Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Guzzr - Kesäkuu 03, 2011, 18:44:29 ip
-
Onko kokemuksia? Kauanko kestää moottori- esim 8500 k/min?
missä mahtaa raja olla. :) :)
-
Californiassa on vissiin rajoitin jossain tuolla nurkilla. Kulkee kakkosella 130, ja pätkäisee..
-
Riippuu kovasti kokoluokasta ja mallista. Pienet koneet kiertävät yleensä korkeammalta. Joissakin on valukiertokanget ja -männät. Toiset on pitkäiskuisempia kuin muut ja siten ominaisteho tulee alhaisemmalla kierrosluvulla. Neliventtiilikoneet tuottavat tehoa paremmin ylärekisterissä mutta max kierrosluku ei välttämättä ole sen ylempänä kuin kaksiventtilisessä. Tyypillisesti männän nopeus tai venttiilikoneiston toimivuus on rajana. Maksimikierrosluku on rajoitettu yleensä sen alle. Paitsi vanhoissa ei. Uudemmissa digitaalipeleissä on kierrosluku rajoitettu teknisesti. Moottorijarrutuksessa voi max kierrosluku ylittyä ja se voi olla hyvin haitallista.
Kun on malli jossa on takorautaiset kiertokanget tai peräti titaaniset ja takoalumiiniset männät, voi maksimikierrosluku olla useita tuhansia kierrosta/minuutti korkeampi kuin perusmallissa.
Kierroslukumittariin on yleensä merkitty ylärekisteri keltaisella ja punaisella se alue jossa on jo vaurio/kulumisvaara.
Ajossa on helppo havaita milloin on saavutettu paras teho: silloin kun nopeus kiihdytyksessä ei enää ole merkittävässä nousussa on aika vaihtaa isompi vaihde.
Suurin välityssuhde on tyypillisesti mitoitettu siten että sillä tavoitetaan huippunopeus ja silloin on paras moottorin teho käytössä. Jos moottori ei tätä tavoita vaan paras vauhti löytyykin pykälää alempaa on syytä miettiä miksi kokonaisvälitys on mitoitettu kyseisellä tavalla. Tai sitten vaihtaa lyhyempi välitys tai tehdä koneremontti että saadaan moottorin alkuperäinen teho pihalle ja siirretyksi tien pintaan. Tämä on karkea esitys. Muitakin muuttujia on.
mm
-
Le Mansilla olen tehnyt pieni kirkaspunainen viiva kierroslukumittarin lasilla (kun vanha punaraja on vähän vaalea).Tämä oli pikkunen hauskuus ja on ollut jo muutamia vuosia jo.
Punaviiva olen laittanut 8500 kiert.nopeuteen. Vanha oli 7700. ( Kuva ehkä myöh. vaiheessa.)
Tämä asia voi herättää kiinnostavia keskusteluita kun tapaa ihmisiä reissulla. Etelä-Ruotsissa kerran yksi motoristi sanoi: Tämä voi olla tuskallista vanhalle Guzzin moottorille - aja varovasti! Kerran: En oli tietänyt että tää moottori kiertää
...
Toinen asia on: voi olla vaikea muistaa missä "oikea" raja on kun liikuu liikenteessä ;D
Nyt on hienot ilmat- aurinko paistaa - lähden aamulenkille....
-
Kestää se kunhan vaan saat öljyt pysymään sisässä koneessa, että ei huohottele niitä pihalle.
Silloin kun tuo minun Lm-kolmonen oli vakio, niin siinä pärähti venttiilinjouset siinä 8500 kierroksen paikkeilla. Ei sieltä vakiolla nokka-akselilla kuitenkaan mitään hajonnut.
Ei se Motoguzzi kierroksia pelkää, mutta käyttäjissä tuntuu arkuutta olevan enemmänkin.
-
Eikös tuo Luoman Guzzi kierrä ainakin 9000 r/min. ?
-
Nokat pitää vaihtaa, että olis tehojakin 8500 girolla. Sitten menetetään alakierrosvääntöä. Venojenn välykset pitää olla myös spekseissä, ku aletaan kierrättämään. LM IV käyttäjän käsikirjassa opastettiin jotenkin siihen malliin, että olet ostanut pyörän, joka on tarkoitettu urheilulliseen ajoon, joten tätä pitää käyttää sen mukaisesti.
-
Onko kokemuksia? Kauanko kestää moottori- esim 8500 k/min?
missä mahtaa raja olla. :) :)
Moi.
Ei se kauan kestä. Kokemuksen mukaan noilla kierroksilla öljyt alkavat poistua moottorista ulos vakion huohotusjärjestelmän kautta.
Hetkellistä käyttöä kyllä kestää jos venttiilikoneisto pysyy vauhdissa mukana.
Toisaalta vakiokoneessa ei juurikaan ole hyötyä kierrättää punaiselle kun teho
siellä ei enää lisäänny. Sopivilla venttiilijosilla ja kevyllä venttiilikoneistolla Lemppari kiersi neulan tappiin väärälle puolelle ;D mutta seuraavaksi oli tyhjennettävä
huohottimen öljynkeräyspullon sisältö takaisin kampikammioon.
