Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Lario - Marraskuu 06, 2010, 07:48:01 ap

Otsikko: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: Lario - Marraskuu 06, 2010, 07:48:01 ap
Eli siinäpä pulma, Cali hakusessa tuolle SP kolmoselle tallikaveriksi. Vuosimalli -94 ja ylöspäin. Nuo kaasuttimen säädöt aivan kalervon pala, ja idioottivarmoja toiminnaltaan.
Ei ainakaan moitteen sanaa voi sanoa tuosta omasta SP:stä.
Ruiskukoneiden kanssa ei ole niin paljon tullut leikittyä, miten säädöt onnistuu mökin pihassa esim. vai pitääkö aina lähteä korjaamolle moikkaamaan?
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: kvlm - Marraskuu 06, 2010, 10:02:21 ap
Ruisku voittaa 12-0 ;) -kaasareiden säätö on mielestäni kaukana kalervon palasta, eihän niitä saa täydellisesti pelaamaan mitenkään/kukaan. säätö on  ruiskuun (säädettyyn) verrattuna vähän siellä päin johtuen vempeleen karkeista säätömahdollisuuksista.

  -KG-
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: Lario - Marraskuu 06, 2010, 10:28:14 ap
Riippuu varmaan siitäkin kuka niitä kaasareita ropailee.  ;)
Lähinnä funtsailen sitä, tekeekö noille ruiskuille koti-oloissa mitään, vai onko se aina korjaamokeikka pikkasen nikottelun vuoksi?
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: kvlm - Marraskuu 07, 2010, 09:27:38 ap
..kyllä kaasareiden paikka alkaa olemaan samalla hyllyllä virranjakajan seurana...
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: Lario - Marraskuu 07, 2010, 09:54:24 ap
No, otetaanpa uusiksi.
Voiko noille ruiskuille tehdä kotioloissa mitään, vai onko aina korjaamokeikka pikkasen nikottelun vuoksi tiedossa?
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: MarkkuEVP - Marraskuu 07, 2010, 19:12:38 ip

Hep

Jos meinaat samanlaista 90-luvun loppupuolen  Calia kuin minulla , jossa WEBERin laatikko persuksen alla, niin eipä siinä mitään räpläämistä ole. Pelaa kuin pitääkin... laakista käyntiin... kun vaan muistaa hanat avata.   
Ehkä anturin vikaantuminen on suurempi syy  ( siellä "vas. kaasarin" alla ). Se ei kait ole korjattavissa.
Jos sama laatikko ilman vikoja ollut 13 vuotta. Taitaa olla näissä uusissa enemmän vikoja...

MR


Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: Lario - Marraskuu 07, 2010, 20:04:56 ip
Ok, yhtä -98 mallia tuossa katsellut, siinä vissiin vielä se soppapumppukin tankin ulkopuolella.  :)
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: Kaijus - Marraskuu 07, 2010, 21:32:58 ip
Mulla on -97 1100i pelannut kuin mummon kaappikello. En ole edes hanoja koskaan kiinni laittanut, kun joskus ajattelin paremmaksi. että jos jumittavat yhteen asentoon, niin ovat sitten ainakin auki :D   Edellinen -90 1000cc ruisku oli ihan yhtä kivuton. Tehtaan asetuksissa ovat tuota sivuvaunua rykimättä kuljettaneet.

Kaijus
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: Peki - Marraskuu 10, 2010, 15:37:09 ip
Ainakin noita vanhempia "open loop" -ruiskuja (ei happitunnistimia putkissa) voi käpistellä itsekin. Kaikki säädöt, mitä systeemiin ylipäätään pystyy tekemään, onnistuvat kotioloissa ilman kompuuttereita. Kaasun asentoanturin (TPS) säätöön tarvitaan yleismittari, läppien tasapainottamiseen alipainemittari. Homma onnistuu tarvittaessa vaikka taivasalla. Jos onnistuu minulta, onnistuu keneltä tahansa.:)

Vianetsinnässä voi tosin hiukan häiritä se, että sytytystä ja bensansyöttöä ei voi enää eristää toisistaan vaan ne ovat molemmat saman sähköaivon alla, naimisissa keskenään.

