Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Toukokuu 02, 2011, 22:43:03 ip

Otsikko: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 02, 2011, 22:43:03 ip
Terve taas toverit.

Samaa vanhaa californiaa vieläkin koitan pistää ajoon.

Kävin tänään vähän mittailemassa TPS:n antoja ja CDI:n jännitteitä.

Koitan liittää mittaustuloksista kertovan graafin tähän, mutta kun otin TPS:n irti ja ruuvailin sitä ruuvimeisselillä sinnetänne, vaihtelivat vastukset yhden ja kolme kilo-ohmin välillä.

Kun taas mittailin moottorinpuolen piuhoja, oli jännitettä mitattavissa seuraavasti:

kelta-musta: 4.75V
kelta-violetti: -5.01V

Toinen näistä on tod näk epäoleellinen, mutta "about viisi volttia" tuntuu aika hienolta.

Enpäs tuota tiedä, mutta oisko hitsi vie vika jossain muualla?

Mopotin lähtee kyllä tyhjäkäynnille, mutta hyytyy kun antaa kaasukapulaa. Tehoja ei löydy, ajaa ei voi.

Bensapaine kiinnostaisi itse asiassa aikalailla. Jos paineet on alle sen mitä pitää, voisi mopotin käydä kai ok tyhjäkäyntiä mutta sitten kun leipää tarvittaisiin enemmän, hyytyä. Tai jotain.

Vastahan tuo on tuolla tallin nurkassa ollut kaksi vuotta odottamassa että keksin, mikä on vikana ... Sen ajan olen sitten joutunut ajamaan BMW:llä :( Kauhea kohtalo, kuulkaas.

MotoJussi
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 03, 2011, 12:03:02 ip

Bensapaine kiinnostaisi itse asiassa aikalailla. Jos paineet on alle sen mitä pitää, voisi mopotin käydä kai ok tyhjäkäyntiä mutta sitten kun leipää tarvittaisiin enemmän, hyytyä. Tai jotain.


Onpa muuten professionaalin näköinen graafi!

Soitin Piikkiöön. Regulaattoria ei viitti ihan varmuuden vuoksi vaihtaa; 220+ euroa on sillä hintaa. Jospa käyn tänään ostamassa öljynpainemittarin ja ruuvaan sen kiinni bensajärjestelmään. Kai siitä jotain näkee. Kuulemma noin 2bar ois suotava paine.

MotoJussi
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 03, 2011, 13:13:12 ip
Käykö kone ns.loputtomiin tyhjäkäynnillä? Eli saa siinä riittävästi bensaa ja ilmaa.
Hyytyykö jos lisää kierroksia hyvin hitaasti?
Onko tankissa vain viimevuotinen bensa? Hyvin yleinen syy käyntiongelmiin. Nykybensa ei kestä pitkäöä säilytystä. Oma kokemus!
Pa-filtteri vaihdettu? Jos tankissa, niin hankalaa. Jos runkoputkien välissä, niin vähemmän hankalaa.
Ilmasuodatin vaihdettu? Epätodennäköinen, mutta mahdollinen syy-yhteys...

Tuo bensapaine...käsittääkseni pumppu pumppaa vakiopaineella, eli tavallaan päällä-pois. Pumpun paineen tarkoitus on pelkästään pitää ruiskussa koko ajan riittävästi bensaa. Se sinänsä ei osallistu ruiskun hommiin. Tietenkin, jos sitä painetta ei ole riittävästi, niin voi olla, että ainetta ei ole kylliksi ruiskussa. Motomatti ilmeisesti ( taas - tässäkin... ) tietää enämpi.

Sinänsä en ruiskun sielua ymmärrä, mutta nuo nyt ensin tuli mieleen. Noista TPS - CDI -asioista mitään ymmärtämättömänä en edes yritä arvailla.
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 03, 2011, 14:09:14 ip
Tutkinpa tuota käppyrää iltasella.
Nyt kun olen täällä kuntoutuskeskuksessa uudelleenohjelmoitavana niin ei heti kerkee kaikkee tutkiin.
 
Olikos sulla vielä se H-D:n TPS käytössä? Eli tuo on sen käyrä?

Guzzin korjaamokäsikirjassa käsitellään Guzzin oman TPS:n mittausta. Katsohan tuolta: http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm (http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm)

Guzziologykin taitaa asiasta jotain tietää. Sullahan on se jossain kirjahyllyn syövereissä.

Yleisesti häiriö kuulostaisi siltä että bensaa tulee isommalla ilmaläpän avauksella liian vähän. Tai sitten tosi paljon liikaa mutta sen pitäisi kyllä huomata...

mm

Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 03, 2011, 21:13:45 ip
Käykö kone ns.loputtomiin tyhjäkäynnillä? Eli saa siinä riittävästi bensaa ja ilmaa.
Hyytyykö jos lisää kierroksia hyvin hitaasti?

Käy loputtomiin tyhjäkäynnillä. Tai kävi. Tilanne on huonontunut. Nyt ei tarttaa ollenkaan.
Hyytyy / hyytyi, kun lisäsi kierroksia.


Lainaus
Onko tankissa vain viimevuotinen bensa? Hyvin yleinen syy käyntiongelmiin. Nykybensa ei kestä pitkäöä säilytystä. Oma kokemus!

