Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: themetus - Syyskuu 17, 2010, 10:08:24 ap

Otsikko: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: themetus - Syyskuu 17, 2010, 10:08:24 ap
V7 Racer on virallisesti tulossa (oli esillä Milanossa 2009).

Todella hieno, mutta, sporttisuudesta ei kyllä kerro mikään muu kuin nimi ja ulkonäkö. Sama V7 moottori  >:( Miksi, voi miksi? Jos olisi tullut isommalla moottorilla olisi joutunut menemään säästöpossulle.

http://www.motoguzzi.com/v7racer/index.html (http://www.motoguzzi.com/v7racer/index.html)

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/New-bikes/2010/September/sep1510-moto-guzzi-v7-cafe-racer/ (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/New-bikes/2010/September/sep1510-moto-guzzi-v7-cafe-racer/)

2011 New Moto Guzzi V7 Racer official video (http://www.youtube.com/watch?v=r_odcuUTRqo#ws)

Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 17, 2010, 12:04:54 ip
Voi, voi ???

Kovin montaa bilg-bling osaa tuosta ei jäänytkään puuttumaan... jousituskin on unohtunut säätää :o

Mielummin tuohon suuntaan:

(http://www.animaguzzista.com/renderimage?ris=13083&showThumb=1)
http://www.animaguzzista.com/index.jsp?sito=animaguzzista&linkPagina=13618&lingua=it (http://www.animaguzzista.com/index.jsp?sito=animaguzzista&linkPagina=13618&lingua=it)

T,
Jukka

Ps. Olisko uusi merkkiluokka tavoitteena? Kaarrenopeuden raja löytyy tehoista huolimatta...





Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 17, 2010, 12:30:02 ip
Mikä tämä ainainen itku on tästä isommasta koneesta? Tuolla pääsee vähintään samaan ajosuoritteeseen, kuin sillä alkuperäisellä V7:lla, todennäköisesti pyyhkii vielä pöytää sillä vanhalla.
Joka kerta radalla on niitä tonnisilla ja isommilla japaninpyörillä ajavia, joita saa ihan varoa jo tuolla omalla koneella. Eikä mullakaan lie sen enempää ruttua koneessa, kuin V7:ssa.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 17, 2010, 18:33:21 ip
Tieliikennekäyttöön eri vehkeet, kuin radalle - suosittelen. Eikä kilpapyöriä kannata tehdä sarjatuotantoon.
Moottoripyörä on "vaate", jolla moni kertoo mieltymyksistään.
Moto Guzzi a'la italian design and style on kuten armanin puku tai versage lasit - tai ainakin sinnepäin.

Mitä ominaisuuksiin tulee, niin nopeusrajoitetussa tieliikenteessä (kuljettajan kanssa) 6kg/hv riittää mielestäni mainiosti turvalliseen liikkumiseen (soolona). Yli neljännesvuosisadan ajokokemukset moottoripyöristä ovat ainakin minut saaneet luopumaan uskosta lisätehoon.
Siirryin viimeksi BMW K1200RS:stä Guzzin pikkulohko Nevadaan ja olen huomannut, että nautin jälleen paljon enemmän tästä harrastuksesta.
Saan myös käyttööni paljon suuremman osan pyörän ominaisuuksista, kuin ennen. K12RS:n ominaisuuksista oli tieliikenteessä käytettävissä alle 1/3 osa, kun Nevadan ominaisuuksista pystyy nauttimaan yli 2/3 osasta - vieläpä täysin laillisesti.
Hauskinta oli menneenä suvena "luukuttaa urku auki" 50cc mopolla sateen jälkeistä mutkaista pikku hiekkatietä. Nauru pidentää ikää !!!
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 17, 2010, 20:56:11 ip
"Raaseri" vai "Cafee Raaseri"...
Erikoinen tulkinta/ratkaisu tuotantoon tämä V7:n proton versio - No eiköhän siellä ole viisaat tehneet päätöksensä markkinatutkimusten etc. perusteella.

Taitaa Guzzi hakea uutta polun päätä...

T,
Jukka

Ps. Tämmöisiäkin myydään kadulle - ja paljon:

(http://www.superbike.co.uk/imageBank/2/2009_BMW_S1000RR_studio.jpg)

Kapasiteetin hyödyntäminen tieliikenteessä vaati monipuolista riskin ottoa :o


Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 17, 2010, 21:12:35 ip
Niimpä, minulla oli eilisen ajossa Kawan 1400ZZR. Siinä pitäisi olla sen 200 heppaa (vähän alle kuulemma). Hupiahan moisella on ajaa, mutta ei sen tehoa voi hyödyntää, edes täysimittaisesti radalla, siihen runko on liian kankea. On muuten ensimmäinen moottoripyörä, jossa kaasukahva on kutosvaihteella nopeuspotentiometri, jolla voi säätää lopeutta lineaarisesti 40-170km/h:n välillä. Sen yläpuolelta alkaa raivoisa kiihtyvyys  :o
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: capriccioso - Syyskuu 17, 2010, 22:42:50 ip
Toihan on hiano.  Tuo promovideokin oli hienosti toteutettu, jos oli ihan virallinen sellainen.
Noh, ehkä vähän liikaakin blingblingiä tommoiseen pyörään, ja nimi on tosiaan vähän höntti moiselle pyörälle, mutta silti. Olisivat vaan nimenneet sen vaikka Cafe Raceriksi.

Täytyy papukaijattaa Themeteuksen miksittelyä ja voivottelua. Voi kun oisivat tehneet tommoisen pelin vaikka sitten Bellaggion koneella, niin oispa ollut jo semmoinen vekotin, jonka hankintaa kakkospyöräksi olisi pitänyt vakavasti harkita. Tuokin varmaan kilpailee jo joten kuten retrokahvilakilpurien sarjassa Triumph Thruxtonin kanssa, mutta sillä pirteällä 940cc koneella se olisi ollut jo vakavastikin otettava vaihtoehto siinä genressä.

Lainaus käyttäjältä: TunturiTT
Mikä tämä ainainen itku on tästä isommasta koneesta?
No siksi kun tuo pieni on auttamattomasti liian mopo herättääkseen suurempaa mielenkiintoa. Siksi että isommalla ja räyhäkämmällä koneella se olisi ollut vielä kivempi. Kokeiles nyt vaikka jotain Ducati S2R:ää ja sen jälkeen tuota pikku-Guzzia, ehkä se itkun perimmäinen syy alkaa pikkuhiljaa avautua.
Niin ja siksi, että sen nimeksi on valittu "Racer". Ei tuossa raaceria ole kuin siinä poskipalassa, ja siinäkin lähinnä koristeena. Lisäksi tuo kaiketi Nevadan tekniikkaan ja runkoon perustuva laite on sinänsä nätti ja hiano, mutta 180-senttiselle se on jo ulkomitoiltaankin turhan ahdas, kun ei kuitenkaan puhuta mistään oikeasta "raaserista".
Tuo on toki kiva katsella ja miksei kruisailla rauhalliseen tahtiin pitkin kaupungin katuja, mutta siihenpä se sitten jääkin. Saas nährä ny, miten tuo tullaan hinnoittelemaan. Se kait ratkaisee lopullisesti sen todellisen mielenkiinnon suuruuden.

Lainaus
Tuolla pääsee vähintään samaan ajosuoritteeseen, kuin sillä alkuperäisellä V7:lla, todennäköisesti pyyhkii vielä pöytää sillä vanhalla.
Mikä oliskin ihan jees, jos elettäisiin anno Domini 1970, mutta nyt  a.D. 2010 on tilanne jo hiukan toinen.

Lainaus
Joka kerta radalla on niitä tonnisilla ja isommilla japaninpyörillä ajavia, joita saa ihan varoa jo tuolla omalla koneella. Eikä mullakaan lie sen enempää ruttua koneessa, kuin V7:ssa.
Radoilla toki pyörii jos jonkinlaista hiihtäjää, ja suomalaisilla lyhyillä radoilla tonnisella nykysportilla saa jo olla varovainen, mutta jos pyörässä on alle 50 heppainen työntötankokone ja se painaa reilusti yli 100 kiloa, ei sillä kyllä tämän päivän standardien mukaan ole mitään tekemistä "racerin" kanssa. Nykypäivän 600-750cc sportit kulkevat jo ihan eri tahtia myös kotoisilla pikkuradoilla. Siitä vaan kokeilemaan etenemistä mm. Sami Pennan ja kumppanien kanssa. Niitä kavereita tuskin tarvitsee "varoa" kovin paljoa.

Enivei, vaikkei tuota raacerina pitäisi, olisi se edelleen vielä lystikkäämpi sillä isommalla, vaikka nyt sitten sillä Bellaggion koneella. Sitäpaitsi Guzzin nykymallistoon olisi hyvinkin mahtunut juuri semmoinen "Thruxton di Mandello". Se olisi taatusti ollut tuplasti isompi myyntimenestys maailmalla riippumatta suomalaisten huru... eikun guzziukkojen mielipiteistä tai edes niiden perse edellä vastaantulevien tonnisten tientukkojen määrästä.

Tavallaan vähän harmi, etteivät ole vielä hyödyntäneet sitä Bellaggion konekonseptia muissa malleissa. Tai sitten tehneet siitä uudesta 1200cc koneesta pikkulohkoversiota. Toivottavasti tämä on vaan yksi limited editon -malli semmoista uutukaista odotellessa.

