Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2011, 21:52:05 ip

Otsikko: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2011, 21:52:05 ip
Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Komission esitys:
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/imco/dt/857/857524/857524fi.pdf (http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/imco/dt/857/857524/857524fi.pdf)

Komission vaikutustenarviointiraportista pikku katkelma ihan sen vuoksi millaisen harrastuksen kanssa olette tekemisissä:
Luokan L ajoneuvojen moottoreista pääsee ympäristöön haitallisia sivutuotteita, kuten myrkyllisiä ilmansaasteita
ja kasvihuonekaasuja. Myrkyllisinä pidetään myös polttoainesäiliöistä ja polttoaineensyötöstä peräisin olevia haihtumispäästöjä. Myrkyllisten ilmansaasteiden, kuten eräiden hiilivetyjen, tiedetään tai epäillään aiheuttavan syöpää tai muita vakavia terveyshaittoja, kuten lisääntymisterveyden häiriöitä tai synnynnäisiä epämuodostumia. Ilmansaasteet voivat aiheuttaa myös muita ympäristöhaittoja, kuten happosateita tai savusumua.


Vaikutustenarviointiraportti kokonaisuudessaan: (Vain kansilehdellä englantia.)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SEC:2010:1151:FIN:FI:PDF (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SEC:2010:1151:FIN:FI:PDF)

Koko jorina:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1578.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1578.0)

Näiden asioiden kanssa touhutaan Smotossa ja Femassa. Vapaaehtoisesti. Ihmetellä täytyy joidenkin ihmisten kykyä paneutua asioihin omalla ajallaan ja kustannuksellaan. Silti apu ei olisi pahasta. Smoton kokous Savonlinnassa ensi lauantaina hotelli Seurahuoneella klo 11.00. Sen jälkeen Kerhokonferenssi jossa käsitellään ajankohtaisia asioita. Itsekin olen paikalla mutta en Gruppon mandaatilla.

mm

mm
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: kvlm - Maaliskuu 23, 2011, 18:55:43 ip
Autossa matkustaville kypäräpakko , veneily kiellettävä , moottorikäyttöiset ruohonleikkurit kiellettävä , vuosikatsastus pilkkikairoille -AKE hoitaa..

Kyllä näitä täältä lähtee - ja mitä järjettömämpi asetus ainakin Suomi ne toteuttaa.. maa jossa yhdistyy venäläinen mielivalta ja preussilais/saksalainen pedanttisuus sen toteuttamiseen. >:(

Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: Vierailija - Maaliskuu 24, 2011, 08:37:52 ap
"Luokan L ajoneuvojen moottoreista pääsee ympäristöön haitallisia sivutuotteita, kuten myrkyllisiä ilmansaasteita ja kasvihuonekaasuja. Myrkyllisinä pidetään myös polttoainesäiliöistä ja polttoaineensyötöstä peräisin olevia haihtumispäästöjä. Myrkyllisten ilmansaasteiden, kuten eräiden hiilivetyjen, tiedetään tai epäillään aiheuttavan syöpää tai muita vakavia terveyshaittoja, kuten lisääntymisterveyden häiriöitä tai synnynnäisiä epämuodostumia. Ilmansaasteet voivat aiheuttaa myös muita ympäristöhaittoja, kuten happosateita tai savusumua."

Joopa joo... mutta tämä pätee myös muiden luokkien ajoneuvoihin, joten ennen kuin moottoripyörät kielletään, kielletään henkilöautot, kuorma-autot, junat, laivat... jne.  ;D
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: Pampi - Maaliskuu 24, 2011, 09:12:21 ap
Terve kaikille

