Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: petes - Heinäkuu 14, 2011, 09:19:45 ap
-
Tervehdys!
En ole tiennyt, että tarviin moottorpyörän?
Nyt kuitenkin jostain sellainen tarve ilmaantui. Autoja olen harrastanut pitkään lähinnä Brittejä.
Italialaisia kilpa-polkupyöriä mulla on kolme, joten sieltä aasinsiltaa olen päätynyt Moto Guzziin.
Kysyisin seuraavaa:
Tarkoitus on hankkia museoikäinen pyörä tai ainakin lähellä sitä, jonka voisi museorekisteröidä.
Suurin kiinnostus on ollut T3 California vm-80!
Mitä mieltä olette siitä?
Mitä kannataisi erityisesti katsoa siinä?
Nyt kuitenkin löysin Moto Guzzi V1000 Convertin.
En edes tiennyt, että on automaatti mootoripyöriä!!!
Mitä mieltä tästä?
Onko automaatti toimiva teknisesti, että käytänössä?
Olisin kiitollinen jonkinlaisista vastauksista ja vinkeistä.
pete
-
Hieno asia tuollainen tauti!
Yleensä halutaan kovaan kuumeeseen LeMans josta sitten rakennellaan yleensä jonkinlainen konditoriakilpuri.
Harvemmin halu osuu vanhaan Californiaan. Siinä suhteessa T3 semicustomi on harvan valinta.
Siihen aikaan Guzzilla käytettiin hyviä osia ja rakenteet ovat yksinkertaisia sekä ruostumatonta terästä on käytetty mm lokasuojissa. Sama koskee Converttia rakenteellisesti. Tällä palstalla käyvät Convertin omistajat voivat valistaa tarkemmin asiasta kunhan laitat tekniikkapalstalle otsikoksi esim "Convertin kunnostus"
Convert-mallit oli tarkoitettu pääasiassa viranomaiskäyttöön mutta on niitä riittänyt siviileillekin.
Nyt olen mökillä että en tiedä antaa tarkempaa taustatietoa esim kirjallisuudesta mutta olikohan se M. Walkerin (Varmaan Mustanaamion serkku.) kirjoittama Moto Guzzin valintaopas jossa luonnehditaan pyörän rakenteita, ajettavuutta, kestävyyttä ja keräilyarvoa.
Nyt en myöskään muista missä vaiheessa Converttiin tuli vahvistettu turbiini. Alkupään malleihin on useisiin jo sellainen vaihdettu ja pyörän luotettavuus nousi normaalitasolle. Kannattanee peuhata Intterin Netissä etsiskelemässä aiheesta artikkelia.
Konetekniikka Converteissa on samanlainen kuin muissakin Guzzeissa siihen aikaan. Myös runko ja jousitus on vakiota. Siinä suhteessa ei liene vaikeuksia suorittaa entistämistä. Siinä lajissa nimimerkki G-miehellä voipi olla laajempaa tietoa.
Convertin ominaisuuksista sen verran että siinä on kaksi vaihdetta joista voi lähteissään valita taajama-ajoon sopivan lyhyen välityksen tai maantievaihteen. Siinä suhteessa ei siis ole automaatiota. Myös monilevyinen, käsikäyttöinen öljykylpykytkin kuulunee varustukseen. Turbiini antaa koneelle mahdollisuuden toimia koko ajan maksimiteholla jolloin kiihtyvyys on parempi kuin perinteisellä vaihteistolla. Näin tuolla kirjallisuudessa väitetään.
Jotain pientä kritiikkiä olen kuullut siitä että Convert olisi hieman raskasruokaisempi kuin perusmallit. Omakohtaista kokemusta tästä ei ole mutta isot pojat ovat kertoneet. Asia on ymmärrettävä koska turbiinilla ei ole lukitusta.
Tervetuloa porukkaan! Täällä et ole yksin vaikka haluaisit.
mm
-
Miksi kaikki pitää entisöidä?
(http://www.kotiposti.net/xluumu/alfa/miitti/IMG_5701.jpg)
Omaan "uuteen" pyöräänkin pitäisi tuo liimata, kuten on jo pikkuisessakin..
