Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Paavo - Toukokuu 11, 2011, 10:54:47 ap
-
Cali SS -01 rupesi häiriköimään, nykii ja paukuttaa kaasutettaessa 3000 kierroksen paikkeilla, käy hyvin tyhjäkäyntiä ja vetää hyvin 3500 yläpuolella. Kenelleköhän kannattaa pääkaupunkiseudulla viedä testeriin?
Nimimerkki ´´ neuvosta kiitollinen, jälleen kerran ´´.
-
Kysäseppä Wikströmiltä neuvoa, p. 0400 412903.
-
Guy on muutaman seuraavan viikon kiireinen. Osaisikohan joku epäillä onko ECU sanomassa työsopimusta irti? Koneen ollessa kylmä on yskivä paikka 2000 kierroksen tietämissä, lämmetessä tuntuisi siirtyvän 3000 nurkille. Oikein varovasti kaasua kääntäessä saattaa onnistua ohittamaan yskivän kierrosalueen.
-
ECU yleensä sanoo sopimuksen irti kokonaan ja sitäkin harvoin. Yleensä syynä on anturi- tai kytkentävika.
Häiriö on ehkä TPS -anturissa.
TPS:n säädön voi myös tarkistaa. Voihan ollakin että kone käy liian laihalla nykyisillä alkoholipitoisilla polttoaineilla. Ohje antaa perussäädöksi 0,150 volttia.
Kuva on hieman harhaanjohtava. TPS:n johdot pitää olla kytkettynä ja virta päällä mittauksen aikana. Nykybensiinillä voi koettaa asettaa hieman isompaa lukemaa. Esim. 0,165 V.
Kuva on M16 -ruiskusta ja sen vanhemmasta versiosta. Mutta periaate on sama uudemmissakin (M15) vaikka TPS on pienikokoisempi. Myös MI6:ssa oli käytössä tätä pienempää TPS -anturia.
Jos TPS -anturissa on vikaa niin mitatessa kaasua käännettäessä (moottori saa olla sammuksissa mutta virrat päällä) tulee jännitteen kasvaa tasaisesti lähelle viittä volttia täyskaasuasentoon asti.
mm
-
Viime kesänä Euroopan reissulla samoja oireita.Nyki ja pätki.Saksassa vaihdettiin tps-antura ja matka jatkui ilman huolia.
-
ECU yleensä sanoo sopimuksen irti kokonaan ja sitäkin harvoin. Yleensä syynä on anturi- tai kytkentävika.
Häiriö on ehkä TPS -anturissa.
Oma ECU sippasi silleen että sen käsitys TPS:n asennosta oli mitä sattuu; Muuten ECU oli tajuissaan.
Näinkin voi siis käydä. Y!
Matti tuossa alla jo kertoilikin TPS:n mittaamisesta. Helppo tai helpohko homma ja antaa viisautta kummasti.
Guzzin oma TPS maksaa suuruusluokkaa 200 euroa. Ducatilla "sama osa" (käy ristiin) maksaa 300e mutta jonkun tietyn hooree-mallin sopiva osa on alle satasen. Sellainen on isselläkin nyt kiinni. Mallimerkintäähän en tähän hätään muista.
-
Guy on muutaman seuraavan viikon kiireinen.
On se. Korjaa minun BMW R1100GS:ääni. Häiritkää sitten kun miun BMW on valmis :)
MotoJussi & aivoton California Jackal
-
Se Jackaliin sopiva HD:n TPS on Marelli PF4C (Guzzin alkuperäinen PF3C), HD-varaosanumero 27271-95 (HD:n malleihin 1995-200 FLH/FLT)
Sopiiko se '01 SS-Caliin on sitten toinen juttu...
-
Tällävälin toisella foorumilla:
http://www.centauro-owners.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2282 (http://www.centauro-owners.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2282)
En ole purkanut TPS:ia, mutta jos se tosiaan on syönyt tavallisen elektroniikkakaupasta saatava potentiometrin, niin osaan sellaisen hankkia ja vaihtaa. Laita meiliä, niin sovitaan tarkemmin.
