Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Pende - Kesäkuu 09, 2011, 21:54:48 ip
-
Onkos kellään käsitystä mikä on vikana kierroslukumittrarissa joka toimii aina noin 15 minuuttia startista. Vartin jälkeen neula putoaa nollaan eikä siitä tokene ennen kuin virrat katkaisee. Joskus mittari sekoaa viiden tonnin kierrosten kohdalla eikä siitä taasen toivu ennen sammutusta.
Kyseessä -03 Nevada ja sähköinen mittari. Onko itse mittari sökö vai anturi? Vai voiko vika olla jossain muualla?
-
Ei ole anturivika. Moottori ei kävisi jos ei tule signaalia. Epäilemme liitin-, johdin- tai maadoitusvikaa. Vika voi tietysti olla mittarin sisälläkin mutta on melko edullista tutkia liittimet ja johtimet joiden kautta mittarin maadoitus, käyttöjännite ja signaali kulkevat. Lisäksi mittariin menee mittarivalon johtimet jotka ovat eri piiriä.
Suosittelen katsomaan kytkentäkaaviosta kyseisten johtimien värit ja tulkitsemaan yleismittarilla virran kulkua.
Tuollainen on - off häiriö on kyllä viheliäisin tutkittava mitä maa päällään kantaa.
Josko muilla on vastaavia kokemuksia ja ratkaisu. Siitä olisi apua tulkintaan.
mm
-
Kiitos vinkeistä. Mitähän tuo mittari mittaa? Maan ja käyttövirran katsoin että olis kunnossa mutta signaaliin en saanut ainakaan jännitettä mitattua.
-
Se anturi pätkii signaalia. Ja laskee niitä katkoksia.
Mutta sitä anturia tuskin tarttee mittailla, kun pyörä ei kävisi jos anturi olisi rikki. Se kun on samalla moottorin asentoanturi.
-
Signaalijohtimen saa mitattua vastusmittauksella periaatteella liittimestä liittimeen. Tai sitten liittimestä runkoon. En osaa sanoa mikä tulos pitäisi tulla kun en ole mitannut mutta periaatteessa virtapiirihän on suljettu järjestelmä että jokin lukema pitäisi tulla. Siis muu kuin 1, 0 tai E. Jos tulee 0 tai OL niin jostain menee runkoon suoraan mutta silloin on kyllä todennäköisesti moottorikin mykkä.
Mittarivikakin voi olla, kylmäjuotos, komponenttivika, tms. Mittarikorjaamon hommia.
Viitsiskö joku mitata omastaan mittarista anturiin/runkoon päin. Mulla ei ole tallilla nyt yhtään pikkulohkoa. Enkä ehtisikään. On muutto menossa. Puuh.
mm
-
Tämän tyyppisen vian selvittäminen käy näin:
Koputtele mittaria esim kumivararalla tms, jotta saisit vian ilmenemään hallitusti. Eli tämän viidentoista minuutin aikana, kun vika ei vielä ilmene. Jos et saa vikaa päälle pitäisi kokeilla valan tehneellä mittarilla toistuuko sama 15min ilmiö. Jos toistuu vika ei piile mittarissa. Tämän jälkeen etsittäisiin pätkivä liitos tai kaapelin pätkä, missä johto on poikki. Tässä tapauksessa vian hakua voi rajoittaa anturilta päin lähtiessä siitä eteenpäin, missä signaalitie haarautuu ECUn ja mittarin välillä. Usein pelkkä liittimien irrottaminen ja takaisin laittaminen häivyttää vian tilapäisesti tai jopa kokonaan.
Voi myös lähteä liikkeelle päinvastaisessa järjestyksessä. Molemmissa tapauksissa yksi muutos kerrallaan. Muuten saatat ostaa tai tutkituttaa mittarin turhaan.
-
Laiska kun on, niin helpointa varmaan olisi testata toimivalla mittarilla. Onkos kellään Treen seudulla mahdollisuutta lainata ylimääräistä mittaria? Tulis varmaan kaupat moisesta kapistuksesta jos vika on mittarissa mitä itse epäilen aika vahvasti. Joku juotos mittarin sisällä antanut periksi kuitenkin.
-
Sellaisen saat honkkarista, tarkkarista, prismasta tai biltemasta. Sittepä se on valmiina, jos joskus tarviit jotain muuta viisaroija.
-
Kyllä multa yleismittari löytyy. Tarkoitin kierroslukumittaria. Että jos löytyy ylimääräistä testiä varten.
-
Tuskin kellään ehjää käytettyä nopeusmittaria hyllyssä on kokeilua varten. Pitäis purkaa pyörästä. Koita koputuskonstia tai tsekkaa liittimet. Kannattaa helpot konstit kokeilla ensin. Aika iso homma se kokeilumittarin vaihtokin on.
-
Ja johtojen liitoksistahan se oli kiinni. "ravistelin" liitännät sulaketaululta eteenpäin ja nyt pelittää.
-
Saattaa toistua, jos et saanut kaikkea miähnee poistettua liitoksista. Halpa korjaus. Veglia Borletti olisi maksanut enemmän kuin maltaita tai mallastuotteita ;D
-
Sen verran vedän takaisin että vika palasi melko pian viime julistuksen jälkeen. Sitten melkein vahingossa löysin jonkilaisen ratkaisun. Vika on mittarissa ja se tosiaan alkaa pätkiä lämmittyään. Kun räpläsin mittaria tulin ajaneeksi pätkät ilman mittarivalojen lamppuja. Ja kas. Mittari toimi moitteetta. Ilmeisesti liian tehokkaat lamput lämmittivät mittaria. Vaihdoin lamput 1,2 W tehoisiin ja nyt on mittari pelannut.
-
Tuota.. puhdistettiinko mittarin koneistoa? Lika nimittäin näissä laitteissa lisää lämpiämisen riskiä. Sama kuin kompuuttereissa. Lamppujen kevennys on väliaikainen ratkaisu.