Moottoripyöräily on siinä mielessä hankalammassa asemassa siihen liittyvä perinteisen " ärsytystekijän " ansiosta. Ei tarvita muuta kuin esim. ihan siisti ja turvallinen ohitus, niin a´vot. Silloin on niin helppo kohdentaa "oikeutetut" tiukennustoimenpiteet näihin tihulaisiin, ja kyllä tikulla asiaa löydetään.
Tosin muistan vuosientakaa telkussakin esitetyn videopätkän bombereista, jätkä nakuna prätkän perässä liukumassa, tulikengät jaloissa, kassit maata viistäen ja vasenta kaistaa ohi koko autojonon. Komee oli kipinäsuihku, tosin hieman provosoivaa.
Mutta kyllä oli 70-luvun alkupuolellakin ankeaa, roiskeläpän mittausta, fonikilpien tarkastusta,ym. kaikenlainen rakentelu tehtiin laittomaksi v.76 ja laput lähti herkästi,
eikä silloin tarjottu katsastuskonttoreilla kahveita odotellessa, lakki kouraan vaan.
Nyt on kyllä homma asiallistunut ja virkavaltakin fiksua, ainakin enimmäkseen.

Mutta silti vaan sitkeesti harrastetaan
Terv. P
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 24, 2011, 19:46:04 ip
Lainaus vaikutustenarviointiraportin lyhennelmästä:

On esimerkiksi arvioitu, että luokan L ajoneuvoista haihtumis- ja pakokaasupäästöinä tulevien hiilivetyjen kokonaismäärän (THC) osuus tieliikenteen hiilivetypäästöistä kasvaa vuoteen 2021 mennessä 38 prosentista 62 prosenttiin, ellei lisätoimiin ryhdytä.

Ongelmana viranomaiset näkevät sen että kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen ajosuorite on vain 3% maantieliikenteen kokonaisajosuoritteesta mutta haitallisten päästöjen määrä tällä hetkellä 38% liikenteen kokonaispäästöistä. Päästöjen arvioidaan kasvavan moottoripyörien lisääntyessä.

Minusta tämä kehitys on hämmästyttävää koska moottoripyörille on laadittu samansuuntaisia päästörajoituksia kuin autoillekin. Ilmeisesti kyse on siitä että kaksitahtiset ja pienet mopot ja pienikuutioiset moottoripyörät, joille päästönormit ovat löysemmät, sekä vanhan moottoripyöräkaluston hidas poistuma liikenteestä, nostaa päästöosuutta.

Moottoripyörähän ei ole, nykyaikainenkaan, oman kokemukseni mukaan, kovinkaan taloudellinen vaikka laskettaisiin että sen kyydissä kulkee 2 henkilöä ja hieman tavaraa kun henkilöautolla kulkee 4 - 5 henkilöä ja moninkertainen määrä tavaraa samalla tai jopa pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Lisäksi tämän päivän moottoripyöräsuunnittelutrendi ei suosi kovin virtaviivaista muotokieltä kuin isojen sporttien tai harvojen matkapyörien osalta. Keskimääräisen moottoripyörän ilmanvastus kun on keskikokoisen pakettiauton luokkaa. Että parantamisen varaa on... Tämä vain yksi asia.

Raportissa mainitaan myös saastuttavien moottoripyörien maahantuonnin kieltäminen ja viitattiin Aasian isoihin valmistajiin.
Tällä kertaa ei kuitenkaan ole teho- tai nopeusrajoitusta mietitty moottoripyörille. Käyttörajoituksia kylläkin. Joitakin voimassa olevia mp:n käyttörajoituksia on nytkin olemassa. Tieosuuksia ja kaupunkialueita tai aikarajoituksia käytölle.

Ei kestänen kauan kun ITS-järjestelmällä hallitaan moottoripyörän käyttöä. Näennäisesti järjestelmällä pyritään lisäämään turvallisuutta ohjeistamalla kuljettajaa ja mahdollisesti hallitsemaan pyörän ajamista. Mm Tampereen Teknillisellä yliopiston MP69:n projekti tähtää tähän. Minusta moottoripyörän ajamiseen ulkoisella järjestelmällä puuttuminen on p*****stä.   