-
TPS:n johdon liittimessä kolmesta karvasta yksi oli löysässä, huolellinen korjaaminen so. hammastikulla kiilaaminen paransi käynnin toistaiseksi. Kiitän kaikkia arvokkaista neuvoista.
-
Vian löytymiseen johtava ohje on perinteisesti kuitattu paukulla kokoontumisessa...
mm
-
Vian löytymiseen johtava ohje on perinteisesti kuitattu paukulla kokoontumisessa...
mm
Toki, toki; muistuttaisin kuitenkin noista varhaisen alkoholisoitumisen vaaroista...
-
Varoituksesi on ihan asiaa...
Tässä tapauksessa ei ole pelkoa varhaisesta alkoholismin syntymisestä. Pikemminkin pehmeästä laskusta raitistumiseen.
mm
-
Tällävälin toisella foorumilla:
http://www.centauro-owners.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2282 (http://www.centauro-owners.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2282)
En ole purkanut TPS:ia, mutta jos se tosiaan on syönyt tavallisen elektroniikkakaupasta saatava potentiometrin, niin osaan sellaisen hankkia ja vaihtaa. Laita meiliä, niin sovitaan tarkemmin.
taisivat kirjoitella tuolla eri asiasta. TPS oli meillä täällä työn alla, nuo kirjoitti jotain CO-säätimestä.
-
Niinpäs onkin. Tyhjäkäynnin seoksen säätöpotikasta siellä puhutaan. Todennäköisesti ovat menneet säätelemään metallisella kellosepän ruuvarilla ja oikosulun myötä ECU on sanonut sopparin irti. TPS:n potikka on todennäköisesti spesiaalimallia mutta en raaski pelkän mielenkiinnon vuoksi purkaa kattoo mitä se on syöny.
-
Ohje antaa perussäädöksi 0,150 volttia
Nyt en muista joko olen tätä mieltäni askarruttavaa asiaa kysynyt. Mitenkä on, ne pari Guzzin virallista Workshop Manualia (Cali, V11) joita olen koettanut ei-ammattilaisena tavata, ilmaisevat ymmärrykseni mukaan että tuo mainittu 0,150 Volttia (= 150 mV, sallittu toleranssi +/-15mV) säädetään kun imuläppä ("kaasu") on täysin kiinni. Ei siis normaalissa "tyhjäkäyntiasennossa" top-ruuviiaan vasten (läppä mallista riippuen 3,2-3,6 astetta auki), vaan täysin kiinni siten että imukanava on tosiaan täysin suljettuna (= sellainen läpän asento, joka ei ole koskaan muutoin käytössä). Asennonilmaisin näyttää tällöin että läppä on 0 astetta auki.
Jos läpän asennonilmaisinpotentiometrin (TPS) arvo kuuluu olla 150 mV läpän asennossa 0 astetta, sen täytyy olla ihan toinen (suurempi?) normaalitilassa, kun läppä on normaalissa tyhjäkäyntiasennossaan = auki 3,2-3,6 astetta (maksimiarvo läppä täysin auki 84 astetta).
Jos on näin, on väärin säätää TPS arvoon 150 mV "normaalitilassa", pitäisi ensin säätää läppä täysin kiinni asentoon 0 astetta ja sitten vasta säätää TPS arvoon 150 mV. Milläs sitten säädät ilman pyörään kytkettävää PC:tä tai "Axone" -analyyysilaitetta sitten läpän takaisin normaalin tyhjäkäyntiasentoon 3,6 astetta?
