Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Kesäkuu 29, 2011, 20:57:14 ip

Otsikko: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 29, 2011, 20:57:14 ip
Eilen oli eräälle matkaavaiselle tapahtunut kesken ajon siten että meno loppui eikä enää uusi alkanut.
Tänään räpläsin ja tutkin kyseisestä Nevada IE:stä sulakkeet, releet ja liittimet. Sähköäkin tuli niihin paikkoihin joihin pitikin. Kuten kipinäkin. Ei siis anturivika. Eikä siten myöskään, todennäköisesti, ECUssakaan vikaa. Bensapumppu surisi ja startti toimi. Akussa riittävästi virtaa mutta EFI-valo syttyi starttauksen jälkeen koetaulussa. En kuitenkaan heti uskonut laajaan järjestelmävikaan vaan irrotin vasemman puoleisen suuttimen bensiiniliittimen. sieltä valui bensiiniä hiljalleen mutta virran päälle laittamisen jälkeen, pumpun käynnistyttyä, ei yhtään enempää. Tästä voi jo päätellä että paineensäädin, suodattimen tukkoisuus/vuoto tai muu vika tankin sisällä aiheuttaa bensiinipaineen puutoksen.

Tankki irti. Irtoaa helposti. Pikaliittimet ja keskellä oleva klemmariton letku irti. Tankki sopivasti nojalleen ja pumppu/painneensäädin/suodatinsysteemi irti tankin sisältä. Tulee ulos kun ei hermostu.

Letku bensapumpun ja suodattimen välistä näkyi olevan irti. Syynä löysä klemmari. Muuten vaikutti olevan paikat kunnossa. Letkukin oli ok joten uusi klemmari paikoilleen ja systeemi takaisin tankkiin.

Tankin asennus ja koekäyttö.
Aikaa meni perustutkimuksen tekoon, muitten puheitten, klemmarin haun, lounaan ja kahvin sekä hien pyyhkimisen kanssa noin kolme tuntia. Itse ko letkun vaihto lienee alta tunnin juttu. Kerrostalon pihanurmikolla.

Muoks: Piti vielä mainitsemani että Nevada IE:n viritys on melko yhteneväinen Californian kanssa. Siksi Cali mainitaan otsikossa. Jossa näitä pikkuongelmia on ilmennyt toisinaan.

mm  
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Ikkala - Kesäkuu 30, 2011, 00:00:44 ap
Ei välttämättä liity tähän ketjuun mutta onko kenelläkään ollut tuota bensaletkuongelmaa muovitankkisissa isolohkoissa (breva/norge/sport)? Näissä on käsittääkseni kaikissa samat systeemit tankin sisällä. Erilainen kuitenkin kun se californian vastaava. Ajattelin vain että pitääkö sinne tankin sisälle varuiksi kurkkia.

Ja terveisiä Timantille tienposkeen ;D
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: TimoEv - Kesäkuu 30, 2011, 09:52:06 ap
Niin...huoh!  :'( ...

Calistin pajalla...tiistaina se sinne Setä-Falckin lavalla. Tuomion saa tänään...
GW saa työn alle ip. Onneksi tankkasin 15 min ennen stoppia, että tankki olisi mahdollisimman täynnä...

Tapahtuma: Moottoritiellä matkavauhdista kone sammui kerrasta-poikki -menetelmällä. Kaikki muuten ihan ok, mutta ei syty tulille. Jotta semmosta...kun ei ole edes ajoilmakaan kummoinen; aurinko paistaa ja lämmintä >+20. Ei olis kivaa... Mulle aina...
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Summu - Kesäkuu 30, 2011, 10:23:47 ap
Noin voi käydä joskus. Ehkä sinnikkäimmillekin alkaa olla selvä, että kyseessä on asia, joka potentiaalisesti koskee kaikkia californiakuskeja, joilla polttoainepumppu-suodatin -yhdistelmä on tankin sisällä. Tuota voisi pitää jo tyyppivikana ja fiksuimmat valmistajat olisivat antaneet takaisinkutsun, jossa tuo letkunpätkä vaihdetaan alkoholibensiiniä ja lämpöä kestävään materiaaliin (tai olkoon syy mikä tahansa). Tähän mennessä kaikki irtoamiset ovat ilmeisesti tapahtuneet suoralla tiellä. En halua kuvitella tilannetta, jossa veto loppuu a) mutkassa b) ohitustilanteessa.

Niin ja se letku voi myös mennä poikki.  >:(

http://www.msgroup.org/forums/mtt/topic.asp?TOPIC_ID=7405 (http://www.msgroup.org/forums/mtt/topic.asp?TOPIC_ID=7405)

http://www.motoguzzicalifornia.com/2011/06/vintage-long-term-review/ (http://www.motoguzzicalifornia.com/2011/06/vintage-long-term-review/)

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=44752.0 (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=44752.0)

Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 30, 2011, 18:26:52 ip
Harmittaahan se kun vika on sellaisessa paikassa jonne ei näe kunnolla edes tulitikun avulla. Aasinsiltana siihen että kivampi on että bensa vuotaa bensatankissa kuin sen ulkopuolella. Olette varmaan huomanneet että uudempien pyörien bensaletkut eivät enää ole kumia vaan kovahkoa muovia. Uskoisin että molempiin seikkoihin on päädytty turvallisuussyistä.

Kaikkee se E10 teettää...

mm
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Summu - Kesäkuu 30, 2011, 19:15:04 ip
Kolmen irtoamisen ja yhden letkunmurtumisen  veteraanina voin esittää seuraavan teorian: kaikki irtoamiset ovat tapahtuneet ja tapahtuvat hellesäällä, jolloin bensiini helposti lämpiää niin lämpimäksi että kyseinen letkunpätkä muuttuu aivan löllöksi. Tällä on aivan varmasti vaikutusta klemmarin kykyyn pitää letku tiukasti kiinni.  Koska ensimmäinen irtoaminen tapahtui 2009, niin myös 5%:n 95- ja 98 -moottoribensiini vaikuttaa haitallisesti kyseiseen muoviin.  Viimeisimmän kerran jälkeen, jolloin letku murtui, se vaihdettiin. En tiedä onko kyseessä sama materiaali, mutta vanha letku on tallessa ja taidan lähettää sen Nesteelle analyysiin.


edit: vuosiluku
Otsikko: Bensaletkuongelmaa ratkaistu
Kirjoitti: TimoEv - Heinäkuu 01, 2011, 13:36:42 ip
Parempia aikoja tiedossa...