mm
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: Anssi - Maaliskuu 24, 2011, 21:44:51 ip
Päätöksiä tehdään muodollisesti asiaperusteilla ja tällaiset taustaselvitykset ovat osa normaalia prosessia Brysselissä. Lopulliseen päätökseen vaikuttaa papereiden lisäksi (ja jopa enemmän) se, kenellä on parhaat lobbarit omien papereidensa kanssa oikeaan aikaan oikeissa paikoissa. Kavereita tarvitaan - missä ovat mp-harrastajien ja -valmistajien kaverit? Autoteollisuudella on suuri vaikutusvalta, ne kun välillisesti ja välittömästi työllistävät ihan mahdottoman määrän ihmisiä ja nimenomaan EU:n isoissa maissa.

Moottoripyörähän ei ole, nykyaikainenkaan, oman kokemukseni mukaan, kovinkaan taloudellinen vaikka laskettaisiin että sen kyydissä kulkee 2 henkilöä ja hieman tavaraa kun henkilöautolla kulkee 4 - 5 henkilöä ja moninkertainen määrä tavaraa samalla tai jopa pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Lisäksi tämän päivän moottoripyöräsuunnittelutrendi ei suosi kovin virtaviivaista muotokieltä kuin isojen sporttien tai harvojen matkapyörien osalta. Keskimääräisen moottoripyörän ilmanvastus kun on keskikokoisen pakettiauton luokkaa. Että parantamisen varaa on... Tämä vain yksi asia.

Olisko Eurooppa mp-valmistajille riittävän tärkeä markkina-alue, että ryhtyisivät tekemään asialle jotain ("... ellei lisätoimiin ryhdytä."). Jos dokumentissa esitetty ennuste näyttää vielä parin vuoden päästä vuonnakin oleman toteutumaan päin niin se on voi voi. Jopa aiemmin mainitut autotehtaat ovat yllättävän nopeasti parantaneet taloudellisuuttaan viime aikoina - miksiköhän? Ecoloogisuus on autoissa jopa pop (paitsi jos kysytään Jeremy Clarksonilta), mutta motoristien kääntäminen siihen suuntaan voi olla paljon vaikeampaa.

Sopeudu tai kuole, sanoi Tami Tamminen jossain seminaarissa.

-Anssi

-- joka kuitenkin haluaa olla optimisti, ja jonka pyörä kulkee himppa yli neljällä litralla per satanen 2 hengen kuormalla
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 24, 2011, 22:22:20 ip
Lainaus
Lopulliseen päätökseen vaikuttaa papereiden lisäksi (ja jopa enemmän) se, kenellä on parhaat lobbarit omien papereidensa kanssa oikeaan aikaan oikeissa paikoissa. Kavereita tarvitaan - missä ovat mp-harrastajien ja -valmistajien kaverit?

Pyörätehtailla, erityisesti japanialaisilla ja amerikkalaisella, on ollut, lienee edelleenkin, hyvinkin tehokas lobbausorganisaatio: Muistanette poikkeusluvalla läpi ajetun muutaman vuoden "armonajan" japanilaisille ns. varastopyörien markkinoille. Ylivuotisia myytiin melko pitkään vaikka eivät täyttäneetkään normeja. Eurooppalaisille valmistajille tätä markkinaetua ei suotu. Se siitä.

Aikoinani Brysselissä näiden asioiden kanssa touhutessani, vapaaehtoispohjalta ja omalla kustannuksella, pyrkivät nämä moottoripyörävalmistajien edustajat lobbaamaan jopa meikäläistä. Edustin silloin Smotoa FEMAn konttorilla ja kokouksissa. FEMAn toimihenkilöt ovat ainoa Euroopassa matkamotoristien asiaa lobbaava organisaatio. Eikä sielläkään kovin montaa palkattua henkilöä ole täyspäiväisesti asiaa hoitamassa.
FIMillä on omat lobbarinsa mutta niitä kiinnostaa ensisijaisesti kilpaurheilun edellytykset.