Viime(tai toissa)kesäinen bensa. Sitäpä ajattelin koettaa seuraavaksi.

Isommat tulpat antavat kipinän sylinterin ulkopuolella. Pienemmistä ei tietoa.

Vaihdan huomenna isommat tulpat ja bensat.


Lainaus
Pa-filtteri vaihdettu? Jos tankissa, niin hankalaa. Jos runkoputkien välissä, niin vähemmän hankalaa.
Ilmasuodatin vaihdettu? Epätodennäköinen, mutta mahdollinen syy-yhteys...

Bensafiltteri on vaihdettu joskus pari vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole paljoa ajettu.

Ilmafiltterit ... no. On siinä sellaiset (kaksi kartiosuodatinta, joilla ei ole montaa kymmentä kilometriä ajettu).

Lainaus
Tuo bensapaine...käsittääkseni pumppu pumppaa vakiopaineella, eli tavallaan päällä-pois. Pumpun paineen tarkoitus on pelkästään pitää ruiskussa koko ajan riittävästi bensaa. Se sinänsä ei osallistu ruiskun hommiin. Tietenkin, jos sitä painetta ei ole riittävästi, niin voi olla, että ainetta ei ole kylliksi ruiskussa. Motomatti ilmeisesti ( taas - tässäkin... ) tietää enämpi.

Ruuvasin osaksi bensaletkustoa painemittarin.

Kun pistää virtaset päälle, nousee paineet noin 2.5 bariin. Kun starttaa, käy paineet neljässä barissa. Käynnissä ollen en voi sanoa, kun ei paska lähde käyntiin.

Lainaus
Sinänsä en ruiskun sielua ymmärrä, mutta nuo nyt ensin tuli mieleen. Noista TPS - CDI -asioista mitään ymmärtämättömänä en edes yritä arvailla.

En minäkään.

Toimiskohan miten hyvin jos pistäisi guzziin yhden kaasuttimen ja riisuisi kaikki turhanpäiväiset sähkökotkotukset pois...
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 03, 2011, 21:18:45 ip
Tutkinpa tuota käppyrää iltasella.
Nyt kun olen täällä kuntoutuskeskuksessa uudelleenohjelmoitavana niin ei heti kerkee kaikkee tutkiin.

Yea. Ei sitä ehdi vaikka ihan töissä vaan käy :(


Lainaus

Olikos sulla vielä se H-D:n TPS käytössä? Eli tuo on sen käyrä?

Kyl maar, tuo on hooree-kaupasta ostettu hooree-varaosa.

Lainaus
Guzzin korjaamokäsikirjassa käsitellään Guzzin oman TPS:n mittausta. Katsohan tuolta: http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm (http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm)

Jee! Pitää tuota ihmetellä vaikka samantein.

Lainaus
Guzziologykin taitaa asiasta jotain tietää. Sullahan on se jossain kirjahyllyn syövereissä.

No kerpele. On kyllä, tiedän sen, mutta en löydä mistään :(

Lainaus
Yleisesti häiriö kuulostaisi siltä että bensaa tulee isommalla ilmaläpän avauksella liian vähän. Tai sitten tosi paljon liikaa mutta sen pitäisi kyllä huomata...

mm

Jep. Kyllä se on mustaakin puhaltanut eikä edes vähän, mutta kuulostaa muutoin siltä että ei saa tarpeeksi soppaa heti kun vähän antaa kaasukahvaa.

Mutta, hitto vie, alkaa mennä bemarin ja guzzin toiminta pienessä päässä sekaisin kun kummankin kanssa on ongelmia...

Nyt ei siis käy ollenkaan, tulpat on mustat ja kostean oloiset. Huomenna tuoreet bensat ja tuoreet tulpat, sitten tietää lisää.

J
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 03, 2011, 22:19:21 ip
Sorppa Jussi!
Kun nyt olen täällä uudelleenmotivoitavana meni motivoituessa näin myöhäiseksi etten enää jaksa pähkätä mutta jätän myssyyn yäksi hautumaan. Ei kai se ole enää päivästä kiinni?

Ps. Osta hetikohta pari satsia tulppia.
Vrt: http://luupilotti.blogspot.com/2009/12/kesan-kilometrit-voisi-mitata-tulpista.html (http://luupilotti.blogspot.com/2009/12/kesan-kilometrit-voisi-mitata-tulpista.html)

mm
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 04, 2011, 14:12:59 ip
Sorppa Jussi!
Kun nyt olen täällä uudelleenmotivoitavana meni motivoituessa näin myöhäiseksi etten enää jaksa pähkätä mutta jätän myssyyn yäksi hautumaan. Ei kai se ole enää päivästä kiinni?

Motivoidu rauhassa :)

Ei tosiaankaan ole päivästä  kiinni; ihan itte oon antanut tuon muhia jo kohta kaksi vuotta tallin nurkassa. Vaan nyt kun bemarikin päästi toimintasavut ulos, pitäis joku härpäke saada ajoon ...

Lainaus
Ps. Osta hetikohta pari satsia tulppia.
Vrt: http://luupilotti.blogspot.com/2009/12/kesan-kilometrit-voisi-mitata-tulpista.html (http://luupilotti.blogspot.com/2009/12/kesan-kilometrit-voisi-mitata-tulpista.html)

Ostettu jo pari. Sit vois selvittää mitä ne pikkutulpat on ja hankkia nekin.

Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 04, 2011, 18:05:39 ip
Ne minikynttilät löytyy kun seuraa johtoa...
Eivät välttämättä ole sun ajoillas kuin nokeentuneet. Älä heitä mustia kipinöitsijöitä roskiin jos niillä ei ole paljon ajettu. Ultraäänipesurilla lähtee karstat veks.

Ehdottaisin että katsoisit että ilmakanava on avoin ja kaasuläpät liikkuu akselien kanssa samaa matkaa ja kokolailla yhtä aikaa molemmin puolin.
Potentiometrin alkuasennon jännitteen määrittäminen pitää myös tehdä. Senhän sinä jo vanhastaan tiedätkin.

Onhan sieltä poissa nyt kaikki muut ohjainjärjestelmät kuin Guzzin alkuperäinen vai onko niin että koitat käyttää jotain muuta moottorinohjausjärjestelmää?

Jos käytät alkuperäistä niin tsekkaa antureiden toiminta. Nokka-akselin asentotunnistin toiminee koska kipinä tulee ja käyntiä on edes jonkin verran. Moottorin lämpötila-anturi ja ilman lämpötila-anturien liitäntä ja toiminta on myös hyvä katsoa. Jos moottorinohjaus ei saa tietoa koneen lämpötilasta niin se luulee että on pakkasta ja ruiskutus sen mukaista. Ilmanlämpöanturilla sama juttu mutta vaikutus lievempi.

Bensafiltterin, ilmansuodatin ja uuden polttoaineen asia selvisikin jo edellä.
 
mm
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 04, 2011, 21:06:00 ip
Ne minikynttilät löytyy kun seuraa johtoa...
Eivät välttämättä ole sun ajoillas kuin nokeentuneet. Älä heitä mustia kipinöitsijöitä roskiin jos niillä ei ole paljon ajettu. Ultraäänipesurilla lähtee karstat veks.

Ehdottaisin että katsoisit että ilmakanava on avoin ja kaasuläpät liikkuu akselien kanssa samaa matkaa ja kokolailla yhtä aikaa molemmin puolin.
Potentiometrin alkuasennon jännitteen määrittäminen pitää myös tehdä. Senhän sinä jo vanhastaan tiedätkin.

Onhan sieltä poissa nyt kaikki muut ohjainjärjestelmät kuin Guzzin alkuperäinen vai onko niin että koitat käyttää jotain muuta moottorinohjausjärjestelmää?

Jos käytät alkuperäistä niin tsekkaa antureiden toiminta. Nokka-akselin asentotunnistin toiminee koska kipinä tulee ja käyntiä on edes jonkin verran. Moottorin lämpötila-anturi ja ilman lämpötila-anturien liitäntä ja toiminta on myös hyvä katsoa. Jos moottorinohjaus ei saa tietoa koneen lämpötilasta niin se luulee että on pakkasta ja ruiskutus sen mukaista. Ilmanlämpöanturilla sama juttu mutta vaikutus lievempi.

Bensafiltterin, ilmansuodatin ja uuden polttoaineen asia selvisikin jo edellä.
  
mm

Vaihdoin bensat. Ajoin (siis huuhtelin / työnsin) uudella bensalla vanhat bensat pois. Vaihdoin tulpat.

Ruuvasin TPS:n paikalleen (mutta en vielä edes yrittänyt säätää).

Painoin napista koneen käyntiin.

Ajoin 100 metriä.

Työnsin mopon talliin (kun se sammui eikä enää tartannut) ja mietin että "hetkinen. bensapainemittari näyttää 3.5 bar ja Piikkiössä sanoivat että aboutsiarallaa 2 bar pitäisi olla".

Tulpat mustat eikä härpäke käy.

Huomenna ihmettelen regulaattoria ja vaihdan uudet tulpat, enkä heitä vanhoja roskiin.

Kaikki systeemit on niin vakiot kuin ne kohtuudella voivat just nyt olla.

MotoJussi
(joka meinaa ajaa guzzilla huomenna)
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 05, 2011, 08:26:37 ap
Yleinen kysymys ruiskusta - liittynee myös tähän aiheeseen (?)
- Voiko ruiskusuuttimet mp:ssä tukkeutua / karstaantua niin, että eivät ruiskuta / avaudu riittävästi?
   - Isoissa dieseleissä näin voi käydä
- Voiko mp:n suutin "kulua" väljäksi?
   - Dieseleissä voi suuttimet olla juuri sen verran korroosion raiskaamat, että eivät kestä painetta. Ts. päästävät läpi polttoaineen liian pienellä paineella.
- Onko tullut vastaan tilannetta, että ohjailaatikko ohjaa väärin ruiskua? Siis ikäänkuin itsekseen sekoaa asetuksissaan?

Lisäksi heräsi tässä kysymys, jotta onhan tulpanjohdot, hatut ja esim. puolien maadoitukset kunnossa?
Muista vielä, että sytytystulppa saattaa olla viallinen, vaikka ulkonäkö on upea.

