Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Camn - Elokuu 10, 2011, 00:31:47 ap

Otsikko: V11 & tangon värinänvaimennus
Kirjoitti: Camn - Elokuu 10, 2011, 00:31:47 ap
V11 (vm -02) on vaihdettu aikaisempien omistajien toimesta ylhäällä oleva "tavallinen" ohjaustanko (tangon päissä "painoina" Kellerman etu/taka -vilkut). Tyyliin "Ballabio - Cafe Sport". Pidän pappamallisesta tangosta, mutta kavahdan edelleen värinöitä. Tämä peli on istuintuntumaltaan mukava, merkittävästi värinättömämpi kuin Cali Stone (-03).  Mutta tanko värisee voimakkaammin.

Tutkailin että alkuperäisissä "kyykkytangoissa" on ollut varsinainen rakennelma sisällä värinöitä vaimentamaan:
28 = counter weight
27 = rubber pad
26 = ring nut
18 = O-ring
20 = pin
21 = counter weight
16 = screw

Miten vaikuttaa ?  Voisi koettaa sovittaa tavalliseen tankoon (jos hinta ei ole kohtuuton tai löytyy purkuosina).  Kahvatupet ovat lämmitettävät (ja kovat), ei voi vaihtaa.
Otsikko: Vs: V11 & tangon värinänvaimennus
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 10, 2011, 00:48:57 ap
Noissa lienee tangon ja painon välissä kumielementti. Idena on suunnilleen se että, paino ja tanko värisevät eri tahtiin ja lopputulos on värinätön?
Lopputulos riippuu siitä miten taajuudet osuvat kohdalleen. Pahentaako vai parantaako?
Voi olla että, toimii kunnolla vain alkuperäisessä tangossa.
Voit tietysti kokeilla erikokoisilla painoilla ja erilaisilla kumeilla.
Myös pelkän kiinteän painon lisääminen tangon päähän voi siirtää tärinän jollekin toiselle taajuudelle tai vaimentaa sitä.

Pekka
Otsikko: Vs: V11 & tangon värinänvaimennus
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 10, 2011, 09:55:08 ap
Kaada tangon toisesta päästä lyijyhauleja putkeen. Loppuu tutinat ja ei ole asennusvaikeuksia.
Otsikko: Vs: V11 & tangon värinänvaimennus
Kirjoitti: Camn - Elokuu 10, 2011, 15:56:04 ip
No joking ?

Tuntuu radikaalilta.  Eivätkös ne heilu ja vatkaa siellä ?  Kokemuksia ?  Radalla valahtavat puolelta toiselle (en ole tosin käynyt mutta ennemmin tai myöhemmin menen) ? Keskellä on nyt myös reikä tangon päissä olevien vilkkujen johdoille.  Sekin pitäisi tukkia.  Mutta joku asiallinen ratkaisu täytyy kehittää.  Siis asekauppaan ?
Otsikko: Vs: V11 & tangon värinänvaimennus
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 10, 2011, 20:16:33 ip
Ihan tosikonsti.
Ei ne siellä heilu. Toimii jopa niinkin, että jos jättää ilmatilaa, niin haulien hytkyminen vaimentaa lisää sitä tärinää. Sekin toimii, että tuuppaat putkeen vaikka silikoonia ja sitten töpötät sen vaikka oman maun mukaiseen syvyyteen ja annat kuivaa. Sitten kuivattuaan putkessa on tulppa halutussa syvyydessä. Tämän välin sitten putken suulle asti täytät niillä hauleilla.
Niitähän saa muuten vaikka kalastustarvikeliikkeistä. Siimapainoja nääs.
Otsikko: Vs: V11 & tangon värinänvaimennus
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 05, 2013, 22:43:35 ip
Nyt lähtee alkuperäiset tangot kokeiluun tälle suvelle. Joltain italialaiselta tarvikesivulta pääsin siihen käsitykseen, että tämä hieman konstikkaampi rakennelma tuli tangon sisään Daytonasta eteenpäin. 28 = tangon sisällä ”värisevä” akseli, 27 = edellisellä akselilla oleva kumi, jonka varassa rakennelma on tangon sisällä.

Varaosakirjan hajotuskuvassa ja Stein-Dinsen ”varaosakuvassa” on vain yksi kumi per puoli. Olen antanut kertoa itselleni, että kumeja kuuluu olla kaksi, mahtuu kyllä. Epäilen ohjetta: olin kuvitellut, että kumeja on yksi ja että sen ansiosta (vaapaksi jää nupilla varustettu "kanki" heilumaan tangon sisään) tuo akseli tangon sisällä hoitelee Pekan mainitsemat ”vastavärinät” niin, että tanko on mahdollisimman värinätön.

Varaosakirjassa myös mainitaan varaosanumeron jälkeen lukumäärä: "28 Counterweight/01602230/2." "29 Rubber spacer/01602130/2."  Tuon logiikan mukaan niitä kumeja on vaan yksi per puoli, koska varmuudella akseleita 28 on vain yksi per puoli. Lukumäärä tarkoittaisi siis kokonaismäärää koko pyörässä?

Monellako kumilla toimii parhaiten? Voihan se olla että näin on alunperin ajateltu (yksi kumi + värisevä tanko) mutta on menty ojasta allikkoon. Sitten on listätty toinen kumi, jolla rakennelma on saatu "tavalliseksi" tankopainojärjestelmäksi (enemmän massaa putken sisään).