Italian Timantti odottaa kärsimättömän neitokaisen tavoin, jotta illalla saan antaa kunnon kyydin. Ts. GW / RM Heinolla  on saanut pyörän kuntoon.
Bensaletku ja klemmarit tankissa on vaihdettu. Miehen ja maineen tuntien, tehty varmasti hyvin ja huolella.
Rahnaa pyytävät alun toista sataa euroa, joten siihen menikin sitten tämän kuun juopottelut...

Sitä en tiedä, minkälaista letkua Guitsi sinne pisti, että saisi tänne sitä tiedottaa. Kysyn, kunhan näen miehen...

Sunnuntaina Lahteen - onkos Bembölestä lähtijöitä? Sää ainakin näyttää olevan lämmin...

 http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/Lahti (http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/Lahti)

Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Reima - Heinäkuu 01, 2011, 14:58:33 ip
Timo,
Kotkan kuva se muuten oli Falkin kyydissäkin  ;D

Hyvä, että sait taas Timantin kuntoon, Guitsuun voi luottaa, mutta mitä jos kuitenkin laukee vielä kolmannen kerran... ??? ;).
En ole kuullut onko Stelviossa tai Norgessa vastaavaa ominaisuutta vai olikos se vika... ???
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: I.H. - Heinäkuu 04, 2011, 13:30:59 ip
Olikos tuo jo toinen kerta kun  Timolla bensaletku irtosi   ???
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: TimoEv - Heinäkuu 04, 2011, 15:26:38 ip
Joo...se eka kerta meni niin, että se klemmari oli löysä. Kiristin se ihan pohjaan. Nyt näytti siltä, että se letku oli sen verran liuennut ( alko+bensa ?? ), että se mahtui luistamaan klemmarin alta.
GW pisti uuden letkun ja klemmarit, joten nyt se kai on hyvin hyvä.
La-su tuli testattua; Espoo - Rauma - Espoo - Mäntsälä - Espoo. Eikä muuten satanut yhtään. Lahdessa oli kuulemma ripeksinyt vettä...  :P
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Mikko Kiuru - Heinäkuu 04, 2011, 19:12:06 ip
California Vintagestani letku irtosi viime kesänä kahdesti:

Ensimmäisellä kerralla heinäkuussa helteisellä kelillä Anttolan lähistöllä. Onneksi vain vähän bensaa tankissa ja Moto Italiasta saamani puhelinkonsultoinnin (bensaletkun tankin alapuolisen pikaliittimen irrotus) jälkeen vaihdoin irronneeseen letkuun uuden klemmarin ja kusti liikkelle noin kahden tunnin hikisen tuhraamisen jälkeen…

Ajelin pyörällä noin kuukauden ennen tulevaa 10 000 km:n huoltoa (ei Moto Italia). Pyysin huollossa varmistamaan klemmarini pitävyyden saadakseni mielen rauhan ennen viikon reissua Viroon. Hakiessani pyörää huollosta sain kuulla, että olivat vaihtaneet klemmarin eikä Moto Italiallakaan kuulemma ollut mitään ”patenttiratkaisua” ongelmaan.

Syyskuun alussa olimme palaamassa Virosta ja Suomessa oli paluupäivänä helteistä. Päästyämme Helsingin keskustan ruuhkasta klo 16.30 aikoihin Lahden tielle ja juuri vaihdettuani onnekseni oikeanpuoleiselle kaistalle kehä yhden kohdalla ”kone kuoli taas”. Tankki täynnä bensaa, oikealla puolen oli kaidetta silmän kantamattomiin ja vasemmalla kolme kaistaa täynnä satasta ajavia autoa. Eihän siinä auttanut kuin hinauttaa pyörä GW:lle ja kaveri viemään matkalaiset kotiin Kymenlaaksoon. Pyörää hakiessani sain GW:ltä tietää, että hän on varmistanut letkun klemmarikiinnityksen rautalangalla eikä se enää itsekseen irtoa!!!

Oman kokemukseni perusteella helteellä voi hyvinkin olla vaikutusta asiaan. Toisaalta Italiassa ja muuallakin etelä Euroopassa hellettä lienee jonkin verran enemmän kuin Suomessa. Luulisi siis ongelman ja varsinkin sen ratkaisemisen olevan yleisesti tiedossa?

Mikko
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 05, 2011, 21:24:21 ip
Voipi tankkiin syntyä pieni paine kun pyörä seisoo lämpimässä mutta käydessä siellä on alipaine. Siinä irtoavassa bensaletkussa on luonnostaan pumpun vaikutuksesta koko ajan, käydessä ja seisoessa n. 3 baarin paine.
Jos pitää jotakin aineosaa epäillä joka saa bensaletkun, tässä tapauksessa muoviletkun, pehmenemään niin ensiksi tulisi mieleen eetteri. Sitä on esimerkiksi 98E5:ssä enemmän kuin E10:ssä koska 98E5:ssä alkoholin sijasta on muutama prossa eetteriä että hyvän lainsäädäntömme esittämä bio-osuus pysyy myydyn bensiinin niissä lukemissa kuin vaatimus on.
Eetteri lasketaan biopolttoaineeksi. Bensiinin käyttöturvatiedotteita kannattaa vertailla. Ne ovat lakisääteisiä ja jokaisella vähittäismyyjällä pitää olla antaa sellainen nähtäväksi kun sitä pyydetään.Ne ovat myös netissä nähtävissä. Aiemmin niitä jo linkitin E10 -keskustelun yhteyteen. Silloin kukaan ei eetteriasiaan ottanut kantaa.

mm
Otsikko: Bensaletkuongelma
Kirjoitti: TimoEv - Heinäkuu 06, 2011, 08:54:36 ap
Sehän on kauan tiedetty, että useimmat kumi- ja muovilaadut eivät kestä alkoholia. Esim. sairaalatekniikassa on ultraääniantureiden desinfiointi alkoholipohjaisilla aineilla kielletty.
Kuten taannoin kirjoitin, niin joskus markkinoille tuli Super-Piss -lasinpesuneste, joka "sulatti" joidenkin autojen pesurikapineet. Saattaa olla niin, että MG-tehdas käyttää aromaattisia hiilivetyjä kestävää letkumateriaalia, mutta sama letku ei kestä alkoholiyhdisteitä ja/tai eetteriä tai niiden yhdistelmiä.
Onhan sellaisia letkuja, jotka kestävät bensiiniä, mutta vain ja ainoastaan sisäpuolelta. Eli niitä ei saa upottaa bensiiniin.

