Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: gotler - Huhtikuu 30, 2011, 13:01:01 ip

Otsikko: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: gotler - Huhtikuu 30, 2011, 13:01:01 ip
Muutama vuosi sitten oli minulla Triumph Sprintissä Bridgestone BT-020 renkaat. Pito hyvä, mutta kuluivat ihmeellisesti ja nopeasti (oikeasta rengaspaineista huolimatta). Vaihdoin siihen Michelin Pilot Road 2-renkaat, joilla olen jatkanut myös Grisossa. Pito on hyvä, neutraali myös uraisella tiellä  ja renkaat kuluu tasaisesti, eli muoto pysyy pyöreänä ja kestoikä on ollut hyvä. Kilometrejä etusella n. 20tkm ja takasella 13-17 tkm. Oli kyllä jo voimakkaasti sakoilla tuo 17400 km ajettu rengas. Minkälaisia kokemuksia on muista sport touring renkaista? Esi. BT-21 renkaasta? Touring renkaat tuppaa olemaan liukkaita, varsinkin kylmällä ja märällä asfaltilla. Sporttirenkaat taas kuluu muutaman tuhannen kilometrin sisään.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 30, 2011, 14:27:05 ip
Paha sanoa muista kun itsellä on ollut noita Pilot Road 2 gummeja vain viime aikoina. Kalliimpi mutta kerää kilometrejä hyvin. Brevassa.
Aiemmin olin Centaurossa tyytyväinen Avon Azaroon mutta menivät muuttamaan sen ominaisuuksia niin ei enää tyydyttänyt. Siirryin Bridgestone Battlax-käyttäjäksi vajaan tuhannen kilometrin ajaksi. Kaksi kaatumista sillä matkalla. Molemmat märällä pinnalla. Vaihdoin silloin Misukkaan. Mikä lie oli tuolloinen malli, sitä en muista. 

mm
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: aj@ - Toukokuu 01, 2011, 20:22:10 ip
Eivät nuo Grison alkuperäiset Mezen M 3:t ole mitenkään huonot, mutta tilasin Makelta, kun en oikein noita nettimiehiä ole, kymppitonnin huollon yhteyteen Pirellin Angelit. Pitäisi olla tuota vesipitoa, kestävyydestä en tiedä ja tuskinpa nuo nykyisetkään kymppitonnissa kesäkuussa lopussa ole. Vanha periaate vaan on se, että kun pitemmälle turneelle lähtee, uutta kumia alle vaikka varmuuden vuoksi. Olisihan ne varmaaankin halvemmallakin saanut, mutta tuossa menevät yhtäaikaa huollon kanssa. Misukoilla en ole juuri ajellut, edellisessä Ducatissani oli Roadsmartit, oikein hyvät ja sitä edellisessä ensiasennusrenkaina jotkut Bridget. Siinähän ne pyöri kulma-ajossa kuten muutkin, matkaa en sillä juurikaan tehnyt.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 12, 2011, 20:46:33 ip
Pitäisi vaihtaa V11:een renkaat. Piikkiössä myydään Pirelliä ja Metzeleriä, Pirellin ST Angelit suosituksessa (esim. uuden Norgen ensiasennusrenkaat).

Duellin sivuilla (Pirellin ja Metzelerin maahantuoja) viitataan Motorrad -testivoittoon ja hehkutetaan kovasti Pirellin Diablo Rosso II:ta (Pirellin sivuilla "for every day roads" - ei siis mikään ratarengas valmistajan mukaan). Laitan tähän lyhennelmän:

Motorrad 11 / 13.5.2011

Sport
1A. Bridgestone BT 016 Pro, 262p ("ennen kaikkea arkikäyttöön")
1B  Pirelli Diablo Rosso II, 262 p ("huippustabiili radalla, urheilulliseen maantiesurffailuun kuivalla, urheilulliselle kuljettajalle Rosso II on myös maantiellä ykkösvalinta")
2A. Michelin Power Pure D, 258 p
2B. Dunlop Sportsmart, 258 p