MM: Jos puristuspaineet ovat huonot, niin voiko se aiheuttaa Jussin kuvaamia juttuja?
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 05, 2011, 08:56:09 ap
Työnsin mopon talliin (kun se sammui eikä enää tartannut) ja mietin että "hetkinen. bensapainemittari näyttää 3.5 bar ja Piikkiössä sanoivat että aboutsiarallaa 2 bar pitäisi olla".

Paitsi että löysin jostain ketjusta linkin guzzin omiin teknisiin dokumentteihin joissa kerrottiin että regulaattori säätäisi paineen "3.0 bar +/- 0.2 bar".

Nyt käyttämäni painemittari on lainattu jostain LVI-järjestelmästä: kello jonka sisällä on kiekurainen putki, sellainen kaiketi perinteinen ja näyttää kalliilta ja ammattimaiselta.

Hakkaan regulaattoria tänään moskalla, jos siinä vaikka tapahtuisi jotain kehitystä.

Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 05, 2011, 09:39:02 ap
Uskoisin tuon ohjekirjan painettuun sanaan. Itsellä en ole mitannut, ehkä pitäisi ja verrata ohjekirjan tietoihin. Toki polttoainepaineen vaihtelu vaikuttaa ruiskutusmäärään. Ruiskutus kun tapahtuu ajan eikä paineen suhteen. Moottorinohjausyksikkö edellyttää tiettyä vakiopainetta että seoksen muodostus aikayksikköä kohden on oikea kussakin käyttötilanteessa.

Jos epäilee paineensäätimen toimintaa niin se on testattavissa juuri niin kuin Jussi on tehnyt.
Säädettäviä paineensäätimiä saa kaupastakin jos ei halua alkuperäistä kiinteäsäätöistä. Tällöin on mahdollista lisätä tai vähentää syötön määrää koko käyntialueella painetta muuttamalla. Ottaen tietenkin huomioon pumpun kyvyn paineentuottoon.

Timon uteluihin:
Kyllä suuttimet voivat vikaantua. Niiden kunto selviää suutinhuollossa. Moottorikorjaamoilla/kaasutinhuolloilla on laitteet toimenpiteen suorittamiseen.

Myös likaantuminen on mahdollista. Pitkä seisominen saattaa aiheuttaa korroosiota ja lian juuttumista mutta ei sen tyyppistä karstoittumista kun dieselissä koska nyt puhutaan epäsuorasta ruiskutuksesta jolloin ruiskutus tapahtuu ennen imuventtiiliä suhteellisen puhtaissa ja viileissä olosuhteissa.

Ennen dieseleissä suuttimet olivat painetoimisia mutta nykyään toiminto on kokolailla identtinen sekä otto- että dieselmoottoreissa. Suuttimet avautuvat sähköimpulssin avulla.

Jussin pyörässä on tahallisesti alennettu puristussuhdetta. Silti sitä on jäljellä saman verran kuin oli vakiona vielä -80 -luvun alun Californiassa.

Lambda-arvoa tarkastelemalla saa siinäkin ruiskutusarvon kokolailla kohdalleen ilman että ruiskun säädölle tarvitsee tehdä mitään.

mm




 
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 05, 2011, 16:51:51 ip
TPS:n käyrästä näkee heti että siinä on noin 70 asteen "pituinen" kohtuullisen lineaarinen osuus. Sen pitäisi riittää oikein kivasti jos vain lähtöarvon osaa kohdistaa oikein.

Alku- ja loppupään tasaluvut helpottavat säätöä. Alapäästä pitäisi löytyä sellainen arvo käyrän taitekohdasta jonka moottorinohjaus ymmärtää joutokäynniksi. Seuraavan kymmenen  asteen matkalla tapahtuu 80% ajosuoritteesta ja loppupäällä ei ole oikeastaan enää suurta merkitystä. Ilmahan kulkee jo melkoisen estämättä kun läpän avautumiskulma lähestyy 60 astetta ja sen yläpuolella kaasun kääntely lisää enää vain vähän tai ei ollenkaan syöttöä. Sytytysajoitusta kylläkin.
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 05, 2011, 21:37:04 ip


Paitsi että löysin jostain ketjusta linkin guzzin omiin teknisiin dokumentteihin joissa kerrottiin että regulaattori säätäisi paineen "3.0 bar +/- 0.2 bar".

Hakkaan regulaattoria tänään moskalla, jos siinä vaikka tapahtuisi jotain kehitystä.


No en hakannut moskalla, mutta ihmettelin muutoin. Siellä nimittäin oli kaksi regulaattoria peräkkäin. Se, joka oli tankissa kiinni, oli guzzin oma. Se, joka oli guzzi-reggulan ja filtterin välissä, oli Bosch ja ihan eri mallinen. Pähkäilin ja mietin ja ihmettelin ja lopulta purin sen guzzin oman.

Sieltä oli poistettu tiiviste, eli se toimi vain liittimenä. Ja kun sen näin, muistin että näin olin tosiaan ihan itse sen joskus kasannut. Reggulasta oli huolta tai murhetta tai sekä että, ja kysyttyäni orggis-osan hintaa, olin päätynyt tällaiseen hieman erikoiseen ratkaisuun.

Bosch-reggulan rasvasin ja ajoin sen läpi paineilmaa ja nyt on bensapaineet karvan verran vajaa kolme bar. Reggulasta tuli pilvi pölyä ulos, oisko ollut juntturassa kun paineet oli vähän mitä sattuu.