-
Terve
Entisöidä - museorekisteröidä mp = Edullinen (ns. sopivahintainen) vakuutusmaksu ja myös (mahdoll.) hyvän "hienon" mp,n omistaminen. Ja saat ns. alkuperäinen tunne kun ajaa m-pyörällä.
Näihin Guzzeihin museokuntoon laittaminen + ostohinnan vaatii ehkä 4 - 6 tuh. euro /kpl jos löytää sopivan mp,n - luulisin.
-
Älkäähän nyt kinatko!
Joku nimenomaan haluaa alkuperäiskuntoista paremman museopyörän muutamiin ajoihinsa. Toiset pelastavat pyöräaihioita muihin tarpeisiin. Pidän molempia yhtä oikeutettuina. Paitsi jos tullaan ehdottelemaan että rakentaisin puolikuntoisesta HRD Vincent Black Shadowistä chopperin. Sitä en ryhtyisi tekemään ja katselisin hiukan vinoon jos joku olisi. Nämä on mielipidejuttuja ja arvostusjuttuja. Jollekin voi olla tärkeää tehdä juuri toisinpäin. Tai jos tarjotaan paljon fyffee.
Sitten on tietysti tämä myytti museovakuutuksesta. Minulla kun on useita pyöriä mutta yksikään, vaikka joukossa on, malliksi, sellainenkin jota moottoripyöräkirjallisuudessa kiitetään entisöinnin tasosta, en ole sitä rekisteröinyt museopyöräksi, ainakaan vielä. Se kun tuo mukanaan myös rasitteita sekä minun ajoillani vakuutus maksaisi enemmän kun mitä yleensä ehdin sillä ajaa. On sitten jo eri asia miettiä miksi sellainenkin pitää tallissa olla. Mutta onpahan vaan. Silloin tällöin jaloitutan sitä viikonlopun verran.
Rahallinen sijoitus vanhan pyörän kunnostukseen on kovin suhteellinen käsite. Tiedän kaverin joka "löysi" aikanaan 500 markalla aihion ja eläkkeelle lähtiessään teetti n. 10000 eurolla kunnostuksen. Toisaalta joidenkin pyörien entisöinnin voi tehdä muutaman satasen kuluilla, jos ei laske omalle työlle hintaa.
Ohessa tulee myös välilliset kulut: työvälineet, tilat, säilytys, tarvikkeet ajovarusteet ja ihmissuhteiden ylläpito.
Joutuu vieläpä itse ajamaan.
Synkkää ja kallista on motoristin elämä.
mm
-
mielipide alkaa** Jokainen harrastakoot miten lystää, ei se ole minulta pois. Mutta en vain pysty ymmärtämään museopyöräharrastusta. En missään nimessä tarkoita, ettei pyörää saa kunnostaa ja pitää kuin kipeätä "sitä". Se vaan, että kunnostetaan pyörä paremmaksi, kuin uutena ei tee siitä pyörästä uutta tai käyttämätöntä. Pyörä menettää samalla oman historiansa, luonteensa tai miksi sieluksi sitä sitten haluaa kutsua. Pyörän arvo minu silmissäni tipahtaa. Esimerkiksi eräällä tutulla harrastajalla ( ;) ) on tallissaan Ducatin sukuinen Cagiva, ajamattomana ja uutena ostajakunnan hyljeksimänä, odottelemassa tulevaisuuttaan. Ko. pyörä on minun silmiini arvokkaampi ja mielenkiintoisempi, kuin museollinen entisöityjä. **mielipide loppuu
-
;D Kiinnostavia mielinpiteitä. Tärkeä olis nyt että Petes saa kunnon MOTO GUZZI. Ja myöskin ettei käyttökustannukset nousevat liian korkealle.
Kirjoitin kerran mp osto-opas (ruotsinkiel.) sivulla : www.portommc.com (http://www.portommc.com)
-
Totta, pyörä pitää miehen saada.
-
Hei thanks kaikille.
Koko päivän sukuloimassa ja oottelin vaan et pääsen katsoon mitä vastauksia on tullut.
Kiitos niistä kaikille!
Museopyörä herätti ihmeen paljon keskustelua!
Oon kuuluut huhuja et moottoripyörä piireissä katsastaminen olisi yli tarkkaa??? Onko näin ??
