Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Skunk73 - Kesäkuu 03, 2011, 09:17:05 ap
-
Eli öljyntäyttökorkki missä on mittatikku on aika pahassa kunnossa.Onko korkissa alkuperäisenä jonkinlainen huohotus reikä vai onkohan edellisistä omistajista joku tehnyt sen? Näyttäisi omatekeleeltä ja täytyykö siinä olla?
-
Ei ole minkäänlaista reikää. Valettu jostain bakeliitin tapaisesta hartsijohdannaisesta, O-rengastiivistys. Metallinen öljytikku johon merkitty ylä- ja alaraja.
Sorvari voi tehdä alumiinista tai muovista samanlaisen tai sitten tilaat maahantuojalta alkuperäisen.
mm
-
Sitten on saatavilla ainakin Lousilta sellainen mittatikku/öljyntäyttökorkki jossa on on myös öljynlämpömittari ainakin isolohkoihin.
-
Sorvari väänsi uuden alumiinista ilman huohotusreikää.Onko koneessa muualla huohotukset kuin venttiilinkopissa? löysin koneen takaosasta alhaalta kumisen letkunpätkän mikä oli tulpattu pultilla ja putkiklemmarilla???
-
Onko sulla jotain muuta ilmanputsarina, kuin vakio purkki? Se takaliitäntä öljynpaluu huohottimelta. Muuten koneessa on vain kaksi lähtöä huohottimeksi.
Imuavusteisena ne kaksi riittää. Jos putsarikotelo on poistettu ja huohotus hoidetaan venttiilikopista, pullahtelee koneesta stefoja..
-
Öljytilan vasemmassa takakulmassa oleva liitos on huohotusöljyn paluuletkun toinen pää. (Kuvassa osa nro 20)
Huohotinkammio on rungon etuosassa oleva muovinen säiliö. Huohotus tapahtuu venttiilikopista "piippuletkun" kautta.
Vaikuttaa että pyörääsi on tehty muutoksia...
Katso korjaamokäsikirjasta/huoltokirjasta tarkempia ohjeita.
Kuvasta selvinnee huohotusjärjestelmän osat.
On olemassa vanhempikin, pyöreällä ilmansuodattimella, oleva malli.
Kuvan version ilmanpuhdistimen metallilista, osa nro 3, on usein ilmansuodatinkotelosta kadonnut. Ilman sitä suodatus ei toimi.
mm
-
Ilmanputsarit on vaihdettu yleiskartiomalleihin.Ja tuo tulpattu letkunpätkä on vasemmassa takakulmassa.Muita en oo löytänyt kuin molemmista venttiilinkopista lähtevät letkut yhdistyy satulan alle jonkinlaiseen suodattimeen? Ja vanhassa öljykorkissa oli porattu reikä josta meni letku myös samaan paikkaan satulan alle.
-
Kuvan version ilmanpuhdistimen metallilista, osa nro 3, on usein ilmansuodatinkotelosta kadonnut. Ilman sitä suodatus ei toimi.
mm
Tuon mallinen putsarikotelo ei ole kovin tiivis muutenkaan. Ainakin kun NTX:llä
rypee vähänkin kuraisemissa oloissa näyttää kuraa kulkeutuvan puhtaallekin puolelle jonkin verran. Vaikka kaikki osat ovatkin tallella.
Tiivistesilikonin lisääminen saumoihin kokoamisvaiheessa näyttää hillitsevän
kuran ja pölyn kulkeutumista saumoista suodatinkotelon puhtaalle puolelle.
Pekka
-
Ai niin! Siellä kolmiossahan oli vielä tuo huohotuspurkkikin. Siitä on niin kauan, kun omastani sen poistin, etten muistanut.
Mulla tulee venttiilikopista letkut ja entisestä kierroslukumittarinvaijerin paikasta yksi paksu letku yhteen purkkiin. Purkin pohjasta sitten paluuletku öljypohjaan.
Kas näin:
(http://i53.photobucket.com/albums/g53/TunturiTT/Huohotin.jpg)
Nykyisin purkki vaan sijaitsee rungon sisäpuolella, entisellä akun sijaintipaikalla.
-
Eli siis pelkkä huohotus venttiilinkoppien kautta ei riitä? Täytyykö olla imuavustus?
-
Joko imuapu tai lisää reikiä hengittämään. Pitää vaan olla öljylle erottelu, muuten rasva lentää. Voi toki toimia putputteluajossa, mutta Ajossa ei ilman liike riitä..
-
Miten olet hoitanut tuossa imuavun vai onko lisä huohotusreikiä jossain?
-
Tuossa ylhäällä lukeekin; mulla ei ole kierroslukumittaria. Vaijerin reijästä nostin pyörittäjän pois ja liitin siihen letkun. Siihen saa melkein parikymmentä millisen letkun. Loppui nokka-akselin stefan pullahtelu. Tuo vaan tarvii sitten ihan oikeasti tuon purkin öljynerottelua varten, huohotusilma on varsin rasvaista..
-
Tuo öljyntäyttö/ mittatikkutulppa on melkoisessa öljykylvyssä kampikammiossa ja tulpan puuttuminen työntää öljyn ulos konetta pyörittäessä. On tullut pari kertaa epähuomiossa öljynvaihdon yhteydessä kokeiltua. Aika huono paikka huohotusletkulle.
-
Olisikohan harkittavissa että tekee venakoppaan suurimittaisen läpiviennin? Niinhän on yleensä rivikoneissa. Ehkä tässäkin toimisi.
Öljyntäyttöpropun reiästä tosiaan tulee öljyä huohotusilman mukana melko runsaasti.
Silti mm JLMeccanica käyttää Sportissa kyseistä reittiä huohotuksen hoitamiseen. Näin ainakin voisi kuvista päätellä.
mm
-
Kyllä se vamaan olis mahdollista. Siinä kannessa on jonkinlainen väliseinä erottelemassa pahimpia öljyroiskeita ilmasta. Pitäisi varmaan irrottaa se rympätty lähtö ja tukkia se. Sitten tehdä ehjään kohtaan isompi reikä.
-
Minkälainen tuo suurimittainen läpivienti olisi? Miten tuo stefojen pullahtelu yleensä ilmenee. vuotoina vai tuleeko suurinpiirtein kaikki kerralla ulos?
-
Ei sen varmaan tarvi kovin iso olla 10-12 reikä.
Se ryhtyy vuotamaan koneen etuosasta, laturinkopan alta. Jos siis pullauttaa helpoimman, eli nokan stefan pois. Näkyy äkkiä.
-
Jos äärimmäisen huonosti käy niin kampiakselin takapään stefa pullahtaa ja kytkimestä tulee hetkessä öljykylpykytkin. Nimim. Kokemusta on.
Missä päin Skunk73 majailee? Onko asiaa Tampereelle? Jonain ehtoona voisi ajatella sorvaavansa liittimen ja jyrsiä tasopinnat ja reiän venakoppaan. Myös hitsaus voisi tulla kyseeseen mutta siihen ei mulla ole vehkeitä.
mm
-
35km etelään Tampereelta eli Valkeakoskella.Ens viikko vielä iltavuoro ja sit alkaa loma ja lähden keski-eurooppaaan vähäks aikaa.Mut sen jälken vois miettiä asiaa paremmin.Tästä pyörästähän on jo sulla ollu vaihdelaatikko remontissa pari vuotta sitten.. :)