Kemia on minulle täyttä hepreaa, mutta sen verran ymmärrän, että eri aineiden yhdistaminen ikäänkuin luo uuden aineen, joka saattaa olla myrkyllinen/syövyttävä/liuottava tms. Joskus palokunta-aikoina mietittiin mitä tulee vastaan jos iso tukkuvarasto helähtää tuleen. Varastossa saattaa olla aineita, joita ei saa sammuttaa vedellä, joita sammutetaan vain vedellä, joita sammutetaan jauheella, joita ei saa sekoittaa toisiinsa jne. Siitä sitten reippaasti savusukellukseen paloletku kainalossa. Ja letkussa vettä...
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: kaide - Heinäkuu 06, 2011, 11:11:56 ap
Letkun irtoamisen tai katkeamisen syy voisi olla myös mitoituksessa tai asennuksessa. Letkun pätkä on liian lyhyt tai pitkä ja menee kierteelle tai mutkalle siten, että on jatkuva jännitys päällä. Jatkuva paine ja Guzzin luontainen tärinä vähitellen irrottavat tai katkaisevat sladdin.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: MPCkloppi - Heinäkuu 06, 2011, 15:40:01 ip
Onko tuttua, että huollon jälkeen tankin ulkopuolisen bensaletkun pikaliitin löystyy ja suihkuttaa bensaa pakoputkille ja housunlahkeelle polvesta alaspäin?

Edellisestä huollosta ( 2010) Laviaan saapuessani ajoin aika haipakkaa haastavissa olosuhteissa ja vaihdoin pienemmälle moottorijarrutukseen Huuhkajavuoren huipulla, koska näkyvyys oli olematon rankkasateen vuoksi ja tienpinta oli "jokena".. Mäki on alueen jyrkimpiä ja pisimpiä ja lisäksi melko mutkainen. Kun laskusta oli noin kolmasosa jäljellä, niin yhtäkkiä meni takarenkaasta pito täysin - selkäytimellä kytkimellä takapyörä vapaaksi ja speedwayta tien leveydeltä loppumatka - etujarrulla varovasti pysähdyksiin..
Moottori jäi käyntiin, kun katsoin mikä takarengasta vaivaa - rengas näytti olevan ok, mutta vaikka satoi rankasti, niin sateenkaaren väreissä oleva värikäs lätäkkö kasvoi pyörän alla ja vana valui ylämäestä päin. Kai kovan sateen ansiosta bensa ei kaasuuntunut, vaikka valui kuuman pakoputken päälle. Nahkahousun lahje mietitytti myös - mitä jos ei olisi satanut ja pakoputki olisi sytyttänyt minut soihduksi?

Soitto huoltoon - "Tankki oli irti ja pikaliitin sanoi klik kun kiinnitin bensaletkun! Näitä on sattunut muutamia aina huollon jälkeen! Älä aja ennen kuin korjataan!"

Koska en uimamaisterina, partiolaisena, merkonomina, enkä reservin luutnanttina, enkä 30 v elintarvikealan yrittäjänä ole ehtinyt opiskella moottoritekniikkaa, niin sain apua Lavian "kyläsepältä".

Ma 4.7.11 olin lähdössä tapaamiseen Poriin mopolla ensimmäiselle reissulle viime viikkoisen huollon jälkeen. Käynnistin moottorin lämpiämään ja laitoin hanskat käteen, kun alkoi bensa haista. Moottori, pakoputki ja vasen lahje bensasta märkänä!!

Huollosta vastattiin: "Bensatankki ei ollut edes irti, joten en ymmärrä miten näin on päässyt käymään - tosin kyllä näitä on muutamia huollon jälkeen ollut..."

 Venttiilejäkin on säädetty kai viisi kertaa, mutta aina sama kommentti: "ei tarvinnut säätää kuin yhtä ihan pikkuriikkisen!" Onko muille tuttua?

Sain ohjeet "klikata" pikaliitintä! Kypärä ja takki pois ja hakemaan kotoa astaloita = pari pitkää ruuvimeisseliä. Aika ahdas paikka, mutta vahingossa onnistuin ja menoksi. Tapaamisen jouduin tietysti siirtämään..

Motomatti tuntuu tietävän näistä asioista, joten kysynkin: onko minulla ollut tuuria, kun bensa ei ole olosuhteista johtuen ehtinyt syttyä ja aiheuttaa enempää vahinkoa? 95E10..

Sitäkin ihmettelen ettei liitintä vaihdettu uuteen? Minulta on kielletty yhteydenpito huoltoon huollon kestäessä ja mopoa tuodessani en välttämättä muista kaikkia asioita kerralla.. Ja osan asioista huolto unohtaa, vaikka pyörää jättäessäni viimeksi oli puhetta pyörän kaatumisesta johtuva kytkimen yhteydessä olevan käynnistyksen eston satunnaisesta toimimattomuudesta - huoltomies etsi kuulemma toista tuntia muualta vikaa, kun ei saanut mopoa käyntiin, vaikka vaihtoi uuden kytkinkahvan  ??? Joudun vieläkin käyttämään jotain sopivaa materiaa kytkinkahvan ja "kontaktorin" välissä, että saan mopon käyntiin = ilmoitettua vikaa ei ole muistettu korjata  :'( Eikä aiheuttanut toimenpiteitä, vaikka luovutettaessa asia tuli uudelleen esille  ??? Onko kuullun ymmärtämisessä vikaa  :o

Odotan mielenkiinnolla vaihtaako maahantuoja pikaliittimen takuulla tulevan talven aikana, koska ensimmäinen irtoaminen tapahtui jo viime vuonna (vaikka huoltomies "klikkasi")  :o

BB1 saatetaan kaatamista edeltävään kuntoon vakuutusyhtiön laskuun Piikkiössä - kun kelit loppuvat tältä vuodelta.

Vaikka pidin vähän taukoa, niin en ole vieläkään oppinut ilmaisemaan asioita lyhyesti  ;D

Mopoa en vaihda - se Diavel on naisten pyörä  ;D
Bensaletkun pikaliittimen ja käynnistykseneston haluaisin korjauttaa  :'(
Ja renkaatkin pitäis taas vaihtaa  8)

 https://picasaweb.google.com/arskas2/162011EnsimmainenKaatoViereisestaRuudustaPeruuttiAutoPyoranNurin#5613658704219963442
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 07, 2011, 01:18:34 ap
Samaa mieltä tuon bensaletkun liittimen suhteen. Viimeksi kun oli irti niin pyysin pyörän omistajaa kytkemään letkun takaisin. Aiheutti ilmeitä ja epäuskoisuutta. Liiitn tuli kyllä kiinni mutta kiinnittäjä oli epäuskoinen. Saattaisi liitintyypin vaihto olla paikallaan. Jopa avaaminen tahtoo olla uskon asia. Usko pyrkii loppumaan ennen kuin liitin aukeaa.

