Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Piippu - Kesäkuu 04, 2011, 16:09:02 ip
-
olen aikeissa hankkia ignitech sytkän le"manssiin,olisiko kellään kuvaa tai jopa jonkunnäköistä mallia alumiinilevystä joka asennetaan laturin päähän johon anturit kiinnitetään, helpoittaisi asennusta suunnittelutyön osalta.
-
Ei ole kuvaa. Huomenna on jos vain muistan.
Tätä yhtä en myy koska mullakin pitää olla malli.
Josko koneistaisin lisää?
mm
-
Moi.
Lähiaikoina voisi olla tarvetta asennuslevylle jos en arvosta omaa työtä liikaa?
(Olen tulossa laiskaksi, maksoin just Transitin kytkinrempan oikein rahalla)
Pekka
-
Käväisin tallilla.
Sain muutaman kuvan rakenteista.
Setti sisältää itse pohjalevyn lisäksi muutaman muun osan.
Kaksi helaa jotka tulevat laturin rungon ja pohjalevyn väliin-
Neljä ruuvia aluslaattoineen joilla kiinnitetään anturit pohjalevyyn.
Kaksi uppokantaruuvia jotka tulevat läpi pohjalevystä, heloista ja korvaavat alkuperäiset laturin kiinnitysruuvit.
Laturin ankkurin ja pyörijän kiinnitysruuvi joka on n. 15 mm pidempi kuin alkuperäinen kiinnitysruuvi.
Pyörijän keskelle ohjainhela joka suuntaa pyörijän ja säätää pyörijän sijainnin antureihin nähden. Ottaa ohjauksen alkuperäisen ruuvin upotuksen pohjalta.
Neljä aluslaattaa jolla laturin koteloa siirretään eteenpäin että asetelma mahtuu.
Toinen anturi on kiinni "kelkassa" ja siten säädettävissä kiinteän ykkösanturin suhteen.
Itse asensin asetelman, kuljettajan paikalta katsoen, laturin vasempaan reunaan.
Koitan liittää tähän muutaman kuvan. Jos ei mahdu niin seuraavissa viesteissä lisää.
-
Kuvallista jatkoa Ignitec sytkän asennukseen.
Asennettaessa pitää katsoa ettei laturin kenttäkäämin johdot pääse kosketukseen asetelman kanssa. Laturin johtoja ei kannata taivutella. Mieluimmin viilaa väistön asetelmaan.
mm
-
Viimeinen kuva tällä kertaa.
Jokohan näistä on apua.
Jos menee kotiasentajalta vaikeaksi voin sorvailla ja jyrsiä pohjalevyn, helat ja ankkurin kiinnityspultin.
mm
-
kiitoksia kuvista,tehdäämpä niin Matti että pistät sorvin ja jyrsimen laulamaan ja valmistat osat minulle.
-
Ok. Aloitan koneistuksen lähiaikoina.
Tässä on vain huushollin muutto menossa. Se sitoo hiukan.
Ei kauas. Vain toiseen kaupunginosaan. Tallillekin kävelymatka puolittuu.
Tuota lisäkelkkaa jälkimmäiselle anturille tuskin enää tarvitaan. Koneistuspuoli on sen verran kehittynyt, jakopöydän ansiosta, että saan jaon täsmäämään ilman lisäsäätöjä.
mm
-
ok,soittelen sulle tässä lähiaikoina.
-
Tee niitä nyt samalla työkerralla vähän useampia kappaleita, kun niille tulee jatkossa kuitenkin kysyntää...
-
Pitänee käydä alumiinilevykaupassa...
mm
-
alumiinilevyä 6mm ja 3mm löutyisi minulta,pystyisin myös toimittamaan tampereelle pikku paloissa tankkilaukussa.
-
Saa sitä korvaavaa levyä toimittaa...
Aloitin koneistukset. Aloitin kahta settiä kerralla kun kysyntää näyttää olevan. Se pohjalevy, mikä on noissa kuvissa, on tehty pari vuotta sitten rautasahalla ja viilalla. Nyt kun on jyrsin niin osasta tulee kovasti toisen näköinen. Ja tukevampi. Ei myöskään tarvitse juurikaan säätöjä koska jakopöydällä saa astekulmat kohdalleen. Ainoa säätö mikä tarvitaan on pyörijän ja antureiden välisen raon säätämiseksi. Pyörijää en valmista. Sen pitäisi kuulua syttyboksin toimitukseen.
Teen koeasennuskokoonpanon ensin ennen kuin lähetän osia. Eli menee vielä vähän aikaa.
mm
-
ok.
