Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Tammikuu 03, 2011, 09:01:43 ap
-
Jos innostuisi tarkistuttamaan V11:n startin lumen sulamista odotellessa niin
mikähän olisi suositeltava paikka?
-
tee-se-itse ;) -viime talvena avasin oman (n80 tkm) ; hiilet ok, muovisten rattaiden tarkastus ja putsaus (oli ok) + rasvaus , solenoidin "pulikka" pikeentynyt ja liikkui hieman nahkeasti -sovite on tiukka , eikä siksi siedä likaa imevää rasvausta , tätä tuli hiottua hiomanauhalla.
Valeossa on joillakin magneetit irtoilleet liimauksista , myös nämä oli ok.
-
Suositeltava paikka? Jos eukko ei anna ropata olohuoneessa niin toinen hyvä paikka vois olla lämmin autotalli jossa kylmä jääkaappi ja miellyttävä sohva. Musiiki laitteita ei pidä unohtaa ja ehkä myös tv vois olla ;) :D ;D
Joopa joo. Uusi vuosi ja tyhmät jutut. Joo.
-
Kyllä sen joku tavallinen autosähköpulju kattoo jos et itse halua. Jos jotain osia (hiiliä yms pientä) tarvii niin niillä melko varmasti on hyllyssä tai ainakin tiedossa mistä saa, tuo valeohan on ihan yleinen autopuolellakin.
Ei sitä kyllä mun mielestä kannata purkia jos toimii.
Ne magneetit näissä tuppaa irrota ajan kanssa. Saattaa olla tärinä tai joskus tuumailin sitäkin että kamalasti se saa ainakin kaliforniassa lämpöa jos on se vakio iso pakoputken keskipönttö paikallaan. En tiiä, omia aatoksia. Pemarissa tuo samanmoinen startti kumminkin pelas hyvin kovemmilla kilometreillä kun kutsissa mulla kertaakaan. Ja kai ne autoissakin kestää ihan hyvin.
-
Eilen huolsin tuollaisen Valeon. Peräisin Nevadasta. Homma ottaa noin puoli tuntia - tunnin.
Takapään kotelo auki niin näkyy hiilien jousi. Yleensä ruosteessa ja voima heikennyt. Hiilien päissä jousen alla on fiiberipalat eristeenä. Jos ovat syvällä pesissään voi todeta että hiilet ovat kuluneet. Korjaussarjassa, joita saa autotarvikeliikkeestä, on sekä jousi että hiilet.
Porakonetta ja neljän millin terää tarvitaan kun haluaa avata alennusvaihteen. Kaksi popniitin kantaa pitää porata irti jos haluaa tutkia alennusvaihteen kunnolla. Loppuosa niiteistä saa jäädä reikiin. Siellä vetorattaan päässä on muutama ruuvi jotka avataan torx-avaimilla. (Vanhemmissa oli myös kuusiokoloruuveja) Kun vetopää irtoaa moottorista löytyy vielä kaksi pientä ruuvia joilla solenoidi on kiinni. Ne kun avaa niin sekin irtoaa. Bendixin käyttövivun keskitappi pitää työntää pois reiästään niin systeemi levähtää osiksi. Vaseliinilla voideltavia kohteita ovat bendixin kierre, alennusvaihteen rattaat ja vetorataan pään puoleinen akselin liukulaakeri. Yletöntä rasvaaamista pitää välttää.
Paineilmalla voi puhallella moottorin sisään kertyneen pölyn pois. Usein on ollut alennusvaihteen pyöreä suojalevy irti. Sen reunoja varovasti taivuttelemalla sen saa pysymään muovisen alennusvaihteiston reunuksen sisäpuolella kiinni. Asennussuunta "kuppipuoli" moottoriin päin.
Ennen kokoonpanoa kannattaa siivota takapään kotelo hyvästi ja korjata mahdolliset ruostevauriot. Takakotelon pitäisi olla tiivis joten asiaan kannattaa kiinnittää huomioita.
Nämä ohjeet eivät sovellu Boschin tai Lucaksen startteihin. Ovat varsin varmatoimisia mutta eivät aina yhtä hyviä käynnistämisen kannalta kuin Valeo varsinkin jos akku ei ole täysissä voimissaan...
mm
-
Nyt tuli sitten purettua startti ajankuluksi. Laitehan oli vastoin odotuksia lähes
uutta vastaavassa kunnossa huolimatta lähes 90 000 ajokilometristä.
Paitsi moottorin akselilla hiilien päässä oleva lukkorengas napsahti purettaessa poikki.
Lukkorengas on urassa, jonka halkaisija on 3,95mm ja leveys 1,27mm. Hajonneen
lukkorenkaan paksuus oli 1,15mm. Eihän noin paksuja saa mistään, vai saako?
-
Valeo:
Kyseessä on varmaan se "pianolangasta" väännetty lukkorengas joka menee holkin sisälle ja lukittuu sinne. Mutta kyseinen lukkorengas on kyllä siellä bendixin puoleisessa päässä. Normi huollon yhteydessä sitä ei tarvitse avata lainkaan. Ainoastaan silloin kun käynnistinmoottorin ratas pitää vaihtaa.
Se mahtanee olla saatavissa varaosana tai sitten autosähkökorjaamon romuläjästä. Ranskalaisissa, romanialaisissa, espanjalaisissa ja italialaisissa autoissa käytetään saman merkkistä starttia.
Bosch ja Lucas:
Jos taasen on kysymys muusta kuin Valeon startista niin niissä on lukkorengas myös toisessa
päässä starttia mutta se on aivan eri tyyppinen metallilevystä prässätty C-rengas jonka alla on läjä shimmiprikkoja. Löytyy peräpään "pikkukupin" alta.
-
Ei ole se pianolankarengas vaan moottorin toisessa päässä oleva ns. e-clip, jonka tarkoituksena
on ottaa kuorma vastaan kun hiilien jouset painavat akselia vaihteiston suuntaan. Sen jousikuorman
takia se onkin varmaan tuplasti normaalia paksumpi.
Se pianolankarengaskin oli vittumainen laittaa takaisin. Minikokoinen ulosvetäjä olisi varmaan auttanut.
-
Törmäsin aamulla sattumalta nimimerkki kakeguzziin ja puhe kääntyi starttiasioihin.
Ilmeni, että osassa startteja on ura-akseli ja osassa ei. Ohessa kuva uramallista
rikkinäisen lukkorenkaan kanssa.
Olen tullut siihen tulokseen, että lukkorengas ei rikkoontunutkaan purkaessa vaan
on ollut valmiiksi palasina.
-
Hajonneen lukkorenkaan paksuus oli 1,15mm. Eihän noin paksuja saa mistään, vai saako?
Vastaan itse itselleni:
Ei niitä saakaan, mutta kun ottaa kaksi 0,7mm lukkorengasta ja hioo toisesta pois 0,25mm
niin saa aika hyvän korvikkeen.
-
Tein kaiken muun homman ohella startin huollon.
Pyörähän täyttää kesällä 4v ja nyt mittarissa rapiat 67´000 km. Startti oli kuin uusi. Mitään käytön jälikä ei ollut eikä sitä tuttua hiilipölyä yms.
Voitelin solenoidin ankkurin ( sen "kuparipötikän" ), jotta se luistaa hyvin.
Vanhasta Stonesta viisastuneena, tämä kannattaa tehdä parin-kolmen vuoden välein.
Aikaa meni puolisen tuntia. Irroitus / kiinnitys ei käy järjen päälle; kaksi johtoa ja kaksi pulttia.