Puusilmille autoilijoille ei voi muuta kuin osoittaa osanottonsa. Vähän yli kymppitonnin uusi diesel-Dacia-pakettiautokin on liian pieni kohde marketin parkkipaikalla säästyäkseen viidenkymmenentuhannen arvoisen saksanraudan kolhimiselta. Kohtuullisen ylimielistä käytöstä ennen kuin konstat saapuivat tulkitsemaan. Ei siitä sen enempää, asia sovittiin parhain päin.

Bensa höyrystyessään vaatii tietyt olosuhteet syttyäkseen. Kuten tunnettua bensan palavat osat, alkoholi, eetteri, tolueeni, bentseeni, ym, vaativat syttyäkseen juuri oikean lämpötilan ja happimäärän. Kyseistä tilaa on vaikea saavuttaa liikkeellä ollessa kun happea pyrkii olemaan liikaa ja kesäbensa ei ole kovin syttymisherkkää. (Maassamme myydään erilaisia kausibensiinejä joiden syttymisherkkyys on sidottu lämpötilaan.)

(Itsellä on kuitenkin kesken ajon pyörä syttynyt palamaan. Tosin muista syistä)

Venttiilien säätö on Guzzin tapauksessa, kuten monen muunkin moottoripyörän osalta, on enempikin tarkastamista ettei ole edellisessä huollossa hutiloitu. Säädöt pysyvät varsin hyvin kuosissaan. Brevassa säätö tehtiin uutuuden jälkeen 60000 km huollossa. Silloinkin oli vain pikkuisen säädettävää. Sama kokemus myös Centaurosta ja Californiasta. Säätöjen tarkistaminen on kuitenkin tärkeä toimenpide koska sillä voi päästä mahdollisen kehittyvän moottorivaurion äärelle ehkäisevän hyvissä ajoin. Parempi kilinä kuin äänetön käynti. Totuus on jossain siinä välissä kilinän puolella.

Se tankin sisäinen bensaletku on aineeltaan herkkää muodonmuutoksille. Sen lisäksi bensapumpun päässä olevan liitosputken pään "pullistus" on varsin pieni. Letku, klemmarista huolimatta, pehmentyessään luiskahtaa mielellään pois paikoiltaan. Vaiva ei ole fataali mutta keskeyttää matkan.

Tuskinpa 95E10 on suoranaisesti syyllinen. Laskisin sen varaan että materiaali, pumpun letkuliitoksen rakenteelliset ominaisuudet ja erityisesti 98E5:sen isompi liuotinmäärä (eetteri) vaikuttavat yhdessä harmillisesti.

Kyselkäähän niitä lakisääteisiä käyttöturvallisuustiedotteita huoltiksilta. Jos ei ole niin rikkovat lakia. (Paikallinen K-ryhmän rautakauppa Treella taannoin kohteenani kun ostin maalia. Nyt löytyy tiedotteet!)

Käyttöturvallisuustiedotteista selviää kaikenlaista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytt%C3%B6turvallisuustiedote (http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytt%C3%B6turvallisuustiedote)
Ja
http://www.reachneuvonta.fi/Reach/reach.nsf/sp?open&cid=Content9E47F#1 (http://www.reachneuvonta.fi/Reach/reach.nsf/sp?open&cid=Content9E47F#1)

Poiminta REACH-asetuksesta: Käyttöturvallisuustiedotetta ei tarvitse toimittaa, jos yleisölle tarjottavista tai myytävistä kemikaaleista annetaan riittävät tiedot, joiden perusteella käyttäjät voivat toteuttaa tarvittavat toimenpiteet ihmisten terveyden ja ympäristön suojaamiseksi, paitsi jos jatkokäyttäjä tai jakelija pyytää sitä.

mm

mm
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: I.H. - Heinäkuu 07, 2011, 09:50:35 ap
Tuossa tuo viheliäinen liitin   >:(
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 07, 2011, 12:19:07 ip
Hyvä kuva kohteesta. Liittimestä ei pysty päättelemään onko se kiinni vai auki. Toimitakin on epämääräistä. Avaaminen usein tuskan takana ja kiinni saaminen uskon asia. Lisäksi liitin on hentoa tekoa. Tähän asti olen pärjännyt mutta jonain päivänä käteen jää vain muovinpaloja...

Hyväkin puoli on: Jos liittimen letkun puoleinen osa särkyy voi letkun hätätilassa kiinnittää klemmarilla suoraan pumpun puoliseen punaiseen osaan.

mm
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: MPCkloppi - Heinäkuu 07, 2011, 16:48:50 ip
En tiedä onko pikaliittimen vastakappaleessa muoviosia, mutta paikka on ahdas.

https://picasaweb.google.com/arskas2/BensaletkunPikaliitinIrronnutKaksiKertaaHuollonJalkeen#5626604303971805826
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: ALi - Heinäkuu 07, 2011, 18:33:06 ip
Viime kesänä koin tankin sisällä olevan letkun irtoamisen, kun mittarissa oli 22tkm Nevada ie -05:llä.
Lämpimässä bensiinissä letku on notkea kuin "juomuNäkki".

Germaanit ovat sikäläisen maahantuojan toimesta oikein tutkineet mistä letkun irtoaminen johtuu.
Väittivät, että syynä on hiljalleen tukkeutuva polttoainesuodatin, jolle ei ole annettu selkeätä vaihtoväliä.
Suodatin on bensapumpun ja paineensäätimen välissä, jolloin suodattimen ahtautuessa paine letkussa ja liittimillä voi nousta reilusti yli 3bar ja sitten PLOPs. Paineessa lämmin letku joustaa ja klemmari käy löysäksi.

Huolto-ohjelmassa on FUEL LINE:
Every 7500km or 12 months = inspect and clean, set or adjust, lubricate or replace as required
Every four years: REPLACE !
Service manualin Fuel line tarkoittanee koko polttoaine letkustoa suodattimineen.