“Kaksi testivoittajaa, joiden konsepti ei voisi olla erilaisempi.  Bridgestone laskee ennen kaikkea uudella BT 16 renkaallaan tasapainoisuuden varaan ominaisuuksillaan rata, maantie ja sade.  Ennen kaikkea sen ensiluokkaiset tulokset märällä asfaltilla nostavat sen sijalle yksi.  Samoille pisteille kuin Pirelli Diablo Rosso II, joka on mitoitettu selkeästi tehokkaitten sporttipyörien askellukseen ja joka ei petä rajussa käytössä.  Dunlop Sportsmart ei pystynyt toistamaan enää edellisvuoden voittoaan.”

Touring
1. Dunlop Roadsmart, 216 p
2. Michelin Pilot Road 3, 213 p
3A. Metzeler Z8 Interact, 211 p
3B. Continental Road Attack 2, 211 p
 
“Voitto parhaan Tour de France tradition mukaan: kyse ei ole pelkästään yksittäisten etappien voitoista, voitoon riittää myös se kun ajaa mahdollisimman tasaisesti kärkijoukon mukana.   Näin ajateltuna voi suositella Dunlop Roadsmartia yleisesti tasapainoisena ja tasalaatuisena renkaana sekä aurinkoisille lenkeille että sateelle.  Molemmat uutuudet tämänvuotisessa testissä, Michelin Pilot Road 3 ja Metzeler Z8 Interact eivät tuo esiin sporttisia etujaan täysin.  Michelin näyttää tosin märällä lyömättömältä mutta tuntuu ihanteellisissa tieolosuhteissa epävarmalta.  Continentalin Road Attack 2 pysyy edelleen erinomaisena maantierenkaana.


Saksassa kun on yli 1000 V11:tä rekisterissä, katselin mitä v11sport.de -foorumilla kirjoitellaan (Bridgestone BT20 usein näissä ensiasennusrenkaana):
"
Pirelli Angel ST, ei hyviä kokemuksia, vaihdan Metzeler Roadtec Z6:een.  Z6 käytössä, tyytyväinen kunnes vaihdoin Angel ST:hen.  Mikä uskomaton ero !  Pyörä kulkee paljon pyöreämmin mutkissa ja takarengas kesti 1000 km enemmän.  Bridgestone BT20:llä on peli pakotettava kurviin, Angel ST:llä se käy helposti ja pyörä pysyy vakaasti kallistuksessaan. Michelin Pilot Road 2 - kulkee ilman voimankäyttöä säännönmukaisesti kurviin, pitää kallistuksen vakaasti.  Z6:sta poiketen menee kurviin vähän helpommin ja pysyy paljon stabiilimpana.  Seuraavat on Michelin Pilot Powerit.  Vannon Pirelli Diablo Stradan nimiin.  Pilot Powerit, märkä, kuiva, kuuma, kylmä – ihan sama.  Pirelli Diablo Strada – eirinomainen rengas.  Michelin Pilot Road 2 CT, hyvä käsiteltäyys ja nöyrempi mutkissa verrattuna BT20:een.
"


=> Ota nyt sitten näistä selvää ja tee viisas päätös (kun ei ole omaa kokemusta riittävästi) - yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä...
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Temmi - Heinäkuu 13, 2011, 09:43:17 ap
Metzelerin Z8 voi mielestäni pudottaa vaihtoehdoista. Ainakin omassa Grisossa eturengas kuluu V-muotoon suht nopeasti. Siis keskellä kapea tasainen kaista ja sivut kuluu nopeasti. Tämä on kuulemma tyypillistä Metzelerille, olen saanut vahvistuksen kahdelta rengasmyyjältä. Dunlop Roadsmarttejakin olen kokeillu, mutta mielestäni turhan "löysän" tuntuinen alla, sekä kuluu nopeasti. Nykyinen huolto/rengastoimittajani suositteli Michelin Pilot Road 3:a.

