Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Lokakuu 21, 2010, 21:24:04 ip
-
Tuli mieleen...
Pena joutui vaihtamaan vähän ajetut rakettitulpat uusiin Ruåtsissa. Ja Calissahan on kans toisina tulppina ne Lång Life -ihmepalikat.
Mitenkäs se mahtaa ajossa tuntua, jos sellainen ihmetulpa pimenee, tavallisen vielä kipinöidessä?
Onko kaksoistulppakoneessa palotilan ja palotapahtuman muotoilu erilainen, kuin EV:ssä, jossa vain oli yksi kynttilä?
Tiedä sitten onkos tuollakaan tiedolla mitään tekoa, mutku tuntuu ne SuperTrooper -avaruustulpat maksavan reippaasti. Tavallisia saa kopallisen noiden parihinnalla...
-
Noita superlangeslebentulppia (ngk pmr8b) saa esim. ebaystä kohtuulliseen hintaan. Ostin itse 8 kpl vaikka mulla ei ole maseratia (ferrariin myytiin 12 kpl pakettia), joihin niitä myytiin. Hinnaksi tuli n. 11 euroa kappale ja kun ottaa huomioon pitkän vaihtovälin niin km-kustannus on aika lähellä tavallisen tulpan kustannusta.
-
NGK PMR 8B on platinatulppa, jota saa 4,30£:aa (4.84e:a) kappale: www.powersparks.co.uk/ngkcarpages/MASERATI.htm (http://www.powersparks.co.uk/ngkcarpages/MASERATI.htm)
NGK PRM 8B:ä vastaava iridiumi on katalogin mukaan NGK CR8EIX - muut vaihtoehdot: www.sparkplugs.co.uk/pages/database/altresults-ccp.asp?partno=PMR8B (http://www.sparkplugs.co.uk/pages/database/altresults-ccp.asp?partno=PMR8B)
Toisen tulpan poistumisen vaikutuksita ei ole kokemusta - ei vahingossa, eikä tarkoituksella.
PMR8B ja BPR6EIX yhdistelmällä mennään niin pitkään kuin toimivat - tarkistus huolto-ohjelman mukaan.
T,
Jukka
-
Joitakin vuosia sitten Moto1(?) koeajoi Vintage Calin ja jossakinvaiheessa testiä huomattiin sen isomman tulpan johdon heiluvan vapaasti eli oli tulpasta irti. Ei vaikuttanut käyntiin mitenkään testaajan mukaan. Ilmeisesti vain varatulpat laitettu vakiona mukaan.
-MakikEr-
-
4v kannessa tuo PMR8B on ainoana tulppana. Ja huolto-ohjelman mukaan kun eletään niin vaihtoväli on 10-tonni..... semmonen longlife kutsin mielestä...
Huollossa kun ollaan tuon portin kanssa käyty niin on saatu vanhat, ihan uuden näköiset, tulpat mukaan. Ajelen niillä vielä pitkästi takuuajan jälkeen.
Stein Dinsellä noi tulpat maksaa 18,20e kpl. Ei sekään paha verrattuna siihen mitä niistä suomilisän kanssa huudetaan.
ps
Aamulla maassa 10cm lunta. Pitää kai taas opetella ajamaan autolla :'(. Ei saappikaan näköjään paljoa bensaa vie. Helmikuussa viimeksi tankattu ;D.
-
(. Ei saappikaan näköjään paljoa bensaa vie. Helmikuussa viimeksi tankattu ;D.
[/quote]
Heh hee ;D
Aivan suhteellinen käsitys.
Mulla oli aikoinaan WV ja Ameriikan herkkua, Pontiac jossa 6,3l pata, molemmilla pääsi tankillisella yhtä pitkälle. Toisen tankki veti 50 l ja toisen 103 l.
-
Merenkulkuhallituksen työkäytössä oli ~1980 Jeep Wagoneer. Siinä oli 6-kone. Hesasta kun talvisaikaan kävi Mäntyluodossa tutkakeikalla, meni bensaa ~80 litraa. Eikä kukaan valtion hommissa sitä edes kummeksunut. Syynä oli - kuulema - se, että silloin laskettiin kuluksi vain bensan veroton hinta. Verohan palutui takaisin...