OT
Mitä tulee nohin ratasuorituksilla elvistelyihin, ei ne kaikki tonnisilla rataa kiertävät tientukot ole niitä aktiiviharrastajia saati edes ratakettuja. Aika moni menee sinne radalle nimenomaan opettelemaan ajolinjoja ja ylipäätään ajotaitoja, ja aniharva, ne muutamat elvikset poislukien, on seppä syntyessään. On vaan parempi, että ajelevat ainakin ensialkuun hitaammin edes mutkissa, ettei tule pipiä kuskille eikä pyörälle. Mitä isompi ja tehokkaampi pyörä, sitä parempi.
/OT

Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 17, 2010, 22:53:40 ip
Kerro nyt ihmeessä Capri, missä kohdin edes etäisesti väitin V7 -sarjan olevan samassa myyntisegmentissä 600-1000cc sporttien kanssa?
Ja mitä tulee vertaukseen ratatouhuista; eikös siellä hiihtele juuri niitä keskivertopaskamahoja, jotka niitä pyöriä Suomessa ostelee? Eli juuri sillonhan olen muiden kaltaistemme kanssa radalla. Tai näin teoriassa. Miksi siis ei aja niillä tehokkailla pyörillään, kuten ne on tarkoitettu? Ammattilaiset ja rataketut erikseen.

ps. Racer nimellä on myyty paljon säyseämpiäkin vehkeitä..
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 17, 2010, 23:11:11 ip

Jos toi on Mandellon ainoa uutuus niin siellä ollaan todella pahassa pulassa.
Toivottavasti vanhoihin saa vielä muutaman vuoden ajan varaosia.


Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 18, 2010, 11:11:30 ap
Kun alkuperäinen V7 vuodelta 1967 kehitti 50 hv, on ikuinen mysteeri, miksi pikkulohko 750 kehittää edelleen 48.8 hv?
Osaisiko Motomatti vastata, mistä se kiikastaa?
Itse epäilin josku, että vaihdelaatikko ei kestä enempää, mutta ei kai se niin voi olla?
Florida 650 tuotti jo 52 hv (virallisesti), mutta väännöstä oli kyllä pulaa.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: capriccioso - Syyskuu 18, 2010, 12:03:34 ip
Kerro nyt ihmeessä Capri, missä kohdin edes etäisesti väitin V7 -sarjan olevan samassa myyntisegmentissä 600-1000cc sporttien kanssa?
Mitäpä jos sinä kertoisit ensin syyn siihen, miksi piti taas kerran aloittaa tuo sama vanha saarna ja dissaus?

Asiathan ovat kohdallasi kunnossa, jos se pikkulohko ja tuo malli on sinusta just sopiva, mutta jonkun muun mielestä se olisi vielä kivempi ja käytännöllisempi isommalla koneella. Kyse lienee lähinnä makuasioista, joten en oikein nyt jummarra miksi se on joillekin noin iso ongelma.

Lainaus
Ja mitä tulee vertaukseen ratatouhuista; eikös siellä hiihtele juuri niitä keskivertopaskamahoja, jotka niitä pyöriä Suomessa ostelee?
Juu, moottoripyöränhän voi ostaa kuka tahansa, ja niitä ovat ilmeisesti ostelleet jopa sosiaalidemokraatit. Niin ristiriitaista kuin se onkin. Mutta elämä on.

Lainaus
Miksi siis ei aja niillä tehokkailla pyörillään, kuten ne on tarkoitettu?
Niin, miksi tietty ihmehiihtäjien porukka nyt ylipäätään ostaa minkäänlaista kaksipyöräistä, elämä on mysteerejä täynnä. Niitä ihmetellessä vaan aika kuluu ja varjo venyy.
Kyllä osa porukasta ajaakin niillä pyörillään, niin radalla kuin tielläkin, mutta eivät yleensä koe tarvetta pitää asiasta ääntä nettifoorumeilla.

Tarinan pointti oli siis se, että olet epäilemättä kulmakunnan kovin jätkä radalla jopa alle 50 hepalla, mutta anna muiden rauhassa mankua vähän isompaa uutta gutsia. Jos gutsi semmoisen tekisi, alkaisi gutsien myyntimäärätkin taas nousemaan.

Kuten Jurpou tuossa asian tiivisti, jos Mandellosta ei pikapuoliin ala tulla muunlaisia uutuuksia kuin tuo, on koko merkin taru pian lopussa. Ei se pieni ja ikääntyvä (Kali)vieteriukkojen ja periaatteen miesten joukko pidä tehdasta hengissä loputtomiin. Tai sitten se voisikin lopettaa kaiken muun ja keskittyä pelkkien kalivieterien tuotantoon nykyisestä huomattavasti supistuneena, eli pienen 5-6 työntekijää työllistävän pajan voimin.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 18, 2010, 12:46:55 ip
Keskustelussa alkaa olla kilvanajon tuntua. Nyt jo nojataan - saas nähdä pysyykö parivaljakko pystyssä seuraavan kaarteen läpi....

750 Brevasta (vastannee ko. pyörää) on ajokokemusta myös kaksi päällä + parin viikon tavarat. Hyvin maisema vaihtuu ja ajo-ominaisuudet eivät säädettynä kuormasta oleellisesti kärsi - hyvin pärjää luvatun kokonaiskuorman kanssa.

Mutta valitettavasti kone kuoleutuu, vaikka kierroksia olisi käytettävissä vielä pari tuhatta. Tiedusteluihin asian korjaamiseksi vastaus: Vaihda isompaan!

Kiven alla tuntuivat piristysmahdollisuudet olevan. Jotain muutakin putkien lisäksi tuli sentään vastaan.

Näillä muutoksilla: www.motoguzzi-center-lamparth.de/tuning kleine modelle.htm  (http://www.motoguzzi-center-lamparth.de/tuning kleine modelle.htm)tilanne korjaantuisi....

T,
Jukka

Ps. 1200 Sportilla matka-ajossa (n.4000rpm) käytössä 90% väännöstä/60%tehosta.

Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: California - Syyskuu 18, 2010, 12:58:18 ip
Juu, kyllä 750cc varmaan riittää, mutta henk koht mieltymys on että guzzin kone voi olla huoletta se vähintää 900cc kuten Bellagiossa. Ihmettelen kuitenkin hiukan, että miksi Guzzi tyytyy näillä kaksiventtiili kansilla olevien cruiseriensa kehittämisessä ainoastaan kosmeettiseen kikkailuun(No uutena on Bellagio ja sen kone, mutta se on vain Bellagiossa)? Odottaisi pikkuhiljaa uudistusta myös näille koneille. Esim. Juuri tuosta v7:sta on ties kuinka monta eri veriosta samalla konella  ja hirveästi niitä hehkuttavat. Samoin Nevadan laita. Itse odotan California -mallistolta todellisia uudistuksia tulevaisuudessa, koska tämä Aquila Nera -mallisto rajoittuu taas vaan kosmeettisiin muutoksiin. Mutta uotellaan, eipä hättää ko hyvä pyörä ennestään alla :)
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Ykä - Syyskuu 18, 2010, 14:34:40 ip
Kun alkuperäinen V7 vuodelta 1967 kehitti 50 hv, on ikuinen mysteeri, miksi pikkulohko 750 kehittää edelleen 48.8 hv?
Osaisiko Motomatti vastata, mistä se kiikastaa?
Itse epäilin josku, että vaihdelaatikko ei kestä enempää, mutta ei kai se niin voi olla?
Florida 650 tuotti jo 52 hv (virallisesti), mutta väännöstä oli kyllä pulaa.

Enpä usko pikkulohokon laatikon keston olleen syynä nykyään matalaviritteiseen V750 moottoriin.
Onpa V65 Lariossakin tehtaan mukaan 60 hp vakiona - erään artikkelin mukaan Guzzi oli tuolloin kokoluokassaan suorituskykyisimpiä pyöriä...
Luulen, että silloisten neliventtiilikansien kanssa ilmenneiden kestävyysongelmien takia saattoivat Mandellossa säikähtää ja lopettaa pikkulohkon pitsikansien kehittelyn siihen.
Turvallinen tie oli pysyä kestäväksi todetussa 2-venttiilirakenteessa tehojen kustannuksella.
Kestävä ja luotettava moottori on lähes kaikille motoristeille ja varsinkin matka sellaisille tärkeä kriteeri.
Minusta Guzzi on profiloitunut persoonalliseksi matkamoottoripyörämerkiksi.

Nykyään vain markkinointimielessä tarvittaisiin keulakuvaksi joku ärhäkkä sporttimalli tyyliin MGS01 Corsa, sillä luotaisiin mielikuva seksikkäästä merkistä ja imussa leppoisammatkin mallit menisivät kaupaksi luoden varsinaisen volyymin kaupalle.
Autopuolellahan hyödynnetään rallimemenestystä markkinoinnissa luoden mielikuvia mageista raasereista, vaikka tarkoitus lienee kuitenkin myydä mahdollisimman paljon tila-autoja, perhefarmareita ja kauppakasseja tavallisille tallaajille.
Toisaalta Guzzin tapauksessa ehkä hedelmällisempi tie voisi olla powercruisereiden suuntaan meno, niitähän jaappanialaiset esim. on viime vuosina puuhailleet näillä 1700 tai jotain cc Harrikkaklooneillaan.
Taitaa olla aika korkealla kynnys monille kokeilla Guzzia jos on R-pyörää hankkimassa, olisko jäänyt tämänsuuntaisen markkinatutkimuksen tai muun aavistuksen takia se MGS01 tuomatta kauppoihin?

Guzzilla olis varmaan ollut paremmat saumat lanseerata näitä V7 Racer-retroja joskus 90-luvulla kun Royal Enfield Bullet, Triumph Bonneville ja Yamahakin 650W malleilla kosiskelivat keski-ikäisiä motoristeja heidän nuoruuden vuosien nykyaikaan päivitetyillä nostalgiamopoilla.
Nyt ollaan vähän ehkä liikaa perässähiihtäjiä kun näitä retroja alkaa olla jo aika lailla?
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 18, 2010, 15:08:26 ip
Muutamia faktoja (osa kertauksena aiemmista aiheista):

MGS-01 jäi tulematta tuotantoon siviiliversiona pääasiassa moottorin luotettavuus ongelmien takia. "Kilpailukäyttöön" ilman takuuta mallia on edelleen saatavilla - erä valmistetaan riittävän tilausmäärän (=?) täytyttyä.

