Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Toukokuu 19, 2011, 10:36:09 ap
-
Joutessani surffaillessani törmäsin keskusteluun tuolla daavikkapuolella jossa käsitellään tyhjäkäynnin säätöä ja TPS:n nollausta kajoamatta itse TPS:ään. Onko joku kokeillut toimiiko Guzzissa? Ruisku kun on toiminnaltaan saman kaltainen ja saman valmistajan tuote samalta ajalta.
Linkki keskusteluun:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?PHPSESSID=jge0a6tm0tpe165cglfi3mpai2&topic=3290.15 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?PHPSESSID=jge0a6tm0tpe165cglfi3mpai2&topic=3290.15)
MotoJussillahan on menossa jotain tämän suuntaista operaatiota. Kokeilisitko?
mm
-
Ymmärtääkseni vanhemmissa Marelleissa M16:ssa ei ole mitään "oppivaa" toiminnallisuutta. Eli siinä vaan luetaan moottorin asentoa, kierroslukua ja TPS:n asentoa ja katsotaan kartasta noita vastaavat sytty- ja ruiskutusarvot. Sitten tuota arvoa kompensoidaan ilmanpaine- ja lämpötilatiedoilla, jotka voivat korjata tuota perusarvoa jonkun plusmiinus X %. Mielestäni tuossa ei ole mitään sen kummempaa muistia joka kaipaisi / jonka edes voisi nollata ? Kaikki lämpötilatiedotkin luetaan suoraan antureilta joten nekin palautuvat heti samoiksi kuin ennen nollaamista.
Uudemmissa, joissa on lambda-anturi vakiona, voi olla autoista tuttua oppimista jolloin lambdan lukemien perusteella ECU:n muistiin tallentuu jotain parametrejä jotka ovat ikäänkuin henk. kohtaista hienosäätöä ko. moottorille. Noissa jos ECU:n nollaa niin kestää hetken ennen kuin säädöt hakeutuvat taas kohdilleen. Eli jos nuo arvot pääsevät jotenkin vaikuttamaan nollapisteen TPS-arvon tulkintaan niin silloin se nollaus pitäisi tehdä arvot nollattuna. Mutta toisaalta jos sen arvon mittaa suoraan TPS:ltä niin mitäs väliä sen sitten on. Jos ECU:ssa on kiinni joku piggypack-säädin kuten PowerCommander niin se saa sitten kyllä "väärää" signaalia jos ECU jotenkin modaa sitä lukemaansa TPS:ltä tulevaa "raakadataa".
Joskus mietin sitä että jos TPS:n yhteyteen virittelisi lisäpotikan, niin sitä nollapistettä voisi säätää "vauhdissa". Eli etsiä se "nollapistejännite" jolla pyörä pelaa hyvin. Silloin riittäisi että sen varsinaisen TPS:n alkupiste on sopivassa haarukassa mekaanisesti aseteltuna. Hienoviritys tapahtuisi sitten sähköisesti. Vähän tämän tapainen mahdollisuus oli My16M ECU:ssa ja se toimi erittäin hienosti.
-JuhaV
-
Jotain tämän suuntaista keskustelua halusin luoda.
Kun laittelin ja kehittelin nykyistä vm -82 omavalmisteruiskucaliforniaani niin aluksi oli TPS:n kupeessa ruuvi "a la Ladan oktaanisäädin" josta sai vauhdissa hämättyä ECUa. Sittemmin asetus piti laittaa kiinteäksi ja määritellä ohjelmoinnin kautta koska mukaan tuli myös sytytysennakon ohjaus TPS:n signaalilla. Sytytys tässä kokoonpanossa on erillinen komponentti.
Luettuani tuon linkissä mainitun keskustelun tuli mieleeni että onko olemassa jokin toinenkin tapa löytää alkuasento TPS:lle kuin sen säätäminen jännitemittauksen ja ruuvarin avulla. Vai onko siis oletettava että MM olisi tehnyt Daavidsonia varten moottorinohjuksen aivan eri pohjalta kuin Guzziin?
Asiahan on sinänsä helppo kokeilla. Laitan Centauron (M16 -ruisku) TPS:n perusarvon tahallisesti hiukan pieleen ja kokeilen tuolla sulaketempulla asettuuko arvo ECU:ssa sisäisesti kohdalleen kuten se tekee Megasquirtissa. MS:ssä on vain se ero että siinä pitää tuo arvo erikseen kuitata tietokoneella tyhjäkäyntiarvoksi.
MotoJussi voi kokeilla toimiiko sama M15 -ruiskussa.
Voin olla ajattelussani täysin väärillä jäljillä mutta kokeileminen tuskin haitanneekaan.
mm