Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: juki - Heinäkuu 23, 2011, 11:30:52 ap
-
ennen itävallan fim-rallia vaihdettiin huollon yhteydessä norgeen uudet jarrupalat, takaisin tullessa noin 4000km ajon jälkeen oli ulommainen pala kulunut jo metallille ja sisemmässä oli pintaa puolisen milliä, reissun aikana en huomannut mitään erikoista ja taitaa kuulokin olla sen verran huono, etten metallista rahinaa kuullut. sain piikkiöstä takuuna uudet palat ja vaihdon jälkeen tein testiajon käyttäen vain etujarrua. silti takalevy oli kuumempi kuin etulevyt. nyt pyörittelin takapyörää ja pientä rahinaa + kitkaa tuntuu, etupyörä pyörii jouhevammin kuin takapyörä. mitähän pitäisi tehdä tilanteen normalisoimiseksi?
-
Ensin pitäisi tsekata jarrupolkimen ja jarrusylinterin männän välisen työntötangon välys. Jos välys on liian pieni tai sitä ei ole ei jarruneste pääse palautumaan säiliöön normaalisti ja järjestelmään voi jäädä painetta.
mm
-
Kun nuo Matin jutut on katottu ja jos jarru yhä laahaa, niin satula levälleen ja tutkimaan, mistä jumittaa.
-
Jos vika ei ole tuossa, mitä Moto epäili, niin satulan liukupinnat on jampakoituneet kihloihin. Eli liukupintojen puhdistus/rasvaus asianmukaisella rasvalla. Ja taas pelaa muutaman vuoden.
-
Heitän tänne vastaavanlaisen kysymyksen ennenkuin aloitan suurempia temppuja. Lemansin integr.jarrut: Jalkavipu lähtee nyt alas pakoputken asti ja jarru ei toimi juuri ollenkaan. Yritin päästä ilma pois etu- ja taka - ehkä ei onnistunut.
En ole ajanut monta km tällä pelillä jarruhuollon jälkeen toukokuussa. tois san. vika on ehkä syntynyt moottoripyörätallissa :-\
-
Le Mansin jarruvika on nyt korjattu. Ilma oli päässyt Integraalijarru-jakaajaventiiliin. Nyt koeajolle.
-
Noihin venttiileihin ja risteysjuntturoihin yleensä jääki ilmaa. Ne kannattaa ilmatessa irroittaa rungosta, koputella ja pyöritellä niitä sitten siinä ilmailun ohessa. Erään Honda Chopperin kanssa sai ihan oikeasti tehdä töitä noiden kanssa; letkuilla oli mittaa metri puolelleen, rungossa jakotukki ja kahvan säiliö tangolle sopimattomassa kulmassa. Kaikki romut irti kiinnityspisteistään ja kaikki kevätjuhlaliikkeet käyttöön. Kyllä se sitten ilmaantui jossain vaiheessa..
-
Le Mans IV:n olen joutunut ilmaamaan myös tankin alla olevasta putki/letku liitännästä, on järjestelmän korkein kohta, ja sinne se ilma ajautuu.
-
Sama varmaan, kuin mun pikkulohkossa ja muistaakseni Ekulla SP:ssä. Eli Tontissa ja pikkulohkoissa, joissa integraali käytössä.
-
Norgeni takajarrupalat taas ei meinaa kulua millään vaikka on jo melkein 86 tkm takana. Edessä on kolmannet menossa. Joka vuosi olen putsannut ja voidellut luistit.
-
Tuohan vaan kertoo, että osaat jarruttaa. Noin raskas pyörä kyllä syö etujarrupaloja, kun niitä käyttää. Takajarrua ei juuri arkiajossa tarvitse.
-
Samalla on säästynyt muutama takarengaskin. Sen verran pitää jarrutella ettei jumitu. Takajarrua käytän lähinnä hidasajossa.
-
Tuohan vaan kertoo, että osaat jarruttaa
TM, opettele jarruttamaan oikein
- jarruttaminen pitää aloittaa molemmilla jarruilla yhtä aikaa
- hyvällä asfalttipinnalla ensisijaisesti etujarrulla
- asfaltilla etujarru/takajarru 75/25 – 90/10 %
- sorapinnalla suhdeluku päinvastoin
Tänään kun ajoin kauniissa syyssäässä jotenkin tuntui "väärältä" ohituksen jälkeen (rekkoja 100 km/h tiellä) että käytin pelkästään etujarrua palattuani takaisin omalle kaistalle.
Jotta kaikki olisi mahdollisimman paljon selkäytimessä ennalta arvaamattomia yllättäviä tilanteita varten, eikö olisi kuitenkin syytä käyttää takajarrua aina kevyesti mukana ?
-
Jarruttaminen niinkuin muutkin koordinaatiota vaativat suoritukset vaativat satoja tai tuhansia toistoja onnistuakseen toivotulla tavalla refleksin omaisesti. Kursseilla päästään opettelun alkuun. Nuo prosentit ovat vain kuvaavia ja suuntaa antavia. Jalalla käytettävä takajarru on niin tunnoton ja tehoton, ettei siihen saa tuntumaa maantievauhdissa muuten kuin lukitsemalla. Prosenttien säätö on mahdotonta.
-
Itse käytän takajarrua katuajossa lähinnä liikennevaloihin hidastaessa. Radalla tulee sidottua aika paljonkin takasella. Soralla sitten käytetään pinnan irtonaisuudesta ja kuormasta riippuen enemmän takajarrua.
Pikkulohkossa taasen olen säästänyt integraalin ja sillä tulee kyllä jarruteltua molemmilla. Reilusti etusta ja ihan kunnolla takajarru/etujarrua.
-
Takajarrun vaikutus hidastumiseen täysjarrutuksessa on se 10-25 prosenttia maksimissaan. Tämä nähty itsekin aikoinaan Motoristi Survivalissa. Kouluttajat näyttivät, että takajarrulla ei jarrutusmatka paljoa lyhene - mutta ne muutamat metrit voivat joskus olla tarpeen. ;D
Liikaa käyttäminen ei kai tarkoita muuta kuin sitä, että pyörä menee lukkoon. Ja parempi, että se on sitten takapyörä kuin etupyörä.
Käytän kyllä takajarrua, kun sitä käytettäessä keula ei painu paljoakaan - ja yhdistelmäjarrut on meikäläiselläkin.
Ja just vaihdettiin jarrupalat taakse. Takarengas ei näytä kuluvan mitenkään erityisesti, eturengas kuluu enemmän, kumma kyllä.