joka tarvitaan tuon M-S-sytkäohjaimen ohjelmoimiseksi. Tai edes valmis vaijeri M-S:n yksivaijeriselle kaasuvaijerisysteemille (nimim. "Kokemusta on - onks kellään tietoa?"). Goottia on ainakin syytä osata, että pääsee kyselyn alkuun.
Jos vielä haluaa hakata kahmalotolkulla rahnaa vanhan patarauta-Guzzin elektronisoimiseen esimerkiksi säädettävällä sytkällä ja/tai bolt-on-ruiskulla, Silent-Hektik lienee suht OK valinta. Firma on nyt ollut toiminnassa enedestiedäkuinkamonta vuotta ja tarjoavat vieläkin vanhalle raudalle sälää. Omassa Lemmarinräyskässäni on ollut pian kai kymmenen vuotta kiinni Silent-Hektikin sytky, jossa voi valita useita ennakkokäyriä, ja hyvin on toiminut. Tuplapuolat heittävät varsin hilpeästi kipinää tulppien kärkien väliin, ja vyö+henkseli-orientoitunut Guzzi-henkilö voi jättää virranjakajan varuiksi paikalleen "kun ei nuo sähköhimmelit mitään kestä eikä niitä voi matkan päällä korjata rautalangalla ja sätkäpaperilla".
-Topi Kuusinen
-
Ymmärtääkseni M-S loppui kun omistaja lähti eläkkeelle. Se lähtö oli kai lopullinen...
-
No jos rakentamisen ilosta säädettävyyttä sytytykseen haluaisin, syntyisi koneeseen samalla ruisku. Ja nimenomaan samaan ohajinpakettiin. Megasquirt tai rahalla Tatech. Mutta joka tapauksessa molemmat pitäisi olla samassa paketissa.
-
Minulla alkoi S-H pätkiä kolmen neljän vuoden jälkeen. Korjauttaminen olisi tullut niin kalliiksi, että päädyin Motomatin suosittelemaan Ignitechiin. VMPK-palstalla joku myös kertoi S-H:n simahtaneen. Tottakai jakaja on huollettuna ja uusilla kärjillä varustettuna paikallaan. Kärkiväli vaan on säädetty nollaan, eli kärjet eivät turhaan kulu. Tarpeen vaatiessa säädetään vain kärkiväli kohdalleen, ja matka jatkuu.
-
Mikäs se olikaan Ekun SP:ssä? Sen perässä oli metkaa ajella tässä pari viikkoa sitten ;D Piti ihan pälyillä välillä ympärille, missä metsämiehet tussareineen väijyvät italian kotkia.. Johtoja heristämällä matka kuitenkin vielä jatkuu.