MUTTA eipä ollut apua siitä. Ei oikein lähde käyntiin ja sitten kun lähtee, mustaa tulpat välittömästi ja puhaltaa mustaa ja harmaata savua tuvan täyteen.

Mittasin, että ilmalämpöanturin piuhoissa kulkee järkeä ja kulkihan niissä: kun niiden väliin pisti jännitemittarin, sai mitattua 5V. Saman tein moottorinlämpötila-anturin piuhoille.

Mittasin ilmalämpöanturin ja moottorilämpöanturin vastuksen. Molemmat olivat "pauttiarallaa 2 kohm" (jotain 1.8 - 2.5 tai niillämain) ja elivät lämpötilan mukaan.

Voisin uskoa että yksi ruiskusuutin antaa liikaa soppaa, mutta molemmat??

Tältä loppui mielikuvitus.

Tulpat tuoreet,
bensa tuoretta,
TPS antaa järkeviä numeroita,
ilma- ja moottorilämpöanturit antavat järkeviä numeroita ja niiden piuhat ovat ehjät,
toiminta ei muutu oli ilmanputsarikartiot kiinni tai ei,
bensapaine sellainen kuin pitää, ...

Tiedän hyvin että TPS:n tarkka asento vaikuttaa koneen käyntiin samoin kuin läppien synkroni. Tiedän myös kokemuksesta ettei se niin kauhean nuukaa ole niiden kanssa, eikä varsinkaan aiheuta sitä että tulpat tukkeutuvat 100 metrin ajossa.

Otin M15-purkin irti ja soitan huomenna piikkiöön, jos ne osaisivat katsoa onko se rikki. Muuta en enää keksi.

MotoJussi
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 05, 2011, 22:20:14 ip
Terve taas toverit.

Samaa vanhaa californiaa vieläkin koitan pistää ajoon.


Piti sit kaivella historiaa ja siitähän on jo kohta kolme vuotta kun viimeksi ...

http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=854.0 (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=854.0)
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 05, 2011, 22:34:29 ip
Oireista päätellen pitää todeta että seos on pielessä ja nimenomaan rikkaalla. Se voi johtua kahdesta syystä: saa liian vähän ilmaa tai liian paljon bensaa.

Jos ilmakanava on todettu toimivaksi pitänee keskittyä liikaan bensiinin saantiin. Se voi johtua vain kahdesta asiasta: suuttimien aukioloaika on liian pitkä tai bensanpaine liian korkea. Jälkimmäistä on helppo mitata. Suuttimen aukioloaikaa on hankalampi tutkia. Sen aukioloaikaa määrittää moottorinohjausyksikkö joka saa tietoa mm TPS anturilta. Lisäksi ilmanpaineanturilta ja kahdelta lämpötila-anturilta.

mm
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 05, 2011, 22:54:38 ip
Oireista päätellen pitää todeta että seos on pielessä ja nimenomaan rikkaalla. Se voi johtua kahdesta syystä: saa liian vähän ilmaa tai liian paljon bensaa.

Ilmaröörit täysin auki eli alkuperäisistä putsareista ei ole enää edes tietoa misssä ovatten.

Käytös ei muutu vaikka otan ilmanputsarit kokonaan pois.

Sanoisin ettei ilman vähyydestä ole kyse.

Lainaus
Jos ilmakanava on todettu toimivaksi pitänee keskittyä liikaan bensiinin saantiin. Se voi johtua vain kahdesta asiasta: suuttimien aukioloaika on liian pitkä tai bensanpaine liian korkea. Jälkimmäistä on helppo mitata.

Bensapaine mitattu ja kelvoksi havaittu: about 3 bar.

Lainaus
Suuttimen aukioloaikaa on hankalampi tutkia. Sen aukioloaikaa määrittää moottorinohjausyksikkö joka saa tietoa mm TPS anturilta. Lisäksi ilmanpaineanturilta ja kahdelta lämpötila-anturilta.

TPS-anturi on ainakin jossain määrin järjissään.
Kaksi lämpötila-anturia samoin.

Ilmanpaineanturista ei voi sanoa mitään ilman diagnostiikkasoftaa ja piuhoja.

Ei myöskään moottorinohjausyksiköstä.

Soitanpa tosiaan huomenna Piikkiöön.

Tämän pikkuvian vuoksi on mopo ollut poissa käytöstä jo pari vuotta. Hermo ja rautalanka loppui joskus 2008. Nyt ei lopu: pitää saada vaimolle pyörä alle.

MotoJussi

PS: Soitin Piikkiöön ja pistin ECU:n sinne postissa. Toivottavasti osaavat kertoa, onko se ehjä vai onko se särki. ECUja ei taida kovin usein hajota, mutta minulla taitaa olla taikanäpit kaikenlaisten teknisten juttujen suhteen...
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 09, 2011, 15:56:01 ip
PS: Soitin Piikkiöön ja pistin ECU:n sinne postissa. Toivottavasti osaavat kertoa, onko se ehjä vai onko se särki. ECUja ei taida kovin usein hajota, mutta minulla taitaa olla taikanäpit kaikenlaisten teknisten juttujen suhteen...

Nonnih.