Voishan noita sporttisempiakin renkaita kokeilla, mutta toistaiseksi pito on ollut riittävä.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: kaide - Heinäkuu 13, 2011, 10:03:19 ap
=> Ota nyt sitten näistä selvää ja tee viisas päätös (kun ei ole omaa kokemusta riittävästi) - yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä...
[/quote]

Jos ei halua arvailla, pitää kokeilla molempia. Renkaat ei ole kertainvestointi. Laittaa nyt jotkut ja vaihtaa sen jälkeen merkkiä kunnes hyvät löytyy. Joskus käytin Continentaleja.

Ajaako kaikki rengasreiskat itse mp:llä? Taitavat myydä herkimmin niitä kenen kanssa on paras sopimus
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: kaide - Heinäkuu 14, 2011, 12:49:42 ip
Erot eri rengasmerkkien välillä on aika pienet. Kova kilpailu pitää siitä huolen. Isoa virhettä ei tule valitsi minkä tahansa pyörään tarkoitetun kurran. Huonoimmat mitä muistan olivat Continental Super Twin takana ja Avon Roadrunner edessä joskus 80-luvun alun pimeinä vuosina. Ajelin silloin Vesarilla.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: aj@ - Heinäkuu 14, 2011, 13:56:56 ip
Tulin aamusella n. 5000 km:n lenkiltä ja alla PR 3:t. Kovasti ovat kevyet ajaa ja käyttäytyvät hermostuneesti. Seuraavat taitavat olla Roadsmartit, joista on kokemusta Ducateistani.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 14, 2011, 15:08:05 ip
Taisi olla tuommonen Sportsmart, minkä kiersin pari kesää sitten appiukon pyörään (Honda XX, vastannee painoltaan Guzzeja). Uutena mainio käyttäytymiseltään mutta kuluu oudosti.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: gotler - Heinäkuu 14, 2011, 17:37:21 ip
Aj@ kertoi Pilot Road kolmosilla käyttäytymisen olleen hermostunutta. Kakkosilla en ole tuollaista huomannut, tai sitten en ole tajunnut. Kilometrit on jääneet suht vähiin tänä kesänä ja viime kesän renkailla vielä tovi ajellaan. Hakusessa on siis hyvin pitävät ja kohtuullisen hyvin kilometrejä kestävät renkaat. PR kakkosia on jo neljäs setti menossa ja taitaa tulla viideskin, jos kolmonen on rauhaton. Vai miten nuo Roadsmartit tai Bt 023:set kestää??
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Kustimies - Heinäkuu 15, 2011, 15:59:09 ip
Viimeisimmät "rengaskokemukset" ovat parin viikon takaa kun takakumi puhkesi Grisosta hiekoituskiven takia Vihdin kieppeillä. Pääsin kotiin nipin napin, loppumetreillä ajo oli jo aika kiemurtelua. Kokeilin pihassa paikata renkaan tubeless paikkasetillä. Hyvin toimi.
Seuraavana päivänä kävin töistä tullessa Kumiveikolla joka laittoi taakse uuden Z6:n.
Puhjennut rengas oli Metzeler Z6 interactive, alla 12743 km. Kuviot näyttivät hyvältä mutta keskeltä kumi oli jo tosi ohut, siksi se pieni kivenmurukin meni siitä läpi. Kumiveikko sanoi, että se on ko. renkaan ominaisuus, että näyttää kuluneena paremmalta kuin onkaan. Piikkiön Make sanoi samaa. Muuten kelpo rengas ajaa.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Vierailija - Elokuu 18, 2012, 23:31:08 ip
<snip>
Puhjennut rengas oli Metzeler Z6 interactive, alla 12743 km. Kuviot näyttivät hyvältä mutta keskeltä kumi oli jo tosi ohut, siksi se pieni kivenmurukin meni siitä läpi. Kumiveikko sanoi, että se on ko. renkaan ominaisuus, että näyttää kuluneena paremmalta kuin onkaan. Piikkiön Make sanoi samaa. Muuten kelpo rengas ajaa.

