Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Heinäkuu 28, 2011, 20:08:05 ip

Otsikko: Latausjännite
Kirjoitti: Ikkala - Heinäkuu 28, 2011, 20:08:05 ip
Mittailin sportista, siis tästä 8 ventiilisestä, latausjännitettä. Akun navoilta suoraan.
Mun mielestä vähän turhan matalalla on voltit, 13,4-13,6. Tosin jännite ei paljoakaan muutu oli kone tyhjäkäynnillä tai kierroksilla. Tuolla välillä liikutaan koko ajan kun mylly pyörii.
Cali kakkosesta ja harrikasta mittasin vertailun vuoksi samalla mittarilla ja molemmat antoin nousta jonnekkin 14,5V nurkille. Tyhjäkäynnilla sitten tosin mentiin liiankin alas....
Onko tämä uudempi tekniikka vaan taas niin hienoa etten mä ymmärrä? Yli 14 lukuihin noissa vanhoissa kun oon tottunu.
Mitäs muilla näyttää mittarit näissä carc vehkeissä missä laturi on sielä ylempänä? (Siis oikeat mittarit, ei se ajotietokoneen näyttämä sinnepäin lukema.)
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 28, 2011, 20:39:58 ip
Aika alhaisia lukemia näyttää. Toisaalta autotyypin suuritehoinen laturi kyllä tuuppaa sähköä johtimiin tasaisesti. Ei ole neljätoista volttia ylittynyt. Kun laitoin remmivetoisen laturin myös Californiaan niin latausjännite putosi mutta akun täytösaste parani.

Ainakin yksi hyvä puoli alhaisesta latausjännitteestä on: Eipä keitä akkua. Myös näillä nykyajan akuilla voi olla erilaisia vaatimuksia latausjännitteen suhteen. Vai?

mm
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Ikkala - Heinäkuu 28, 2011, 20:55:29 ip
Unohdin tuossa ennemmin mainita että kaikki mittaukset on tehty valot päällä. Ei tuossa sportissa valoja saakkaan pois jos kone käy.
Mitään virranpuutosta ei ole ollut. Käyntiin lähtee ja muutenkin mukavaa. Se miksi aloin oikein mittailla on se että satuin tuossa jokupäivä selata tuota ajotietokoneen näyttöä ja sen volttimittaria ja vähempi se näytti mitä ennen.
No, ei meillä paniikkia oli sitten vikaa tai ei, takuu vielä päällä. Kunhan ei mihinkään korpeen keksi hyytyä.
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 28, 2011, 22:14:47 ip
Kyllä minä pitäisin noita lukuja ihan normaalina latausarvoina valot päällä. Tuollainen 14.5 kuorman kanssa vähentää jo merkittävästi akun ikää. Ilmeisesti Ikkalalla ei ajelu ole lyhyttä nurkkapyörityhstä, joten en olisi huolissani.
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: kaide - Heinäkuu 29, 2011, 08:40:36 ap
Hyytelöakut ladataan eri jännitteellä kuin perinteiset lyijyakut. 13,8 on oikea jännite hyytelöakulle. Tässä tarkistettua tietoa Service Manuaalista:

Regulator
The regulator has been calibrated in order to maintain the battery voltage at a value between 14÷14.6 Volts.
The pilot light (illuminated when the engine is not running, but the key is inserted) will switch off when the generator
begins to charge, (approx. 700 r.p.m.)

Tulkitsisin, että akun ollessa paikallaan latausjännite on 14-14,6V ja irrallaan ladattaessa 13,8V. Lisään tähän jonain päivänä paljollako V10 lataa. Latausjännite on 13,9V
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 01, 2011, 19:05:11 ip
Näköjään tuossa vaikuttaa akun varaustila latausjännitteeseen. Starttailin useasti että sain akkua tyhjäksi. Sitten mittari napoihin ja käyntiin, näytti tasaista 13,9 heti tyhjäkäynnillä. Ja siinä samassa pysyi taas vaikka koneelle antoi kierroksia. 
Eipäkai siinä mitään. Se vaan on niin kovin hitec ettei me vielä ymmärrä toisiamma :-\ .
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: kaide - Elokuu 02, 2011, 09:22:21 ap
hyytelöakku ladataan vakiojännitteellä. virtarajoitusta ei tarvita.
Otsikko: Vs: Latausjännite+akku
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 28, 2011, 17:41:21 ip
En tiedä oliko huonot latausjännitteet akun syytä mutta nyt se patteri kumminkin hyytyi kerrasta ja kunnolla.  1,5 vuotta käytössä ollut Yuasa. Maksaa näköjään melkeen 300e.... eli en osta semmosta.
Onko vartalla tai bossilla (tai jollain muulla) joku tuonne breva/norge/sport penkin alle suurin piirtein sopiva akku? Vartalla kuulemani mukaan on, vähän kun akkukotelo muuttaa niin pitäisi sopia. Tämmösen huhun kuulin. Olisko kellään sen mallia tiedossa?
Onneksi vanhat calit on vireessä, ei tarvi sentäs autolla liikkua ;) .
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 28, 2011, 18:35:14 ip
Itsellä on täsmälleen sama kokemus Vartasta - 1.5 vuotta kesti, maksoi 115 €.  :'(
Nyt on Exide, maksoi 49 € - ei vielä kokemuksia. Mutta jos kallis akku ei kestä ja halpisakku kestää saman, niitä voi ostaa tarpeen mukaan...  ;D
Alkuperäinen Yuasa kesti 6 vuotta, mutta ajat näköjään muuttuvat, akut myös.  ???
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Bhill - Lokakuu 28, 2011, 18:57:17 ip
Mulla on tuohon aina sama vastaus: Odyssey.  Ei häviä virrat seistessäkään ja kestää.
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Espoon jätkä - Lokakuu 28, 2011, 19:04:27 ip
Mulla on tuohon aina sama vastaus: Odyssey.  Ei häviä virrat seistessäkään ja kestää.


