Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Lokakuu 20, 2010, 20:52:11 ip
-
hei
Osaako joku laskea tai löytyykö korjauskirjasta 9,5:1 tonnisatasen paine ja mahd. alaraja ??
Ja onko joku vaihtanut männänrenkaita alle 100 tkm:n ?????
MR
-
Katsoin vihkosta että mun tonnisatkuun on renkaat vaihdettu ekan kerran satasessa, toisen kerran 250 nurkilla. Molemmilla kerroilla vain varmuuden vuoksi kun rojut on ollu levällään muutenkin.
En tiedä noita rajoja enkä sitäkään mitä luokkaa niiden pitäisi olla, mutta tuommosta n. 180 P.S.I on mun mittari tavannut näyttää caleissa. Emmä niistä lukemista niin ole piitannut, kunhan ovat molemmissa suht samaa luokkaa.
Ne tonnisatkun renkaat on sitten muuten arvokkaat jos vertaa vaikka tonniseen. Ja sen moniosaisen öljyrenkaan saa poikki tosi helposti :-\
-
- on niitä täälläkin joskus vaihdettu n.150tkm ja aivan turhaan , taitaa kestää "ikuisesti" ellei jotain aja saharassa ilmanputsaritta.. jos on puristuksia kateissa on vika luultavammin vuotavissa venttiileissä. Mäntä ylös puristustahdilla ja tulpan reiästä paineilmaa pyttyyn -suhina kertoo mistä vuotaa
-KG-
-
Ja ha... jos oikein Ikkalan P.S.I :t muuuntelen ... niin siinä 12.4 kg/cm2. Pitää testata...
Kuulemma jokku vaihtelee renkaat joka 50 tkm välein....
On se tylsää kun ei mitään vikoja edes keksimällä keksi...
Pakko kait ostaa joku japanilainen kolmanneksi pyöräksi, että olis talvella jotain tekemistä ;)
MR
-
Moro,
Tää voipi olla hyvinkin tiedossa mutta näissä mittauksissa kannattaa muistaa että puristussuhde ja puristuspaine ovat eri asioita. Eli jos vaikka puristussuhteella 10:1 puristetaan ilmaa kasaan ja lähtöpaine on 1 ilmakehä (atm), niin loppupaine onkin suurempi kuin 10 atm. Tämä johtuu siis siitä että kokoon puristuessaan kaasun lämpötila nousee mikä itsessään kasvattaa painetta. Eli teoriassa täysin tiiviissä sylinterissä puristussuhteella 10:1 paine pitäisi nousta aina 25 baariin saakka. Näin siis kuitenkin vain teoriassa eikä käytännössä.
Käytännössähän sylinteri vuotaa aina hieman männänrenkaiden ja/tai venttiilien kautta ja kaasun lämpötilaan vaikuttaa lämmönsiirto sylinterin seinämien kanssa. Lopputulos riippuu myös siitä että suoritetaanko mittaus kuumasta tai kylmästä koneesta ja kuinka nopeasti startti moottoria pyörittää ja onko mitattaessa kaasuläpät auki vai kiinni ja minkälainen on nokkien ajoitus (kaksi viimemainittua vaikuttaa lähtöpaineeseen).
Joskus kun mittasin LM V:sta moottoriremontin jälkeen paineet kuumasta koneesta, molemmista pytyistä tulpat irti (jotta kone pyörii herkemmin) ja kaasu mittaushetkellä täysin auki, niin tulos oli n. 16-17 baaria. Vekottimessa oli pikkaisen optimoitu pytyn tiivisteiden paksuutta.
Eli varmaa kaikki lukemat > 12 baaria on suht ok varsinkin jos molemmat pytyt antavat samat lukemat.
Pieni liraus öljyä pyttyyn tulpanreiästä ennen mittausta auttaa tiivistämään männänrenkaat joten sillä voi kokeilla onko vuoto ohivuotoa tuota kautta. Pyörää pitää ehkä vähän kallistaa jotta pytyn saisi enemmän pystysuoraan ja öljyn tasaisesti männän ympäri.
- JuhaV
Teoriaa ja kaavat : http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio (http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio)
-
Bilteman mittarilla mitattuna kaasu auki SPIII:llä 9 bar ja Calilla 10 bar.. Tasaset ainakin ovat
Eipä noista taida olla hyötyä... tai vain että molemmilla pytyillä oli melkein identtiset arvot.
MR