Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: aripitka - Huhtikuu 24, 2006, 13:56:42 ip
-
Tuossa just tulin lenkiltä, ja moottoritiellä yhtäkkiä katosi tehot koneesta ja kone alkoi käydä tosi huonosti. Sain nilkutettua kotiin, mutta vehje ei kyllä oo nyt ihan kunnossa. Kolisee ja ei pysy käynnissä muuta kun kierroksilla.
Ensin ajattelin että bensa loppuu, siitä olisi selvinnyt työntämällä se mittarille, mutta nyt vähän vaikuttaa siltä että jotain otti ja levähti. En sitten uskaltanut ajella yhtään ylimääräistä, edes tankille.
Onko kellään käynyt vastaavalla tavalla? Mitään vihjettä mitä saattoi hajota? Kipinää tuntuu tulevan, ja molemmat pytyt tuntuu potkuttelevan, mutta jotain kyllä kolisee kummasti...
Voi ressin ressi minkä teki... Ja ajokauden alkuun vielä...:(
-
Eikös KiviPekalla ollut jotain tuon tapaista Stonen kanssa? Vai oliko se MotoJussi?
-
Fägstiilikoneistovamma? Minkä sarjan peli se on ja paljonko ajettu? Jos se on noita KR- sarjan vehkeitä, onko tehtaan takuuremontti tehty?
Venttiilinnostajia vaihdettu koskaan? Entäs nokkakeppi?
Asiasta en mitään tiedä, mutta lusikkani panen soppaan...
Pekka
-
V11 on mallia 2000. Ja enpä tiedä noista kymysyksistä. Vasta vuoden ollu mulla...
-
Jos se kahdella vielä käy, niin voisin luulla kiertokangen ottaneen kipeää. Ehkä toisesta kangesta pultti poikki tai laakeriliuskat pyörähtäneet. Jos vika olisi venttiilikoneistossa, ei pitäisi putkutella molemmilla pytyillä, on niin vähän noita venoja noissa kansissa.
Voihan tietty olla että jos nostinkupista tai tönäristä on murtunut pala pois, voisi kone vielä koittaa käydä. Nostohan siinä vähenis, niin voimat kyllä ehtyisivät.
Joka tapauksessa kone levälleen. Ei siinä muu auta. Kannattaa varmaan aloittaa venakoppien alle tiiraamalla ja siitä edetä kohti öljypohjaa.
Tämmöset jutut on pers**stä :X
-
Tarkistappas oitis tänään Motoitalian tiedostoista, onko se takaisinkutsuremppa tehty.
Tarvitsevat siihen valmistenumeron.
Takaisinkutsussa oli varsinaisen moottorin osalta kyse siitä, että kiertokanget vaihdettiin uusiin tehtaan piikkiin. Osassa mallisarjaa vaihdettiin myös kolme vai neljäkö osaa vaihdelaatikkoon.
Kiertokankien kohdalla syy oli se, että oli olemassa epäilys kiertokangenpulttien periksi antamisesta pitkittyneessä kovilla kierroksilla ajossa.
Vaihdeaskissa oli kanssa epäilys osien pettämisestä.
Mulla on jossain se takaisinkutsun teksti vanhan räjähtäneen läppärin uumenissa.
Sinuna kysyisin entiseltä omistajalta myös.
Ja kun se kone nyt joka tapauksessa puretaan, toimita pyörivät ja heiluvat osat sinne tasapainotukseen. Varaudu myös nokka-akselin uusimiseen ja nostajat on entisiä kanssa jos minun 2000 mallisesta Sportistani voi jotain päätellä.
Jos minun pyörääni joskus vielä saadaan kiertokangenpultit, ja saan sen kasaan ennen joulua, kerron kuinka onnistunut tasapainotusprosentti 53 on.
Jos takaisinkutsuremonttia ei ole tehty, ja vaurio johtuu siitä, on maksumies Mandello del Lariossa.
Ja ehkä paras mahdollinen korjauksen suorittaja lienee J-P Eeva Lempäälässä, voi kyllä olla kiireinen. On aurinkoakin tarkempi herra. Suosittelen.
Mailaa jos on kysyttävää
Pekka
-
Soittelin Motoitaliaan, ja kutsuremppa on tehty -04, eli pari kesää sitten.
Alkaa kuulostaa aika arvokkaalta. Täytyy kattoa mitä sisältä löytyy kun saan vehkeen Piikkiöön ja saavat koneen levälleen. Raporttia seuraa.
Kyllä sitä ihmislasta koitellaan...:X
-
Noniin, kone avattu Motoitaliassa. Oikean puolen pytty leikannut kiinni. Ohivuotoa 90%, eli liki kaikki. Toisessa 0%.
Öljyt kiertäny, koska merkkivalo ei palanu, ja toinen sylinteri kunnossa. Uusi sylinteri ja mäntä tilattu Italiasta. Viikko ainakin menee...
Ei vissiin kovin tavanomainen vika Guzzille? :O
Syytä vielä selvitellään, kai tuo jostain johtuu.
T: Nimimerkki "Kyllä se kulkee yhdelläkin..."
-
Voi tyrnimarja minkä teki! Voin kuvitella tuon ressin, kun vehkeet paukkuu juuri ajokauden alussa... tsemppiä sinne.
-
Oliskohan pytystä lähtenyt pinnoitus irti joltain kohtaa..? Ei oikeen muuta tuu mieleen, ellei männästä ole irronnut materiaalia, joka olis kiilautunut väliin. Jos öljyä on koneessa riittävästi, pitää pyttyjen pysyä kunnossa.
-
Minulla olis V11 korjaamomanuaali rompulla, voisin niitä poltella jos joku tarttee.