Odyssey on ilmeisesti akkumerkki/nimi, kuka niitä myy ja missä ?
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Antsu - Lokakuu 28, 2011, 19:12:46 ip
Mulla on tuohon aina sama vastaus: Odyssey.  Ei häviä virrat seistessäkään ja kestää.


Odyssey on ilmeisesti akkumerkki/nimi, kuka niitä myy ja missä ?


http://www.odysseybattery.com/countries/finland.html (http://www.odysseybattery.com/countries/finland.html)
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Bhill - Lokakuu 28, 2011, 20:43:39 ip
Täältä mä omani tilasin:
http://www.akkunetti.fi/index.php?cPath=165_200&osCsid=b70ef091001d90190fa9c80a37a30d20
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 28, 2011, 21:03:58 ip
Njoo.  Odysseyasta mulla ei kyllä vielä ole kokemusta. Voisi kokeillakkin. Muuten noi akkuhommat on nykyään semmosia ettei rahalla laatua ainakaan saa. Vartat ja bossit kestää mulla kalissa nykyään sen 2 vuotta. Eukon kotkotteessa exide puutui alle vuoden. (Siinä kyllä pitää muistaa ettei tuommoseen vanhaan harrikkaan päde mikään luonnonlaki....) Nyt sielä on varta, katotaan mitä siitä tulee.

Samaisen rouvan autoon vaihdoin vuosi sitten akun, oli alkuperäinen ja ikää 12 vuotta. Tämä mikä nyt on ollut pian vuoden tuntuu olevan jo parhaan potkunsa menettänyt. Saas nähdä meneekö talven yli. Merkkiä en muista. Joku "merkki"akku kuiteskin.

Taidan ajella loppukauden pannonialla, magneettosytkä eikä ole akun suhteen nuuka :D.



Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 28, 2011, 22:10:23 ip
Täältähän se pelastus taas löytyi, kiitos MM.   http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2777.0  ja http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0022

Mä hyökkään aamulla motonettiin, seinäjojellakin noita on 5kpl.

Edit: Ja kun viitsii vähän tarkemmasti katsoa niin 90-0044 on mitoiltaan justi sportiin.
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: egon - Lokakuu 29, 2011, 16:35:09 ip
Exide on nyt ollut Brevassa kaksi kesää ja toimii vielä hyvin. Edellinen oli Yasa ja se loppui yhden kauden jälkeen. Asiantuntija kysyi, että kyllä kai latasit Yasaa pikkulaturilla enne käyttöönottoa, johon vastasin, että en. Heti kun saatiin pyörä tulille lähdettin ja oltiin kolme viikkoa kateissa. Asiantuntija sanoi, että "siinäs näet".

Paras on ollut Millessä Prestolite, joka oli 7 kautta ja sitten mykistyi 100% :sti ilman mitään ennakkovaroitusta. Varta siinä on nyt ollut ehkä viitisen vuotta ja toimii hyvin edelleen. Traktoriin ostin säästäväisyys syistä Biltemasta akun kuukausi sitten ja nyt jo kaduttaa.

 
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 29, 2011, 17:22:19 ip
Centaurossa samalla akulla mennään jo toista vuosituhatta hyvän matkaa samalla akulla. Alkuperäinen pelasi kolme kesää moitteitta ja lopetti kerrasta Mäntän Linja-autoaseman pihaan. Molemmissa luki päällä Moto Guzzi. Eka oli amerikkalainen, tää toistaiseksi toinen italialainen.