Piikkiön tulkinta on, että bensasuodattimelle ei ole lainkaan annettu vaihtoväliä.
Heillä ei ollut 7/2010 Guzzi alkuperäis-suodatinta, mutta lähettivät tämän (http://www.gutsibits.co.uk/prod_img/lrg/IMG_0862.jpg) yleismallisen hintaan 35,- (sis.pk.).  
Sama tuote on Motonet:ssä (19-0307) hinta 8,90.
Piikkiöstä ja palvelusta on minulla pelkkää hyvää sanottavaa ja Motonetin suodattimen pidänkin satulan alla,
koska kokemus kertoo, että ollessaan varautunut ei yleensä mitään tapahdu.
Varautumatta matka katkeaisi kuitenkin siellä kauimmalla paikalla sellaiseen aikaan, ettei osaa, eikä osaamista olisi saatavilla.

p.s.Tuo tankin ulkopuolinenkin liitin löytyy Nevadasta, mutta sen kanssa en ole joutunut "painimaan".
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Summu - Heinäkuu 08, 2011, 19:49:00 ip
Katso etusivulta www.guzziclub.fi (http://www.guzziclub.fi) vasemmalta listasta  Moto Guzzi tietoa -> tekniikkaa ja sieltä Bensapumpun huolto-ohjeita.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: I.H. - Heinäkuu 08, 2011, 19:59:55 ip
Minäkin sekaannun tähän keskusteluun koska tein tänän homman ennakointimielessä ettei tuo letku sitten irtoaisi keskellä ei mitään. 1: tyhjennä tankki, 2: Irroita tankki (kuusiokoloruuvi tankin takaosassa), nosta tankki pystyyn takaosastaan 3: irroita tuo viheliäinen "pikaliitin" (kuva tässä osiossa aikaisemmin) 4: Pumppu-suodatin systeemin laipan pultit vaan kaikki pois (tarvitaan 7 mm:n kiinto-lenkkiavain) ja pakettia ulos "naruttamaan" koska ahdasta on ja varo niitä sähköjohtoja . Tarvitaan uusi letku n. 11 cm ja uudet ruuveilla kiristettävät
rosteriset letkunkiristimet sekä kannattaa vaihtaa myös uusi bensasuodatin samalla koska paljon ajettuna se juuri voi aiheuttaa letkun irtoamisen. Ei ole ollenkaan niin paha homma kuin luulisi, mutta jos joutuu tekemään tein poskessa ja tankki täynnä bensaa niin siinä sitä sitten ollaankin   8)  PS. tämä koskee calin pumppusysteemiä.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Ikkala - Heinäkuu 08, 2011, 20:46:04 ip
Eikö tuota suodatinta voisi siirtää tankin ulkopuolelle? Ainakaan tuosta kuvasta en mitään estettä tälle muutokselle näe.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: I.H. - Heinäkuu 09, 2012, 18:29:04 ip
Viittaan 08.07.2011 tähän ketjuun kirjoittamaani juttuun. Niin siinä vaan kävi kun viime torstaina tulin kotiinpäin Moto Italiasta, meno lakkasi kuin tappokytkimastä. Aikani siinä ihmettelin että voisiko se tuo kirotun bansaletku irronnut, näin pian , no sehän se oli. Onneksi on tuo autopalveluturva 45 min. kuluttua oli lavettiauto paikalla ja eikun Piikkiöön takaisin. Tänään taas Titanium tulille, samalla tarkistettiin ja
säädettiin ruiskun asetukset. Mr. Nurmi käyttää nykyään kilpailijan (BMW) toimittamaa letkua, alkuperäinen ei kestä näitä viinabensoja.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Jouko S - Heinäkuu 10, 2012, 10:17:29 ap
Omassa -07 Calissa bensaletku irtosi pumppusysteemistä vuonna 2009 Bresciassa autostradalla ja siellä tienposkessa sen laittelin kuntoon omilla patenteilla sen verran, että reissu saatiin ajettua suunnitelmien mukaan. Kotona sitten vaihdoin kaikki letkuliittimet ja suodattimen, minkä kiinnitin kahdella rosterinippusiteellä pumpun runkoon. Alkuperäinen nailoninen nippuside oli venynyt niin, että suodatin pääsi hölskymään ja sekin varmaan edesauttoi letkun irtoamista. Letkut jätin alkuperäiset. Ei ongelmia 20tk aikana.
Nyt ennen tämän kesän Italian reissua polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä tilasin varaosaliikkeestä Gatesin Submersible letkua, mikä on ainakin Gatesin valikoimassa ainut letku, mikä kestää jatkuvaa bensaan upottamista. Letkua myydään 30cm:n pätkissä, ja hintaa taisi tulla rahteineen parisen kymppiä, aika kallis metrihinta siis..Mutta jos tuolla välttää tien päällä remppaamisen, niin ei kallis ollenkaan. Nippusiteinä edelleen rosteriset ,2kpl.

Jouko

Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Heinäkuu 12, 2012, 06:18:32 ap
Uudessa Classic Bikessä (GB) 7/2012 oli artikkeli bensa-, öljy- ja jarruletkuista.
Sen mukaan ainoa täysin etanolinkestävä letku on Du Pont Viton,
Nitriilin (Nitrile Butadiene Rubber, NBR) etanolinkestävyys vaihtelee laadun ja hinnan mukaan.
Kaikkia muita pitää vaihtaa usein. Vitonin hinta on tietysti moninkertainen muihin verrattuna.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 07, 2012, 10:57:05 ap
Uusimmassa Classic Bikessä (9/2012) lukija huomauttaa, että Vitonin kärähtäessä
palamistuote muodostaa veden kanssa fluorivetyhappoa. Tämähän on se happo,
joka syövyttää mm. lasia. Jäännösten keräämiseen tarvitaan siten asianmukainen
suojavarustus.
Eipä olis tämmöstäkään hoksannut.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 07, 2012, 11:34:11 ap
Tampereella olen ostanut tentunkestävät letkut Korja-Kumista. Liki Biltemaa. Jos siellä on jono niin on hyvä ottaa varalta eväät mukaan. Palvelu töykeää mutta asiallista.
Sitä en ole katsonut ovatko letkut Du Pontia mutta kyljessä lukee Made in Italy. Se on riittänyt mulle että letku on myyjän mielestä alkoholin kestävää.

Tuon fluorivedyn unohtivat mainita.

