Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Piippu - Kesäkuu 04, 2011, 16:09:02 ip

Otsikko: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Kesäkuu 04, 2011, 16:09:02 ip
olen aikeissa hankkia ignitech sytkän le"manssiin,olisiko kellään kuvaa tai jopa jonkunnäköistä mallia alumiinilevystä joka asennetaan laturin päähän johon anturit kiinnitetään, helpoittaisi asennusta suunnittelutyön osalta.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 04, 2011, 18:34:46 ip
Ei ole kuvaa. Huomenna on jos vain muistan.
Tätä yhtä en myy koska mullakin pitää olla malli.
Josko koneistaisin lisää?

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Pekka - Kesäkuu 04, 2011, 21:08:00 ip
Moi.

Lähiaikoina voisi olla tarvetta asennuslevylle jos en arvosta omaa työtä liikaa?
(Olen tulossa laiskaksi, maksoin just Transitin kytkinrempan oikein rahalla)

Pekka
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2011, 19:56:43 ip
Käväisin tallilla.
Sain muutaman kuvan rakenteista.
Setti sisältää itse pohjalevyn lisäksi muutaman muun osan.

Kaksi helaa jotka tulevat laturin rungon ja pohjalevyn väliin-
Neljä ruuvia aluslaattoineen joilla kiinnitetään anturit pohjalevyyn.
Kaksi uppokantaruuvia jotka tulevat läpi pohjalevystä, heloista ja korvaavat alkuperäiset laturin kiinnitysruuvit.
Laturin ankkurin ja pyörijän kiinnitysruuvi joka on n. 15 mm pidempi kuin alkuperäinen kiinnitysruuvi.
Pyörijän keskelle ohjainhela joka suuntaa pyörijän ja säätää pyörijän sijainnin antureihin nähden. Ottaa ohjauksen alkuperäisen ruuvin upotuksen pohjalta.
Neljä aluslaattaa jolla laturin koteloa siirretään eteenpäin että asetelma mahtuu.

Toinen anturi on kiinni "kelkassa" ja siten säädettävissä kiinteän ykkösanturin suhteen.

Itse asensin asetelman, kuljettajan paikalta katsoen, laturin vasempaan reunaan.

Koitan liittää tähän muutaman kuvan. Jos ei mahdu niin seuraavissa viesteissä lisää.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2011, 20:02:32 ip
Kuvallista jatkoa Ignitec sytkän asennukseen.
Asennettaessa pitää katsoa ettei laturin kenttäkäämin johdot pääse kosketukseen asetelman kanssa. Laturin johtoja ei kannata taivutella. Mieluimmin viilaa väistön asetelmaan.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2011, 20:10:08 ip
Viimeinen kuva tällä kertaa.
Jokohan näistä on apua.
Jos menee kotiasentajalta vaikeaksi voin sorvailla ja jyrsiä pohjalevyn, helat ja ankkurin kiinnityspultin.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Kesäkuu 06, 2011, 07:04:49 ap
kiitoksia kuvista,tehdäämpä niin Matti että pistät sorvin ja jyrsimen laulamaan ja valmistat osat minulle.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 06, 2011, 10:15:55 ap
Ok. Aloitan koneistuksen lähiaikoina.
Tässä on vain huushollin muutto menossa. Se sitoo hiukan.
Ei kauas. Vain toiseen kaupunginosaan. Tallillekin kävelymatka puolittuu.

Tuota lisäkelkkaa jälkimmäiselle anturille tuskin enää tarvitaan. Koneistuspuoli on sen verran kehittynyt, jakopöydän ansiosta, että saan jaon täsmäämään ilman lisäsäätöjä.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Kesäkuu 06, 2011, 11:31:16 ap
ok,soittelen sulle tässä lähiaikoina.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Ekku - Kesäkuu 06, 2011, 20:14:44 ip
Tee niitä nyt samalla työkerralla vähän useampia kappaleita, kun niille tulee jatkossa kuitenkin kysyntää...
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 06, 2011, 21:09:11 ip
Pitänee käydä alumiinilevykaupassa...