Tänään tuli suurta viisautta Piikkiöstä. ECU on särki, eikä heidän toimestaan korjattavissa.

Olen tavallaan helpottunut; vika löytyi, eikä kyse ollut pelkästään minun tumpeloinnistani.

Toisaalta taas ottaa huikkasen päähän: pari vuotta on tuota koittanut hieroa toimimaan ... Useita iltoja kiristellyt hampaita ja kiskonut tukkaa päästään näpit öljyssä tallilla.

Räyh.

MotoJussi & aivovammainen California jackal

PS: Ei oo kellään ylimääräistä M15 purkkia? Mielellään ehjää.
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: Ekku - Toukokuu 09, 2011, 16:08:17 ip
Tuossa näyttää olevan yksi myynnissä :

http://cgi.ebay.co.uk/MOTO-GUZZI-CALIFORNIA-JACKAL-ECU-/350416929580?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item51967a032c (http://cgi.ebay.co.uk/MOTO-GUZZI-CALIFORNIA-JACKAL-ECU-/350416929580?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item51967a032c)

Täältäkin kannattanee koittaa, jos rakentelu vielä kiinnostaa...  :

http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm (http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm)

Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 09, 2011, 20:02:58 ip
Tuossa näyttää olevan yksi myynnissä :

http://cgi.ebay.co.uk/MOTO-GUZZI-CALIFORNIA-JACKAL-ECU-/350416929580?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item51967a032c (http://cgi.ebay.co.uk/MOTO-GUZZI-CALIFORNIA-JACKAL-ECU-/350416929580?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item51967a032c)

Täältäkin kannattanee koittaa, jos rakentelu vielä kiinnostaa...  :

http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm (http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm)

Auts. Muistelin että "tuon" nimi ois MyM15 ja koitin ettiä pariinkin otteeseen netistä. Ja kun en löytänyt, arvelin ettei noita olisi enää.

Tuo kiinnostaisi kyllä, mutta nyt ei jaksa odotella eikä säätää. Tilasin tuon ebay-yksilön. Tahtoo mopon ajoon.

Kiitos-kisa vinkeistä.

J

PS: Ebay-yksilölle tuli hintaa postikuluineen about 223 euroa. Nyt sit odottelen ahkerasti että se lähtee että se matkaa että se tulee että saan sen käsiini että pääsen asentamaan että pääsen ajamaan.
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 16, 2011, 21:26:45 ip
PS: Ebay-yksilölle tuli hintaa postikuluineen about 223 euroa. Nyt sit odottelen ahkerasti että se lähtee että se matkaa että se tulee että saan sen käsiini että pääsen asentamaan että pääsen ajamaan.

Voi RUMASANA.

Ebaysta saapunut purkki tuli pultattua kiinni. Myös muu irtonainen sälä, kuten sytytystulpat.

Koitin pistää pyörää käyntiin, ja lähtihän se lopulta. Vasta sen jälkeen kun olin vaihtanut tuoreet tulpat ja keksinyt että kone lähtee tulille vain siten että starttaa ensin hetken täydellä kaasulla ja sitten sulkee kaasun.

Paksua savua tupa täyteen, jumalaton ryske ja pauke, liekkejä imuputkista, massiivisia räjähdyksiä pakoputkistossa.

1) bensat vaihdettu
2) bensapaine 2.5 - 3 bar
3) tulpat uudet
4) ei ilmanputsareita kiinni
5) TPS laitettu "sinnepäin", eli hieman jousta vasten, ei vielä säädetty
6) ilmanlämpövastus mitattu, oikeat arvot (+ piuha ehjä)
7) moottorin lämpömittarivastus mitattu, oikeat arvot (+ piuha ehjä)
8) TPS:n säätövastus mitattu ja tolkulliseksi arvioitu
9) kaasuläpät ei synkronoitu, mutta silmän ja sormen mukaan aukeavat samaa tahtia
10) molemmat pakoputket kuumenevat
11) puristukset ovat kunnossa
12) liekkejä ampuu molemmilta imupuolilta

Minusta tuntuu että moottori saa ihan stanasti liikaa bensaa. Tai sitten jotain aivan aivan muuta.

Alkaa olla ideat vähissä. Vaihtaisko tuon kawasakiin?
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: kaide - Toukokuu 16, 2011, 22:41:47 ip
Oisko mahdollista että kipinät on pyttyjen kesken ristissä. Oireet viittaa siihen. Tai sitten sytkän ajoitus on pahasti pielessä. Siirsitkö prommin vanhasta ecusta?
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2011, 07:39:30 ap
Oisko mahdollista että kipinät on pyttyjen kesken ristissä. Oireet viittaa siihen. Tai sitten sytkän ajoitus on pahasti pielessä. Siirsitkö prommin vanhasta ecusta?

ECU on täysin suljettu purkki, sekä vanha että uusi. M15 kun on kyseessä.