Piaggio konserni "päättää" mitä ja minkä tyyppisiä pyöriä heidän eri merkkien alla valmistetaan. Viime vuonna EICMA:ssa sain asiaa koskeneeseen kysymykseeni selkeän vastauksen: " Urheilullisimmat pyörämallimme löytyvät Aprilia tuotemerkiltä."

Eipä taida Aprilia RSV4 suberbike menestyksestään huolimatta mikään myyntimenestys olla...

T,
Jukka

Ps. Toivottavasti EICMA.ssa on nähtävissä V7 Racerin lisäksi myös jatkoa viime vuotisille protoille... Tai sitten ihan jotain muuta ;)
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: capriccioso - Syyskuu 18, 2010, 15:48:12 ip
Ihmettelen kuitenkin hiukan, että miksi Guzzi tyytyy näillä kaksiventtiili kansilla olevien cruiseriensa kehittämisessä ainoastaan kosmeettiseen kikkailuun(No uutena on Bellagio ja sen kone, mutta se on vain Bellagiossa)? Odottaisi pikkuhiljaa uudistusta myös näille koneille. Esim. Juuri tuosta v7:sta on ties kuinka monta eri veriosta samalla konella  ja hirveästi niitä hehkuttavat.
Kaitpa se on rahasta kiinni. Tankin kromaus ja uusien teippien painatus tulee halvemmaksi kuin kokonaan uuden mallin suunnittelu ja kehitystyö. Sitäpaitsi onhan noita ennenkin ollut lyhytaikaisia erikoismalleja, kuten esim. V11-mallin eri variaatiot. Oli Scuraa, Tenniä ja sensemmoista. Kaitpa ne sitten kuvittelee, että näin huonoina aikoina se halvin mallisarja menee helpommin kaupaksi kuin kalliimmat mallit.

Uusien moottoripyörien kauppa takkuaa ympäri maailman, ja jopa aasialaisjättien tuotanto seisoo eikä uusia 2010-malleja juuri valmisteta ainakaan Euroopan markkinoille, kun vanhemmat mallitkin ovat vielä myymättä, jne. Kaitpa ne Mandellossakin vetävät säästöliekillä eteenpäin parempien aikojen toivossa, liekö sitten Piaggio-konsernin pakottamana, mene ja tiedä.

Kuitenkin käytännnössä kaikenhintaisia pyöriä myydään edelleen hinnasta riippumatta. Nyt niitä vaan myydään entistä vähemmän. Vaikka maksukykyisiä ostajia onkin juuri nyt vähän, alkaisi kohtapuoliin olla kokonaan uusien mallien tai radikaalimpien uudistusten aika. Guzzikin kaipaisi jo kovasti jotain kokonaan uutta mallia, ja vanhojen parantelua muullakin kuin maalilla, muovilla ja tarroilla. Muuten voi käydä köpelösti koko merkille.

BTW, eipä tuo Bellaggion konekaan mikään täysin uusi konstruktio ole, vaan lähinnä kahden vanhan yhdistelmä.

Gumma homma sekin, että saman PG-konsernin toinen moottoripyörämerkki on onnistunut tuomaan markkinoille  jo useamman uuden mallin, alkaen sieltä seiskapuokeista taina tonniseen veeneloseen. Mikähän lie siellä Mandellossa maksaa nykyään. Liekö rahat loppu, vai liekö ison talon kulttuurierot aiheuttaneet kahnausta ja tuotannon viivästymisiä.

Guzzin kannalta ikävää on se, että jos rinnakkain pistetään saman konsernin Guzzin V7 (kromitankilla tai ilman) ja vaikka Aprilian 750cc uutuusmalli Shiver tai Dorsoduro, vain aniharva paria guzziukkoa ja yhtä ratahirmua lukuunottamatta valitsisi niistä kahdesta sen mandellolaisen. Eikä kyseessä olisi edes mikään sex appeal- tai imagojuttu, vaan valinta tapahtuisi nimenomaan koeajon perusteella.

Niche-tuotteena tuo V7 Racer on siis ihan jees ja näyttää hianolta, mutta ei sillä vielä tiliä tehdä. Ellei sitten Piaggion strategiana ole nimenomaan ajaa Guzzi mahdollisimman alas vain pieneksi nostalgiacruiserien valmistajaksi, ja keskittää oikeasti uusien malien kehittely muille merkeille kuten Aprilialle. Saas nährä ny, toivottavasti ei ihan silleen. Moni meistä odottelee uutta kutsia, jolla oiksi kuin uusi tyttöystävä tai salarakas, eli näyttäisi ja tuntuisi hyvältä ja olisi vielä lysti ajaakin, ja olisi lisäksi vielä aito kutsi kaikkine kommerverkkeineen ja keppivetoineen. Griso ja Bellaggio olivat jo askelia parempaan suuntaan, samoin Stelvio.

Ne muutamat vieteriukot tarvitsevat toki kalivieterinsä, mutta luulisi että nuo Nevada- (Nevada, pikkubreva, V7) ja Breva-muunnelmat (Brevat, Sport, Norge) alkaisivat jo olla aika loppuun kaluttuja. Uusien Guzzikuskien houkuttelun kannalta olisi parempi, jos Nevada-mallisto karsittaisiin pelkkään V7-malliin ja Breva-mallisto perus-Brevaan ja Norgeen, ja panostettaisiin enemmän Grisoon, Bellaggioon ja kokonaan uusien mallien kehittelyyn.
Mutta mielellään jotain muuta kuin ne uudet prototyypit, joissa on kait haettu liikaakin vaikutteita jostain teinix-moposkoottereista tai mistälie teini-bling -härpäkkeistä. Vähän niinkuin Guzzilla olis pallo vähän hukassa ja tyyli hakusessa.

Nääs kyllähän se suositun imagon rakentaminen on onnistunut ilman supersportiakin (HD) ja sekä nostalgia- että moderneja malleja valmistaen (Triumph). Toivottavasti gutsi ottaa jatkossa mallia enemmän rumpasta kuin harrikasta, mutta tekee vähemmän malleja paremmin.

Lainaus käyttäjältä: FOT
Eipä taida Aprilia RSV4 suberbike menestyksestään huolimatta mikään myyntimenestys olla...
Ei ole Desmosedici tai mikään muukaan kallis supersport juuri nyt. Tai muuten vaan kallis Guzzi. RSV4:n lanseeraus sattui aika huonoon aikaan, kun lama rupesi ränsistämään koko maailman pyöräkauppaa. RSV4 on kyllä pyöränä runsaasti mielenkiintoa ja ostohalujakin herättävä, mutta noita pyöriä ei muutenkaan myydä kovin suuria määriä. Sitten jos/kun talous lähtee taas uudelleen nousuun, on RSV4:n tuleva malli varmasti ihan myytävä pyörä. Varsinkin jos Jenin kurssikehitys pysyy samanlaisena kuin nyt.

Mutta joo, taitaa mennä ääneenajattelu jo turhan pitkäksi ja aikalailla ohi aiheen, eli tuon kromi-V7:n.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 18, 2010, 16:33:31 ip
Kun alkuperäinen V7 vuodelta 1967 kehitti 50 hv, on ikuinen mysteeri, miksi pikkulohko 750 kehittää edelleen 48.8 hv?
Osaisiko Motomatti vastata, mistä se kiikastaa?
Itse epäilin josku, että vaihdelaatikko ei kestä enempää, mutta ei kai se niin voi olla?
Florida 650 tuotti jo 52 hv (virallisesti), mutta väännöstä oli kyllä pulaa.
 Lieneekö syy siinä, että pikkulohkot (90% Nevada) ovat Guzzin selkeästi eniten myytyjä malleja Italiassa ja se, että sikäläinen verotus ja vakuutusmaksut perustuvat hevosvoimiin ? V7:n "Racing history & Italian style" kyllä myy.
California ja Bellagio ovat USA:n markkinoille suunnattuja HD:n vaihtoehtoja - vaihtoehtoisille ihmisille.
Euroalueen "busineswise" = Piaggion kahdeksasta tuotemerkistä Guzzi ei ole se, jolla kosiskeltaisiin laajempia "massa-asiakkaita".
"Eagle brand"in suuntautuminen massamarkkinoille saattaisi karkoittaa merkkiuskollisimmat asiakkaat - "Guzzistit".

"Vanhoille bemaristeille" nämä kuviot ovat tuttuja tehtaan innostuttua uusiin aluevaltauksiin ja käyttäjäkunnan lopulta hajaantuessa.
1980-1990 lukujen taitteessa oli "kapinahenkeä" Saksassa, kun "airhead" boxereiden tuotanto oltiin lopettamassa - tehtaan halutessa keskittyä K mallien tuotantoon. Bemaristit ostivat jälleenmyyjien varastot tyhjiksi, jonka seurauksena suunniteltiin 1995 esitelty uusi "oilhead" boxeri.  Noo....  2000-luvulla markkinaosasto ja tehtaan "formula-moottori-insinöörit" ovat nousseet "nuorentamaan" ja "brändäämään" imagoa, eikä merkki tuotteiltaan enää juuri eroakaan kaukoidän kilpailijoista. Asiakas "Bemaristi" ei vastaavasti enää saa pyydetylle lisähinnalle vastinetta. KatuEnduro GS on bemaristien "viimeinen mohikaani" ja siksi myynniltään yli 50% koko BMW:n moottoripyörätuotannosta.
Muun tuotannon osalta uskaltaisinkin väittää, ettei sillä ole enää sitä arvostettua "Beemer" imagoa. Kerho- ja harrastetoimintaa sen sijaan jo 1997 lopetetulle "airhead" kalustolle kyllä löytyy paljon ympäri maailman. Ja saksasta sieltä fanaattisimmasta päästä.