Ei himskatti, täytyypä katsoa takarengasta vähän tarkemmin, Z6 on mullakin ja 15.395 km ajettu - keskiosa näytti jo muutama päivä sitten aika tasaiselta.  ???
Ei hassumpi rengas ajaa, mutta tuntee ajoratamaalaukset jo uutena.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Guzzr - Elokuu 19, 2012, 08:03:50 ap
Viime viikolla ostin taas Metzeler Z 6 etu - ja takarenkaita. Sopii hyvin sport-touring ajoon zzr:llä. Hinta sopiva 258 eur.        Metz. toisesta mallista:
MP Maailma sanoo Metzeler Roadtec Z8 Interactista(kalliimpi ,uudempi rengasmalli):  Sport-touring pyörän kestotestista:
Yli 10 000 ajokilometrin jälkeen on helppo todeta, että kulutus-kestävyyden Metzeler on saanut erittäin hyvälle tasolle.
Myös ajoominaisuudet ovat tasopainoiset. Eivät kaikkein urheilullisemmat, mutta paremmin sopivat pitkille matkoille.

Viimeiseksi lehti kirjoittaa:  Kaiken kaikkiaan muuttujia on niin paljon (rengasleveys, profiili, kumiseos, ilmanpaine, ulkoilman lämpötila, tien pinta, jousituksen säädöt, perän ja keulan korkeudet,
kuorman määrä, ajonopeus, ja niin edelleen - että aivan sataprosenttisesti ei kannata uskoa ulkopuolisten asiantuntijoiden rengassuosituksiin.
Kun tähän lisätään se, että rengastehtaat uudistavat mallejaan melko useasti, niin harvalla " asiantuntijallakaan" on mahdollisuus pysyä ajan tasalla kaikkien markkinoilla
olevien renkaiden ominaisuuksista.
Kestotestissä mukana olivat: Bridgestone Battlax BT023, Continental Road Attack 2 , Dunlop Sportmax Sportsmart, Metzeler Roadtec Z8 Interact ja Pirelli Diablo Rosso Corsa.


Itse olin Z6 eturenk.lla ajanut 12 000 km.


PS.  Camn täytyy tehdä jotain - nykyajan moottoripyöriä ei saa voblata ollenkaan - ei ainakin 120 kilometrivauhdissa.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Guzzr - Elokuu 19, 2012, 08:18:51 ap
Samasta kestotestistä - Mp Aprilia Tuono) - Pirelli Diablo Rosso Corsasta:
5 000 ajokilometrin jälkeen takarengas ei ollut "sakoilla"( kevätajoissa kylmässä säässä) , keskiosan urasyvyyden ollessa 1,8 millimetriä.
Takarenkaassa ei ole lainkaan kulutusuraa keskialueella, joten renkaan kuluneisuuden arviointi on hankalaa.
Ajokokemusten perusteella Pirelli on tässä renkaassa satsannut enemmän ajo- ja pito-ominaisuuksiin kuin kulutuskestävyyteen.
( nr 4/2012 )
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Elokuu 19, 2012, 08:52:14 ap
Z6:ssa tulee kankaat näkyviin todella yllättäen. Z8 on tässä suhteessa parempi
kun renkaan kuviot jatkuu keskemmälle.

Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Bhill - Elokuu 19, 2012, 11:40:17 ap
V11:a oli edellinen Z6. Vaihdoin sen Norjan reissun jälkeen Z8:an. Norjassa meni heti alkumatkasta keskeltä rengasta sisään jotain terävää. Rengas tyhjeni pikkuhiljaa. Leirintäalueella huomasin illalla, että se oli hieman vajaan näköinen. Muuten rengas oli ihan ehjän näköinen. Aamulla se oli jo tyhjä. Vaahdot sisään ja leirintäalueen omistajan käsipumpulla vähän lisää ilmaa. Seuraavalla huoltoasemalla piti vähän jopa tyhjentää rengasta kun paineet oli melkein 3 bar. Pari kertaa loppumatkalla (2 tkm) tarkistin paineet. Hyvin tuntui pitävän. Renkaalla oli aiemmin ajettu mm. viime syksyn Mandellon reissu. Saksan baanojen jäljiltä se oli hieman kulmikkaasti kulunut, siis tasainen keskeltä. Norjan reissun jälkeen huomasin mielenkiintoisen asian. Renkaassa oli edelleen tallella ne Italian reissun kulmat tasaisen keskustan reunoilla, mutta renkaan sivut olivat kuluneet melkein loppuun. Kulutuspintaa ei ollut sivuilla kuin pari milliä. Harmi, ettei tullut otettua kuvaa. Tulihan siellä väännettyä tiukkoja serpoja moneen kertaan, mutta eihän mulla vauhti kuitenkaan ollut mitään kisavauhtia.
Uusi Z8 tuntuu kyllä hyvältä. Saa nähdä kestääkö se Norjassa ollenkaan, kun siinä on sivuilla pehmeämpää seosta kuin keskellä.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Camn - Elokuu 19, 2012, 12:54:10 ip
Vaikka "netti ei unohda koskaan" ymmärrän niin että tällaisen yhteenvedon voi tänne laittaa. Tiedot ovat netissä lehden sivuilla avomesti kenen tahansa saatavilla. Tässä 2012 lisättynä aikaisemmin esillä olleeseen. Metzelerin kohdalla mainitaan että vain nimenomaan uusi M/O -kumiseos. Pirelli Angel ST:stä tulee mieleen että se on erityisesti Piikkiön suunnalla suosittu ja oliko Norgen ensiasennusrengas? Tämä sopii toiveisiini: ”Se joka on liikkeellä moottoripyörällään pääosin arkiliikenteessä ja ottaa osaa rataharjoitteluun vain ajoittain, saa hyvät renkaat tämän testin sporttirenkaista.”

Sport/2012:Kestävyys: 1A/Conti, 1B/Dunlop, 2/Pirelli, 3/Michelin. Maantieajo: 1/Conti, 2/Bridgestone, 3/Michelin, 4/Dunlop. Vesikeli: 1/Bridgestone, 2/Michelin, 3/Dunlop, 4/Metzeler. Rata:1/Pirelli, 2A/Dunlop, 2B/Bridgestone, 3/Conti.

Sport 2011
1A. Bridgestone BT 016 Pro, 262p
1B. Pirelli Diablo Rosso II, 262 p
2A. Michelin Power Pure D, 258 p
2B. Dunlop Sportsmart, 258 p

Sport 2012
1. Bridgestone S20, 437p
2. Continental Sport Attack 2, 431p
3. Michelin Power Pure D, 423p
4. Pirelli Diablo Roosso II, 423p
5. Dunlop Sportsmart, 419p
6. Metzeler M5 Interact, 400p

Touring 2011
1.   Dunlop Roadsmart, 216 p
2.   Michelin Pilot Road 3, 213 p
3A. Metzeler Z8 Interact, 211 p
3B. Continental Road Attack 2, 211 p

Touring 2012
1. Metzeler Roadtec Z8 Interact M/O, 437p
2. Pirelli Angel ST, 432p
3. Dunlop Roadsmart 2, 430p
4. Continental Road Attack 2, 428p
5. Bridgestone Battlax BT 023, 420p

PS.
Mahtaako olla kuinka suuri merkitys sillä että manuaali antaa paineiksi: E:2,2-2,3/T:2,4-2,5. Pirelli E:2,5/T:2,9. Olen siis ajellut aika lailla alakanttiin (E:2,3/T:2,5) noihin nähden. Kukaan ei koskaan mitään ohjastanut ja manuaalin mukaan olen mennyt...