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Kesäkuu 07, 2011, 13:50:15 ip
alumiinilevyä 6mm ja 3mm löutyisi minulta,pystyisin myös toimittamaan tampereelle pikku paloissa tankkilaukussa.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 07, 2011, 15:04:37 ip
Saa sitä korvaavaa levyä toimittaa...

Aloitin koneistukset. Aloitin kahta settiä kerralla kun kysyntää näyttää olevan. Se pohjalevy, mikä on noissa kuvissa, on tehty pari vuotta sitten rautasahalla ja viilalla. Nyt kun on jyrsin niin osasta tulee kovasti toisen näköinen. Ja tukevampi. Ei myöskään tarvitse juurikaan säätöjä koska jakopöydällä saa astekulmat kohdalleen. Ainoa säätö mikä tarvitaan on pyörijän ja antureiden välisen raon säätämiseksi. Pyörijää en valmista. Sen pitäisi kuulua syttyboksin toimitukseen.

Teen koeasennuskokoonpanon ensin ennen kuin lähetän osia. Eli menee vielä vähän aikaa.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Kesäkuu 07, 2011, 20:55:33 ip
ok.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 08, 2011, 16:29:31 ip
Koneistus on saatu alulle. Ensin oli proto, josta kuvat edellä, sitten tein koekappaleen ja suoritin koeasennuksen. Koekappale toimi kyllä mutta ei aivan vastannut toiveitani. Viimeksi valmistunut on helppotöisin, tukevin sekä kohtuullisen mukava koota.

Valitettavasti kuvat ovat sen verran tarkkoja että niitä ei mahdu kuin yksi per viesti.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 08, 2011, 16:46:47 ip
Tässä kuva kokoonpanosta.
Näyttää hieman erilaiselta ympäristö koska käytin saman konsernin toisen merkkisen pyörän moottoria koeasennusalustana.

Osaluettelo olikin jo tuolla edellä. Kuvassa näkyvät anturit joille pohjalevy on suunniteltu. Jollekin muulle anturille voipi olla tarpeen tehdä erilainen levy. Kehän suuntaan ei ole mahdollista laajentaa koska sitten ei laturin kotelo mahdu paikoilleen. Tämänkin kokoonpanon osalta joutuu koteloa "korottamaan" 0 - 4 milliä. Riippuu siitä mikä kotelo on käytössä.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 08, 2011, 16:57:13 ip
Tila laturin päässä on melkoisen ahdas joten kovin montaa paikkaa ei tämän mallin laturissa ole antureille. Koska antureiden välinen etäisyys on 90 astetta kyseisellä kehällä niin säädettävyys hieman kärsii koska ylemmän, pyörimissuunnassa ensimmäisen, anturin alle jää pohjalevyn kiinnitysruuvi joka myös toimii yhtenä kolmesta laturin kenttäkäämin kotelon kiinnitysruuveista.

Kuva pohjalevystä anturit irrotettuna.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 08, 2011, 17:15:06 ip
Sama palikka takapuoleltaan holkkien ja kiinnitysruuvien kera.

Kuvasarjan alku jäi tuonne ykkössivun puolelle.

Keskiöpultit on sorvattu, samoin holkit. Ruuvikaupassa pitää vielä käydä ja lyhentää ne sopivaan mittaan. Muutama aluslevykin tarvitaan.

Laskeskelin hintaa osille, materiaaleille ja työlle. Taitaa jäädä, valitettavasti, alle satasen.

Kuinkas monta ottajaa näille on?