On tässä joutilasta aikaa kun haravointi ei motivoi ja Luigi vasta sitä kaivoksenpaikkaa etsii, josta sitä rautaa niihin kiertokangenpultteihin...
Pekka
-
Hys hiljempaa niistä Luigin hommista, suattaapi vielä joku japsiraudan omistaja lukea tätä palstaa ja saada väärän kuvan Gutsin varasoahommeleista :-)
-
Ja veikkaus pinnoite irronnut saa kannatusta...
Arvelu siis on että nikasilliä lähtenyt irti ja kiilaantunut männän väliin, ja se taas aiheuttanut kitkaa ja kiinnihirton.
Vaihtoehto 2 tietty että nikasil irronnut kiinnileikkuun johdosta. No uutta osaa tuuppaa italiasta toivottavasti ensi viikolla. :vau:
Kyllä kädet tärrää jo, menottaa!
-
Kuinkas paksu se nikasil on siinä sylinterin pinnassa?
Ihan kohta tulee mullekin pultteja.
Pekka
-
Eihän se ole kuin vissiin mikrometreissä mittavia yksiköitä, mutta kun sitä hilua on pytyssä männän/männänrenkaan ja pytyn välissä, kitka riittää nostamaan paikallisesti lämpötilan huikeisiin lukemiin. -> leikkaa kiinni.
Lisäksi pinnoitteen alta paljastuva teräs tai alumiini, ei tietenkään ole uuden voitelu- ja liukutilanteen tasalla.
-
Tuossa oheisessa linkissä on juttua nikasilista ja sen historiasta, lähinnä autojen sylinterien pinnoitteena. Pinnoitteen paksuudeksi mainitaan historia osuudessa 0.07mm. Olisikohan se samaa luokkaa myös guzzissa?
Juttua linkissä http://www.bmwworld.com/engines/nikasil.htm (http://www.bmwworld.com/engines/nikasil.htm)
t. pekjo
-
No tuohan oli mielenkiintoinen juttu. Eli rikkipitoinen polttoaine tuhoaa Nikasil pinnoitteen. Taitaa olla rikittömät Nesteen bensat tästä eteenpäin tankissa. Josko tuossa olis jotakin taikaa...
-
Nonni, uusi sylinteri+mäntä tuli perjantaina italiasta, ja Piikkiössä samantien ruuvasivat läjälle. Nyt kulkee taas. Vielä tänään vien jälkikiristykseen ja sitten saa taas kelata huolettomia kilometrejä.
Saas nähdä miten hinnakasta tuosta pinnan irtoamisesta tuli... :O
-
Kerro sitten, kuinka tyyris tuosta kekkeristä tuli.
Mullakin vaihdettiin akseli vaihdelootasta V11:een, joten aivan tuikituntemattomia noi Luigin tarkkuussorvaukset ei oo muuallakaan. Toivottavasti ny viimein tän Piaggiofuusion jälkeen tehtaalla keskitytään laatuun vakavasti.
750 Breva lienee eka tarkasti tehty kone/loota -paketti, ja varmaan nämä "new-school"-isolohkotkin ovat.
-
No kustannusta tuli vähän auki 900 eurovaluuttaa. Kallein siipale oli sylinteri+mäntäpaketti. Piikkiön pojat teki homman ns. nahkoineen, eli tulivat aika rajusti vastaan hinnoissa, mistä jälleen kiitokset sinnepäin. Ei varmasti kiireimmän kevätsesongin aikaan kaikkein paras diili heille ollut korjailla tuota konetta.
Mutta äkkiä se kyllä kävi, viikko siitä eteenpäin kun onnettomasti kävi, tuli keskiviikkona ilmoitus että spagetinsyönnin välissä ennen pizzavälipalaa oli lähetetty mäntä ja sylinteri Suomea kohti, ja perjantaina V11 oli läjällä ja koeajettu. Toissaviikonloppuna tuli reipas 300 kilometriä, ja maanantaina vein kiristettäväksi kannen ja nyt alkaa olla jo parituhatta kilometriä taas takana, ja joka päivä tulee lisää.
Osasyynä saattaa olla että mulla on tuossa ollut nuo Mistralin putket, mutta sopansyötölle ei ole tehty sen kummempaa, eli saataapi käydä vähän nälkäkuurilla tuo kone. Täytyy kerätä taas rahaa ja päivittää ruuttaa...
-
^ Jälleen loistava osoitus siitä, kun jälkimarkkinointi toimii, niinkuin sen pitää. :cool:
(muistuu mieleen yksi kirjoitus tuolta .org:in puolelta kun bemarista meni joku tulpanjohto/liitin tjsp, 1000EUR johtosarja pitäisi vaihtaa 1euron osan takia.) :(
-
Jep! Tapasin ko. Bemaristin Kaivopuistossa viime viikolla. Kertoi myös, että jospa vaikka takavalo pimenee, niin vain BMW:n oma lamppu käy. "...ja niitähän saa Pihtiputaan Essolta halvalla...". Jos pistää tavallisen osan, niin pelittää, mutta diagnostiikka valittaa, että lamppupas onkin edelleen pimeä.
Antoi ymmärtää, että oli kaiketi repinyt peliverkkarit Bemun varaosatiskillä...
Noita kun kuuntelee, niin taas kerran onnittelee itseään merkinvalinnasta...
-
Vaan paljonkos tuolla oli ajettu kun pinnoite läksi sylinteristä kiitämään?
-
Noin 38627 kilometriä. Muistaakseni. Ja tosiaan tuo vika saattoi johtua myös liian laihalla putkuttelusta. Joka taas johtuu noista pelkistä avarammista putkiloista, ilman sopansyötön muutoksia.
Kuskista tuota samaa vikaa tosin ei löydy. :D