Bensapumpun ostin Biltemasta. Kysyin ostaessa että kestääkö alkoholia. Sanoivat että ei kestä ja takuuta ei ole jos käyttää sellaista bensaa jossa on alkoholia joukossa. (?!) Kaksi kesää on menty RE85-polttoaineella ongelmitta ja koko talven tankissa seisoi RE85. Vähänpä nuo tietävät tuolla Biltemassa. Pumppu on nyt yli kolme vuotta vanha ja toimii... Takuuhan raukesi jo ostohetkellä.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 07, 2012, 11:46:49 ap
Onhan tuo hyvä tietää. Vaikka pyörä ei kärtsäisikään niin voishan vaikka
ajatella, että letkunvaihtourakan päälle laittaa saunan lämpiämään ja
siivoaa tallin lattian. Roskat saunanpesään palamaan.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: melissia - Heinäkuu 09, 2013, 16:17:01 ip
Noniin.
Teinpä tämän harjoitteen 8000 km ajetulle Nevada 2006:lle.
Pakettiautolla Nevada kotiin ja silleen :)

Rauhallisesti ja Foorumin hyvillä ohjeilla tehtynä muutaman tunnin juttu.
Kankkus-tilassa saattaisi pumppuhässäkän kätilöintivaihe olla "haastellinen" :)

Sami S
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: MotoJussi - Heinäkuu 09, 2013, 23:19:47 ip
Näitä kun lukee, niin kyllä hymyttää tuo vanhempi ratkaisu, jossa pumppu ja suodatin ja regulaattori ovat kaikki erillisiä komponenttejaan tankin ulkopuolella.

Tokihan nekin voivat rikki mennä, samoin kuin letkut ja klemmarit korkata, mutta jotenkin selkeämpää näin.

Heh, itsellä laukesi Cali Jackal 2000:n 1) sähköinen bensahana jonka vaihdoin vanhemman guzzin mekaaniseen ja 2) regulaattori, josta tein liittimen, että sain geneerisen, oisko boschin autoregulaattorin letkuilla kiinni pyörääni. Säästin taas parisataa tällä kikalla.

Viimeinen hassu ongelma saman Calin bensasysteemissä oli että bensat suihkusivat kaaressa läpi jälkiasenteisesta bensaletkusta. Uusiksi meni ne letkut. Kaupasta pyysin alkoholinkestävää ja ehkä sainkin.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: melissia - Heinäkuu 11, 2013, 10:20:05 ap
Minulla oli siis klassiseen tapaan letku irronnut polttoainepumpun liittimestä.
Letkun - ja klemareiden vaihdon jälkeen tuntuu että moottori kävis entistäkin tasaisemmin tyhjäkäyntiä ja
reagoisi kaasuun paremmin. Ehkä tuo vuotanut liitos on hukannut niin paljon painetta että polttoaine
ei ole virrannut ihan tasaisesti. Vai kuvittelenko vain.

Sami S
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 11, 2013, 10:45:51 ap
Ei polttoaineen paineen mittaus huollon yhteydessä ole mitenkään liioiteltu toimenpide. Paine pitää olla sama kävi moottori tyhjäkäyntiä tai täysillä kierroksilla. Mahdollinen jännitevaihtelusta johtuva pumpun kierrosluvun muutos kompensoidaan siten että pumpun painetuottokyky ja massavirta ovat paljon suuremmat kuin mitä suuttimista ruiskutetaan. Paineensäädin huolehtii asiasta.
Siksi järjestelmä sietää pientä vuotoakin niin että sitä ei havaitse kuin painemittauksella. Toimenpide on hyvin yksinkertainen, nopea ja helppo.

Itse suosin myös, MotoJussin lailla, tankin ulkopuolista järjestelmää sen huoltamisen helppouden vuoksi. Omissa virityksissäni käytän sivuvirtasuodatinta päälinjassa ennen suuttimia koska en katso lainkaan tarpeelliseksi suodattaa tankin sisältöä jatkuvasti. Siihen riittää karkeasuodatin.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 11, 2013, 11:25:51 ap
Olisi kiva tietää miksi tuohon tankin sisäiseen ratkaisuun on päädytty? Ei ainakaan voi perustella tilankäytöllä, kun pumppuyksikkö vie tilavuutta polttoaineelta ja tankin pohjaan on tehtävä liitos paineistetulle sopalle  läpiviennit johdoille jne. Nehän toki on siinä omassa kiinnityskauluksessa  mutta silti.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 11, 2013, 11:35:30 ap
Onhan se turvallinen ratkaisu. Vuotavat letkut ovat tankin sisällä... ::)
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 11, 2013, 12:26:55 ip
Lainaus
miksi tuohon tankin sisäiseen ratkaisuun on päädytty
Minusta selkeää (ja välttämätöntä) kustannusten minimointia tehtaan kannalta.

Luin äskettäin vanhasta lehdestä että kun italialainen pankki aikoinaan tuli omistajaksi De Tomason jälkeen, alettiin heti käyttää kaikissa malleissa mahdollisimman paljon samoja osia, kun aikaisemman omistajan aikana osat olivat paljon enemmän mallikohtaisia. Aprilian harjoittama V11 mallisarjan "levitys" (lopulta ainakin 20 eri "versiota") on hyvä esimerkki tästä toimintatavasta. Samoja komponentteja sirotellaan eri versioihin siten että niistä saadaan eri "myyntinimikkeitä". Sama oli käytössä edellisessä Calissa (mikä iskunvaimennus, onko virran ulosottoa, mitä koristeosia missäkin, maalaus jne.).

Tankki tulee alihankkijalta valmiina yhtenä "valmiiksi koottuna" kokonaisuutena (kuten esim. vaikka etupyörä jarruineen, sekä Ducatilla että Mandellossa näkyi 2011 suuria Brembon laatikoita ja etupyöräkokonaisuuksia). Tankki kokoonpanolinjalla: yksi letku ja sähköt kiinni, valmis. Polttoainepumppu, polttoainesuodatin, paineensäädin - kaikki valmiina ilman erillisiä asennustoimia.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 11, 2013, 17:25:16 ip
Onhan se turvallinen ratkaisu. Vuotavat letkut ovat tankin sisällä... ::)

Mun 13 vuotiaassa ei ole vuotavia letkuja ulkopuolellakaan, vaikka pumppu ulkona onkin. Eikös se sisäiseen pumppuun ole vieläpä itse tehty se mahdollinen vuoto, käyttämällä soveltumatonta letkua..
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Jouko S - Heinäkuu 14, 2013, 16:33:07 ip
No niin..Se perkele irtosi taas..Puolan Wroclavissa rallimatkalla, mutta onneksi käynnistäessä parkkipaikalla.

