Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Cali.fi - Huhtikuu 22, 2006, 12:20:56 ip
-
Lambda-antureista on ollut juttua melko paljonkin, mutta muutama asia kuitenkin askarruttaa.
Kapeakaista-anturit ovat melko edullisia, mutta mittaavat kuitenkin vain hyvin kapealla kaistalla. Tällöin on siis mahdollista saada vain tietää onko seos liian laiha vai rikas. (säätämällä rikkaalta laihalle, tai päinvastoin, voidaan tietysti takaperin jonkin verran arvailla miten kaukana optimista oltiin). Mitä tämä kapeakaista-anturi näyttää? Puhtainta palamista? Parasta polttoainetaloutta? Vai suurinta tehoa? Nooilla kaikilla on kai hikan eri lambda. Vai voidaanko senkin jännitettä jonkin verran tulkita, jostain ymmärsin, että näyttämä olisi aivan digitaalinen.
Laajakaista-anturi on kai sikäli kätevämpi, että sillä voidaan mitata seosuhdetta laajemmalla alueella, mutta hinta on kovempi. Onko se käytännössä hintansa väärtti? Mitä sellaiset muuten maksaa? Onko joku nähnyt jonkinlaista speksiä laajakaista-anturille, tai anturille ylipäätään. Miten tarkkoja ovat? Mites te joilla on yksi kummasakin putkessa, oletteko vaihtaneet päittäin? Näyttääkö silti samaa? Ovatko muuten kaiken tyyppiset anturit jotakuinkin ikuisia? Kat autoissahan niitä ainakin on jo pitkään ollut, ja onhan niillä ajettu puolikin miljoonaa kilometriä lambdaa vaihtamatta. Jostain olen saanut päähäni, että jotut tarkemmat laitteet ainakin ovat käyttöiältään hyvinkin rajallisia.
-
Luuloa, kuultua ja perstuntumalta koettua: Kapeakaista lamdalla ei päästä rikkaisiin seossuhteisiin koska se on suunniteltu "ideaaliselle seokselle" ei virityksiin? Se mittaa jäännöshappea?? ja antaa arvoja siten että kun jäännöshappen suhde on 0,6 -> 1000 mV , 1/1 -> 500mV ja 1,6 ->0 (50) mV (s-käyrä) tosin on sovittu että 1/14,7 on 1/1 (stökiömetrinen?) eli ei okeia suhdeluku!. Kun kapeakaistaisella mittaa, niin viritetyissä vehkeissä liikutaan sen äärirajoilla. käytännössä on silti kuulemma riittänyt kapekaistainen. Ainakin sillä tietää että seos ei ole liian laihaa. Käytännössä on kuulemma ollut sopivaa kun saa pysymään kaikilla kierroksilla ja ahtopaineilla siellä 4/5 näyttämästä eli hyvä jos pysyy jossain 700 mV ja 900 mV välillä, eikä putoa alle puoleen. Sillä havaitsee kylläkin ajossa jos joillain kierroksilla tai paineilla (jos ahdettu) käy seos liian laihalla ja sekin kertoo jos mittari kokoajan paukuttaa tappiin, niin silloin kyllä menee männänrenkaat jumiin, kun liika seos huuhtoo öljyn pois pytyn seinämistä. Tietysti laajakaistainen on parempi ,mutta mikä on käyttötarkoitus ja hinta-laatusuhde? Kapeakaistainen kuulemma riittää, paitsi tietysti laajakaistamyyjien mielestä? Ehkä joku autoinsinööri osaa kertoa oikeammin kuin hituvirtainssi, koska en ole asiantuntija (kerron vaan mitä olen kokenut ja kuullut niiltä kavereilta jotkak ovat käyttäneet ao mittareita) Minä laittasin rahani muuhun kuin laajakaistalamdaan, mutta tietty muut on erimieltä???? :D