-
Koneistus on saatu alulle. Ensin oli proto, josta kuvat edellä, sitten tein koekappaleen ja suoritin koeasennuksen. Koekappale toimi kyllä mutta ei aivan vastannut toiveitani. Viimeksi valmistunut on helppotöisin, tukevin sekä kohtuullisen mukava koota.
Valitettavasti kuvat ovat sen verran tarkkoja että niitä ei mahdu kuin yksi per viesti.
mm
-
Tässä kuva kokoonpanosta.
Näyttää hieman erilaiselta ympäristö koska käytin saman konsernin toisen merkkisen pyörän moottoria koeasennusalustana.
Osaluettelo olikin jo tuolla edellä. Kuvassa näkyvät anturit joille pohjalevy on suunniteltu. Jollekin muulle anturille voipi olla tarpeen tehdä erilainen levy. Kehän suuntaan ei ole mahdollista laajentaa koska sitten ei laturin kotelo mahdu paikoilleen. Tämänkin kokoonpanon osalta joutuu koteloa "korottamaan" 0 - 4 milliä. Riippuu siitä mikä kotelo on käytössä.
mm
-
Tila laturin päässä on melkoisen ahdas joten kovin montaa paikkaa ei tämän mallin laturissa ole antureille. Koska antureiden välinen etäisyys on 90 astetta kyseisellä kehällä niin säädettävyys hieman kärsii koska ylemmän, pyörimissuunnassa ensimmäisen, anturin alle jää pohjalevyn kiinnitysruuvi joka myös toimii yhtenä kolmesta laturin kenttäkäämin kotelon kiinnitysruuveista.
Kuva pohjalevystä anturit irrotettuna.
mm
-
Sama palikka takapuoleltaan holkkien ja kiinnitysruuvien kera.
Kuvasarjan alku jäi tuonne ykkössivun puolelle.
Keskiöpultit on sorvattu, samoin holkit. Ruuvikaupassa pitää vielä käydä ja lyhentää ne sopivaan mittaan. Muutama aluslevykin tarvitaan.
Laskeskelin hintaa osille, materiaaleille ja työlle. Taitaa jäädä, valitettavasti, alle satasen.
Kuinkas monta ottajaa näille on?
mm
-
ehdottomasti piippu ottaa yhden satsin.
-
Ensimmäinen sytkäantureiden kiinnityssarja valmis. Voi tulla noutamaan alkuviikosta iltasella Yhtymän Miesten tallilta. Kunhan sovitaan puhelimitse tarkemmin.
mm
-
ok,soittelen tänään klo 16.00 jälkeen.
-
olikin näköjään viesti tullut.
-
Ensimmäinen protosarjan anturisilta kiinnikkeineen toimitettu. Anturit ja ns. pyörijä tulevat Ignitech -asennussarjan mukana. Anturisiltaa ei.
Odottelen kuulumisia käytännön asentajalta ja käyttäjältä.
Tuon sillan teko ei niin yksinkertaista loppujen lopuksi ollutkaan. Monta asiaa pitää ottaa huomioon. Latureiden kuoretkaan eivät ole ihan samalla mitoituksella aina. Vuosikymmenten aikana on tullut muutoksia. Latureita on, tehosta riippuen, erilaisella kytkennällä toteutettuna. Liittimiä eri paikoissa.
Laitan laturiversioista kuvia kunhan kerkeen napsimaan. Tilanahtaus on kuitenkin merkittävin seikka joka määrittää antureiden sijainnin.
Koitan näillä pienikokoisimmilla antureilla tehdä myös sovellutuksen virranjakajan sisään asennettavasta versiosta.
Kauempana suunnitelmissa on tehdä haaroitettu kaasuvaijeri jonka toinen haara käyttää TPS -anturia ja siten ilmaisee sytytyksen ohjaukselle mihin suuntaan ja millä nopeudella kaasua annostellaan.
Pari esisarjan palikkaa odottaa jo seuraavia ottajia.
mm
-
Tässä kuvassa 14V 13A laturin kenttäkäämi runkoineen.
Huomattavasti silkoisempi ulkonäkö kuin 18A tai 20A laturissa.
Tähän laturiin olisi helppo tehdä sytkäantureiden taustalevy.
mm
-
Kuva hieman epäselvä koska siinä on pienessä tilassa paljon sälää. Laturi 14V, 20A.
Paikoillaan sytytysantureiden taustalevy jossa säätö säteittäissuuntaan ja kehäsuuntainen säätö 2-anturilla. Keskellä kampiakselin päähän kiinnitetty pyörijä jonka "nasta" antaa signaalin anturien käämeihin ohi kulkiessaan.
Taustalevyssä väistö keskellä yhtä laturin napaa varten sekä aukko yhtenevillä kohdilla laturin aukkojen suhteen ilman kierron varmistamiseksi. Pintakäsittely ja muu viimeistely tekemättä.
