Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: ariko - Helmikuu 05, 2011, 15:55:15 ip
-
purkasin tänään LeManssin kartaanin irti perästä ja harmikseni huomasin perämurikan poorituksen kuluneen pahasti poorin vahvuus pitäisi olla 2.5mm jäljellä enää 1.8mm ei varmaan oikein pitkäikäinen ,onko tää vanhempien Guzzien vakio vika, ilmeisesti pitää hankkia uusi vetopyörästö joka varmaan eioo ihan halpa,
-
Reboot Guzzi Spares on paikka josta kannattaa kysellä jos osia tarvii. On Guzzi-purkaamo Ranskassa mutta omistaja on englantilainen, joten sähköpostit sujuu lontoon kielellä. Yleensä on ollu hinnat kohillaan ja tavara on ollu semmosta kun on puhe ollu. Aika paljo oon sieltä kaikenlaista hankkinu. Katoppa nettisivuja.
-
http://www.sd-tec.de/catalog/index.php/cPath/117_125_1905?osCsid=464ff085270bd12b680c84d394d0553d (http://www.sd-tec.de/catalog/index.php/cPath/117_125_1905?osCsid=464ff085270bd12b680c84d394d0553d)
Toisaalta se kyllä on aika kestävä, ostaa uuden muhvin ja pitää hyvin rasvassa niin että pääsee liikkumaan pituus suunnassa ja vältää väännättämistä alhaisilla kierroksilla niin kestää vielä kauan.
-
Vanhassa lempparissani oli boori kulunut n1mm jo ostaessa -kiitos edellisen omistajan hellän käytön ;) Kilometrejä oli silloin n25 tkm ja joka kerta kun osa oli näkyvillä tuli ajatus; koska ruopasee tyhjää..
.. ei kulunut meikäläisen käytöllä lisää mutta tuli kumminkin vaihdettua 156 tkm kohdalla.
Tämä boorihan pitää putsata säännöllisesti (esim renkaan vahdossa) koska metalli joka holkista/akselin päästä mahdollisesti irtoaa kulkeutuu perän sisälle tekemään tuhoa. Kasatessa uudet vaseliinit boorin ja holkin väliin. (välysruosteen estämiseksi)
-
Terve,
Tätä rakennettahan näissä Guzzi-piireissä kutsutaan "huoltovapaaksi". Ei tartte rasvata niin kuin ketjuja mutta kannattaa kyllä muuten rasvata tai käy juurikin kertomallasi tavalla.
Niin kuin millegt jo kirjoittikin lohdun sanoja, niin oma kokemukseni on samanlainen. Eli osta uusi muhvi ja pidä huolella rasvassa ja vältä keulimista ja matalilla kierroksilla vedättämistä. Kestänee vielä useamman kymmenen tuhatta. Välys vaan kasvaa pikkuhiljaa. Itse tein aikani niin että "kutistin" hieman sitä holkkia naputtelemalla sitä kapenevan kartion sisään ja pakottamalla sen siten hieman kutistumaan. Sitten paikoilleen tiukasti hyvän rasvan kera.
Plan B oli mulla sitten se että poraan holkkiin pari reikää sivuille. keskitän sen hyvin perän akselille ja hitsaan kiinni sen siihen akseliin ! Sillä tavalla voisi perän akselin ajaa "loppuun" saakka. Sitten kun sen joutuu vaihtamaan niin holkin hitsaukset voi huoletta hio irti koska akseli on joka tapauksessa jo paskana. Tätä Plan B:tä en sitten ehtinyt kokeilla kun ajauduin ketjuvetojen pariin ;)
Eli älä menetä uskoasi kardaaniin. Kyllä se kestää vaikka ajan mittaan väljistyy.
- JuhaV
PS. Nykyisillä korjaustekniikoilla on myös mahdollista kasvattaa siihen boorialueille uutta metallia (terminen ruiskutus tai korjaushitsaus) ja koneistaa sitten boori uusiksi. Mutta samalla hinnalla tai vaivalla vaihtaa sitten koko akselin sinne perään. Siitä päästäänkin sitten keskusteluun perän shimmauksesta ...
-
Kiitos neuvoista ja kannatuksesta kasaan kartaanin ja perän vielä vanhoilla osilla ;D
-
Vanhassa lempparissani oli boori kulunut n1mm jo ostaessa -kiitos edellisen omistajan hellän käytön ;) Kilometrejä oli silloin n25 tkm
... älähtää, johon kalikka kalahtaa...
Avattaressa olevan pyörän boorin kuluminen "vain tapahtui" hellästä käytöstä ja huolellisesta huoltamisesta huolimatta.
Vältin myös matalia kierroksia ;)
T,
Jukka
Ps. Huolto-ohjeet ym. mainittiinkin aiemmin.