Mulla ei ole tarkoitus ylientisöidä mitään, vaan pitää mahdollisimman orkkiksena ja siistinä. Eli sellaisena kuin se oli ekoina käyttövuosina.
Ajoa mulle ei kuitenkaan tule vuodessa ku se maksim 30 mitä museoajonevolla saa ajaa.
Ja vakuutukset olis kiva saada alas, maksan niitä muutenkin ihan riittävästi...
Miksi T3 California ? Se näytti hyvältä! Suoraviivaiselta (orkkis laukut, kaks värinen penkki...)
Kyl Le Manskin olis siisti, mut en oo mikään ihan poikanen enään ja mulle sopii tollanen vähän rennompi ajoasento.
Customeilla ku oon ajanut en meinaa saada jalkoja tapeilta alas ku alkaa toi lonkka vaivaan. ( Kannatta fillaroida ja muutenkin harrastaa urheilua!!)
Eli jos olen ymmärtänyt oikein:
Gutzzit ovat perus luotettavia?
Osia saa hyvin?
70-80-lukulaiset tehty hyvistä matskuista?
-
Hyvä idea olis lähteä Dalarna Ruotsiin katsomaan Moto Guzzi 1000 California -83. Katso www.blocket.se (http://www.blocket.se)
-
Hyvä idea olis lähteä Dalarna Ruotsiin katsomaan Moto Guzzi 1000 California -83. Katso www.blocket.se (http://www.blocket.se)
Ruotsissa mulla on se toinenkin California on kiikarissa. Se on -80 vm.
82 vissiin vaihtu toi malli I- II? Tuliko siinä mitään erikoista uutta?
-
Aluvanteet? Kosmeettisia muutoksia.
-
Tuossa hieman nopeampi linkki: http://www.blocket.se/dalarna/Moto_Guzzi_California_II_1000cc_33832227.htm?ca=6&w=1 (http://www.blocket.se/dalarna/Moto_Guzzi_California_II_1000cc_33832227.htm?ca=6&w=1)
Ei paha hinta ja matkamittarin lukema kohtuullinen. Vaikuttaa kuitenkin, kuvasta pääteltynä, että on ollut talvet kylmässä tallissa.
Kauneus on katsojan silmissä. Itse pidän enemmän kevyemmästä stuukista. Mulle T3 on "se oikea". GT 850:kin on nätti mutta ei sovellu nykyaikaiseen liikenteeseen käyttöpyöränä niin hyvin.
mm
-
Ruotsissa mulla on se toinenkin California on kiikarissa. Se on -80 vm.
82 vissiin vaihtu toi malli I- II? Tuliko siinä mitään erikoista uutta?
T3 on kasipuolikas ja Cali II on taas tonninen. Ovat selkeästi eri pyörät.
80-valmistetun saa museorekisteriin tämän vuoden alusta ja 82-valmistetun
Cali II :n 2013 alusta.
Hinnaltaan noin yleisesti, ovat edullisimillaan. Eivät ole vielä riittävän vanhoja, että ikä olisi nostamassa hintaa, ja toisaalta ovat jo niin vanhoja, että hinta on laskenut "pohjalukemiin" ... eli hinnat nousevat tulevaisuudessa, mikäli hintakehitys jatkuu kuten aikaisemminkin.
Motomatti jo kertoikin oleellisen, mutta vielä lisäksi: tarkista koeajon aikana kytkimen toiminta, samoin jarrujen toiminta, niissähän on integraalijarrut.
Venttiilikoneisto "raksuttaa", etenkin kylmänä, ei ole vika vaan ominaisuus.
Menestystä hankinnalle ja tervetuloa joukkoomme 8)
-
Niin siis se vaihtuu tuossa välissä 850-940cc, pyörepyttyisestä kantikkaaseen? Silloinhan siinä on ihan teknisiäkin muutoksia.
-
Museomielessä ostaessa kakkoskalista kannattaa tarkistaa että vehkeessä on alkuperäiset kantikkaat dellortot, alkuperäiset sivulaukut ja alkuperäiset katkaisijat sarvissa. Samat jutut varmaan cali 850:ssä. Näitä kun ei tahdo enää saada oikein mistään, ainakaan uusia. Muuten ei pitäisi osista olla pulaa.