Jos minulta kysyttäisiin niin kehittäisin kotimaista organisaatiota siten että saataisiin palkattua edes yksi täyspäiväinen toimihenkilö hoitamaan motoristien asioita virkamiesten ja kansanedustuslaitoksen suuntaan. Työ jakaantuisi siten että viikossa kolme - neljä päivää olisi Smoton asioiden hoitoa ja loppuaika jäsenkerhojen käytettävissä. Myös kulut, aluksi, voisivat jakaantua samassa suhteessa. Tai jokin muu vastaava ratkaisu jossa yksi henkilö kykenisi perehtymään laajaan alueeseen. Hän edustaisi myös tarvittaessa Brysselissä

mm


Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: Vierailija - Maaliskuu 25, 2011, 08:17:37 ap
"Moottoripyörähän ei ole, nykyaikainenkaan, oman kokemukseni mukaan, kovinkaan taloudellinen vaikka laskettaisiin että sen kyydissä kulkee 2 henkilöä ja hieman tavaraa kun henkilöautolla kulkee 4 - 5 henkilöä ja moninkertainen määrä tavaraa samalla tai jopa pienemmällä polttoaineenkulutuksella."

Tämä on tietysti totta - mutta useimmiten sen henkilöauton kyydissä kulkee vain yksi henkilö.
Kyllähän minunkin Diesel-Corolla autoni kuluttaa käytännössä saman kuin moottoripyöräni - ja autossa kulkee lisäkseni puolitoista tonnia metallia yms.
Moottoripyörätehtaiden pitäisi kiinnnittää enemmän huomiota kulutuksen laskemiseen tehon nostamisen sijasta.

Ja kyllä ainakin Italiassa skootterien ajosuorite on enemmän kuin 3%...
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: TimoEv - Maaliskuu 25, 2011, 08:58:20 ap
Koskeekohan mikään vastaava esim. huviveneitä, moottorikelkkoja, mönkkäreitä yms. huvikäyttöön tarkoitettuja koneita?

Gruppo on jäsenenä Smotossa, joka edelleen jäsenenä FEMAssa. Uskon, että FEMA toimii parhaan kykynsä mukaan tässäkin. Tärkeäähän on se, että Smotossa on riittävän suuri jäsenmäärä, eli kaikkien motoristien olisi oltava Smoton jäsenenä.
EU:lla ei ole mitään organiosaatiota, joka käy kuuntelemassa kansalaisia ja heidän ajatuksiaan. Kansalaisten ajatukset on oltava Brysselissä edustettuna ja lobattavana. Vain siten voidaan vaikuttaa. Tästähän pidin puheen silloin Sieravuoressa.

Jaa niin....ihan kohta...kaasukäden etusormeen eilen viisi tikkiä, mutta ehtii paranemaan....  :D  ;D
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 25, 2011, 13:20:55 ip
Kun kerran kysyit niin jopa ruohonleikkureille on esitetty saastenormia. Mielestäni järkevästi linjassa tieliikennelaitteisiin nähden.
Taisi olla jommassa kummassa Iltapläjäys-lehdessä tänään kysymys siitä saako minkäkinkömoisella pelilllä ajella "omalla maalla". Vastaus siihen oli että oletetaan että em termi tarkoittaa suljettua aluetta niin ei ole minkäänlaista rajoitusta olemassa jos ajoneuvo on rekisteröimätön eikä sillä edes vahingossakaan ylitetä yleistä tietä. Myöskään polttoaineella ei ole merkitystä. Ajaa saa vaikka märällä turpeella. Ainoa ehto on että häiriötä muille melun ja käryn muodossa saa tuottaa vain kohtuullisessa määrin. Mutta humalassa ei saa ajaa edes ruohonleikkuria mikäli se vetää omilla pyörillään ja se kuljettaa "kuljettajaa".
Mitään ikärajaakaan laki ei tunne jos ajoneuvo on rekisteröimätön. Rekisteröity ajoneuvo tarvitsee aina kuljettajakseen asianmukaisella kortilla varustetun selvän kuljettajan ajettiin sillä missä hyvänsä. Rekisteröityjen ajoneuvojen osalta pitää noudattaa niitä käyttö- ja päästörajoituksia miten kullekin ajoneuvolle tai laitteelle on laissa määrätty.