Viime keväänä hain halvimman löytämäni akun Brevaan. Hapotin sen itse mukana seuraavalla happosatsilla. Sitten, käyttöohjeen mukaan, hitaalla latauksella täyteen. Kesä meni hyvin. Jos ensi keväänä on pienintäkin nikottelua niin suuntaan jälleen halpisakkukauppaan takuun merkeissä. Merkki on Euroglobe. Siitä oli jo aiemmin juttua. Maahantuojana ja jälleenmyyjänä toimii Broman Group. (AD-Varasosat, Motonet)

mm
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 29, 2011, 18:21:48 ip
Voihan se Odyssey olla hyvä akku, mutta esim. Exidejä saa sen hinnalla 5-6 kpl.
Vartaa en kyllä enää osta - ja nekin ovat joskus olleet laatuakkuja. Onkohan Yuasa mennyt samaa rataa?
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Bhill - Lokakuu 29, 2011, 19:17:59 ip
No mä en ajattele tuolla tavalla. Pari vuotta vanhalla Yasalla kävi pari kertaa, että lähdön hetkellä oli akku tyhjä. Siinä sitten odoteltiin pari tuntia, että laturi kerkes antamaan virtaa sen verran, että päästiin reissuun. Oli pyörä seissyt pari viikkoa kummallakin kerralla. Kiirekin olis ollut. Kerran laivasta tuupattiin käyntiin. Muutaman kympin säästöä ei silloin ajattele. Aina ihmettelen yhtä paljon, kun porukka ei raaski ostaa kymppitonnin pyörään 145 € akkua tai ostaa 20 000€ autoon pinnoitetut renkaat. No on sitä monta muutakin asiaa mitä en ymmärrä. Mm. nainen, jääkiekko ja Harley Davidson kuuluu siihen sarjaan.
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Guzzr - Lokakuu 29, 2011, 19:29:07 ip
Paljonko pitäis volttimittari näyttää (ennenkuin painaa starttinappia) että jännite riittää moottorin starttitoimintaan?                                 Nykyään ei oo edes moott.pyör. volttimittareita alkuper.varusteena uusilla mpyörillä.
Onko volttimittareita  nykypäivän MOTO GUZZEILLA.?


Viimeksi ostin Varta  ja edell.kerta Energie akut. -saa nähdä kestävyyttä.

Muuten nä volttimittareiden hinnoissa ovat suuria eroja , jos haluaa ostaa. Tänään olis ollut hyvää jos 600 CB F:llä olisi ollut mittari -poika olis huomannut heti - nyt moottori ei lähtenyt käyntiin. Poika ei ole ajanut 4-5 viikon aikana.
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 29, 2011, 20:58:42 ip
No mä en ajattele tuolla tavalla. Pari vuotta vanhalla Yuasalla kävi pari kertaa, että lähdön hetkellä oli akku tyhjä. Siinä sitten odoteltiin pari tuntia, että laturi kerkes antamaan virtaa sen verran, että päästiin reissuun. Oli pyörä seissyt pari viikkoa kummallakin kerralla. Kiirekin olis ollut. Kerran laivasta tuupattiin käyntiin. Muutaman kympin säästöä ei silloin ajattele. Aina ihmettelen yhtä paljon, kun porukka ei raaski ostaa kymppitonnin pyörään 145 € akkua tai ostaa 20 000€ autoon pinnoitetut renkaat.<snip>

Onhan se niinkin. Mutta kun suht.koht. kalliilla akulla käy just noin niin mieliala on just semmoinen kuin kirjoitat. Ei mulla niin huonoa akkua ole ollut ikinä missään kun se Varta oli. >:(

Muuten: Odyssey = odysseia eli Odysseuksen harharetki - onko nimi enne?  ;)
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 29, 2011, 21:51:38 ip
Kyllä kaikissa uusissa Guzzeissa on volttimittari. Ohjekirja sanoo: jos akkujännite putoaa starttauksen aikana alle 9,5 voltin on käynnistyminen epätodennäköistä.

mm
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: Guzzr - Lokakuu 30, 2011, 12:19:30 ip
 Mietteitä:
1. Poika ruuvasi tänään akun pois 600-m.pyörästä. Hän mittasi käsimittarilla 12,4 V. Voi olla että jännite laskee paljon starttihetkellä, varsinkin pienellä akulla ja huonossa kunnossa oleva.

2. Ehkä OSTOhetkellä akun ostohintaan vaikuttaa myös paljonko mp liikkuu kesän aikana. Esim. minun veter.-mp Energie-akulla varustettuna oli tänä kesänä vain 2 kertaa liikenteessä. Kuva vet/museopyörästä liit.
Otsikko: Vs: Latausjännite
Kirjoitti: kaide - Lokakuu 30, 2011, 12:52:39 ip
Se paljonko akun napajännite laskee startin aikana, riippuu siitä paljonko joutuu sahaamaan ja minkälaista vastusta puristustahti edustaa. Nelipyttyisessä puristustahdin vaikutus on pieni, koska samalla kierroksella niitä tulee vain yksi. Esim kuussatasen kohdalla 150cc:n verran. Kaksipyttyisen tonnisen starttimoottorin pitää voittaa 500cc:n pytyn musertava puristuspaine. Jos seosta ei satu olemaan alussa tarjolla käynnistymistä varten sopivasti, pitää startin pyöritystä jatkaa, jolloin akulta vaaditaan enemmän kapasiteettiä riittävän jännitteen ja imun ylläpitämiseksi.