-
Museomielessä ostaessa kakkoskalista kannattaa tarkistaa että vehkeessä on alkuperäiset kantikkaat dellortot, alkuperäiset sivulaukut ja alkuperäiset katkaisijat sarvissa. Samat jutut varmaan cali 850:ssä. Näitä kun ei tahdo enää saada oikein mistään, ainakaan uusia. Muuten ei pitäisi osista olla pulaa.
Tässä yhdestä ehdokkaasta pari kuvaa koneesta. Kaasarit näyttää kantikkailta??
Laukut on pyörässä orkkikset.
Putket on fish tailit missä ei sisuskaluja ja mukanna myös orkkis putket.
poistin kuvat kun en sitä ostanut...
-
Kaasarit on oikeat. Ilmanputsari on vissiin vaihtunut tötteröihin.
Mulle tuo T3 on vähän vieras värkki mutta hyvältähän tuo näyttää. Vähän siistimistä ja eikun menoksi.
Tuolta saat kollata osia ja hintoja: http://www.stein-dinse-shop.com/ (http://www.stein-dinse-shop.com/)
-
Sanoisin että hälvetin asiallinen, ikäisekseen. Tankki on mulle outo mutta tulppa tuttu. Matkamittarin lukemasta päätellen taivalta on jäljellä enemmän kuin tuplasti ennen remonttia. Kunhan huollot tekee 5000 - 10000 km välein. Riippuu vuodenajoista ja ajokilometreistä. Ei synteettisiä. Paljon ajetussa tai vahassa pitää!!! keskipakosuodatin puhdistaa. Laadukasta matkailua! Mikäli ohjauslaakerit ovat kunnossa/voidellut.
Ps. Multa löytyy joitain Cali T3:sen pisteosia.
mm
-
Ai niin. Pilatakseni jonkun unelmat: Nuo Borranin vanteet pinnoineen ovat yli tonnin arvoiset. Sorppa vaan kaiikki lempparifriikit!
-
Hyvän näköinen, tosin kuva ei kerro kaikkia pikkuvaurioita. vanteet näyttävät hyviltä - hoidetuilta, alkuperäiset vilkut, alkuperäinen ohjausiskari, alkuperäinen kytkinvaijeri? , kaiken kaikkiaan näyttää melko hyvin hoidetulta pyörältä.
Tuulisuoja ... pleksi kiinnityksineen ei ole alkuperäinen.
Kevytmetlliosat (moottori, vaihteisto, perä jne) hieman hapettuneet. Vasemm. puolen takahaarukan akselin mutterin reiän suojatulppa puuttuu, että swingin säätöruuvi saattaa olla ruostunut.
-
Hieno peli. Myös putket ja ohjaustanko ovat vaihtuneet matkalla.
-
Ja vielä lisää:
Kuten jo aikaisemmin mm kommentoikin bens.tankkia, niin se näyttää oudolta. -80 Calissa pitäisi olla lukittavalla luukuulla olava tankki ja kaiken lisäksi tuo nykyinen korkki on yläkuvassa oudossa paikassa. Vanhemman T-3 tankki? Eli onko pyörä 1979 tai vanhempi ??
Ohjaustanko näyttää alkuperäiseltä tai vastaavalta, mutta kahvan kumit ovat uudemmat tarvikkeet. Kaasukahva myös uudemman näköinen, vaijerien lähdöt ?
-
Kiitos taas kaikille.
Tuli paljon tietoa...
Pyörää myydään 1980 mallina. Tankki todella näyttää vanhemman mallin tankilta kun guuglasin kuvia???
Ei ku vääntämään ruåtsin pojan kanssa kauppaa...
Ilmoittelen sit kuin kävi!
-
Ohjaustanko näyttää alkuperäiseltä tai vastaavalta, mutta kahvan kumit ovat uudemmat tarvikkeet. Kaasukahva myös uudemman näköinen, vaijerien lähdöt ?
On alkuperäisen mallinen, mutta kuvien mukaan 5-10 senttiä korkeampi. Voi toki olla tehtaan oma varuste.
-
Google sanoo: Tämän pyörän vm on -79. Oli myytävänä toukokuussa -09 Guzziklubben SWE. Tusinan verran osia ovat vaihtuneet.
Kokeile tonninen kun sulla on mahdollisuus -vertaa ja tunne erot. (luultav. enemmän ajettu kuin mitt.lukema. Väri ja moottorin ulkonäkö huono.