Tarkoittaa että "peltoautot" on edelleenkin pop.

Lainsäädännössä on siis selvä tarkoitushakuisuus. Sillä pyritään saamaan kaikenlaiset kulkulaitteet ja polttomoottorit rekisteröinnin piiriin niin että niille voitaisiin määrätä rajoitteita ja veroja sekä mahdollisesti osoittamaan ne tarkastuksen alaisiksi. Menetelmä on hyvä ns fiskaalisten maksujen keräämiselle valtion kassaan...

Moottoripyörien verovapaudesta olen itse ja jotkin järjestötkin puhuneet jo pitkään. Edistystä asiassa on tapahtunut melkolailla: isoimmat epäkohdat ja laittomuudet saatiin pois. Moottoripyöristä kannettu vero ei edelleenkään kustanna veronkannosta koituvia kuluja. Mp verotus on tietyltä kannalta katsellen silkkaa kiusantekoa jota virkamiehet nimittävät tasapuolisuudeksi. Tasapuolisuus kaatuu taas siihen että joitakin ajoneuvoryhmiä ei "niiden vähäisyyden vuoksi", kuten matkailuautoja, kannata verottaa.

Tuo asia miksi ei tehdä vähän kuluttavia ja pienipäästöisiä hitec-moottoripyöriä on pitkälti kiinni meistä kuluttajista. Halutaan koko ajan enemmän voimaa, kokoa, statusta, jne. Pienipäästöinen olisi kevyt, ei kovin tehokas ja valmistettu uusiomateriaaleista ja sen lisäksi vielä kallis.
Kasvamassa on uusi sukupolvi joka suuntautunee enemmän sähköajoneuvojen suuntaan. Niiden kehitys on vasta alussa. Molempien. Välimuodoksi saattaa muodostua erilaisia hybridi- tai uusioenergialla toimivia moottoripyöriä: Lieneekö silti mieltä, tai statusta nostattavaa mennä sikalan nurkalle tankkaamaan paineistettua sianpierua. Vaikka se onkin koostumukseltaan kokolailla samaa tavaraa mitä saadaan Venäjältä putkesta.
Tosin senkin käytön verottaja torppasi laittamalla veron 10-kertaiseksi. Loppui Tampereelta maakaasutaksilla ajo. Poikkeuksena Helsingin Liikennelaitos sai armon ja se saa ostaa kaasunsa vähäisellä verolla. Pekkarisen tupeen alla oli sellainen idea.

Esimerkiksi käy myös tamperelainen sähköautopaja. Tuote on kiitelty mutta se vero, rekisteröitynä maantieliikenteeseen, on niin kova että ei valmistaminen kannata. Ovat hakeneet tähän poikkeuslupaa mutta kuulemma luvan antaminen "vääristää markkinoita". Samassa pajassa tehdään myös sähkömoottoripyöriä. Toistaiseksi niiden käyttöönotosta ei ole ollut veroseuraamuksia. Aikoinaan kun tapeltiin järjestötyönä käyttömaksu pois moottoripyöriltä. Paitsi Ahvenanmaalta.

Keinoja siis on mutta niiden käyttöön ottamiseksi pitää olla markkinat. Markkinarakoa ei pääse tukkimaan jos sitä ei ole ensinkään. Toisaalta hyvä markkinointi luo tarpeen jota myös pyritään täyttämään. Usein asenteet, ja verotus, ovat esteenä. 

mm





Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: Anssi - Maaliskuu 25, 2011, 19:53:40 ip
Noh, luinpa nyt vasta Motomatin ensimmäisen viestin liitteenä olevat paperit ja mielikuvakseni jäi, ettei EU:n komissio ole tappamassa moottoripyöräilyä. Helpotuksen huokaus  :).

