Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Toukokuu 17, 2011, 14:12:31 ip

Otsikko: Breva 1100 ajoasento
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 17, 2011, 14:12:31 ip
Kun on lonkat kangistuneet ja selkä jäykistynyt korostuu oikean ajoasennon merkitys.
Jo alunperin pyörän mukana tuli kaksi erilaista satulaa: korkea ja matala.
Korkealla polvikulma on loiva mutta jalat yltävät huonommin maahan ja kyytiläinen joutuu kurkottelemaan olan yli että näkee eteenpäin. On kuulemma tullut tarra, 1620 gr, tutuksi kypärän takana. Ajoasento oli myös nojaavampi joka tuntui hartioissa ja käsien puutumisena.
Siirryin matalan satulan käyttäjäksi ja kyytiläinen rupesi viihtymään matkassa.

Edelleenkin ilmeni etunojaisuutta ja käsien puutumista. Talven aikana otinkin projektiksi muuttaa ajoasentoa. Brevassa kun on alumiinivalua oleva moniosainen ohjaustanko, jouduin miettimään eri ratkaisuja. Suunnittelin ensin että teen kahvaosille erillisen kiinnikkeen jossa niitä voisi säätää kiertämällä eri asentoihin. Myös korokepalaa levystä valmistettuna ajattelin jossa olisi sarven kiertomahdollisuus. Tutkittuani vaijereiden, johtojen ja erityisesti jarru- ja kytkinletkujen reittejä ja pituuksia tulin tulokseen että säätömahdollisuuksia ei liiemmälti ole ilman että letkut pitäisi vaihtaa.

Ratkaisu oli lopulta yksinkertainen ja helpotti ajoasentoa yllättävän paljon.
Sorvasin 10 mm korkeita 25 mm halkaisijaltaan ja kahdeksan millin reiällä olevia holkkeja kuusi kappaletta ja asensin ne ohjaustankojen ja yläkolmion väliin sekä vaihdoin 10 mm pidemmät pultit sarvien kiinnittämiseen. Korkeammille palikoille ei olisi ollut letkuissa varaa.

Koska kiinnityspinta on kalteva tulivat sarvet sekä lähemmäs ja ylemmäs niin matalamman satula kanssa ajaminen helpottui kivasti.

Seuraavaksi kai siirrän jalkatappien ja polkimien paikkoja alemmas että ei polvia kivistäisi. Pitääpä aihetta miettiä.

mm
 
Otsikko: Vs: Breva 1100 ajoasento
Kirjoitti: tramp - Toukokuu 17, 2011, 16:03:40 ip
Sitä se ikä tuppaa teettämään, että jäykkyys etupuolelta siirtyy selkäpuolelle, mutta joku on keksinyt siihen keinon, osallistuminen politiikkaan niin sekin vaiva häviää  ;)

Kun itse tekee, saa just sellasen kun siitä sattuu tulemaan.  8)
Otsikko: Vs: Breva 1100 ajoasento
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 17, 2011, 16:23:28 ip
Stoneen lisäsin "raiserit". Eli lisäsin stongan kiinnityksen alle kaksi suurta mutteria / puoli ja pidemmät pultit. Alunperin testatakseni, mutta nehän jäivät siihen. Eutjarruletku oli hieman kireällä.
Ajoasento parani huomattavasti.
Sama on suunnitteilla Caliin, jahka tässä jahkailu loppuu...Talvikin meni...
Otsikko: Vs: Breva 1100 ajoasento
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 17, 2011, 21:36:37 ip
Mule tuon Californian koeajo kertoi heti, mitä pitää tehdä. Pyörä oli tunnin verran mun omistuksessa, kun alkuperäinen kippurasarvi siirtyi hyllylle. Tangoksi vaihtui leveä ja matalin crossitanko, joka oli saatavilla. Tupit vaihdoin ohuimpiin ja tahmeimpiin crossikumeihin. Edellinen ohjastaja oli halunnut eristää itsensä pyörän tuntumasta paksuilla vaahtomuovituppeloilla. Ne saivat moraa suht pian.
Jalkatapit meinaan vaihtaa kovempiin ja tukevampiin alumiinipalikoihin. Eivät oikein herätä juuri myönteisiä tuntemuksia hallittavuudesta, kun joustaa ja luistaa ajokengät. Myös tankin kupeisiin tulee StompGripin karhennuslevyä, jotta pyörän kyydissä pysyy kunnon mutka-ajossa. Nämä yhdessä alusta säädön ja huollon kanssa saavat aikaan minulle toimivan ajoasennon ja luovat kontrollin pyörään.