Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: ruoste - Maaliskuu 30, 2011, 19:12:19 ip

Otsikko: Miten laturin roottorin saa ehjänä irti
Kirjoitti: ruoste - Maaliskuu 30, 2011, 19:12:19 ip
Tarkoituksena olisi vaihtaa hammaspyörävetoinen jakopää, mutta laturin roottori on jumissa kampiakselin päässä. Tuohon on ilmeisesti erikoistyökalu, mutta kuvan perusteella se on vaan kova tappi kampiakselin reikään jota vasten vedätetään roottorin kierteessä olevalla pultilla. Tein tuollaisen tapin poranterästä, mutta tuntuu olevan aika tiukassa.

Pitääkö vaan vetää enemmän momenttia vai onko tuossa joku erikoistemppu. Tuli mieleen, että on parempi kysyä ennenkuin jotain särkyy...
Otsikko: Vs: Miten laturin roottorin saa ehjänä irti
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 30, 2011, 19:17:34 ip
Pultti kireelle ja napautus vasaralla sen päähän. Irtoaa yleensä poksahtamalla.
Otsikko: Vs: Miten laturin roottorin saa ehjänä irti
Kirjoitti: ruoste - Maaliskuu 30, 2011, 19:23:50 ip
Kiitos tiedosta, pitänee lisätä vähän voimaa. Minkälaiseen momenttiin kiinnityspultti vedetään kootessa ja onko syytä käyttää lukitetta?
Otsikko: Vs: Miten laturin roottorin saa ehjänä irti
Kirjoitti: kvlm - Maaliskuu 30, 2011, 19:51:14 ip
Normaali asentajan näppimomentti "pysyy" riittää ja kuten irroituksen vaikeudesta näet , liimaa ei kannata laittaa. Pultti voi olla mahdoton irroitettava liimattuna , voi katketa ennen kuin irtoaa. Sitähän ei pysty lämmittämään.
Otsikko: Vs: Miten laturin roottorin saa ehjänä irti
Kirjoitti: ruoste - Maaliskuu 30, 2011, 20:59:40 ip
Lähti irti, mutta aika kovaa sai lyödä. Lujasti oli tarttunut noinkin jyrkäksi kartioksi. Seuraava ongelma oli kannen alla kampuran pään akselimutteri. Saakohan tuota auki haka-avaimella tms kaupallisella ratkaisulla vai tartteeko alkaa hylsyä veistämään?
Otsikko: Vs: Miten laturin roottorin saa ehjänä irti
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 30, 2011, 21:56:01 ip
Sakarahylsyä on hankalahko kaupalliselta taholta yhtäkkiä löytää.

Jos tallikaluissa on rälläkkä eli lentävä eli kulmahiomakone niin sopivasta halpahallin hylsystä kohtuullisella hikoilulla irtoaa sen verran metallia että neljä sakaraa syntyy tasajaolla. Hylsyn joutuu vielä jatkamaankin sopivalla putken pätkällä. Hitsaustakin siis tarvitaan.

Haka-avaimellakin tietysti voi koittaa jos pääsee kohtisuoraan kalauttaan. Niin sanottua ryssänmeisseliäkin kuulee käytetyn ja erityisesti sen myös näkee. Siinä voi mutteri, ja ympäristökin, kärsiä, kuten haka-avaimenkin kanssa jos sattuu itsepäisempi mutteri tai on käytetty hyvää liimaa lisävarmistuksena. Paineilmavasara on tehokas apu.

Ilman kaluja on lyöminen vasaralla ja tuurnalla loven reunaan varmin konsti jos edellä oleva kuvio vaikuttaa työläältä. Tilaa muiden tarvittavien osin yhteydessä myös uuden mutterin. Kiinnittäminen lyömällä onnistuu myös mutta ei ole jälki kaunista. Vrt ryssänmeisseli.

mm

mm
Otsikko: Vs: Miten laturin roottorin saa ehjänä irti
Kirjoitti: ruoste - Maaliskuu 30, 2011, 22:40:09 ip
Mutteri näytti tarkemmin tutkittuna juuri tuon viimeisenä mainitsemasi työmenetelmän jo kerran nähneeltä eli eipä tuossa taida esteettisessä mielessä enää hävittävää olla.
Otsikko: Vs: Miten laturin roottorin saa ehjänä irti
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 31, 2011, 11:57:18 ap
Kun noita asennusjuttuja Guzzeissa tulee vastaan niin suurena apuna on huolto- ja korjaamokäsikirjat.
Itse joudun vastailemaan päivittäin, näin keväällä useamminkin ja outoihinkin aikoihin, Guzzin ja Benellin omistajien tiedusteluihin. Joskus turhauttaa kun samaa asiaa kysytään peräkkäin useasti. Toki eri henkilöiden toimesta. Ymmärrän toki että kaikilla ei ole internetyhteyttä tai korjaamokäsikirjaa käsillä juuri silloin kun tietoa tarvitaan. Keskustelupalstan avulla tietoa saa mutta joskus se ottaa aikansa. Kauniina kevätpäivinä olen tyytynyt pitämään puhelimeni suljettuna tai äänettömällä. Muutoin ei tule omista jutuista yhtikäs mitään.

Tuolla Gruppon kotisivujen yhteydessä on linkkilista josta löytyy apu useimpiin teknillistä tietoa vaativiin kysymyksiin. Lähestulkoon kaikkien mallien korjaamokäsikirjat ja osaluettelot on niissä julkistettu. Ja aivan ilmaiseksi. Ei ole tavanomaista se muiden merkkien kohdalla.

Noista linkeistä voi sitten vaikka tulostaa ne kirjat tai sivut joita tarvitsee. Kirjoissa on usein myös kuvat tarvittavista työkaluista.

Itselleni on riittänyt aika pitkälti tämän sivun antamat tiedot:

http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm (http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm)

Sieltä kun klikkailee asianmukaisesta kohdasta saa haluamiaan tiedostolistauksia näkyviin mallikohtaisesti. Niiden alta aukeaa useimmiten tulostus- tai tallennuskelpoisia pdf-tiedostoja.

Toki vähimmäisvaatimuksena on englannin, saksan, ranskan, italian tai jonkin muun sivistyskielen välttävän tasoinen osaaminen. Ja kuvathan ovat kaikilla kielillä samoja.

Ruosteelle sanoisin että kun laittaa ratasjakopään on odotettavissa melkoisen meluisa moottorin mekaaninen käyntiääni. Riippuu myös vähän siitä onko kyse suora- vai vinohampaisista rattaista. Ketjuvetohan on, erityisesti automaattikiristimen kanssa, melkein äänetön ja myös huoleton. Pieni vinkuna vain kuuluu.

Hammaspyörävedon etuna on, yleensä, mahdollisuus muuttaa nokka-akselin ajoitusta ja saada sytytys jossain määrin täsmällisemmäksi. Se kun virranjakajamallissa on alunperin ketjun ja kulmavaihteen takana. Säntillisin sytytysajoitus saadaan kun anturit laittaa kampiakselin päähän.


mm