Esimerkiksi vuosikatsastusta ("Käytönaikaisen vaatimustenmukaisuuden testaus ja raja-arvot") ei ehdoteta. Virityksessäkin ollaan (syystä) vahvimmin huolestuneita mopoista. Samoin teollisuutta on selvästi kuultu kun kansallista mahdollisuutta rajoittaa myytäväksi hyväksyttyjen pyörien suurinta tehoa ehdotetaan purettavaksi  ;D - ja tästä voisi myös päätellä, että moottoripyöriä halutaan valmistettavan tulevaisuudessakin. Samoin uusiin pyöriin ehdotettu ABS ei ole ollenkaan paha juttu, mulla on ja tykkään kovasti.

Itserakentajille tyyppi- ja samaa myötä mahdollisesti muutoskatsastusten kiristys voi tietysti olla kova pala. Onnistuisikohan joku sellainen kiepaus, jolla savolaismalliset soutuveneet saatiin veneille säädettyjen kelluvuus- ja kiikkeryysdirektiivien osalta poikkeusluvalla mahdollisiksi.  ;)

Ylläolevasta helpotuksen huokaisusta riippumatta olen sitä mieltä, että edunvalvontaa tarvitaan jatkossakin ja nostan hattua kaikille SMOTO:n ja MMAF:n aktiiveille, jotka tätä tekevät meidän kaikkien (suomalaisten) motoristien puolesta!

-Anssi
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: Vierailija - Maaliskuu 29, 2011, 11:25:40 ap
Löytyipä tällainenkin:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2011/March/mar2511-return-of-speed-control-threat/_/R-EPI-129766 (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2011/March/mar2511-return-of-speed-control-threat/_/R-EPI-129766)
Idea ei ole uusi, mutta huolestuttavaa on, että uutisen mukaan FEMA on ollut hankkeessa mukana.  :'(
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 29, 2011, 15:03:52 ip
Sarkastinen huomautus FEMAn mukanaolosta katsantokannaltamme kyseenalaisessa toiminnassa. Kaiketikin?

Kuten myös ITS-prosessissa mukana oleminen on suunnitellun toimintamallin mukaista. Se ei välttämättä anna päällepäin mairittelevaa kuvaa osallistujan vaikuttimista.
Ennen näitä asioita vastustettiin barrikaadien takaa lippuja liehuttaen ja palopuheita pitäen. Näyttävää touhua mutta tulokset vähäisiä vaivaan nähden. Jälkihoito on jälkihoitoa.
Aikoinaan sovittiin politiikasta jolla pyritään mukaan tai ainakin mahdollisimman läheltä seuraamaan kehitystä ja siten sisältä päin toimimaan omien tarkoitusperien mukaan jo asioiden valmisteluvaiheessa. Aikaa vievä mutta hyvin tehokas tapa ja eri toimijoiden tavat tulevat hyvin selville. Seuraavalla kerralla on jo helpompaa.

Voitaisiinko tätä menetelmää kutsua vesittämiseksi...

Aina ei resurssit tietenkään riitä ja mielipideilmasto voi olla liian vahva typerien ideoiden kaatamiseksi.

mm



mm


Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: Vierailija - Maaliskuu 29, 2011, 18:10:19 ip
Ei sarkasmia, vaan kysymyksiä herättävää.
Vastauksia tulikin jo.
Otsikko: Vs: EU:n Komission esitys kaksipyöräisten lähitulevaisuudesta
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 10, 2011, 13:15:09 ip
Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Olen kovasti pahoillani kun olen ollut aktiivisesti torpedoimassa tätä bensanpolttojuttua ja osoittanut että CO2-päästöt, HTC-päästöistä puhumattakaan, saatikka kuskin uloshengitysilman HTC-pitoisuudesta saadaan laskettua nollaan.

http://www.evalbum.com/2785 (http://www.evalbum.com/2785)

Vanha juttuhan tuo, mutta onpahan juttu kuitenkin.