(Asennusalustana Benelli Sein kampikammion pääty.)
mm
-
laitan palautetta,asennuksesta ja toimivuudesta kunhan värkit ovat paikalla,asennus vasta viikolla 28,nyt kolmeksi viikoksi lomalle.
-
Tänään kehitin lisää anturikiinnityksen tekniikkaa. Koitin saada säädettävyyden paremmalle tasolle. Koska samat ruuvit pitävät sekä laturin kenttäkäämejä että antureiden taustalevyä paikallaan menee anturoinnin säätö kokeiluperiaatteella koska laturi "ponnistaa" helposti pois paikoiltaan ruuveja löysätessä.
Edellä olevaan lääkkeeksi sorvasin laturin kiinnitykseen erikoispultit joiden kannassa on M5 sisäkierre joihin anturien taustalevy kiinnitetään. Näin eliminoituu yksi epätarkkuustekijä koska laturi on säädön aikana tukevasti paikoillaan.
Vaikka aikaa ja materiaalia meni erikoispalikoiden tekoon niin säästö tulee helpommassa asennuksessa ja säädettävyydessä.
Nimettäköön tätä versiota vaikka DeLux -anturikiinnikkeeksi.
Laitan kuvia heti kun olen viimeistellyt palikat joskus Jussinpäivän jälkeen.
mm
-
Ignitech/Guzzi Delux-versio on helteiden vuoksi jäänyt vähän sivuun mutta valmistunee sekin lähiaikoina. Materiaaleja on.
Sen sijaan on tarvinnut pikaisesti tehdä De Tomaso -konsernin toiseen pyörämerkkiin sovellutus Ignitechille. Nuo viisaat Tsekinmaan tietäjät evät olleet vielä viime talvena edes kuulleet kuutosbenelleistä. Informoin heitä. Nyt siihenkin on oma konversio. Itse asiassa sama kuin kolmemukiseen 120 -asteiseen Laverdaan. Heillä ei kuitenkaan ole anturoinnille siltaa kampiakselin päähän, joten tein tänään oman versioni. Niitäkin taitaa tulla kaksi erilaista. Myös kahdelle eri pyörijäkoolle on erillinen anturirei'itys.
Yhden anturin versio ja kolmianturinen. Myös alkuperäisiä Sei Elettronica -mallin anturiasetelmaa voi hyödyntää mikäli ovat vielä ehyitä nuo anturit. Siinähän oli Boschin elektroninen sytytys jossa oli alkeellinen, ajotapaan reagoiva, sytytyskäyrästö kolmella eri asetuksella. Merkittävä edistysaskel jo seitsemänkymmentäluvulla.
Laitan kuvan selvennykseksi. Voi kiinnostaa niitä joiden Benelli 750 ja 900 kuutoskoneet käyvät huonosti.
Paikoillaan on vain yksi anturi mitoitusta varten ja pintakäsittelyt on tekemättä.
mm
-
NO NIIN SYTKÄ ASENNETTU,MATIN TEKEMILLÄ ANTUREIDEN KIINNITYS PALOILLA ,JOIDEN ANSIOSTA ANTURIT SAA ERITTÄIN VÄHÄISELLÄ VAIVALLA OIKEISIIN ASETUKSIIN,LAADUKKAASTI TEHDYT ANTUREIDEN ASENNUS PALAT,KIITOKSIA MATILLE.
-
On mukavaa saada kiitoksia.
mm
-
Moro
Rakenteilla kärjetön sytkä Le Mansiin, ei niin hieno kuin Matin tekemät mutta kokeillaan jos vaikka toimisi. Ajateltiin testata yhden picupin versiota.
MN
-
Varmaan se toimii noinkin.
Mahtuuko laturin koppa vielä paikoilleen?
-
Ja lopulta kärjet tuovat kotiin ;)
No asiaan - laturin kopan alle kannattaa laittaa, joka tapauksessa, myöhempien mallien välipala, mikäli sitä ei ole aiemmin ollut.
Jäähdytys lisää laturin ikää.
T,
Jukka
-
Kuinka paljon Lm:ssä voi korottaa koppaa, ennenkuin etupyörä on lähellä?
-
Kuinka paljon Lm:ssä voi korottaa koppaa, ennenkuin etupyörä on lähellä?
Kaksi korotusrengasta mahtuu ainakin LM III:ssa olemaan -DMC:n systeemi vaatii sen verran tilaa , toinen korotusrengas tuli sarjan mukana.
Itselläni DMC on asennettu LM IV
-KG-
-
Moro
Noin reilu sentti pitää laittaa korotusta tällä versiolla. Leikkasin tupperwarepurkista rinkulan väliin ja ruuvien kohdalle holkit.
MN