-
Ruotsi-rintamalat ei mitään uutta! Taisivat svenssonit suuttua mun tarjouksista?
Rupesin miettiin Cal II:ta
Oisko siinä kuitenkin enemmän järkeä?
Museointia täytyy vaan odotella pidempiaika!
-
Ruotsi-rintamalat ei mitään uutta! Taisivat svenssonit suuttua mun tarjouksista?
Rupesin miettiin Cal II:ta
Oisko siinä kuitenkin enemmän järkeä?
Museointia täytyy vaan odotella pidempiaika!
Älä huoli, et ole ainut ;D. Mäkin odottelen vuoteen 2016. Mutta eipä noissa tuon ikäisissä guzzeissa ole pahat vakuutusmaksut vaikka ei museokampe olisikkaan, satasen hujakoilla ympärivuotinen liikennevakuutus jos edes vähän on bonuksia.
-
Tuosta yksi vaihtoehto lisää: http://www.autoscout24.de/Moto/Details.aspx?id=ljiechopcs2s (http://www.autoscout24.de/Moto/Details.aspx?id=ljiechopcs2s)
Takapoksi helevet..n, kahvakummit vaihtoon. Voipi mennä mr tarkastuksesta noilla vaimentimillakin? vaiköeikö? Siis sitten 2014.
-
V 1000 G5. -82
Etsi tommonen niin on sitten Suomessa toinenkin ;D
-
No niin ei taas tällä äijällä kauan nokka tuhissut! Ku on pakko saada!!
Tällänen on nyt sit ostettu, näkemättä, kokeilematta, kuulematta teitä ainoastaan hyvässä uskossa että on hyvä?
(http://i184.photobucket.com/albums/x255/kt6877/Afbeelding197.jpg)
Mittarissa reilut 33000, vm 1976 Convert, ollut sokeella papilla saaressa ;D.
Kuvissa ainakin näyttää musta hyvältä.
Pyörä löytyi Hollannista deeleriltä joka myy vanhoja pyöriä.
Hinta oli kohdallaan ja kuljetus hoitu Suomeen eli pakko oli tehdä kaupat.
Ja Converthan oli se mun eka ehdokas. Jotenkin mua vaan kiehtoo toi automaatti.
Ainoo vika mitä mä huomaan on et puuttuu penkin "takarauta".
Tuolla vähän lisää kuvia:
http://s184.photobucket.com/albums/x255/kt6877/Moto%20Guzzi%20Convert%201976/ (http://s184.photobucket.com/albums/x255/kt6877/Moto%20Guzzi%20Convert%201976/)
-
Hieno peli on!
-
Nyt kyllä hieman kade on olo. Yömyssy tuplana pitää ottaa.
mm
-
Hieno Guzzi . Toivomme että oli onnistunut kaupanteko ja että mp pelaa hyvin. Takarauta on mahdollista valmistaa jos ei voi ostaa. Itse tein metalliverstaan kautta GL 1000:selle. - ja samoin etuspoilerit kaatumaraudalle.
-
Toi on hieno! Tahtois kans tommosen jos ei kotoinen rahastonhoitaja ois sitä mieltä että näitä on jo tarpeeks.
-
Minuakin kiinnostaa tuo automaatin toiminta.
-
Suurimmat erot perusmalleihin: Öljykylvyssä toimiva monilevykytkin, öljysäiliö ja jäähdytin turpiinin jäähdyttämiseksi, kaksi mekaanista vaihdetta ja mäkilukko.
Tietääkseni turbiinia vahvistettiin jossain vaiheessa mutta kannattaa tutkia että onko päivitetty kyseiseen pyörään jossa todennäköisesti, tehtaalta lähtiessään on ollut vanhempi versio.
Korjaamokäsikirjojen kuvissa ei ole eroja eri vuosimalleissa. En tosin ole selvittänyt onko varaosanumero vaihtunut.
Momentinmuunnin (turbiini, engl. converter) on Sachs -merkkinen saksalaistuote.
Onko alkuperäinen "mäkilukko" vielä kunnossa? Sivutuen pitäisi käyttää jarruja kun pyörän paino on sivutuella.