Kun Guzzi myytiin Piaggiolle 2004, niin isänmaallisuus ja imagokysymykset (+ tietysti ne kuumat tunteet) olivat tärkeässä roolissa.
Keväällä 2004 tuotantolinjat olivat talousvaikeuksissa jopa suljettuina. Siltikään Kymcon merkistä tekemää korkeinta tarjousta ei hyväksytty.
Kotimaisen Piaggion kanssa tehdyn kaupan (30.12.2004) jälkeen ensimmäisiä lupauksia (sisältyivät sopimukseen?) olikin säilyttää tuotanto Mandello del Lariossa ja säilyttää merkin premium brand imago (eli EI bulk = EI massatuote).
Mandello del Lario on (kuten tiedämme) euroopan vanhin yhtäjaksoisesti toiminut mp-tehdas ja Piaggio euroopan suurin kaksipyöräisten valmistaja.

Valitettavasti me täällä Suomessa "joudumme tyytymään" siihen, mitä meille Italilaisittain Guzzilta tarjotaan.

Toki Piaggiolta löytyy myös muuhun makuun, mutta silloin eri merkillä:
    * Aprilia  - motorcycles, scooter and mopeds
    * Derbi - motorcycles, scooters, mopeds and recreational ATVs (quads)
    * Gilera - motorcycles, scooters, mopeds and recreational ATVs (quads)
    * Ligier - 4-wheel micro automobiles
    * Piaggio - scooters, mopeds, microcars, and small commercial vehicles
    * Vespa - scooters and mopeds
    * Laverda - super sports motorcycles (dormant)


p.s. Sorry, etten vieläkään ole oppinut - "make the long story short".  Enkä sitä "small talk"kia  ;D
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: capriccioso - Syyskuu 18, 2010, 18:15:07 ip
Hällä nyt niin väliä, kyllähän bittieetteriin tekstiä mahtuu.

Mutta tuosta massa-sanasta sen verran, että ilmeisesti porukalla on aika vaihtelevia käsityksiä ko. termin merkityksestä. Tuskin kovin moni täälläkään on edes vahingossa toivonut Guzzin siirtyvän jonnekin "massamarkkinoille", paremminkin päinvastoin. Porukka on toivonut uusia mielenkiintoisia malleja pelkkien V7 maalipäivitysten sijaan, ei massapyörien matkimista saati nk. massojen kosiskelua. Siinä on vissi ero.

Yksikään italialaisista mp-merkeistä ei ole minusta "massojen" pyörä, eikä ole ollutkaan. Aasialaisten jättien massatuotetut tekeleet sitä ovat, ja nimenomaan pyrkivätkin keskivertopulliaismassojen ostoslistalle. On ihan ok, jos/kun Guzzi säilyy jatkossakin omintakeisena ja jopa hiukan eksentrisenä merkkinä, mutta jos tuo linja  toteutettaisiin jatkossa pelkkiä kalivietereitä ja nostalgia-veeseiskoja kromailemalla, niin olishan se vähän surullista.


Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 18, 2010, 19:45:44 ip
MGS vieläpä laimentui alkuperäisestä, siinä protossahan oli 1200 kuutioinen neliventtiilikone (Dynotecin tekemänä?). Tosin onkohan tässä kohdassa oikein puhua laimentumisesta, koneeksihan vaihtui BigBoren isolohko. Maistuisihan se molemmin päin.
Omaan pikkuiseen voisin ottaa ruiskun ja turbon ihan kuriositeettina, ei niinkään tehojen takia. Juurikin se Kawa avasi silmiä siihen suuntaan, ettei se teho niin autuaaksi tee. Kompensoi kyllä muita omituisuuksia ja ominaisuuksia pyörässä.
Parasta olisi jos Mandellosta tulisi pikkulohkon ympärille rakennettu moderniin runkoon perustuva paketti. Siihen sitten vaikka 750-820cc ja lisää ruttua. Paketille kokonaispainoa alle 200kg jne jne.
Ainahan saa toivoa, onneksi olen jo nyt tunnustetusti kulmakunnan kovin jätkä, mitä pikkulohko on selässään kantanut. Meitsillä voidaan leikata timanttiakin pienemmiksi paloiksi..
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Ykä - Syyskuu 18, 2010, 21:05:17 ip
Mutta tuosta massa-sanasta sen verran, että ilmeisesti porukalla on aika vaihtelevia käsityksiä ko. termin merkityksestä. Tuskin kovin moni täälläkään on edes vahingossa toivonut Guzzin siirtyvän jonnekin "massamarkkinoille", paremminkin päinvastoin. Porukka on toivonut uusia mielenkiintoisia malleja pelkkien V7 maalipäivitysten sijaan, ei massapyörien matkimista saati nk. massojen kosiskelua. Siinä on vissi ero.

Yksikään italialaisista mp-merkeistä ei ole minusta "massojen" pyörä, eikä ole ollutkaan.

Sepä oliskin hienoa jos Guzzi pystyisi säilymään eräänlaisena kuriositeettina mp-maailmassa!
Hirvittää vain kun markkinatalouden periaatteella toimittaessa marginaalituotteet ovat aina sukupuuton uhkaamia, massamarkkinoilla tulee resursseja tuoda markkinoille mielenkiintoisempia variaatioita kun peruskaura rahoittaa villimmät visioinnit.

"vain aniharva paria guzziukkoa ja yhtä ratahirmua lukuunottamatta valitsisi niistä kahdesta sen mandellolaisen"  mainio heitto ketjuun osallistujien suuntaan  :D
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 18, 2010, 23:33:09 ip
Lainaus
"vain aniharva paria guzziukkoa ja yhtä ratahirmua lukuunottamatta valitsisi niistä kahdesta sen mandellolaisen"
Onneksi aniharva sekä yksi ovat olleet kokonaisuudesta tarpeeksi suuri lukumäärällisesti taatakseen jatkuvuuden.

Ei auta vajota synkkyyteen, sillä Guzzin historiassa on ollut mielenkiintoisia sekä mielenkiintoisempia mutkia:

(http://lh3.ggpht.com/_RrWiYv0uaW4/TJn6dmyPW7I/AAAAAAAABfg/RaGgNVlvRr0/776768900133_0_ALB.jpg)

Tämä hammaslääkärin luomus kehitysversioineen loi perustan tuleville mallisarjoille...

Jatkukoon merkin tulevaisuus yhä/yhtä yllättävien kaarteiden sekä onnellisten tähtien alla!

Tulkoon tehtaalta sitä tai tätä, niin joka tapauksessa, olemassa olevista pyöristä voi halutessaan rakentaa/rakennuttaa itselleen mieleisen ;)

T,
Jukka

Ps. Oheisesta kuvasta/artikkelista...


Kuva linkitetty uudestaan.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 19, 2010, 01:06:09 ap
....   Mutta tuosta massa-sanasta sen verran, että ilmeisesti porukalla on aika vaihtelevia käsityksiä ko. termin merkityksestä. Tuskin kovin moni täälläkään on edes vahingossa toivonut Guzzin siirtyvän jonnekin "massamarkkinoille", paremminkin päinvastoin. Porukka on toivonut uusia mielenkiintoisia malleja pelkkien V7 maalipäivitysten sijaan, ei massapyörien matkimista saati nk. massojen kosiskelua. Siinä on vissi ero.

Yksikään italialaisista mp-merkeistä ei ole minusta "massojen" pyörä, eikä ole ollutkaan. Aasialaisten jättien massatuotetut tekeleet sitä ovat, ja nimenomaan pyrkivätkin keskivertopulliaismassojen ostoslistalle. On ihan ok, jos/kun Guzzi säilyy jatkossakin omintakeisena ja jopa hiukan eksentrisenä merkkinä, mutta jos tuo linja  toteutettaisiin jatkossa pelkkiä kalivietereitä ja nostalgia-veeseiskoja kromailemalla, niin olishan se vähän surullista.
Jeps, näinhän se on. Ja tuon massa termin käyttö on tosiaankin liian moniulotteista. Kyllä Guzzikin pyrkii suurempaan massatuotantoon, sillä tavoite on asetettu 20 000 yksilön vuosituotantoon, nykyisen n. 10 000 asemasta.
Imagollisesti on kuitenkin "tieten ja taiten" vältettävä massatuotteen negatiivista leimaa.
Tästä syystä Guzzin tulevat mallit ovat varsin mielenkiintoinen spekulaation alue . . .

Pientä aavistusta voidaan kenties saada siitä, mitä Guzzilla on viime vuosina "tuotekehittelyn" puolella tehty.
Imagon ydin on "powertrain" (ilmajäähdytteinen V2 kardaanilla) sekä "Classic design a'la Bella Italiana".
Järkisyyt voi suosiolla unohtaa, kun tämän italiattaren, Guzzin kanssa ollaan tekemisissä.
Ja vaikka siinä tankin päällä lukee että "Una Storia Italiana", niin yhtä hyvin siinä voisi lukea "Una Passione Italiana".