(Jaa en tiennytkään että Pirelli on ostanut Metzelerin jo 1986...)


Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 19, 2012, 22:38:33 ip
Kokeilin tässä viime syksyn ja tämän kesän aikana Z8:a ja pirellin angelia. Z8 kyllä kestää mutta kummallinen ajaa. Liukkaaltakin tuntuu. Angel taas kuluu liian nopeasti. Joten palasin taas tuttuun ja turvalliseen Z6:een.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Ekku - Elokuu 19, 2012, 23:21:04 ip
Uskoisin että kestää se Pirellikin paremmin kun laitat sinne taakse suosiolla sen 2.9 painetta.

Ainakin minun kokemukseni mukaan renkaan kesto voi pienillä paineilla jopa puolittua.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 19, 2012, 23:41:02 ip
Uskoisin että kestää se Pirellikin paremmin kun laitat sinne taakse suosiolla sen 2.9 painetta.

Ainakin minun kokemukseni mukaan renkaan kesto voi pienillä paineilla jopa puolittua.

Mä pidän paineet edessä 2.8 ja takana 3.3.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Camn - Elokuu 20, 2012, 00:53:52 ap
Lainaus
laitat sinne taakse suosiolla sen 2.9 painetta

Kiitos selkeästä vinkistä, olen ymmärtävinäni että tiedät erityisesti sporttirenkaista. Harmi kun esim. myyjä ei vääntänyt rautalangasta että 2,9 bar... Esivaltaa pelkäävänä lähdin tietty siitä että Guzzin dokumentaatiota on noudatettava. Mutta niiden painamisen ja näiden renkaiden valmistumisen välillä oli 10 v aikaa - kyllä tuon nyt hyvin saatan uskoa että rengasvamistajaa on kuunneltava...
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Ekku - Elokuu 20, 2012, 12:29:18 ip
En minä nyt mikään asiantuntija ole renkaistakaan puhuttaessa, mutta nämä sportti-kumit on rungoltaan sangen löysiä ja ilmeisesti se aiheuttaa tuon herkyyden käytetylle paineelle.

Vaikka niissä renkaissa lukeekin kyljessä, että maksimipaine on 2.9 baria, niin enemmänkin voi laittaa, kuten Ikkala totesi.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: gotler - Elokuu 22, 2012, 19:23:19 ip
Nyt takana reilu 8000 km Pirelli Diablo Stradoilla. Kulutuskestävyys vaikuttaa asialliselta ja muoto pysynyt hyvänä ja kuivan kelin ajo ihan hyvä. Ehkä vähän rauhattomampi, kuin Michelin PR II, ihan hyvä kuitenkin.  M U T T A sateella on paljon liukkaampi kuin em. rengas. Lyö kaasulla tyhjää ykkösellä ja vielä kakkosellakin. Pilot Road II ei ole yllättänyt kertaakaan märällä.
Otsikko: Vs: Rengaskokemuksia?
Kirjoitti: Harri Niemi - Elokuu 28, 2012, 20:41:45 ip
Grisossa oli ensiasennuksena Mezen M3 ja ne kuilui loppuun 7 tonnissa. Eturengas tuli yllättävän kulmikkaaksi eli kului sivuilta melkein enemmän kuin keskeltä.
Nyt alla on vanhastaan tutut Mezen Z6, joista on kokemusta ennestään V11 alla noin 3 x 10 tonnin verran. Saas nähdä miten kestävät Grisossa.
Tuo eturenkaan käytös tuntuu paljastavan renkaiden kunnon aika varhaisessa vaiheessa ennen niiden loppumista  ;)
Kun on uudet kumit alla niin tuntuu ihan kuin olisi saanut uuden pyörän ... halpaa lystiä  ;D