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Kesäkuu 08, 2011, 19:58:41 ip
ehdottomasti piippu ottaa yhden satsin.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 09, 2011, 17:38:50 ip
Ensimmäinen sytkäantureiden kiinnityssarja valmis. Voi tulla noutamaan alkuviikosta iltasella Yhtymän Miesten tallilta. Kunhan sovitaan puhelimitse tarkemmin.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Kesäkuu 10, 2011, 10:51:19 ap
ok,soittelen tänään klo 16.00 jälkeen.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Kesäkuu 10, 2011, 10:55:34 ap
olikin näköjään viesti tullut.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 20, 2011, 14:26:07 ip
Ensimmäinen protosarjan anturisilta kiinnikkeineen toimitettu. Anturit ja ns. pyörijä tulevat Ignitech -asennussarjan mukana. Anturisiltaa ei.
Odottelen kuulumisia käytännön asentajalta ja käyttäjältä.

Tuon sillan teko ei niin yksinkertaista loppujen lopuksi ollutkaan. Monta asiaa pitää ottaa huomioon. Latureiden kuoretkaan eivät ole ihan samalla mitoituksella aina. Vuosikymmenten aikana on tullut muutoksia. Latureita on, tehosta riippuen, erilaisella kytkennällä toteutettuna. Liittimiä eri paikoissa.
Laitan laturiversioista kuvia kunhan kerkeen napsimaan. Tilanahtaus on kuitenkin merkittävin seikka joka määrittää antureiden sijainnin.

Koitan näillä pienikokoisimmilla antureilla tehdä myös sovellutuksen virranjakajan sisään asennettavasta versiosta.

Kauempana suunnitelmissa on tehdä haaroitettu kaasuvaijeri jonka toinen haara käyttää TPS -anturia ja siten ilmaisee sytytyksen ohjaukselle mihin suuntaan ja millä nopeudella kaasua annostellaan.

Pari esisarjan palikkaa odottaa jo seuraavia ottajia.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 20, 2011, 21:56:37 ip
Tässä kuvassa 14V 13A laturin kenttäkäämi runkoineen.
Huomattavasti silkoisempi ulkonäkö kuin 18A tai 20A laturissa.
Tähän laturiin olisi helppo tehdä sytkäantureiden taustalevy.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 20, 2011, 22:07:27 ip
Kuva hieman epäselvä koska siinä on pienessä tilassa paljon sälää. Laturi 14V, 20A.
Paikoillaan sytytysantureiden taustalevy jossa säätö säteittäissuuntaan ja kehäsuuntainen säätö 2-anturilla. Keskellä kampiakselin päähän kiinnitetty pyörijä jonka "nasta" antaa signaalin anturien käämeihin ohi kulkiessaan.
Taustalevyssä väistö keskellä yhtä laturin napaa varten sekä aukko yhtenevillä kohdilla laturin aukkojen suhteen ilman kierron varmistamiseksi. Pintakäsittely ja muu viimeistely tekemättä.

(Asennusalustana Benelli Sein kampikammion pääty.)

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Kesäkuu 21, 2011, 07:03:32 ap
laitan palautetta,asennuksesta ja toimivuudesta kunhan värkit ovat paikalla,asennus vasta viikolla 28,nyt kolmeksi viikoksi lomalle.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 21, 2011, 21:35:01 ip
Tänään kehitin lisää anturikiinnityksen tekniikkaa. Koitin saada säädettävyyden paremmalle tasolle. Koska samat ruuvit pitävät sekä laturin kenttäkäämejä että antureiden taustalevyä paikallaan menee anturoinnin säätö kokeiluperiaatteella koska laturi "ponnistaa" helposti pois paikoiltaan ruuveja löysätessä.
Edellä olevaan lääkkeeksi sorvasin laturin kiinnitykseen erikoispultit joiden kannassa on M5 sisäkierre joihin anturien taustalevy kiinnitetään. Näin eliminoituu yksi epätarkkuustekijä koska laturi on säädön aikana tukevasti paikoillaan.
Vaikka aikaa ja materiaalia meni erikoispalikoiden tekoon niin säästö tulee helpommassa asennuksessa ja säädettävyydessä.
Nimettäköön tätä versiota vaikka DeLux -anturikiinnikkeeksi.
Laitan kuvia heti kun olen viimeistellyt palikat joskus Jussinpäivän jälkeen.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 30, 2011, 18:49:19 ip
Ignitech/Guzzi Delux-versio on helteiden vuoksi jäänyt vähän sivuun mutta valmistunee sekin lähiaikoina. Materiaaleja on.