Kun tämä on jo kolmas kerta Calilla, niin kohtalaisen hyvin se pumpun irroitus ja takaisinlaitto jo sujui. Tällä kertaa letku oli revennyt ja katkennut klemmarain juuresta pumpun puolelta. Letkuna olen käyttänyt Gatesin uppoasennukseen suunniteltua letkua, mitä käyttävät esim. veneiden tankeissa. Pitäisi olla ihan oikeaa letkua tähän tarkoitukseen ja pikkuepäilys tuli nyt siitä katkeamisestä johtuen, että syynä oli terävä klemmarin reuna, mikä leikkasi paisuvaa letkua pikkuhiljaa. Löysin kuitenkin talven aikana netistä korjaussarjaa bemarin vastaavaan pumppuun, ja siinä näytti olevan sitä taipuisaa mutta kovaa haitariletkua käytössä, ja kun kotiin pääsen tältä reissulta, niin pitänee laittaa tilaus vetämään ja kokeilla nyt sitäkin vielä. Jotenkin vaan tuntuu, että tuo kovempi ja ohutseinämäisempi letku voisi pysyä paremmin sen pumpun putken kohtalaisen matalan olakkeen takana, kuin pehmyt paksuseinämäinen kumipohjainen letku, jota klemmarilla kiristäessä ei voi oikein arvioida, onko kiristys riittävä vai ei, vaan on vedettävä se hampaat irvessä klemmarin korkkaamisen äärirajoille ja toivottava vaan että pysyy. Eikä sitten pysy...

Tuossa viikonlopun aikaan Tsekin Bohemian Clubin järjestämässä Guzzi-rallissa tuli juteltua asiasta erään Mandellolaisen kaverin kanssa, ja hyvin tuttu tuntui tuo ongelma olevan sielläkin. Ja samalla lailla kuin kotimaassakin asiasta on keskusteltu, niin irtoamiseen liittyy italialaistenkin mukaan jotenkin useimmiten kova helle. Näin oli taas tämänkertaisen irtoamisen aikaankin lämpö kovassa nousussa.

Jouko
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 14, 2013, 21:24:17 ip
Suodatinongelman saa eliminoitua kun sen poistaa tankista kokonaan ja liittää bensaletkuun sen vanhan mallisen tai muun korvaavan filtterin tankin ulkopuolelle. Tällöin tulee suodaqtetuksi vain käyttöön menevä polttoaine eikä koko tankin sisältöä moneen kertaan. Tankissa ei ole kuin säädetty vastus ja suodatin kestää moninkertaisesti ja on helposti vaihdettavissa.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 14, 2013, 21:50:05 ip
Lainaus
korvaavan filtterin tankin ulkopuolelle
Tätä mietin toteuttaa aikanaan Cali Stonessa. Mutta, tankista tulevassa letkussa on suodatettua bensaa, ja suodattimen jälkeen tankin sisällä oleva paineensäädin pitää paineen välillä tankin ulostulo - suuttimet jatkuvasti arvossa 3 bar. Jos siirtää suodattimen tankin ulkopuolelle, paineesta ei ole varmuutta (suodattimen aiheuttama pudotus) ja paine varmaankin laskisi sitä mukaa kun suodatin tukkeutuu? Pitäisi vaihtaa koko järjestelmä vanhempaan...
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 14, 2013, 21:55:05 ip
Saa ajaa Venäjällä tai Egyptissä, jotta filtteri menee niin tukkoon, että paineisiin merkittävästi vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 14, 2013, 22:24:13 ip
Kuten TTT kertoi on massavirta suutinletkussa niin pieni että paine ei ihan helposti laske. Jos epäilee niin voi letkuun laittaa painemittarin ja seurata siitä suodattimen tilaa. En kehota pidättämään hengitystä paineen laskemista odotellessa. Sama mittari hoitaa myös pumpun kunnon valvonnan ja paineensäätimen toiminnan.
(http://4.bp.blogspot.com/-wjxX-6ncx2U/UAhbXRJtS1I/AAAAAAAADSw/X-vziq_SOuQ/s1600/IMG_0281a.JPG)
Itsellä tämmöinen alle kymmenen euron mittari suutinlinjassa. Samalla mittarilla selviää myös häviääkö paine kuinkakin nopeasti järjestelmästä tauon aikana.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: McStadey - Syyskuu 11, 2013, 09:21:44 ap
PikkuBrevasta on ollut tankin "ränniputki tukossa" ajelin tankin tyhjäksi, vahingossa niinkin tyhjäksi että pyörä sammui lenkin jälkeen kotipihaan ::)
Tankin irrottamisen jälkeen huomasin että korkin kautta tuleva ylivuoto(?) letku oli murtunut juurestaan. Sadevedelle varatun letkun tankin pohjassa oleva liitin oli kivettynyt niin tukkoon, että en edes yrittänyt putsata sitä, kun ei keskivahvalla väkivallalla auennut... Tankin alta tuleva vesi ei sinällään aiheuta mitään ongelmaa, vaikka letku ei veisi sitä tankin alle, kastuvatpa nuo paikat sateella ajaessa joka tapauksessa.

Ajattelin kuitenkin ainakin nuo molemmat letkut vaihtaa, mutta heräsi samalla kysymys, että pitäisikö myös tankin sisällä kulkevat letkut vaihtaa? Onkohan tuo kuinka vaikea homma, pumpun aukosta pitäisi ilmeisesti onnistua pujottamaan letku tankin pohjassa oleviin liittimiin? Samalla voisi varmaan tuon tässä ketjussa mainitun polttoaineen suodattimen vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.

E:Ei oo muuten turhan usein pesty/putsattu tuolta tankin alta...
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: jed - Kesäkuu 17, 2019, 14:10:50 ip
Kun jo muutamaan kertaan omasta Bellagiosta olen bensapumpun ottanut esiin bensaletkun irtoamisen vuoksi bensapumpusta, päädyin siirtämään suodattimen tankin ulkopuolelle suuttimille menevään bensaletkuun. Saapahan ainakin pumppuasetelman irti helpommin ja ainakin silminnähden siistimmin asettui ainut tankin sisäinen bensaletku pumpulta tankin ulostulolle. Letkuksi laitoin Gates Submersible 4219 https://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/Upotettava-polttoaineletku-o8mm-305-cm, josta kuitenkin tulee huonoa palautetta kestävyyden suhteen, sekä tällä, että ulkomaisilla forumeilla.

Tilasin amerikasta myös letkusetin, jonka Jouko S toi esille keskustelussa https://www.euromotoelectrics.com/product-p/fp-hosekit.htm , sillä saan vaikka palautettua koko rakennelman tehtaan suunnittelemaksi. Omani hankin ebayn kautta, toimituskulut ovat inhimillisemmät.