Pidikin parempana löysätä jousia turhan kitkan ja venttiilikoneiston kulumisen vähentämiseksi.
Niin ja ei niiden jousien tarvitse välttämättä aina olla jäykemmät kun halutaan nostaa niiden puolesta max, kierroslukua. Tässäkin oikea suunnittelu ja valmistus
ovat ainakin yhtä tärkeää.
Pekka
-
x
-
Tässäkin moottoriasiassa näkyy olevia erilaisia kokemuksia.
Lähetin edell. kuvan LM mittaristosta.
Mun aamulenkki oli seur. : Ensin Botniaringille - Täällä oli Historic auto ratakilp.(vasta päivällä) - Kauhajoki ABC - Mietaa, Villa Kreini - Kurikka - kotiin. 150 km.
-
Joo, Botniaringillä välttää muutaman viimehetken vaihtamisen LM:llä kun vedättää
tuonne 8500 1/min tuntumaan. Öljyä vain tuppaa kertymään öljynkeräimeen kun
huohotusjärjestelmä on muuten vakio. Ainakin silloin kun moottorissa on 95mm sylinterit.
Näin ainakin ennen. Nyt voi olla toisin kun kuski sekä mopo ovat hidastuneet ::)
Pekka
Ps.
Motoparkissa ovat laittaneet uutta pintaa sinne montunpohjalle missä ne pahimmat
reijät olivat. Jättivät vaan muuten kohdan tasoittamatta joten jonkinlainen heitto siinä edelleen on.
-
Eikö pyörä ole huippukunnossa?
-
Onko kokemuksia? Kauanko kestää moottori- esim 8500 k/min?
missä mahtaa raja olla. :) :)
Jostain jäi mieleen että Cali Jackal 2000 lopettaa leikin 7500 rpm kohdalla. Ettei vaan ois penkissä vedetty graafeja ulos ja kierroksenrajoittaja sanonut tossa kohtaa että nyt riittää.
Tänään olen käynyt mm. Fagervikissä kahvilla sellaisella vehkeellä joka ulostaa 100HP @ 12000 rpm. Samainen laite kulkee ykkösellä (ainakin) satasta ja kuutosvaihteella voi ajaa ainakin kuudestakympistä kahteen ja puoleensataan.
Vaan kyllä oisin mielummin ajanut Guzzilla, oikeesti.
MotoJussi & California Jackal
& BMW R1100GS
& Honda 125 MTX
& Cagiva el Freccia
& Honda CBR600F
& Qinggi Zoner V2
-
Ps.
Motoparkissa ovat laittaneet uutta pintaa sinne montunpohjalle missä ne pahimmat
reijät olivat. Jättivät vaan muuten kohdan tasoittamatta joten jonkinlainen heitto siinä edelleen on.
Joo, eilen siellä Ekun kanssa kurvailtiin. Mulla teki Cali siinä kohtaa kaksi ylös-alas- liikettä. Viimeksi olin siellä ajamassa Lariolla ja se kohta oli tärinää. Nyt siis pari aaltoa. Vähän kylmä keli oli eilen, ei Jackalin touring-renkaat lämmenneet sein aikana kunnolla. Samaa tuntui valittelevan muutkin.
Niin ja mulla työnsi kanssa huohottimesta valkoista jonkin verran tykityksen jälkeen. Huohotin varmaan keräsi aika paljon..
-
En halua aloittaa tässä mitään öljykeskustelua, mutta oheisena seuraava tieto niille jotka kierrättävät Guzzejaan radalla lähempänä punarajaa :
Castrol TWS 10W60 öljyä on saatavilla Tampereelta hyllystä ainakin seuraavista liikkeistä : KL-varaosat (Koivistonkylä) ja Polar Autovaruste (Laukontori).
Välillä näytti siltä että tätä öljyä ei ole enää saatavilla mutta nytten taasen löytyy.
http://www.castrol.com/castrol/extendedsectiongenericarticle.do?categoryId=9033804&contentId=7062427 (http://www.castrol.com/castrol/extendedsectiongenericarticle.do?categoryId=9033804&contentId=7062427)
Itse huomasin aikanaan että tuo oli jotakuinkin ainoa öljy joka Sport Corsassa ratapäivillä tuntui kestävän ilmajäähdytteisen kovat lämpötilat eikä kone kuulostanut kuumana sepelimyllyltä. Eikä myöskään koskaan synnyttänyt sitä Cappucino-vaahtoa huohotinkoneistoon. Tämä on eri öljy kuin Castrol Edge Sport vaikka viskositeettialue onkin sama.
Nyttemmin sama öljy on käytössä toisessa harrastevälineessä, joka sekin kiertää 7500 rpm vaikka iskutilavuutta onkin 3.2 litraa. Eli kai se Guzzin V-konekin samaan pystyy kunhan paikat on kunnossa ja koneessa hyvät öljyt.
