Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Cali.fi - Toukokuu 30, 2011, 21:28:23 ip
-
California Special 2000 jäi vielä saareen talvisäilöön, koska bensaletku oli talven aikana murtunut!
Letkua ei hakureissulla ollut mukana, ja mallipalaakaan en hoksannut mukaan ottaa. Ajatelin vaihtaa kaikki letkut saman tien, mutta minkä tyyppistä letkun tulisi olla? Jotta taipuu rittävästi, kestää ainakin 5% alkoholia, sietää pumpun paineen, kestää tärinän ja ennenkaikkea sopii mekaanisesti. Mikä on letkun sisähalkaisija?
Mistä tuollaista letkua Turusta kannattaa kysellä?
Pyöräni on siis niin iäkäs, että pumppu ja suodatin ovat tankin ulkopuolella.
-
Teillä on siellä Turuus maailmantason kumiosaamista:
http://www.rekarubber.com/index.php?lang=fi&page=hoses (http://www.rekarubber.com/index.php?lang=fi&page=hoses)
Se on sitten eri asia saako tuolta tietoa ulos jos on tarvitsevinaan vain metrin pätkän bensaletkua. Varmasti kyllä tietävät mikä kestää.
Guzzin maahantuojalta saa valmiin setin. Samalla kun vaihtaa bensaletkuja kannattaa katsoa tarviiko öljy- ja huohotusletkuja myös. Veikkaan että tarvii. Kestävyydestä ei itselläni ole muuta tietoa kuin että suurelta osin alkuperäisillä on vielä menty.
Huohotinletkut ovat yleensä hapertuneet muutamassa vuodessa. Sama riivaa imukurkkuja.
Autotarvikeliikkeet myös myy kumiletkuja. Niiden laadusta eivät myyjät välttämättä tiedä mitään tai kun eivät tiedä, kertovat satuja.
Niillä nurkilla Stormilla on myös bensiiniletkuja. Epäilen että siellä ei tiedetä sen enempää.
Itse olen ostanut letkuni Korja Kumista täältä Tampereelta.
mm
-
Kippari lehdessä oli juttu(pari kuukautta sitten) etanolibensasta ja käytöstä veneissä. Jenkeissä kun tätä on jo käytetty pitkään on siellä määritelty speksit etanolin kestävälle letkulle. Suosittelivat käyttämään ko. luokituksen letkuja jatkossa myös täällä -veneliikkeestä?
-
Törmäsin tuohon venejuttuun myös. Veneosien hinnoitteluun pätee vanha kaava jonka opin ollessani lentokoneasentajana entisessä elämässä. Auton osan hintakerroin 1. Moottoripyöräosan kerroin 2 - 5. Veneosan 10 ja pienlentokoneen 100. Kyse on siis samasta osasta mutta sen toimivuuden varmistaminen erilaisilla tarkastuksilla ja niistä myönnettävät todistukset tekevät hinnan korkeaksi. Myös markkinoiden laajuus vaikuttaa hinnoitteluun.
Toisaalta. Tuskin vajaan metrin pätkä bensaletkua, josta tietää että se toimii varmasti, tule kustantamaan kovinkaan paljon kokonaisuuteen nähden.
mm
-
Onko tieto Stonen (-01) pumpulta hanalle menevän punoskuorisen letkun sisämitasta? Onko kokemuksia Motonetin lähes kaikkia ohenteita/jatkeita kestävistä letkuista?
-
Jättäisin Motonetin ja Bilteman letkut laittamatta. Korja-Kumista olen hakenut Semperit-letkua jolle luvataan etanolin kesto. On kestänyt Etanolipyörässäni (RE85) joten varmaan kestää tavallisen E10:kin. Eiköhän kyseistä Semperitiä ole muualtakin saatavissa. Sisämittaan en ota kantaa.
-
Mulla on jotain letku X, jonka ostin Etrasta. Italialaista ja toimii hienosti. On pysynyt notkeana ja ehjänä. Täytyy kattoa onko siinä joku merkkikin. Mutta Etrasta siis.
Edit: uuden puhelimen ennakoiva tekstinsyöttö tekee mielenkiintoisia temppuja..
-
Kiitos viisaista vinkeistä. Tuli asia Treelle ke-to (mamman kanssa kotomaanmatkailua), joten otan sekä Etran että Korja-Kumin koordinaatit muistiin. Aamulla otan mitat letkusta.
-
Vanhaa perinteistä kumiletkua ei taideta yhdessäkään varaosaliikkeessä enää myydä polttoainelinjaksi. Nykyisin ainakin pitäisivät olla pelkästään alipainesuosituksella. Oikea letku kannattaa valita luokituksen perusteella. Gatesilla esim on hyvä suomenkielinen ohje tuohon. Samat SAE luokitukset koskee muitakin valmistajia, joten aivan sama lukeeko letkussa goodyear, semperit vai gates.
http://ww2.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe/documents_module&file=TB_043_E9_fuel_system.pdf
Etra löytyy muuten Turustakin - ja näillähän on aivan loistavat nettisivut hintoineen ja luokituksineen.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2224509/oljy--ja-polttoaineletkut