Erilaisia letkuehdokkaita hakiessani törmäsin suomalaiseen firmaan, josta saanee vastaavaa tuotetta https://www.finjector.com/fin/tankinsisaiset_letkut-264.
Samalta firmalta löytyy myös sileää polyamidiletkua, mutta ongelmaksi saattaa tulla liian tiukat mutkat https://www.finjector.com/fin/polyamidiputket-212. Jotain tämäntyyppistä arvelen käytettävän uudessa pumppuasetelmassa http://www.wendelmotorraeder.de/fuel-pump-cmpl_887424-p-6197279.html?ref=expl. Onkohan Guzzilta saatavana?

Tässä keskustelussa tuli esille paineensäädin. Rakenteen paremmin tuntevat: onko mahdollista että paineensäädin vikaantuu mahdollistaen ylisuuren paineen tankin sisäisissä letkuissa? Mistään lähteestä en löytänyt korvaavan osan varaosanumeroa. Suurin ongelman aiheuttaja taitanee kuitenkin olla säälittävän kokoinen kaulus bensapumpun lähdössä, tarvikeosaakin on tarjolla, amatöörin silmiin paremman näköisellä lähdöllä.  Esim. Kemso 13802 sopinee.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: GuzGuz - Kesäkuu 17, 2019, 16:07:56 ip
Toisaalta sisäinen/ ulkoinen bensasuodinasiasta täytyy sanoa sisäisen paketin pelanneen hyvin.
2006 taisi olla, kun sisäinen on vaihdettu alkokestäviin letkuihin Närpiössä.
13v avaamatta..
Ei mitään ongelmia ole esiintynyt.
Oma otuksumani on että kyllä sen huomaa kun tukkoon alkaa menemään ja sitten tankkia työpöydälle.
Toki tuo on hitaasti tukuistavaa ja pikkuhiljaa asioita ei välttämättä huomaa?
Kai sekin lähiaikoina kannattaisi tutkia ja vaihtaa suodin, osat on.

Olen kyllä muuten kaiken ulkoistamisen kannalla huollettavissa osissa (en tarkoita huotokorjaamoille), guzzeissa onneksi pääsee suht hyvin kaikkeen kotikonsteinkin käsiksi..


Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: jed - Kesäkuu 17, 2019, 16:17:15 ip
Toki konstruktio on toimiessaan hyvä, mutta minulla on siis alle 2000 km ajettu suodatin ja bensaletku on irronnut bensapumpusta. Lisäsin sen viestiini, kun ei alunperin tullut riittävän selkeästi esille. Suodattimen vaihtaisin mielihyvin tankin sisäänkin, jos paketti vain pysyisi varmuudella kasassa.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: ALi - Kesäkuu 17, 2019, 17:05:38 ip
Neljä kesää on ollut tuo Motonetin SAE30R10 letku E85 käytössä Nevadan tankissa ongelmitta. Tankin sisäinen systeemi on ajateltu niin, ettei suodattimen vastuksen kasvaminen vaikuta suuttimille tulevaan paineeseen. Heikko lenkki systeemissä on bensapumpun ulostuloputken lähes olematon kaulus, josta letku pääsee (yleensä helteellä, kun tankki lämpenee) luistamaan irti. Paine letkussa myös kasvaa suodattimen likaantuessa.
Vaihtoehtoja kumiletkulle ->  LINKKI (https://www.euromotoelectrics.com/product-p/fp-hosekit.htm) ja LINKKI (https://www.ebay.com/itm/IN-TANK-FLEXIBLE-PU-FUEL-LINE-PIPE-HOSE-260mm-Diameter-8mm-5-16-UNIVERSAL/163268241103?epid=2188782996&hash=item26038ba6cf:g:Zg4AAOSwIwhWTINr).
PU putken (kuten on jo tehtaalta suodattimen ja paineensäätimen välissä, jos on liitekuvan mukainen paketti) asennukseen vinkki: Kasta putken päätä hetkeksi tulikuumaan veteen, jolloin se pehmenee ja on helppo sujauttaa paikoilleen.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: GuzGuz - Kesäkuu 18, 2019, 14:19:00 ip
Letkujen irtoamisia on tosiaan esiintynyt ja kun tankin sisällä, niin matka taatusti katkeaa siihen toviksi.
Kunnon rosterikiristimillä ei ongelmaa pitäisi jatkossa olla, kunhan letku on myös laadultaan käyttötarkoitukseen sopiva.
Tehtaalta taisivat olla sitä pihtipuristettavaa mallia kiristimet ja kun letkut rupesi hapertumaan alkoholista, niin pullahtelivat.
Ja Alin mainitsemista.
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: Jouko S - Kesäkuu 18, 2019, 15:44:46 ip
Vaihtoehtoja kumiletkulle ->  LINKKI (https://www.euromotoelectrics.com/product-p/fp-hosekit.htm) ja LINKKI (https://www.ebay.com/itm/IN-TANK-FLEXIBLE-PU-FUEL-LINE-PIPE-HOSE-260mm-Diameter-8mm-5-16-UNIVERSAL/163268241103?epid=2188782996&hash=item26038ba6cf:g:Zg4AAOSwIwhWTINr).
PU putken (kuten on jo tehtaalta suodattimen ja paineensäätimen välissä, jos on liitekuvan mukainen paketti) asennukseen vinkki: Kasta putken päätä hetkeksi tulikuumaan veteen, jolloin se pehmenee ja on helppo sujauttaa paikoilleen.
Noissa Alin linkeissä ensimmäisessä on PA 12-materiaalista valmistettua nailon letkua ja se on nimenomaan sitä alkuperäistä Guzzin pumpuissa käytettyä haitariletkua. Se kestää ja kestää. Alkuperäinen Vintagen tankissa oleva haitariletku on ollut siellä yli 13 vuotta, eikä ole mennyt miksikään. Toisessa linkissä puhutaan PU-letkusta ja sen kestosta ei ole kokemusta. Kaiketi näiden valmistusmateriaalissa jokin ero on. Ainakin yhden kirjaimen ero :D.

Jouko
Otsikko: Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
Kirjoitti: ALi - Kesäkuu 18, 2019, 17:04:30 ip
Totta turiset. PA ja PU kirjaimet ovat tainneet sekoittua. PU (polyuretaani) olisi sitä lötköä kumiletkua.
Taipuisa muoviputki Suomesta -> LINKKI (https://www.finjector.com/fin/muovinen_polttoaineputki_tankin_sisaan_210_mm_7_5_7_5_mm_silea_sisapinta-p-723059-264)