Sen sijaan on tarvinnut pikaisesti tehdä De Tomaso -konsernin toiseen pyörämerkkiin sovellutus Ignitechille. Nuo viisaat Tsekinmaan tietäjät evät olleet vielä viime talvena edes kuulleet kuutosbenelleistä. Informoin heitä. Nyt siihenkin on oma konversio. Itse asiassa sama kuin kolmemukiseen 120 -asteiseen Laverdaan. Heillä ei kuitenkaan ole anturoinnille siltaa kampiakselin päähän, joten tein tänään oman versioni. Niitäkin taitaa tulla kaksi erilaista. Myös kahdelle eri pyörijäkoolle on erillinen anturirei'itys.

Yhden anturin versio ja kolmianturinen. Myös alkuperäisiä Sei Elettronica -mallin anturiasetelmaa voi hyödyntää mikäli ovat vielä ehyitä nuo anturit. Siinähän oli Boschin elektroninen sytytys jossa oli alkeellinen, ajotapaan reagoiva, sytytyskäyrästö kolmella eri asetuksella. Merkittävä edistysaskel jo seitsemänkymmentäluvulla.

Laitan kuvan selvennykseksi. Voi kiinnostaa niitä joiden Benelli 750 ja 900 kuutoskoneet käyvät huonosti.

Paikoillaan on vain yksi anturi mitoitusta varten ja pintakäsittelyt on tekemättä.

mm


Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: Piippu - Lokakuu 14, 2011, 17:09:58 ip
NO NIIN SYTKÄ ASENNETTU,MATIN TEKEMILLÄ ANTUREIDEN KIINNITYS PALOILLA ,JOIDEN ANSIOSTA ANTURIT SAA  ERITTÄIN VÄHÄISELLÄ VAIVALLA OIKEISIIN ASETUKSIIN,LAADUKKAASTI TEHDYT ANTUREIDEN ASENNUS PALAT,KIITOKSIA MATILLE.
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2011, 18:51:52 ip
On mukavaa saada kiitoksia.

mm
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: italosound - Maaliskuu 06, 2019, 22:11:22 ip
Moro
Rakenteilla kärjetön  sytkä Le Mansiin, ei niin hieno kuin Matin tekemät mutta kokeillaan jos vaikka toimisi. Ajateltiin testata yhden picupin versiota.
MN
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 06, 2019, 22:23:03 ip
Varmaan se toimii noinkin.
Mahtuuko laturin koppa vielä paikoilleen?
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: FOT - Maaliskuu 06, 2019, 23:00:53 ip
Ja lopulta kärjet tuovat kotiin ;)

No asiaan - laturin kopan alle kannattaa laittaa, joka tapauksessa, myöhempien mallien välipala,  mikäli sitä ei ole aiemmin ollut.
Jäähdytys lisää laturin ikää.

T,
Jukka

Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 07, 2019, 06:38:31 ap
Kuinka paljon Lm:ssä voi korottaa koppaa, ennenkuin etupyörä on lähellä?
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: kvlm - Maaliskuu 07, 2019, 10:44:44 ap
Kuinka paljon Lm:ssä voi korottaa koppaa, ennenkuin etupyörä on lähellä?

Kaksi korotusrengasta mahtuu ainakin LM III:ssa olemaan  -DMC:n systeemi vaatii sen verran tilaa , toinen korotusrengas tuli sarjan mukana.
Itselläni DMC on asennettu LM IV

-KG-
Otsikko: Vs: IGNITECH TCIP4
Kirjoitti: italosound - Maaliskuu 07, 2019, 18:02:46 ip
Moro
Noin reilu sentti pitää laittaa korotusta tällä versiolla. Leikkasin tupperwarepurkista rinkulan väliin ja ruuvien kohdalle holkit.
MN