Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: puolapek - Huhtikuu 24, 2006, 02:23:35 ap
-
Uutena Guzzistina kiinnostaisi tietää millaisia kulutuslukemia teillä
keskimäärin on pyörissänne ?
Itse ajoin eilen 250 km lenkin ja kulutus aika tarkkaan 6l/100km. Ajo oli sekalaista
80/100 km/h teitä. Mutkaiset kahdeksan kympin osuudet tuli ajettua etupäässä
nelosella ja satasen alueet viitosella.
Mikä mielestänne tuntuisi olevan koneen kestävyyden ja taloudellisuuden kannalta
järkevä nopeus alkaa käyttämään viitosta ?
Tuntuu, että Jackalin mittari näyttäisi noin 10km/h liikaa. Tietääkö kukaan, voiko
mittaria jotenkin kalibroida näyttämään tarkemmin ?
-
Tekniikkapalstan osiossa sivulla 2 "Californian bensantankki" käsitellään kulutuslukemia.
-
2000 special ottaa tyypillisesti 6,2 l / 100 km. Harmittelin kulutusta luettuani noita bensatankin kokoon liittyviä juttuja, mutta piikkiössä pitivät tuota kohtuullisena / normaalina. Minulla tosin on pleksi ja useimmiten laukutkin mukana, joten on ylimääräistä vastustakin. Ohjekirjan mukaan kulutuksen tulisi olla 5 l / 100 km (voi tosin olla tarkoituksellista optimismia mukana).
Joka tapauksessa, jos kulutus olisi lähempänä 5l/100km, olisi tankkausväli jo hiukan parempi.
5. vaihdetta käytän lähinnä moottoritiellä, tai suorilla 100km/h rajoitteisilla teillä. Yleensä 3. ja 4. vaiheella eteneminen on hauskempaa:cool:. Mitenkään säntillisesti en ole vaihteen käytön merkitystä kulutukseen tutkinut, mutta tuntuu, että sama 6,2 l menee, ajelin miten hyvänsä, hiljaa, kovaa, nelosella, viitosella, yksin tai kaksin?
-
Kestävyyden kannalta enemmän kierroksia olisi parempi. Itse cruisailen 80 rajoitukset 3. vaihteella,
100-125km/h nelosella. Onpi enemmän "höyryä" käytössä ja voimansiirron elinikä todennäköisimmin pitenee(oletus).
-
Eiköhän mikä tahansa moottori ole parhaimmillaan silloin kun käytetään kulloinkin lähes sitä kierroslukua jolla moottorin paras vääntömomentti saavutetaan. Eli valitaan se vaihde joka kulloinkin parhaiten sopii tähän kierroslukuun ja käytettävään ajonopeuteen . Vaikuttaa varmaan myös bensan kulutukseen.
-
Kiitos tiedoista !
Tietääkös kukaan, onko tuota nopeusmittaria mahdollista jotenkin kalibroida
näyttämään tarkemmin ? :O
-
Tuo mittarin säätö kiinnostaa. Voiko mekaanista mittaria säätää muutoin ku viisaria siirtämällä tahi välitystä muuttamalla ?
-
Kyllä voi. Jousivakiota ja esijännitystä säätämällä. Näppärä mies tekee itsekin, mutta ongelma on yleensä mittarin avaaminen siististi.
Mittarihuolto Palanto oy Tampereella tekee homman muutamalla kympillä. Hellä on myös uusia mittarin kehiä, jos vanha ei ole siististi avattavissa.
Suosittelen, nimim. kokemusta on.
-
Yhen mittarin avanneena voin sanoa, ettei sitä kehää kyllä siististi saa auki ja takas paikalleen, ainakaan kotikonstein. Aika rupinen tuli nyrkkipajametodilla. Mittari itellään ei nyt niin ihmeellinen ole kun malttaa vuntsata ennen kun ryhtyy tekemään ja pitää osaset järjestyksessä. Pistämpä mittarin syssyllä korjaamolle.