“Completely closed throttle, the correct value must be 150 mV±15mV”
“Fully close the throttle duct (throttle angle 0°), check that the voltage reading is 150mV +/- 15mV”
"Adjust the throttle bodies until bringing the idling speed opening to 3,2°-3,6°"
-
joo, näin se pitäisi tehdä. Läppä täysin kiinni 150mV ja tyhjäkäynnillä (1100 rpm V 11) 480 mV -tästä luvusta on eri arvojakin vuosi/malli/ym.
Jos nyt kumminkin koitan säätää TPS 0-kohdan 150 mV ja sen jälkeen tyhkäynnin 1100 rpm jää lukema 300 mV paikkeille ja tuloksena nykivä käynti alle 4000 kierroksilla.
TPS 0 - kohta on nyt laitettu 240 mV (missä oli tehtaan jäljiltäkin!) --> ei nykimisiä.
Kannattaa joskus poiketa valmistajankin ohjeista jos sillä saa paremman tuloksen.
-
Läppä kiinni 150mv on perussäätö jonka jälkeen jatketaan tyhjäkäynnin kierrosluvun ja ruiskurunkojen balanssin säädöllä välittämättä asteluvuista. Jotta läpän saa täysin kiinni pitää yhdystanko irrottaa.
-
Vanha vika on jälleen kuin uusi. Mittasin TPS:n, 0,440V-4,85V eli kai kohdillaan. Lähti hyvin käymään, otti nätisti kierroksia ja kilometrin, parin ajelun jälkeen nykimistä ja pauketta kunnes hyytyi. Lähti startista käymään ja sammui heti kun vaihteen siirsi päälle (kytkin pohjassa). Hetken odottelun jälkeen normaalisti käymään ja antoi ajaa pihaan. Eli kuitenkin ECU? Vai voiko TPS toimia välillä ja sitten taas ei? Jotta ihmettelemistä riittäisi pitänee mainita että pyörässä on viime kesänä Piikkiössä asennettu Rapid Bike II.
-
Voltit on kohdallaan.
Sammuuko kun koittaa vaihdetta laittaa päälle?
Jos näin on niin pitää tutkia vapaavalon virtapiiri ja siellä nimenomaan katkaisija joka huomioi sivuseisontatuen asennon. Vapaalla, kun viheriä valo "N" loistaa, voi sivuseisontatuki olla alhaalla ja moottori käy mutta vaihteen jos kytkee ja "N" sammuu niin moottori myös sammuu.
Siellä sivuseisontatuen juuressa olevassa katkaisijassa voi siis olla kosteutta, likaa tai hapettumaa ja se antaa väärää signaalia järjestelmälle. Katkaisijan voi ohittaa kytkemällä siihen menevät johdot päikseen. Myös itse johdotuksessa ja liittimissäkin voi olla vikaa...
Kuvassa katkaisija on osa nro. 29
mm
-
Nyt Matti on ryyppynsä ansainnut, sivuseisontatuen ruuvi (se joka painaa tappokatkaisijaa) oli pari milliä liian alhaalla, joten määrätyllä kierrosluvulla resonanssi sai jalan tärisemään siten että kytkin katkoi virtaa tärinän tahtiin. Vika oli vielä itse korkeimman omakätisesti aiheutettu, uusin katkaisijan pari kuukautta sitten, enkä huomannut että katkaisijan nasta jää liiaksi ulos. Ainakin nyt parinkympin koeajolenkillä Gusti pelasi kuin enkeli.
-
Iso A tai Konjakki.
Näin se vie ajatus helposti harhaan. Arvioita vian aiheuttajasta tulee pärekopallinen ja se on omiaan hämärtämään alkuperäisen vian todellisen syyn. Tällä kertaa vika oli yksinkertaisimmasta päästä mutta vasta viimeinen vihje sammumisesta kytkettäessä vaihde sai ajatuksen loksahtamaan kohdalleen.
Sivutuen katkaisijan virhetoiminta tai toimimattomuus on tyypillinen Guzzin satunnaisen käyntihäiriön syy. Sitä pitäisi osata epäillä ensiksi.
mm