Saiskohan pelkällä kipinällä tuollaiset savut ... Luulisin kyllä ettei se käy "noinkaan hyvin" jos on kipinät ristissä, mutta tunnustan että sama ajatus kävi mielessä.
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 17, 2011, 07:57:21 ap
Mistäs California ottaa pyörimistiedon? Nokan päästä? Mun korvaan kuulostaa, että tuo on vahvasti myöhäsellä. Eli pesee kiinni olevaa venttiiliä ja räiskää kipunaa myöhässä.
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: JuhaV - Toukokuu 17, 2011, 09:13:08 ap
Onhan nyt aivan 100%:n varma että uusi ECU on juurikin vastaavanlaisen Calin ECU ? Tuota samaa ECU-mallia on käytetty muissakin pyörämerkeissä ja siten sytty-ja polttoainekartat ovat niissä erilaiset vaikka laatikko on ulkoisesti sama (ja sama voi olla ECU-valmistajan tyyppikoodikin, Magneti-Marelli ?)

Se TPS-säätö siinä tyhjäkäynnin lähellä on aivan äärettömän herkkä eli katsopas nyt kuitenkin että sieltä tulee läpät kiinni jotain järkevää (150 mV tjsp) eikä liian isoa lukemaa. Ruiskutusmäärät muuttuu aika jyrkästi siinä alussa joten väärällä lukemalla voi saada vaikka tuplabensat koneeseen.

Koneen asento luetaan kaiketi siitä nokka-akselin etupäästä rattaan hampaita laskevalla induktioanturilla. Tämän olet varmaan jo tarkistanutkin että anturi on kunnossa, puhdas ja kärki oikealla etäisyydellä hampaista. Olikohan niin että siellä oli yksi erilainen hammasväli josta ECU päättelee absoluuttisen asennon ja sen jälkeen laskee niitä muita hampaita tarkan asennon saadakseen. Moottorin täytyy pyöriä jokunen kierros ennen kuin ECU saa kiinni oikeasta asennosta ja tahdista. Ajoitustahan tuossa ei voi mitenkään säätää muuten kuin ECUa ohjelmoimalla (olettaen tietysti että nokka-akseli on oikein asennettu).

Ja bensa oli uutta, olihan ?

- JuhaV
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2011, 11:30:08 ap
Onhan nyt aivan 100%:n varma että uusi ECU on juurikin vastaavanlaisen Calin ECU ? Tuota samaa ECU-mallia on käytetty muissakin pyörämerkeissä ja siten sytty-ja polttoainekartat ovat niissä erilaiset vaikka laatikko on ulkoisesti sama (ja sama voi olla ECU-valmistajan tyyppikoodikin, Magneti-Marelli ?)

Olisin eilen verrannut uutta ja vanhaa keskenään, mutta vanha, rikkonainen ECUni taisi mennä Ouluun. Hyvä kun tuli puheeksi, pitääkin selvittää kaipaako joku kovasti yhtä huohotusputkea ja yhtä Californian peiliä, joiden pitäisi varmaankin olla Oulussa eikä minulla täällä...

Lainaus
Se TPS-säätö siinä tyhjäkäynnin lähellä on aivan äärettömän herkkä eli katsopas nyt kuitenkin että sieltä tulee läpät kiinni jotain järkevää (150 mV tjsp) eikä liian isoa lukemaa. Ruiskutusmäärät muuttuu aika jyrkästi siinä alussa joten väärällä lukemalla voi saada vaikka tuplabensat koneeseen.

Mittaan tänään. Kokemus on kuitenkin ettei se nyt ihan noin päin helsinkiä toimi, vaikka saisi tuplana bensat.

Lainaus
Koneen asento luetaan kaiketi siitä nokka-akselin etupäästä rattaan hampaita laskevalla induktioanturilla. Tämän olet varmaan jo tarkistanutkin että anturi on kunnossa, puhdas ja kärki oikealla etäisyydellä hampaista. Olikohan niin että siellä oli yksi erilainen hammasväli josta ECU päättelee absoluuttisen asennon ja sen jälkeen laskee niitä muita hampaita tarkan asennon saadakseen. Moottorin täytyy pyöriä jokunen kierros ennen kuin ECU saa kiinni oikeasta asennosta ja tahdista. Ajoitustahan tuossa ei voi mitenkään säätää muuten kuin ECUa ohjelmoimalla (olettaen tietysti että nokka-akseli on oikein asennettu).

Tsekkasin tuon joskus 2007 / 2008 kun "viimeksi" tappelin tuon kanssa. Puuttuvan hampaan periaatteella toimii.

Nokka-akseliin ei ole koskettu moneen vuoteen (sen jälkeen kun vaihdoin takaisin vakio-nokan, jolla sitten tuli ajeltua pidemmältikin).

Lainaus
Ja bensa oli uutta, olihan ?

On se. Huuhtelin vieläpä vanhat bensat suodattimesta ja letkuista pois melko tarkkaan.

1) Mittaan TPS:n jännitteen
2) tsekkaan ajoitusanturin siltä osin kun sitä voi tsekata
3) kiskon ruiskusuuttimet irti ja vien ne ruiskusuutinhuoltoon tarkistettavaksi
(4) kiskon BMW:n ruiskusuuttimet irti ja vien ne samaan paikkaan. BMW:llä on myös ongelmia; käy vain yhdellä mukilla ja polttaa öljyä: öljyrengas poikki tai jumissa?)