Nooh...olihan siellä muutenkin perin merkillinen käsitys kuluista: Tulin joskus taksilla Herttoniemen öljysatamasta jäänmurtajasta takas Katajanokalle, maksoi 38mk. Tilitoimiston neitikamreeri tästä rähisi, kun tuollaisia laskuja tulee. Ja sitten sanoi lopuksi: "Kyllähän se laivakin olisi voinut tuoda, eihän mitään maksa, sehän on oman talon laiva." Siihen aikaan jäänmurtaja maksoi 10´000 mk / tunti... :P
-
Mitenkäs se mahtaa ajossa tuntua, jos sellainen ihmetulpa pimenee, tavallisen vielä kipinöidessä?
"Ihmetulpista" ei ole tässä mielessä kokemuksia mutta omassa LM nelosessa on omatekemä tuplatulppaviritelmä. Tällaisena se ei siedä aivan niin suurta sytytysennakkoa kuin "yksitulppaisena". Paineen nousu palotilassa on nopeampi kun palorintama lähtee liikkeelle kahdesta kohdasta. Toisen tulpan pimenemistä ei käytännössä ajossa huomaa. Jos oikein alkaa kokeilemaan ja kuulostelemaan koneen käyntiä sen saattaa havaita.
Sytytyspuolan hajottua olen kerran tullut Euroopan läpi kotia kolmella tulpalla ihan hienosti.
Bulussa olevilla iridiumeilla on nyt ajettu n.2000km radalla 8000km maantietä. Eikä ole muuta raportoitavaa. Ei ole tarkoitusta irrotaa niitä talvihuollossa.
Pekka
-
Vanha aihe mutta samat tulpat kyseessä.
Näillä on ajettu aika laiskasti, elikkä hieman alle 20000km.
Mielenkiinnosta irrotin tulpat. En muista oliko sivuelektrodissa jo
valmiiksi tuollainen "kraateri". Jos on käytössä syntynyt, on aika säännöllinen.
Onko kellään havaintoa voisiko olla tehtaan tekemä ???.
Tulppa on NGK DCPR9EIX.
Tulppien väriä/ulkonäköä ei kannata muuten ihmetellä. On ennen
tulppien kuvausta käynyt vain joutokäyntiä ja TPS:n säätö pielessä.
Kärkiväli ei ollut muuttunut liuskamitalla mitaten.
Pekka
-
Laitoin Californiaan (Special 2000) Denso IW20 iridium tulpat. Aiemmin bensavalo on syttynyt n.230 km ajon jälkeen. Nyt viikolopun reissulla joka tankkauksen jälkeen pääsin 280 km ennen valon syytymistä.
Tosin myös ölyt on vaihdettu, kone pesty (STP Engine Flush), venttiilit säädetty ja renkaat saattoivat olla pinkeän puoleiset. Mutten usko näiden vaikuttavan asiaan ratkaisevasti.
20% pidempi matka tankillisella tuntuu aivan kummalliselta. Voiko palaminen olla niin paljon, tehokkaampaa, oikea-aikaisempaa, varmempaa tms?
Tulpan kärkiväli on myös väärä, 1 mm, eikä 0,7 mm kuten tulisi. Unohdin sen säätää, voi olla että annan olla noin. Ilmeisen hyvin jaksaa kipinöidä ja kai pitkä kipinä on hyvä.
Minusta aieminkin tulpat ovat vaikuttaneet kulutukseen, uusilla vakiotulpilla bensavalo on saattanut syttyä lähempänä 240 km ja vanhemmilla jäädä jopa alle 230. Mutta erot ovat olleet pieniä, ajoinpa yksin, kaksin, viidennellä tai neljännellä vaihteella, tuulilasilla tai ilman.
Onko kellään vastaavaa kokemusta?
Tulisiko iridium tulpan kärkivälin olla sama kuin vakiotulpassa? Terävämpi electrodi kai kuitenkin edesauttaa kipinän muodostusta, eli ehkä se jaksaa hypätä pidemmälle?
Pekan tulpan kraaterista en tiedä, arvaan sen kuuluvan asiaan. Denso IV20 maa-elektrodissa on kärjessä vastaavalla kohtaa V-ura.
-
Joitakin vuosia sitten Moto1(?) koeajoi Vintage Calin ja jossakinvaiheessa testiä huomattiin sen isomman tulpan johdon heiluvan vapaasti eli oli tulpasta irti. Ei vaikuttanut käyntiin mitenkään testaajan mukaan. Ilmeisesti vain varatulpat laitettu vakiona mukaan.