Varaosaluettelo löytyy Gruppon linkkilistasta kuten myös korjaamokäsikirja.
mm
-
Riittääkö tuossa koneessa papu lähteä liikkeelle pitkällä välityksellä? Vai polttaako se kytkimen/lämmittääkö turbiiniöljyn?
-
Kirkonkylälle ja mutkapätkälle pikkupykälä ja maantielle kakkonen pesään. Vaihdetta voi vaihtaa vauhdissa. Ei polta, tarinan mukaan, ainakaan sitä kakkosversion turbiinia. Omaa kokemusta ei ole mutta onhan noita näkynyt liikenteessä. Jäsenistössäkin lienee ainakin yksi sellaisen omistaja.
Monilevykytkin on hyvin samantapainen joita näkee japanianpyörissä.
mm
-
Onneksi olkoon, Convert on hieno ja erikoinen pyörä. Aikoinaan kauan kauan sitten sellaisen rakensin/entisöin. Taisi olla silloin Suomen ensimmäinen.
Kuvien perusteella pyörä on kohtuullisen alkuperäinen. Äkkiä katsoen puuttuu tai on vaihdettu:
- Takajalkatapit ei alkuperäiset
- Puuttuu kaatumaraudassa olevat tööttien yläpuoliset "tuulilipat"
- Äänenvaimetimet ei alkuperäiset.
- Peilit ei alkuperäiset.
- Tangon sähkökytkimet näyttäisivät olevan uudenpaa mallia. Pitäisi olla tyyppiä T850 - LeMans 1 ja 2.
- Etujarrun säiliö näyttäisi olevan kantikas, pitää olla vanhempaa, pyöreää mallia.
Convertilla ajaminen on rauhallisen miehen touhua. Mikään raketti se ei ole. Ehkä eniten totuttelua vaatii jatkuva tunne "kytkimen luistamisesta". Mitä se turbiini tietysti tekeekin.
Vaihteiston ykköspykälää ei oikeastaan tarvitse mihinkään. Ajelin aikoinaan paljon myös sivuvaunun kanssa ja silloinkin riitti normaaliin ajoon ja liikkeelle lähtöön kakkonen.
Käytössä täytyy myös muistaa että vapaavaihdetta ei ole. Jos konetta esim. lämmityskäyttää paikallaan pitää kytkinkahva olla pohjassa. Muuten pyörä on innokkaana lähdössä liikkeelle.
Mulla on myös Convertin alkuperäinen tehtaan korjaamokäsikirja ja taitaa löytyä kopio ranskankielisestä myyntiesitteestäkin. Ja ainakin yksi käytetty kaatumaraudan "tuulilippa".
Terveisin Juha
-
Kiitti taas kommenteista.
Ku vaan sais sen äkkiä...
Jullu jos ne osat kirja myynnissä niin kiinnostusta olis ostaa ne. Laita vaikka PM:ää
-
POSTI TOI !!!!!
(http://i184.photobucket.com/albums/x255/kt6877/13082011465.jpg)
Siinä se kotipihalla odotti kun tulin reissusta.
Oli tietty vähän pakattuna ja riisuttuna.
Näyttää muuten ihan hyvältä ilman tuulilasia?
Pyörä on ihan kuin myyjänkin kuvissa. Tietty maalin lohkeamisia ja hapettumia löytyy sieltä täältä.
Lähti käyntiin kertaa laakista ja automaatti tuntu toimivan.
Ei uskaltanut pitkälle kun en ole vielä saanut väliaikaisia kilpiä.
Onko pääkaupunkiseudulla jotain Guzzi huoltoa?
Tekis mieli käyttää jollain asiantuntialla joka katsois läpi et kaikki kunnossa ja pelaa niinkuin pitää.
-
Huolto tehty...Pelkkää hyvää sanottavaa oli pyörästä.
Vikoja: kolme pinnaa poikki takavanteesta, sähköinen bensa hana ei toimi ja jarru no hitto se käikäle siinä tangossa niin se... no se,
mut jokatapauksessa siitä oli joku kumi hajalla.
Hitto kävi säkä ja nyt jo kattelen toista pyörää!!!