Minä rohkenisin tehdä Piaggion omistuksen aikaisen Moto Guzzin tuotekehittelyosaston toiminnasta seuraavia päätelmiä:
Siellä kartoitetaan suosittu "persoonallinen" moottoripyörämalli ja haastetaan se Guzzi versiolla ( tällä konseptilla 1960 luvulla Harley Davidson "police" mallin Guzzi versiosta tuli menestys, jonka tunnemme edelleen mallina California):
- Bellagiolla haastettiin HD Sportster (=mp historian myydyimpiä malleja)
- Stelviolla haastettiin BMW:n GS (=euroopan myydyin malli jo vuosia)
- Norgella haastettiin GoldWingin aloittama luxyry-touring luokka ( imagona muistutettiin "vuoden 1928 Norjan reissusta" ).
- V7 (Classic, Cafe, Racer) on vastaisku (ja Italian ylpeys) 70's "retrobuumille", jossa suurille ikäluokille myydään uusvanhaa Hondan "tuuttia" CB750 Fouria. Guzzilta halutaan tietysti muistuttaa, että V7 Sport oli tunnettu tuutin kaataja. Haastaja, jonka jokainen Hondamies olisi ostanut, jos vain olisi aikoinaan rohkeutta ja rahaa riittänyt.
- Nevada (ja sen edeltäjä Florida) on myyntimenestys kotimaassa Italiassa ja tehtaalla tämän mallin ansiona pidetään koko merkin elossa säilymistä. Lino Tontin suunnittelema kilpapyörän runko "pitkällä" keulalla, matalalla satulalla ja kurvikkailla muodoilla on vedonnut "mamman macho poikiin (ja tyttöihin)" jo yli 20 (25) vuotta. Tätä kotimaassaan ikonin aseman saanutta "Italo-western"iä tehtäneen vielä piitkään.
- Breva on Italian- ja mm. Brittipoliisin ja pelastusviranomaisten käytössä. Se takaa tuotantolinjoille "perusmyyntiä" ja on elävä osa Guzzin historiaa tarjoten luotettavat,yksinkertaiset ja kestävät virkapyörät. Tyylisuunnalla on oma "uniikki" kannattajakuntansa.
- Griso (macho) ja Sport (kyykky) ovat segmenttipyöriä, joilta puuttuu premium imagon "syvempi uniikkiarvo".
Tässä ryhmässä uskoisin parhaillaan haettavan kuumeisesti uutta (1991 loppunut LeMans ?) "muskeli" mallia, mutta tehtävä on todella vaikea, koska ryhmässä ei ole suvereenia hallitsijaa, klassikkoa, aatelista, jonka Guzzi voisi ("omalla kopiolla" ja konseptilla) haastaa.

Tällainen klassikon haastaminen on Moto Guzzin historiallinen "se oma juttu" ja tälle kuriositeetti merkille oman arvostuksen ja arvokkuuden antaja. Takana on aimo annos ylpeyttä euroopan vanhimmasta mp-tehtaasta, joka haastaa "tulokkaat".
Touhussa on tietysti mukana urheilullista, intohimoista ja tulista maaottelu henkeä ja minusta Guzzilla on näissä haastamisissa hienosti onnistutukin. Esim. Stelvion ympärillä pyörii "GS"ukkoja, kuin kärpäsiä lämpöisellä kasalla...  Aika näyttää...
Merkistä katoaisi sille ominainen särmä ja charmi, jos se tavalla tai toisella alkaisi sulautua muihin merkkeihin.
Ja voisi Guzzi hyvinkin "haastajana" esitellä muskelisarjaan vaikka 8 valvole turbonkin ja vaikka (bio?)dieselinä a'la LeMans Eco(Ego).
Olihan Guzzin kilpatallilla jopa V8 malli (http://en.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_V8) vuosina 1955-1957.

LeMans mallin lisäksi olisi henkiin herätettävissä automaattivaihteinen Convert (oli eka sarjatuotanto autom.mp) ja Piaggiolta löytyy Aprilia Mana 850:stä tietotaitoa moderniin automaattiin. Tosin Guzzin "powertrain" on pyhä osa, johon ei helpolla kajota.

Kauneus, mielikuva, tyyli ja muoto. Guzzi on esteetikon mp valinta. Tunteella  :-* .
"Parasta mitä rahalla saa". Monelle yhtä rakas, kun vaimo tai tyttö(/poika)ystävä.
Ja kukapa sitä omakseen vaikeaselkoista, tylsää ja rumaa matkaseuraa haluaisikaan  ;D .

p.s. Erään Guzzi jälleenmyyjän kommentti yli kymmenen vuoden takaa on jäänyt mieleeni, kun vaihdokkeja katselin "sillä silmällä", samalla mussuttaen korkeista kilometreistä. Myyjä sanoi: "Kun nää Guzzi ukot on sellasia, että ne kiintyvät noihin pyöriin. Ne ajaa sillä samalla omalla sinne 100 tonniin ja ylikin, ja tulee vasta sitten hakemaan meiltä uutta. Siksi ei tahdo vähän ajettuja löytyä."

Tuo voi olla myös yksi selitys uusien pyörien pieniin myyntilukuihin vrt. monet muut merkit, joissa vuoden-parin välein "kaivataan vaihtelua" ja "päivitetään kalustoa tuoreempaan".
Kyllähän minuakin jo tuo Bellagio himottaisi ja Nevadan voisin sitten, joku sopiva merkkipäivä, antaa rouvalle lahjaksi... :P
Sitähän sanotaan, että jaettu ilo on kaksinkertainen  ;D
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 19, 2010, 09:16:42 ap
Aammen!
Totta puhut.
Ja kyllä mun Nevada oli oikein hyvä pyörä ajaa ja 48 hevosvoimalla kerkisi liikenteessä ihan mukavasti, mutta... kun vastaavissa japseissa on 70 hv, niin se määrä auttaisi 750-kuutioisten myyntiä muualla kuin Italiassa.
Ja jotenkin olettaisi, että 40 vuodessa tapahtuisi ns. kehitystä.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 19, 2010, 12:34:51 ip
Ompa taikinassa hiivaa...

Mielenkiintoiselle tuotekehityssuunnitelmalle lukuja...

Suomessa (rek. 12/2009) Guzzeista on Caleja ja Nevadoita noin puolet.

Bellagioita pari kappaletta ja muita Carc-versioita kymmenkunta per malli.

V7 Cafe Classic:in (rek. 1 kpl) muunnelmalle tuskin on odotettavissa huikeaa menestystarinaa.

T,
Jukka

Ps. 7,5% määrittelemättömiä = virhemahdollisuus.
 
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 19, 2010, 16:29:58 ip
Tulkoon tehtaalta sitä tai tätä, niin joka tapauksessa, olemassa olevista pyöristä voi halutessaan rakentaa/rakennuttaa itselleen mieleisen ;)
T, Jukka
Tämä on varmasti yksi merkittävä pointti, kun puhutaan persoonallisesta merkistä - isolla G:llä.
Kun hevosvoimat määrittävät verotusta ja vakuutusmaksuja, niin pyörien virittelemisestä tulee kansanhuvia (näin on Italiassa).
Lisäveroja tai vakuutusmaksujen korotuksia ei tule rakentelun seurauksena ja Italiassa on lukuisia virityspajoja, jo yksistään Mandello del Larion "kylässä".
Tehtaalle voi olla (ainakin kotimaan markkinoille) kannattavampaa tuottaa perustekniikkaa massatuotantona ja antaa asiakkaiden itse virittää ja personoida omat pyöränsä. Rakentelu tuo lisää työpaikkoja ja taloudellista toimeliaisuutta teollisen mp-tehtaan ympärille - rasittamatta liukuhihnatuotannon kustannustehokkuutta.
Guzzi voisi kyllä menestyksekkäästi lanseerata, jopa pienemmän (esim. V35 Agostini) sportin, vuoden 1955 Ranskan GP:n voittajan Duilio Agostinin (http://www.guzzitalia.com/en/Duilio-Agostini-Mandello-del-Lario/The-Duilio-Agostini-Story/Duilio-Agostini.html) kunniaksi. Vaan eipä kannata, kun 350cc tuotantokulut olisivat samat kuin V7:n. Duilio (1926-2008) oli Mandellolainen Guzzin testi- ja kisa kuski, joka kilpauran jälkeen ryhtyi valmistamaan ja myymään Guzzeihin viritysosia (http://www.guzzitalia.com/en/Guzzi-spare-parts/Agostini-Mandello/). Agostini Mandello on nykyisin Moto Guzzin epävirallinen varuste-, varaosa- ja tarvikeliike. Löytyy os. www.guzziitalia.com (http://www.guzzitalia.com/en/Dealership.html).


Vanhanaikaista ?  Ehkä... tai siis kyllä.  Meidän suunnalta katsottuna, kun olemme oppineet saamaan...korjaan...hankkimaan kaiken valmiina.
Italialainen mp-kulttuuri on edelleen paljon lähellä sitä, mitä se meillä oli vielä 1970-80 luvuilla, eli runsasta käsityötä.
Ennen meilläkin ensin ostettiin pyörä ja sen jälkeen mentiin jonkun Stormin tai Hikon "hämärään kellarikauppaan tai talliin", jossa luettelosta katseltiin "mitä pyörä on vailla".
Sitten kauppias kaivoi tavaraa varastosta tai usein teki vihkoon tilauksen vaikkapa  Rickmanin (http://www.rickman-motorcycles.com/about-rickman-motorcycles.php) katteesta tai Motad (http://www.motad.co.uk/aboutus.php) putkistosta.
Tuolloin motoristit olivat epäsiisteinäkin pidettyä marginaaliryhmää ja pienikin kellaripaja saattoi olla tunnettu tuotteistaan pitkin eurooppaa.
Ja huomattavaa on, että tarvikkeet olivat yleensä laadultaan selvästi tehdasvalmisteita parempia. Nykyisinhän tarvikkeetkin ovat kustannussyistä samaa massatuotantoa.
Italiassa siis on edelleen tänäkin päivänä säilynyt paljon arvokasta ja arvostettua (ei taloudellisesti) osaamista, jota ei markkinoilla kyetä hyödyntämään.
Toki on meilläkin monia käsityön osaajia (veneveistäjiä, hirsirakentajia ym.) ja Sveitsissä kelloseppiä ym. uniikkeja erityistaitajia, joille ei liiaksi ole mainetta ja mamonaa kasautunut.