T: JuhaV
-
Mitähän se Luoman TT1:n datankeruulaite näytti, kun sitä mansaarella tutkittiin treenien ja kisan jälkeen - muistelisin, että maksimikierrokset olivat huidelleet yli 10 krpm:n. Mutta tämä tapahtuu mekaanikon(tm) mukaan moottorijarrussa, ei veto päällä.
Ja se TT1:n moottorihan ei ihan vakio ole.. ;D
-
Mitähän se Luoman TT1:n datankeruulaite näytti, kun sitä mansaarella tutkittiin treenien ja kisan jälkeen - muistelisin, että maksimikierrokset olivat huidelleet yli 10 krpm:n. Mutta tämä tapahtuu mekaanikon(tm) mukaan moottorijarrussa, ei veto päällä.
Ja se TT1:n moottorihan ei ihan vakio ole.. ;D
Huohotusjärjestelmää on muokattu rankasti ja öljytkään eivät liene ihan katukäyttöön sopivia...
-
En halua aloittaa tässä mitään öljykeskustelua, mutta oheisena seuraava tieto niille jotka kierrättävät Guzzejaan radalla lähempänä punarajaa :
Castrol TWS 10W60 öljyä on
T: JuhaV
Tuohon öljyyn päädyin joskus kokeiltuani kolmella erilaisella öljyllä. Ajoin niillä "ei ihan vakiolla" LeMansilla kullakin yhden ajokauden ja purin moottorin talvella. Sillä huonoimmalla vaihtoehdolla meni mm. nokka-akseli vaihtoon.
valituksi tullella moottorissa ei näkynyt havaittavia vaurioita.
Olin vain huomaavinani että. 10W60 öljyllä poltoaineenkulutus on korkeampi ja
huippunopeudesta jäi jonkin verran uupumaan verrattuna esimerkiksi 5W50 öljyyn.
Mutta samalla tavalla ne kaikki pyrkivät huohottimesta ulos jos ajoi pitkään Baanalla
kaasu pohjassa tai jos vedätti radalla reippaasti punaiselle.
Pekka
-
Lähes vakio 1200 Sportin faktaa takapyörältä:
Teho: + 80hv 5500-7900 rpm.
Max. 86,48hv/7150 rpm.
Vääntö: + 92Nm 3500-6700 rpm.
+100Nm 4800-6000 rpm.
Max. 105,34Nm/5400 rpm.
Moottorin käyttökelpoinen kierroslukualue (3500)4000-8000(8500=rajoitin). Tämä, jo tehtaalla hyvin tasapainoitettu, moottori kestäisi todennäköisesti yli 9000 kierroksia, mikäli haettaisiin väännön kustannuksella 2-venttiilisen koneen maksimitehoja.
Saastemääräykset ja markkinat (muiden merkkien kasvavat tehot) johtivat näköjään siihen, että jo vakionakin kyseinen moottori on lähellä aiemmin vanhasta isolohkosta suurin muutoksin (kalliisti) rakennettua kilpamoottoria.
Vaikka "huipputehot" puuttuvat, niin käytännöllistä "voimaa" on mukavasti tarjolla tarvittaessa jo maltillisilla nopeuksilla.
CARC- versioiden moottoreissa:
Vrt. Tonti - Toimiva huohotin- ja öljynpaluujärjestelmä vakiona, jota on helppo parantaa.
Vrt. Tonti/"palkki"- Moottori, varsinkin liikkuvat osat, on valmistettu aiempia versioita pienemmillä toleransseilla, joka lisää kestävyyttä, on miellyttävä käyttää - eikä tärise!
...
En ymmärrä. miksi käyttää muita kuin laadukkaita suositusten mukaisia öljyjä?
Sillä huonoimmalla vaihtoehdolla meni mm. nokka-akseli vaihtoon.
2-venttiilisen nokan ja kupin väli vaatii öljyltä myös hyvää paineen kestoa...
T,
Jukka
Ps. Vain kevyt raami puuttuu ;)
-
- versioiden moottoreissa:
En ymmärrä. miksi käyttää muita kuin laadukkaita suositusten mukaisia öljyjä?
Sillä huonoimmalla vaihtoehdolla meni mm. nokka-akseli vaihtoon.
2-venttiilisen nokan ja kupin väli vaatii öljyltä myös hyvää paineen kestoa...
T,
Jukka
Ps. Vain kevyt raami puuttuu ;)
No kun se oli se suosituksenmukainen, pitihän sekin olla vertailussa mukana.
Pekka
-
No kun se oli se suosituksenmukainen, pitihän sekin olla vertailussa mukana.
Tässä tapauksessa vastuuhan on kyseisen öljyn valmistajalla... saattaisi tulla pitkä/päättymätön taival mahdollisille korvausvaatimuksille ???
Liekkö kyseinen tuote vielä markkinoilla?
T,
Jukka
Ps. Taitaa nykyisin saman näköisen tai - nimisen purkin sisältö vaihtunut/muuttunut.