-
Vanha topicci, mutta tämän V1000 Convertin testille sopiva:
( As published in Cycle Magazine, 1976 )
(Sivu X = linkki artikkelista scannattuun kuvaan )
Sivu 1 (http://yeoldecycleshoppe.files.wordpress.com/2012/01/1976-moto-guzzi-v1000-convert-road-test-1.jpg) ( johdanto )
Sivu 2 (http://yeoldecycleshoppe.files.wordpress.com/2012/01/1976-moto-guzzi-v1000-convert-road-test-2.jpg) ( esittelyä )
Sivu 3 (http://yeoldecycleshoppe.files.wordpress.com/2012/01/1976-moto-guzzi-v1000-convert-road-test-3.jpg) ( teknisiä yksityiskohtia )
Sivu 4 (http://yeoldecycleshoppe.files.wordpress.com/2012/01/1976-moto-guzzi-v1000-convert-road-test-4.jpg) ( tekniset tiedot )
Sivu 5 (http://yeoldecycleshoppe.files.wordpress.com/2012/01/1976-moto-guzzi-v1000-convert-road-test-5.jpg) ( koeajoa 1 )
Sivu 6 (http://yeoldecycleshoppe.files.wordpress.com/2012/01/1976-moto-guzzi-v1000-convert-road-test-6.jpg) ( koeajoa 2 )
Sivu 7 (http://yeoldecycleshoppe.files.wordpress.com/2012/01/1976-moto-guzzi-v1000-convert-road-test-7.jpg) ( yhteenveto pohdintaa )
Convert oli (itsellenikin yllätyksenä) aikanaan hyvin edistyksellinen ja monipuolisesti (modernisti) varusteltu.
-
Kaikki Guzzit on tavallaan museopyöriä ilmajäähdytteisinä twineinä ja tulevat olemaankin jatkossa arvossa omanlaisinaan.
Convert on vielä äärimmäisen harvinainen, tuskin muutamaa enempää Suomessa?
Huollot kannattaa hoitaa itse kun helppoa.
-
Ihan mielenkiinnosta haluaisin Convertin koeajaa. Tuo automatiikka kiinnostaa.
-
Ei siellä Convertin laatikossa automatiikkaa ole. Kahdesta vaihteesta valitaan lähtiessä toinen sen mukaan missä olosuhteissa ajetaan: maantielle iso pykälä, kyläkierrokselle pieni. Veto välittyy perinteisen autotyyppisen öljytäytteisen turbiinin kautta ja on siten varsin mukautuva moottorin vääntömomentin suhteen. Turbiinissa ei ole suoraa kytkentää jolloin ei tapahtuisi turbiinin sisäistä luistoa. Silti varsin mielenkiintoinen tuttavuus ajolleen.
-
Nimenomaan tämä momentinmuunnin kiinnostaa.
-
V 1000 G5. -82
Etsi tommonen niin on sitten Suomessa toinenkin ;D
Nyt on pari viikkoa ollut tallissa V 1000 G5 -80, USA:n poliisiversio ja satulaa lukuunottamatta alkuperäinen.
-
En malta olla kommentoimatta tuota kysymystä omalta kohdaltani. Yksi MR-pyörä on ja kaksi odottaa. Yhtään niistä niistä ei ole entisöity ellei siksi lasketa muutamien osien vaihtamista parempiin eli siistimpiin tai sitten vaan ehjiin. Kaikki pyörät ovat sellaisia, joita itsellä on aikanaan ollut joko uusina tai melkein uusina. Ovat säilyneet pilaamattomina eli sellaisina kuin ne muistan ja ovat minulla olleet. Ovat malleina tosin sellaisia etteivät ole houkutelleetkaan rakenteluun mutta eivät ole käytössäkään rapistuneet.
Ymmärrän toki sen, että kaikkia ei pidä entisöidä alkuperäiseen kuosiinsa vaan kukin tekee omalleen mitä haluaa. Olisi kuitenkin mukava, että on olemassa niitä alkuperäisasuisiakin.
Miksi kaikki pitää entisöidä?
-
Säilymät on jees. Sellaista on mahdoton jäljitellä, täysentisöinti ei juuri mielikuvitusta vaadi (ellei kyseessä ole kuollut merkki tai n.satavuotias laitos).
-
Joskus entisöinniksi riittää yksinkertaisesti vain täydellinen ja perusteellinen puhdistus kuten K 75:ssäni.