Miksi sitten V7 Racer ?  Kaiketi siksi, että juuri V7 on legenda isolla G:llä. Lainaanpa Italialaista (V7, 2009) esitettä:
" Legendan toinen elämä" "Prima maxi moto Italiana" "arvovaltaa, luotettavuutta, mukavuutta ja eleganssia. Karismaattista luonnetta vankalla tekniikalla"
750 cc on Italiassa maxi moto, sillä temperamenttisella väellä on synkät kaksipyöräisten tilastot.
Lainaus (autoliiton julkaisusta): " Italian liikennelainsäädäntöä muutettiin 1.10.2005 , jolloin vaadittiin mm. että ajoneuvo on oltava koko ajan ajettaessa täysin hallinnassa  ;) .
Tämän vuoksi käsiä ei saa irrottaa ohjaustangosta missään tilanteessa, ei saa esimerkiksi tervehtiä toista motoristia kättä nostamalla tai kohennella kypärän visiiriä ajon aikana. Kaksipyöräisellä ajoneuvolla ei saa ”keulia”, eli kuljettaa sitä yhden pyörän varassa. Kypärän on oltava ohjeiden mukaisesti kiinnitetty.
Mikäli ei noudata sääntöjä, voidaan ajoneuvo takavarikoida. Vaikeutena on myös se, että eri puolilla Italiaa poliisi soveltaa rangaistuksia eri tavalla."

Toivotaan, että Guzzi kansainvälistyy ja Mandellostakin saadaan ulos lisää muun euroopan markkinoille suunnattua kalustoa.
Minusta tätä voidaan hyvällä syyllä odottaa, sillä Norgella aloitettu ja Stelviolla jatkettu "markkina isku Saksaan" oletettavasti saa jatkoa.
Ja jos veikata pitää (ja tietysti pitää!), niin tulollaan voisi olla Bellagion tavoin pelkistetty puhdasverinen "aito" CafeRacer, uusi V12 Le Mans, uudesta Stelviosta tutulla (4valvole/silindi) koneella. Toki mielellään piristettynä (+125hv ? !). LeMans on Guzzi ikoni ("Released in 1976, the Le Mans was a cafe racer that was a stylistic masterpiece."). 2011 olisikin sopivasti 35 vuotis juhla (trentacinque anni), joten EICMA 2010:tä jännätään.

Bellagio on US markkinoille suunnattu luxyry-design tuote, eikä minulla ole sikäläisistä mp-markkinoista hajuakaan, joten en siihen suuntaan mitään uutta osaa veikata.

p.s. Ottaa muutes päähän, ettei Nevadassa ole keskiseisontatukea vakiona, vaikka se on osa Guzzi historiaa (First motorcycle center stand: the 1921 Normale).
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Anssi - Syyskuu 19, 2010, 19:24:27 ip
750 cc on Italiassa maxi moto, sillä temperamenttisella väellä on synkät kaksipyöräisten tilastot.

Kommentoinpa tähänkin: Ajelin viime ja sitä edellisellä viikolla toista tuhatta kilometriä Italiassa ja mikä pisti silmään oli se, että itse asiassa isotehoisia pyöriä ei ollut ihan hirveästi liikenteessä. Juu, kaikkein yleisin yksittäinen malli on Baijerilainen pitkäjoustoinen bokseri (joka lienee hyvä skootterin korvike kaupunkiliikenteessä ;D), mutta sitten paljon 600-kuutioisia (Kawasaki ER-6 ja Versys-luokan) pyöriä sekä juurikin V7 Cafe:n tyyppistä (Ducatia) oli liikkeellä. Kotimarkkinoita ajatellen siis ihan kurantti pyörä.

-Anssi

ps. Yhtään ZZR- tai Busa-kokoluokan pyörää en Italiassa nähnyt, toki muutama pakollinen isompi Ducati ja japanilainen muoviluoti, mutta paikalliset  olivat kuitenkin enemmän nakuja. Isoja matkapyöriä tottakai myös, mutta nämä olivat pääosin ulkomaan kilvissä.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 20, 2010, 10:41:54 ap
A i j j a a . . .    . . .näyttääkin siltä, että uusi V12 Le Mans (http://www.stayontheblack.com/moto-guzzi-v12-le-mans-concept) on jo melko tuotantovalmis. No,  EICMA :a odotellessa.
(http://flower.wippiespace.com/Guzzista/Guzzi-V12-LeMansmall.jpg) (http://flower.wippiespace.com/Guzzista/Guzzi-V12-LeMans-1.jpg)
Tämä Mandellolainen kelpaisi kaiketi muillekin, kuin niille parille Guzziukolle ja sille ratahirmulle  ;D

Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 20, 2010, 11:57:41 ap
Ratahirmun toivomus olisi varmaakin ollut MGS-01:n suuntaan. Toiveita herätelleestä ALBA:stakaan ole kuulunut mitään.

Minullekko uusi V12 Le Mans - no mikä jottei. Saako ilman "peruutuskamera"-peilejä kiitos ;)
Ei muuta kun reppu selkään ja menoksi...

T,
Jukka

Ps. Tyyntä myrskyn edellä - EICMA:ssa uusi Cali...
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: capriccioso - Syyskuu 20, 2010, 12:42:36 ip
A i j j a a . . .    . . .näyttääkin siltä, että uusi V12 Le Mans (http://www.stayontheblack.com/moto-guzzi-v12-le-mans-concept) on jo melko tuotantovalmis. No,  EICMA :a odotellessa.
(http://flower.wippiespace.com/Guzzista/Guzzi-V12-LeMansmall.jpg) (http://flower.wippiespace.com/Guzzista/Guzzi-V12-LeMans-1.jpg)
Tämä Mandellolainen kelpaisi kaiketi muillekin, kuin niille parille Guzziukolle ja sille ratahirmulle  ;D
No jaa, jos se just tuommoisena menis tuotantoon, niin sepäs olisi sitten semmoinen rakennussarja, jota tuossa ylempänä muisteltiin. Eli tuo teinixnörtti-lamppuhirvitys pois ja tilalle jotain tyylikkäämpää, ja tietty peileiksi normaalit peilit. Mikä nyt varmaan tulee toteutumaan tuotantomalleissa joka tapauksessa. Samoten nuo ilmeisesti muoviset jäähdytysripakoristeet voisi korvata jollain aistikkaammalla. Noin muuten tuo vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta konstruktiolta. Tuo vihreä smotoa etäisesti muistuttava proto olisi ollut melkein vielä mielenkiintoisempi (=jotain Stelvion ja Grison välimaastoon), mutta tuossa ulkoasussaan järkkyruma. Teknisesti mielenkiintoinen konsepti silti sekin.

Niin ja se heiton oikea muoto menee tietysti niin, että "Tämä mandellolainen kelpaisi kaiketi muillekin kuin niile parille vieteriukolle ja sille yhdelle ratahirmulle."  :D
Nääs kun guzziukkoja ja wannabe-guzziukkoja kait täällä on kaikki, mutta osa porukasta on (kali)vieteriukkoja ja yksi vielä ratahirmukin.  ;)

PS.
Semmoinen karvalakki-MGS tuolla Griso 8v:sta tutulla koneella olisi todennäköisesti riittänyt aika monelle sellaiselle, joka ei erityisemmin innostu tuosta teippiviritetystä Brevasta eli 1200 Sportista tai tuosta uudesta teiniskootterista. TS. sen 8v perusmyllyn teho varmaan riittäisi ainakin ensialkuun, kun varsinaisena toiveena on nimenomaan ne MGS01:n ulkonäkö, "keveys" ja ajo-ominaisuudet, ei niinkään ne huipputehot.

Joskus vähän ihmetyttää, että mikseivät tehneet MGS:sta sellaista de-tuunattua ja E-hyväksyttyä mallia. Olisi taatusti mennyt paremmin kaupaksi kuin tuo Sport 1200 työntötankokoneella ja matkasohvan rungolla. Saattaisi mennä vieläkin, paremmin kuin tuo blingbling-proto. Mutta kassotaan nyt, miltä se lopullinen tuotantoversio sitten näyttää.

PPS.
Taas on edetty jo aika kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta kaitpa tämän ketjun venyminen ja asian rönsyily jo kahdelle sivulle osoittaa vaan sen, että niille oikeasti uusille malleille, myös isolohkoisille, olisi jo oikeasti "sosiaalinen tilaus" olemassa.  :)
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 20, 2010, 13:32:36 ip
Hyvälle löytyy aina tilausta  ;) .