Siiheksi kunnes saan nuo rokkaamaan, menen Qinggi ZonerV2 moposkootterilla töihin ja katselen huokaillen kun jotkut ajaa japanialaisilla moottoripyörillään töihin.
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: Jukka Laine - Toukokuu 17, 2011, 12:22:42 ip
Lite OT, mutta mites e-Cagiva jaksaa? Onko evoluutiomalli jo tulossa?
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 17, 2011, 12:56:36 ip
Minäkin voin osasyyllisenä tähän sähköpyöräasiaan vastailla.
Teknisiä rakenteita muutettiin tarkoituksenmukaisemmiksi ja moottorin sijoittelua paranneltiin sekä ketjulinja että välityssuhde muutettiin tarkoituksenmukaisemmiksi. Kuulemma koeajo on jo tehty.
Moottorin kiinnityksen osalta on rakenteet keventyneet alumiinin käytön avulla. Koneistuksia ja erilaisia kiinnittimiä piti tehdä aika paljon koska alkuperäisiin rakenteisiin ei laki anna lupaa koskea esimerkiksi hitsaamalla runkoon kiinnittimiä. 

Myös sähköjä on räplätty. Mm asennettu tehokkaammat ja pieniruokaisemmat ajovalot ja sovitettu ne alkuperäiseen katteeseen. Liitintekniikkaa parannettu. Voimasähköpuolta yksinkertaistettu ja liitännät tehty varmemman päälle. Muutamia kymmeniä metrejä turhia johtoja on riivitty irti.

Viimeistelyvaihe on tekemättä. Katteiden korjaus, maalaus, ym pientä mutta aikaa vievää.

mm

Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: kaide - Toukokuu 17, 2011, 19:52:01 ip
Nyt pitäisi iskeä läppäri ja diagnoosiohjelma kiinni ja lukea vikakoodit. Samalla jännitteet ja anturit tulee tsekattua. Ensin vaikutti, että TPS-jännite ei vaikuta seoksen muodostumiseen ja pitää laihalla. Musta savu kertoo taas että kakku on liian kosteaa.
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2011, 21:25:29 ip
Nyt pitäisi iskeä läppäri ja diagnoosiohjelma kiinni ja lukea vikakoodit. Samalla jännitteet ja anturit tulee tsekattua. Ensin vaikutti, että TPS-jännite ei vaikuta seoksen muodostumiseen ja pitää laihalla. Musta savu kertoo taas että kakku on liian kosteaa.

Kävin poimimassa suuttimet irti. Olen 99% varma ettei niissä ole mitään vikaa, mutta kutsun niiden huollossa käyntiä vaikkapa "puhdistamiseksi" niin ei tule hukkareissusta paha mieli.

Saman tein BMW:lle ja samalle keikalle lähtevät nekin.

Josko ehtisi huomenna käydä sopivassa liikkeessä jättämässä murkulat puhdistettavaksi.

PS: Alppilan autohuolto pk-seudulla oli se sopiva liike. 32 euroa per suutin, puhdistus ja tarkistus. BMW:n suuttimet 200e kappale, Guzzin suuttimille ei ollut heti hintaa tiskissä. Aikaa prosessiin menee viikko. Tässähän se kesä mukavasti menee :(
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 18, 2011, 20:48:45 ip
Lite OT, mutta mites e-Cagiva jaksaa? Onko evoluutiomalli jo tulossa?

http://share.ovi.com/media/jsavola.public/jsavola.10270 (http://share.ovi.com/media/jsavola.public/jsavola.10270)
Otsikko: Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 28, 2011, 19:02:39 ip
Tässähän se kesä mukavasti menee :(

Kävin pistämässä sekä bemariin että guzziin suuttimet kiinni. Kumpikin käy. Tavallaan.

Alppilan autohuolto mittasi ja putsasi ja mittasi suuttimet. Ne on "käytetyt mutta ehjät ja kelpoiset" eli vika ei ollut niissä, kuten en arvellutkaan olevan.

Ajoin sit harmituksissani kuitenkin Guzzilla noin 15 kilometriä tallilta kotiin. Taakse jäi sininen savuvana ja sylintereitä oli käynnissä suunnilleen yksi, välillä vähän vähemmän, välillä vähän enemmän. Melkein menin nurin kun en muistanut että rengaspaineita ei ole säädetty aikoihin: alle yhden barin paineinen rengas hieman niiasi jyrkässä mutkassa.

Kun kävin laittamassa ilmaa kumiin, huomasin että oikea pakoputki on bensan peitossa.  Vaihdoin uteliaana sille puolelle tulpan ja sittenpä olikin kaksi käyvää sylinteriä (savutus ei kuitenkaan lakannut).

- bensapaine on ok (3 bar, mittari on "kiinteästi" asennettu)
- suuttimet on puhdistettu ja ehjät
- koneen ja ilman lämpötila-anturit on mitattu yleismittarilla ja arvot ovat hyvät
- kone saa sen verran liikaa bensaa (?) että tulpat sammuvat muutaman kilometrin matkalla (kapeakaistalambda näyttää mitä sattuu)
- todistetusti rikkinäinen ECU on vaihdettu toiseen joka lienee toimiva (vaikkei siitä muita takeita ole kuin myyjän sana)
- tankki on täynnä, juhannuskokon materiaalit alkavat selvitä pikkuhiljaa

Alkaa pikkuhiljaa käydä mielessä poistaa sekä guzzi että bemari kilvistä ja ostaa tilalle Kawasaki, vaikkapa malli ER-5.