-MakikEr-
Kesän 12 ajoin Norgella siten, että toisen pytyn pikkutulpan kärkiväli oli kiinni ja toisen pikkutulpan kaapeli oli puolan päästä hapettunut ja syöpynyt pahasti. Ei tuntunut käynnissä mutta kulutus nousi 5 %. Korjauksen jälkeen kulutus palasi normaaaliksi.
-
..
20% pidempi matka tankillisella tuntuu aivan kummalliselta. Voiko palaminen olla niin paljon, tehokkaampaa, oikea-aikaisempaa, varmempaa tms?
Tulpan kärkiväli on myös väärä, 1 mm, eikä 0,7 mm kuten tulisi. Unohdin sen säätää, voi olla että annan olla noin. Ilmeisen hyvin jaksaa kipinöidä ja kai pitkä kipinä on hyvä.
...
Tulisiko iridium tulpan kärkivälin olla sama kuin vakiotulpassa? Terävämpi electrodi kai kuitenkin edesauttaa kipinän muodostusta, eli ehkä se jaksaa hypätä ...
Eikös se kärkiväli lue siinä tulpan askin kyljessä? Miistelen, ettei iridium tulppien kärkiväliin saa edes koskea. Olisi ikään kuin tehtaalla jo säädetty.
-
Joo, Iridium-tulppien kärkiväli on tehtaalla asetettu (ja suurempi kuin normitulpassa).
Sitä ei paranisi säätää.
-
Moi.
snip>>Pekan tulpan kraaterista en tiedä, arvaan sen kuuluvan asiaan. Denso IV20 maa-elektrodissa on kärjessä vastaavalla kohtaa V-ura.<<snip
Tarkistin asian uudesta vastaavasta, ei ollut kraateria siinä. Tulpat ovat siis kuluneet, erityisesti
sivuelektrodin puolelta. Valmistajan sivuilla kerrottiin "totuuksia" iridium tulpista. Eivät ne ole kaikki
"samaapuuta". Rakenne ja iridiumin määrä vaihtelee tarkoituksen mukaan. Kun halutaan hyvää
myyntikatetta laitetaan vähemmän ja kun vaatimuksena on pitkä huoltoväli, eikä hinnalla ole väliä,
laitetaan enemmän. Näissä minun tulpissa näyttää olevan targttina lisätehon saanti.
Ei sen kärkivälin säätöä mikään estä, itse olen taivutellut sivuelektrodia hyvällä menestyksellä.
Varoitukset johtunevat siitä että, keskielektrodi murtuu helposti jos siihen kohdistuu osumia säädön
aikana.
Pekka
-
Irrottelin tallilla tulpan johtoja vuoron peräån Calista, ero en käynnissä huomannut korvakuullolla...
-
Ei sen kärkivälin säätöä mikään estä, itse olen taivutellut sivuelektrodia hyvällä menestyksellä.
Varoitukset johtunevat siitä että, keskielektrodi murtuu helposti jos siihen kohdistuu osumia säädön
aikana.
Pekka
Siinä mielessä nämä iridiumit on hauskoja tulppia, että kun sen kerran tiputtaa maahan kärki edellä, niin se on sitten kerrasta entinen. Kun keski-elektrodi taipuu, nini sitä ei saa oikaistua.
Että ei kannata ainakaan kesken reissun pähkäillä, että "katsonpa tulpista, onko seokset kohdallaan".
-
Irrottelin tallilla tulpan johtoja vuoron peräån Calista, ero en käynnissä huomannut korvakuullolla...
Noin ei kannata tehdä. Saattaa kipinä hypätä väärässä paikassa, puolan tai muun elektroniikan sisällä ja aiheuttaa vaurioita. Eivät välttämättä näy heti mutta kun joskus alkaa sateella pätkimään tai boxit pimenee "mystisesti",
tässä vian aiheuttaja katsokoon peiliin.
Jos haluaa ottaa tulpan tai sylinterin pois pelistä, on parempi laittaa tulpanhatun ja tulpan väliin johdonpätkä
ja maadoittaa se sylinterikanteen.
Varokaa ettette saa näpeilenne tästäkin, tarjolla on yli 20000 voltin jytkyt ;D
Pekka