Tuskin 940cc konekaan jää vain yhteen malliin (rasitteeksi tuotantolinjalle).  Odotellaan siitäkin eri variaatioita  :P
Voisivat nostaa sen 940 - 1000:een, niin olisi V7, V10 ja V12. Näin meitä muita ajatellen.
Italiassahan Bellagio menee niiden alle 75 hv:n vero- ja vakuutusrajan alle, eikä kuutioilla ole mitään merkitystä.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 20, 2010, 14:37:11 ip
Tuo Bellagio itsessään on huomattavan aliarvostettu laitos; Itse sitä kuritin toissa kesänä (-08). Totesin jo silloin ettei se noilla kuorilla ihmisiin vetoa. Moottori ja alusta on erittäin herkullinen paketti! Jalkatapitkin olivat minun mittaiselleni aika lailla alueella. Tangon olisi voinut siirtää itselleni hieman edemmäs ja tappeja silti vielä ylemmäs/taaemmas. Alustaltaan pyörä on pystyvä laite. Mainio säädettävyys, laadukkaat komponentit yhdistettynä moderniin rengastukseen ja erinomaisiin jarruihin tekevät pyörästä varmaan melkoisen menijän jopa siellä moottoriradalla. Pyörä sopisi meikäläisen käyttöön oivallisesti. Pelaisi arkikoneena, tarvittaessa kaksi päällä, kruisailuun ja rataherkutteluun samaten. Eikä se edes näytä pahalta..
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 20, 2010, 15:57:09 ip
"Kiitti" vaan TunturiTT . . .  :'(     Et sitten yhtään onnistunut lieventämään sitä mun Bellaaagiooo kuumetta !!
Helmiäisvalkoisena se olis mulle niin.....:-*....kuin taivaan ukkoslintu.
Mut, kohta Mamma lyö läppärin kannen kiinni ja uhkaa remmillä, jos kuulee vielä puhettakaan "...ihan pikaisesti vaan, iltalenkillä... ...Piikkiössä !!!..."  ;D
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: capriccioso - Syyskuu 20, 2010, 17:39:39 ip
Kerrankin samaa mieltä hra ratahirmun kanssa... tai ainakin melkein.  ;D

Minustakin se oli/on mainio laitos ja ulkonäkökin ihan ok, mitä nyt pikkaisen liikaa kromia vilkkuvarsissa ja silleen. Stongan sijainnista samoilla linjoilla, mutta jalkatapit jättäisin mieluiten nykyisille sijoilleen, tai en ainakaan ylemmäksi. Kelpuuttaisin sen mainiosti kruiseriksi ja yleispyöräksi, hyödyntäisin sen ketterää ja herkkää käytöstä mutkatienaatiskeluun, mutta en nyt ehkä sentäs radalla, muuten kuin harjoittelumielessä. Sitten kun lakkaan köyhtymästä, saatan hyvinkin hommata moisen kakkospyöräksi.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Ekku - Syyskuu 20, 2010, 18:29:00 ip

Semmoinen karvalakki-MGS tuolla Griso 8v:sta tutulla koneella olisi todennäköisesti riittänyt aika monelle sellaiselle, joka ei erityisemmin innostu tuosta teippiviritetystä Brevasta eli 1200 Sportista tai tuosta uudesta teiniskootterista. TS. sen 8v perusmyllyn teho varmaan riittäisi ainakin ensialkuun, kun varsinaisena toiveena on nimenomaan ne MGS01:n ulkonäkö, "keveys" ja ajo-ominaisuudet, ei niinkään ne huipputehot.

PPS.
Taas on edetty jo aika kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta kaitpa tämän ketjun venyminen ja asian rönsyily jo kahdelle sivulle osoittaa vaan sen, että niille oikeasti uusille malleille, myös isolohkoisille, olisi jo oikeasti "sosiaalinen tilaus" olemassa.  :)


Tästä olen samaa mieltä. Pistää vaan ihmetyttämään, että eikö ne tehtaalla todellakaan tee mitään markkinakyselyitä Guzzi-harrastajien suuntaan vai onko suomalaisten Guzzi-miesten maku niin paljon poikkeava muiden maiden vastaavasta porukasta?

Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: JuhaV - Syyskuu 20, 2010, 19:26:57 ip
Normikokoiset suomalaiset miehet ei millään pikkulohkojen tehoilla liiku, ei ainakaan ripeästi  :-\
60 - kiloisille kevyille välimerellisestä ruokavaliosta nauttiville italoille voi pikkulohkojen tehot kylillä riittää mutta ei täällä pitkien väimatkojen Suomessa, ei, ei millään.

Noi Guzzin retrosportit on sellaisia vekottimia että niistä ajaa nykyiset skootteritkin oikealta ja vasemmalta ohi, myös radalla ! Esimerkkinä vaikkapa Gilera 800 GP. Koeta siinä sitten selittää että tällä Guzzilla on kyllä aivan mahdoton "racing past".

Missä viipyy se uusi Le Mans-tyyppinen ikoni !!! Pitääkö tässä ostaa Saksasta vanha Daytona tms ja ryhtyä rakentamaan itte.

- JuhaV
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 21, 2010, 13:59:43 ip
Moto Guzzi V7 Racer:in tulosta tai V12:sta huolimatta taidat minusta saada kaverin tee se itse kerhoon, mikäli Milanossa ei tule vastaan parempaa vaihtoehtoa - Guzzia.

Osat, koneistukset, paperihommat etc useampi kärpänen samalla kertaa - kustannussäästöä unohtamatta.

Aihioiden: Palkkirunkoiset; Daytona, 1100 Sport ja V11 eri versiot sekä Carc:in eri runkoversiot; Griso1100 2v, 1200 Sport 2v raamit n. 5%:n sisällä eli paino, teho, vääntö. Huom! Uusi 4v-kone +11kg.

Carc- versioiden kanssa joutuu tekemään pioneerityötä - muihin löytyy parempia esimerkkejä vrt. GHEZZI-BRIAN V11 / "Millepercenton" Carc-muunnelmat.

Tälläinen kaunokainen on vastikään valmistunut by Admin Jaap:
92,1 bhp at 7607,1 rpm / 100,1 Nm at 5970,5 rpm
(http://lh6.ggpht.com/_RrWiYv0uaW4/TJiNIq3HlmI/AAAAAAAABe0/mWC06tS48tE/s640/Foto0137%20%5B800x600%5D.jpg)
Tarkemmin: www.v11lemans.com/forums/index.php?act=home (http://www.v11lemans.com/forums/index.php?act=home)

Tai sitten lähtee liikkeelle Tonti-runkoisesta LM:stä - mutta se onkin jo tuttua hommaa ;)

T,
Jukka

Ps. MotoMatti heitti viime talvena idean: 1200 Sportista metallinen takarunko pois ja yksipaikkainen hiilikuituinen tilalle.
Lisäksi: Uusi tankki, etukate ja cliponit. Muut hallintalaitteiden muutokset tarpeen mukaan.


Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 21, 2010, 17:52:24 ip
Omassa tallissa saattaa olla tänä talvena hiljaisempaa. Mahdollisesti "Vihtasillan erikoinen" läpikäy kansiparannusta ja saa mahdollisesti seuraksi uutta pakopiippua. Muutoin taidan vain keskittyä "Tatutech Protoon"..
Omat varat eivät Mandellon ihmemaan uusiin kamppeisiin riitä kuitenkaan..
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: JuhaV - Syyskuu 21, 2010, 19:42:18 ip
Moro,

Rakenteluvalmiuksia on tässä aikojen saatossa v2Tre:lla paranneltu pikkuhiljaa ja kohta voisi olla myös henkinen tila kypsä sille että "jotain tarttis taas tehdä".

Tonti-runkoisiin on jo tutustuttu ja lähtökohtana pitäisi kyllä olla mieluummin jo valmiiksi ruiskukone. Sport 1100i:kin on jo koettu. Uudet Carc:it ovat turhan kalliita aihioksi. Jäljelle jäävät siis lähinnä vanhat Daytonat ja V11. Ensin mainittu olisi kiinnostava koska siinä on mukavan näköinen mylly ja se on lähtökohtaisesti hieman kierrosiloisempi kuin 2-venttiilikoneet. Haittapuolena moottorin hieman monimutkaisempi rakenne ja huonompi (=kalliimpi) varaosasaatavuus. V11:en plussana ovat alunperin paremmat (uudemmat) jousituskomponentit ja luotettava perusmoottori. Myös 6-venttiilinen vaihteisto voisi olla mukava. Molempia aihioita löytyy Keski-Euroopasta suht edukkaasti.

Harjoitteluosia :

http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/eka.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/eka.jpg)
http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/060120101940.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/060120101940.jpg)
http://files.myopera.com/v2tre/albums/675278/17012008023.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/675278/17012008023.jpg)
http://files.myopera.com/v2tre/albums/675278/112112008889.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/675278/112112008889.jpg)
http://files.myopera.com/v2tre/albums/675275/210220091115.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/675275/210220091115.jpg)
http://files.myopera.com/v2tre/albums/675275/21072008595.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/675275/21072008595.jpg)
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/ecuandnokia.JPG (http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/ecuandnokia.JPG)
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/rocker_surfaced.JPG (http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/rocker_surfaced.JPG)
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/squish.JPG (http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/squish.JPG)
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/fix2005/nuttool.JPG (http://www.kolumbus.fi/koivupiha/fix2005/nuttool.JPG)

Nyt pitäisi sitten jostain löytää tyylitajua jotta laitteesta saataisiin visuaalisesti kaunis katsella. Sitäkin voisi miettiä olisiko tässä jotain yhteistoiminnan paikkaa ...

Tämmöisiä ajatuksia se syksy teettää !

T: JuhaV


Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Ykä - Syyskuu 21, 2010, 22:12:55 ip
Juu, Tampereelle vaan Guzzin uutta härmälookkia pukkaava custompaja pystyyn.
Kauniista osista ei vaan aina tule komiaa, mutta todennäköisempää se on kuin rautalankavirityksiä värkätessä!

Yhdestä kuvasta koiranleuka toteaa, että kaikkea se kärsivällinen mies pelkällä puukolla alumiinista väkertää  :P
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 22, 2010, 11:52:28 ap
Moro,

Tuumaileen...