Muuten Kajk, eikös sulla ollut sellainen iso kaksipaikkainen vaunu kiinni siinä Calistimessa? Paljonko moinen yhdistelmä vie bensaa, selviääkö alle kasilla missään oloissa?
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: guzzismo - Marraskuu 10, 2010, 17:50:07 ip
Tiedä sitten säätämisestä ja sen vaikeudesta, mutta kaasari-Calin etuja oli ehdottomasti 25 litran tankki ja 5 litran kulutus, 400 km ajoa ja vielä 5 litraa jäljellä. Nykyinen ruisku-cali vie 19 litran tankista 6 litraa sadalla, bensa-asemaa on alettava vilkuilemaan jo 250 km jälkeen.
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: FOT - Marraskuu 10, 2010, 18:39:52 ip
Ruisku säätöön...
Lainaus
Itsehallinnollisesta maakunnasta palatessa ilmojen viilentyessä +11 - +14C, kostea ei sateinen ja tyynehkö keli sekä nopeusrajoituksien mukaan ajellen.

Aura - Lievestuore:
1200 Sportilla 4,23l/100km keskikulutuksella! 750 Brevalla vielä vähemmän ???

T,
Jukka

Ps. Kummallakin paikkakunnilla on huoltoasema, josta saa laadukasta polttoainetta  ;)

T,
Jukka

Ps. Optimi säädöt/maksimi teho/pieni polttoaineen kulutus kulkee Guzzissa käsi kädessä - komponenteista riippumatta, mutta ruiskulla tarkemmin.
Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: Kaijus - Marraskuu 12, 2010, 11:35:13 ap


Muutan Kajk, eikös sulla ollut sellainen iso kaksipaikkainen vaunu kiinni siinä Calistimessa? Paljonko moinen yhdistelmä vie bensaa, selviääkö alle kasilla missään oloissa?

Eihän sitä saa kahdeksaa viemään kuin ehkä jumalattomassa vastatuulessa moottoritiellä ylämäkeen 120 ajaessa täydellä kuormalla = vaimo, 2 lasta, 2 koiraa ja puutarhahuonekalut huvilateltan kera  :P Kuulostaako mahdottomalta - niin se onkin, tuo nopeus nimittäin.

Normaalinopeuksilla  80 -110 kulutus on 7-7,5 aikalailla olosuhteista riippumatta.

Otsikko: Vs: Ruisku vai kaasari?
Kirjoitti: Peki - Marraskuu 12, 2010, 12:06:24 ip
Eihän sitä saa kahdeksaa viemään kuin ehkä jumalattomassa vastatuulessa moottoritiellä ylämäkeen 120 ajaessa täydellä kuormalla = vaimo, 2 lasta, 2 koiraa ja puutarhahuonekalut huvilateltan kera  :P Kuulostaako mahdottomalta - niin se onkin, tuo nopeus nimittäin.

Normaalinopeuksilla  80 -110 kulutus on 7-7,5 aikalailla olosuhteista riippumatta.

Jaa miksi tuo kuorma mahdottomalta kuulostaisi, siinä vaunussahan on isompi takaluukku kuin monessa autossa. Eihän tuosta minullakaan jäisi pois kuin toinen koira ja ehkä kalustosta pöytä :).

Mutta ei paha kulutus, Jackal vie tuon saman verran yhden hengen pikkuvaunulla, kuormalla tai ilman. Vastatuuleen tai kovaa ajettaessa enemmänkin. Eli pikkuisen on vielä säätämistä meikäläisellä.

Guzzismo: tuo tankin koko on ihan hyvä pointti, vaikkei suoranaisesti ruiskuun liitykään. Varsinkin vaunun kanssa matkaillessa viiksettää, kun tankstelleä pitää pahimmoillaan ruveta katselemaan jo kohta 150 kilsan jälkeen.