Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Heinäkuu 07, 2011, 20:25:04 ip
-
Nimimerkki elmeri kyseli henk koht puolella onko kytkimessä vikaa.
Vastaan täällä koska näitä kysymyksiä pyrkii tulemaan privvaattipuolelle riesaksi saakka ja tämän asian käsittely julkisesti ei liene yksityisyyden loukkaus. Joten tekn kysymykset tänne.
Kuivakytkin rallattaa matalilla kierroksilla kun vaihde on vapaalla. Jos kytkimessä on jokin ongelma niin se ei myöskään yleensä toimi normaalisti.
Tutki kuitenkin asia. Kytkimen oikealla puolella on kumitulpan peittämä reikä. Irrota tulppa ja laita pieni kestomagneetti tai magneettivarsi vauhtipyörän ja kotelon välistä pohjalle ja vedä ylös. Jos tulee metallipaloja magneetin mukana niin kytkimen sysäyksenvaimennin on rikkoutunut. Startin kun irrottaa niin sieltä näkee hieman enemmän.
Tämä vaiva tietää rungon nostamista pois moottori-voimansiirtopaketin päältä pois.
Yleensä riittää kun kytkinlevy vaihdetaan.
Syy sysäyksenvaimentimen hajoamiseen, vanhuuden ohella, on ajaminen liian pienellä kierrosluvulla.
mm
-
Voisikohan minun ongelmat kytkimen kanssa, johtua juuri tästä sysäyksenvaimentimesta. Pyörää vaihde päällä heilutellessa tuntuu että vapaa liiketta on huomattavasti. Ykkösvaihdetta ei saa kovinkaan helposti päälle, mutta kun saa, ei kuulu mitään ääntä. Muuten kaikki vaihteet tuntuvat toimivat hyvin. Useasti käy niin kun vapaalta vaihdaa alaspäin, N valo sammuu, mutta kun nostat kytkintä pyörä ei liiku. En ole muilla Guzzeilla ajanut ja tälläkin vain vähän, joten en tiedä onko kyseinen toiminta normaalia vaiko ei. Nii pyörä on 2009 Nevada.
-
Tuon ajan Nevadoissa on ns. välivapaita. Tarkoittaa sitä, että ( nopeasti / "huolimattomasti" ) vaihdettaessa, ei vaihde toisinaan menekään päälle, vaan jää väliin ja se on ikäänkuin vapaa. Vapaavalo on näissä tilanteissa pimeänä.
On harmittava ominaisuus, vaan ei vika.
Eka MG mulla oli -99 Nevada, joten kokemuksia tästäkin ominaisuudesta on.
-
Moi!
Nevadan vaihteet on tosiaan hieman konstikkaat. Niitä pitää oppia käyttämään pienen kytkin kevennyksen kanssa. Eli paikoillaan vaihtaminen onnistuu kun pikkasen nostaa kytkintä. Risteystä lähestyttäessä vaihteet on hyvä vaihtaa pienemmälle pyörän vielä liikkuessa. Pysähtyneenä pienemmälle vaihtaminen takkuaa. Vaihteiden käytön oppimisen jälkeen Nevadalla ajelu oli lystikästä :)
T. Kimmo
-
Välivapaat tuttu juttu minunkin -99 mallisessa Nevadassa. Tuo Kimmon ohje on käytännössä toimiva. Ennen Nevadaa olin kyllä tutustunut näihin välivapaisiin ajellessani Sveitsin armeijan entisellä -74 mallin Condorilla (pyörässä Ducatin 350 kuutioinen kone).