T,
Jukka


Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 22, 2010, 17:27:44 ip
Täälläkin tuumaillaan...

mm
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Bhill - Syyskuu 23, 2010, 07:49:03 ap
Jos tuumailette puolikatetta V11:een olis minullakin mielipidettä siihen. Jos lähtökohtana pitäis Magnin katetta, pitäisi sen olla sen verran korkeampi, että vakio cliponit mahtuu kääntymään. Kunnon valot pitää mahtua ja lisäks sen pitää sopia muun pyörän pyöreisiin muotoihin. Noilla kriteereillä olis täällä yksi kiinnostunut. Ja eikun tuumasta toimeen!!
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 27, 2010, 10:30:09 ap
Normikokoiset suomalaiset miehet ei millään pikkulohkojen tehoilla liiku, ei ainakaan ripeästi  :-\
60 - kiloisille kevyille välimerellisestä ruokavaliosta nauttiville italoille voi pikkulohkojen tehot kylillä riittää mutta ei täällä pitkien väimatkojen Suomessa, ei, ei millään.
<snip>
- JuhaV

Kyllä meikäläisellä painoa riittää ja riitti Nevadassa vääntöä normaaliliikenteen mukana pysymiseen ja vähän enemmänkin. Tonninen Cali on niin painava, että suuremmasta tehosta huolimatta Nevada tuntui ripeämmältä.  ;D
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: lemppari - Syyskuu 27, 2010, 19:51:49 ip
Normikokoiset suomalaiset miehet ei millään pikkulohkojen tehoilla liiku, ei ainakaan ripeästi  :-\
60 - kiloisille kevyille välimerellisestä ruokavaliosta nauttiville italoille voi pikkulohkojen tehot kylillä riittää mutta ei täällä pitkien väimatkojen Suomessa, ei, ei millään.
<snip>
- JuhaV

Kyllä meikäläisellä painoa riittää ja riitti Nevadassa vääntöä normaaliliikenteen mukana pysymiseen ja vähän enemmänkin. Tonninen Cali on niin painava, että suuremmasta tehosta huolimatta Nevada tuntui ripeämmältä.  ;D

Itse saan kyllä habitukseni huomattavasti ripeämmin liikahtamaan V11 Sportilla kuin vaimoni Nevadalla, ja istunkin mieluummin täyskokoisen pyörän päällä. Emännän pyörässä kaikki ulokkeet ovat hieman liian lähellä toisiaan joten jään jonkinlaiseen mykkyrään siihen väliin.

Kali ja Nevadahan ovat kustoomeja ja tässä keskustelua käydään sporteista a la Ducati 1198, jollainen Guzzilta nyt puuttuu ja on jo jonkin aikaa puuttunut. Niin paljon kuin omasta V11:sta pidänkin, ei se ollut enää kovin Sport edes syntyessään, eikä mutkatiellä juurikaan joutuisampi kuin vanha LM I .

Vaikka olen henkeen ja vereen V2-mies, en usko että Guzzilta irtoaa nykyisellä moottorikonseptilla hyvin myyvää ratahenkistä katupeliä. Ei pystynyt Baijerilainen Moottori Wurstipajakaan innoittamaan nuorta
polvea sporttibokserin ostoon, vaan joutuivat "nöyrtymään" ja rakensivat poikittaisen rivinelkun. Siellä se nyt kiikkuu supersporttien Euroopan myyntitilaston kärjessä.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 28, 2010, 12:53:28 ip
Moto Guzzi V7 Racer                   0,268hv/kg  ???

Moto Guzzi LM1                          0,364hv/kg
Moto Guzzi LM1 "lemppari 80hv?" 0,410hv/kg
Moto Guzzi V11 Sport                 0,415hv/kg

Moto Guzzi 1200 Sport 2v "FOT"  0,437hv/kg   (0.6hv/kg mahdollinen)      

Ducati 1198 R                           1.0976 HP/kg

Guzzitkin ovat pikku hiljaa kehittyneet. Crac-versiolla sekä Sporteilla että Grisoilla on edeltäjiensä tapaan mahdollisuus sporttiseenkin ajokokemukseen - satulan ja sarvien välillä on havaittu olevan asiaan vaikutusta.

Guzzi tai varsinkaan sen ympärille rakennettu ratahenkinen katupeli ei tulisi olemaan mikään myyntimenestys vrt. myös Ducatin Sport Classic - sarja. Kuten aiemminkin olen kirjoittanut, niin sellaista ei ole tehtaan edustajan mukaan edes tulossa.

Oman projektin toteuttaminen "täydessä laajuudessaan" on entistä todennäköisempää. 100:lla hevosvoimalla/115:sta Nm:n väännöllä kerkiää riittävästi - Guzzien osuutta moottoripyörien kokonaismäärästä harvemmassa ovat kuskit, jotka kykenevät käyttämään koko ko. kapasiteettia mutkaisella taipaleella.

T,
Jukka

Ps. Luvut eivät perustu suoramarkkinointirekistereihin.








    
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: JuhaV - Syyskuu 29, 2010, 08:51:14 ap

Tämä lienee yksi hyvä mittapuu, koska kyseessä on ilma/öljyjäähdytteinen moottori : http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_hp2_sport_2009.php (http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_hp2_sport_2009.php)

Eli 130 hv/199 kg = 0.653

Tuosta lienee vaikeaa laittaa merkittävästi paremmaksi ilmajäähdytteisellä 2-sylinterisellä. Vesijäähdytteiset ja varsinkin nelikot painivat sitten aivassa omissa sarjoissaan ja niissä pyöritään jo aivan "tusinalaitteissakin" tuolla 1 hv/kg alueella hintaluokassa 15 000 - 20000 EUR. Juu, ja noissa japanilaisissa kyllä myös alusta ja jarrut ovat aivan ajan tasalla noiden tehojen kanssa.

Eli 100 heppaa koneesta ja paino alle 200 kg:n. Siinä on Guzzien osalta ihan riittävän haasteellinen tavoite.

- JuhaV
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 29, 2010, 11:32:49 ap
Menee vähän saivartelun puolelle, mutta teknillisissä tiedoissa väitetään bemarin boxerin oleva 2-tahtinen. Toivottavasti muut tiedot pitävät paremmin paikkansa.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 29, 2010, 14:05:03 ip
Kyllä vaan JuhaV oikessa olet 100hv/200kg ajokunnossa on ok. tavoite, jonka saavuttamisessa ei pitäisi olla mitään estettä - edes tehtaalla. Esittämäni 0,6hv/kg lisää työmäärää/kustannuksia - paljon.
Saamani tiedon perusteella tehtaan/merkin tuotevalikoima määrätään ylempää - toivottavasti ei pidä paikkaansa. Onkohan palstan yksityisviesti asian tiimoilta kulkenut?

GHEZZI-BRIAN SPORT MONZA V11 painaa ajokunnossa 201kg. 1200 2v koneestakin 100hv:aa saavutettavissa. Katsotaan ja selvitellään miten järjestyy esteetiset (urheilulliset) raamit täyttävä Guzzi.

HP2 Sport kylläkin vastaa tarvetta. Valittavasti merkki on väärä - ainakin toistaiseksi. Jussina Jurvassa kyseisen pyörän omistaja tuli tarjoamaan pyöräänsä ajettavaksi (ei ostettavaksi) - tarjous on edelleen voimassa...

T,
Jukka

Ps. Kiitokset kvlm:lle tiedoista Jaapin pyörästä - hänellä oli mahdollisuus tutustua livenä kyseiseen kaunokaiseen.

Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 29, 2010, 23:04:48 ip
(http://flower.wippiespace.com/Guzzista/Goose.jpg)

     On tossa jotain...   ... meinaan, että Guzzissa  on kyllä jotenkin enemmän "nostetta".
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Syyskuu 30, 2010, 09:03:24 ap
Ikävuosien karttuessa - ilmiö havaittu myös muussa yhteydessä :D

T,
Jukka
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 12, 2010, 12:34:55 ip
Moto Guzzi V7 Racer at INTERMOT 2010 (http://www.youtube.com/watch?v=BiPZ7cHcWew#ws)

Lisäksi "uusi" Norge: http://www.stayontheblack.com/moto-guzzi-norge-gt-8v-revealed-at-intermot-2010 (http://www.stayontheblack.com/moto-guzzi-norge-gt-8v-revealed-at-intermot-2010)

Ei vissiin Guzzilta muuta...

T,
Jukka

Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 25, 2010, 20:11:23 ip
http://www.youtube.com/watch?v=m_1S1KaYBL4
Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: Ekku - Lokakuu 25, 2010, 20:32:55 ip
Saapa nähdä, pureeko moinen mielikuvamarkkinointi ostavaan yleisöön. Eipähän ainakaan cliparit ole kovin matalalla, joten sopinee hyvin kaupunkipörräilyyn, niin kuin "racerin" kuuluukin... :)

Otsikko: Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
Kirjoitti: DB2 - Lokakuu 26, 2010, 20:39:51 ip

Saapa nähdä, pureeko moinen mielikuvamarkkinointi ostavaan yleisöön. Eipähän ainakaan cliparit ole kovin matalalla, joten sopinee hyvin kaupunkipörräilyyn, niin kuin "racerin" kuuluukin... :)


Ekun kommenttiin yhtyen olen samaa mieltä. Lisäksi pyörässä on vieläkin liikaa kikkailuja
muovisten tai niiltä näyttävien sekä pyörän kannalta"ylimääräisten" hörslömpperien kanssa.
 
Omasta mielestäni; mitä vähempi kikkailua sitä parempi. Tosin oma asennoitumiseni erityisesti pyörien ulkonäköön on peräisin 70-luvun alkupuolen tilanteesta, jolloin itse aloittelin ajamista.

Pyörien tekninen kehitys on tietysti mennyt vain parempaan suuntaan.

Olen myös edelleenkin sitä mieltä, että paras V7:n "malli" on tällä hetkelläi Trumpan Daytona 900, joka sekin voisi olla enemmän esikuviensa mukainen/näköinen.

t. Seppo